AMD avslöjar detaljer om arkitekturen Zen

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

AMD avslöjar detaljer om arkitekturen Zen

Under en mindre tillställning i San Francisco lättar AMD på locket för Zen och Summit Ridge, som med åtta kärnor ska vara kapabel att ta upp kampen mot Intel Broadwell-E.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2008

Äntligen, hoppas verkligen de levererar, vill gå tillbaka till en AMD-platform!

| Asus P9X79 PRO | Intel i7 3820 | CM Hyper 212 EVO | Corsair Vengeance LP 16GiB @ 1600MHz | nVidia GeForce GTX Titan Black | Intel X-25 G2 160GB + Intel 535 256GB + Samsung 850 EVO 500GB | Corsair AX850 | Thermaltake Core P3 | EIZO S2411W |

7950GX2 > GTX 8800 Ultra > 3870 > 4850 CF > 5870 > GTX 580 > GTX 680 > GTX 770 > GTX 970 > GTX Titan Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Det kommer bli slut på mina slösurftider på jobbet efter vi skaffar en Zen som utför jobbet så mycket snabbare så man ej längre får vänta. *snyft*

Annars det ser lovande ut, Intel behöver konkurrens då de tar hutlösa priser för de lite bättre cpuerna.

i7 7700K & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av GarfieldPower:

Äntligen, hoppas verkligen de levererar, vill gå tillbaka till en AMD-platform!

Sitter fortfarande på min 2600K och om Summit Ridge blir något att ha så blir det nog en sådan för min del. Sista gången jag körde AMD var en gammal Athlon 6000+.

Vet någon om Zen har stöd för AVX2?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005

Bara att börja spara undan pengar då. Där frugan inte ser.

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 2700X ] [ Asus 1080 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill FlareX CL14 3400Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark 19.263p CPU-Z

Trädvy Permalänk
Skribent
Patrik Jonsson
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av LeVvE:

Sitter fortfarande på min 2600K och om Summit Ridge blir något att ha så blir det nog en sådan för min del. Sista gången jag körde AMD var en gammal Athlon 6000+.

Instämmer, tråkigt nog så håller den sig bra än idag, jag som vill ha en bra ursäkt att ersätta SB mot exempelvis Broadwell-E, men AMD ZEN närmar sig med stormsteg.

PC: Intel 2600K 4400 MHz - Maximus V Gene - Corsair 2x4GB - GTX 680 - Intel 730 240GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell U2515H - Mionix Castor - Sennheiser HD558 - Ducky One MX Brown
Telefon: iPhone 6 16GB Whitetail 11.3

- Feedback - Kontakt - Regler -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Väntar med spänning.

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Kanske kan 2017 bli året då man har en "AMD" dator...det var länge sedan sist....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
plats
Registrerad
Maj 2006

Hoppar deras chipset/moderkort blir bra så det inte fallarar där.

Nätverksnörd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
källarn!
Registrerad
Jan 2004

Man får hoppas detta blir bra så att man kan köpa vettiga system om ett par år.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2011

Hoppas att denna serien kan bli något för oss som är ute efter spelprestanda också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2003
Skrivet av LeVvE:

Om man ska tro Wikipedia så Finns säkert bättre information om man googlar lite.
https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Vector_Extensions#CPUs...

WS: AMD Ryzen 1700 | 16GB Corsair LPX 3733 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung 840 Pro 256GB | Dan Cases A4-SFX
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 128GB SSD
HTPC: Intel i3 2120T | 2x4gb DDR3 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tomelilla
Registrerad
Okt 2001

Hoppas verkligen att Zen blir cpu:n som ger AMD en chans att ta sig tillbaka in i leken igen!
En grej jag hängde upp mig på här var dock deras "Vi kan minsann piska en 6900k i Blender! (om man klockar ner 6900k då så klart)".

Om dom kan mäta sig med broadwell-e är det helt fantastiskt bra men just sånna påståenden ger upphov till en vansinnig massa rykten och när internet är inblandat så blir Zen automatiskt bättre än Intels flaggskeppsserie.

Jag tycker det är synd om AMD:s marknadsföringsavdelning ännu en gång hypar sönder sina egna produkter som dom rent för många gånger lyckats göra.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av the_weird:

Hoppas verkligen att Zen blir cpu:n som ger AMD en chans att ta sig tillbaka in i leken igen!
En grej jag hängde upp mig på här var dock deras "Vi kan minsann piska en 6900k i Blender! (om man klockar ner 6900k då så klart)".

Om dom kan mäta sig med broadwell-e är det helt fantistiskt bra men just sånna påståenden ger upphov till en vansinnig massa rykten och när internet är inblandat så blir Zen automatiskt bättre än Intels flaggskeppsserie.

Jag tycker det är synd om AMD:s marknadsföringsavdelning ännu en gång hypar sönder sina egna produkter som dom rent för många gånger lyckats göra.

Förstår inte riktigt det där.. Om det är likadan prestanda i 3GHz borde det väl vara likadan i typ 4GHz? :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Jag vågar inte hoppas på AMD längre. Bättre att förbereda sig på en stor besvikelse, så kanske man blir lite glad när det visar sig inte vara fullt så illa som man trodde, typ.

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av LeVvE:

Zen måste ha AVX2, annars kommer dom knappt säljas på servermarknaden.

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tomelilla
Registrerad
Okt 2001

@ClintBeastwood: Självklart, men dom tar ett specifikt program, en specifik klockfrekvens och anger det som ett mått för prestanda.
Nu vet vi ju inte alls hur det ser ut "i verkligheten".
Jag personligen hade hellre sett lite mer generiska tester, om än syntetiska.

Vill dessutom egentligen inte lyfta fram det faktiska testet utan snarare ryktesspridningen via internet som gärna vrider på sanningen både 12 och 900 gånger.
Det hade varit jävligt tråkigt om det byggs en hype som AMD inte kan leva upp till när dom lanserar Zen och får dåligt mottagande enbart för att internet förväntade sig ett mirakel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2009

officiellt PCI express 3.0? sold

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholms immigrant
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av ClintBeastwood:

Förstår inte riktigt det där.. Om det är likadan prestanda i 3GHz borde det väl vara likadan i typ 4GHz? :/

AMD kanske inte når upp till 4GHz och därför måste de klocka ner?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2002

Härligt. Det är dags att gå tillbaka till AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 1800X
AMD FURY X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

http://wccftech.com/amd-zen-cpu-performance-double-fx-8350/

Om detta stämmer är det ju kanon. Men AMD lär ta betalt.

"Whether you think you can or you can't, you're right!"

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan X Maxwell, 32 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

+ Massa andra datorer i varje hörn av huset.

Trädvy Permalänk
Skribent
Patrik Jonsson
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Wiinis:

AMD kanske inte når upp till 4GHz och därför måste de klocka ner?

Tidiga ES brukar vara lägre klockade(som visats i potentiellt läckta tester), så sakta i backarna.
Vänta en stund och se, så får vi se vart klockfrekvensen tar vägen.

PC: Intel 2600K 4400 MHz - Maximus V Gene - Corsair 2x4GB - GTX 680 - Intel 730 240GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell U2515H - Mionix Castor - Sennheiser HD558 - Ducky One MX Brown
Telefon: iPhone 6 16GB Whitetail 11.3

- Feedback - Kontakt - Regler -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2014

Nu vet jag inte hur skalenlig diagrammet på sista bilden i bildspelet är, men om man antar att de inte är helt skelögda så ser det ju ut som att Zen kommer ha ungefär ett lika stort prestandaövertag över Excavator som Excavator har över Bulldozer. Någon som har några andra tankar kring det?

Att FPU:n ligger på endast 128 bitar kan ju förklara tidigare testresultat.

OffT: Många spännande tekniknyheter just nu! Djupdykning i Asynchronous Compute, GloFo tar steget till 7 nm och nu fler detaljer om Zen. Härligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Grejen med dessa cpuer är att de kommer ha mycket stabil prestanda i spel dvs mkt hög lägsta fps avg kmr nog ligga mkt nära intels cpuer då deras högsta fps kmr vara aning lägre. Detta tror jag iaf.. de lär dra lite mer i full load men lägre/lika låg idle som intel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Man blir som varm i kroppen när man läser nyheter om kommande CPU- och GPU-arkitekturer.

Kanske blir en Zen 8-kärnig då om priset blir hyffsat.

▪ i7-6700K ▪ Asus Z170-A ▪ 16GB 2800MHz ▪ Gainward GLH 1080 ▪ 400GB NVMe ▪ Win 10 Pro ▪

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Marsupilami:

Att FPU:n ligger på endast 128 bitar kan ju förklara tidigare testresultat.

IIRC, så var det prestandatesterna fake och bara gjorda som ett April-skämt (då dom faktiskt dök upp sent på kvällen den siste Mars)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2010

Dator: Clevo p370em 680m sli Dell xps m1730 8800gtx (såld) Alienware m17x r2 5870m (såld) Msi gx660r 5870m (såld), Alienware M18x R2 7970m cf (såld)
Konsoll: Ps3 ca 100 spel på hårddisken. Ca 60 spel på skiva. 15 platinum och 1300+ trophies
Ljud:: Reciever: Yamaha RX-V771, Front: Blue Diamond: Rear: Black Ruby Cent: Black Ruby C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2005

"Till skillnad från dagens FX-processorer och sockel AM3 tillkommer officiellt stöd för PCI Express 3.0, något som varit standard för Intels plattformar i åratal." Japp, men något som varit standard för intels cpuer i åratal är dess överpriser.

Hoppas zen sätter amd tillbaka på kartan igen på cpu-sidan.

Ryzen 5 1600x + be quiet pure rock, 16gb ddr4, 512gb crucial ssd, gtx 1080 msi gaming x, x370 msi gaming plus, soundblaster z, zowie xl2735+DyAc, win 10.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av SirMacke:

Bara att börja spara undan pengar då. Där frugan inte ser.

precis vad jag tänkte på också! Några hundringar på hårdvarukontot varje månad så är det lugnt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Jun 2011

Verkar konstigt att förbättringen blir den om kanske lite bättre av Bulldozer -> Excavator när ingen var imponerad över den förbättringen när det begav sig?

Så enligt grafer är Zen inget att hänga i granen men samtidigt skall detta resultera i en monsterprocessor som kan tävla med Intels entusiastmodeller.

Jag tror det när jag har sett det och sedan sett det en gång till för säkerhets skull.

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30