AMD avslöjar detaljer om arkitekturen Zen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Instämmer helt, personligen tycker jag fler på detta forum skulle kolla på dessa lösningar. De är extremt häftiga och borde tilltala de flesta datorentusiaster.

Många ignorerade tyvärr uppdaterade Bulldozer-processorerna. Även jag bör tilläggas. Personligen tyckte jag det var rätt komiskt att de där spelen som blåskärmade faktiskt var AMD Gaming Evolved-titlar. Men AMD fixade det riktigt fort dock, men något ironiskt när det drabbar deras egna titlar.

Som du nämner hade AMD bättre processorer i nästan 10 år. Det blev verkligen märkbart när Intel floppade med första generationen Pentium 4. Rambus-minnen är nog bland det mest korkade jag sett under alla mina år. I teorin rätt häftigt men dyrt och mer eller mindre oanvändbart. Även de uppdaterade modellerna som använde DDR var rätt mediokra jämfört med AMDs Athlon XP och speciellt Athlon 64'or. Själv hade jag en släpbar laptop med en 3,2 GHz enkelkärnig Prescott med HT. Oanvändbar med batteridrift. Urk.

Men med Core 2 vände det ju helt klart. Min roligaste Core 2-processor var min Q6600 som jag nu efteråt ångrat att jag sålde. Core 2 Duo E4300 var också kul, 1,8GHz från fabrik gjorde den rätt lätt att klocka 100% men inget jag någonsin lyckades med på mina tidiga moderkort.
Phenom 1 var för mig rätt ointressant, cache-problemet speciellt men Phenom II gillade även jag även om jag aldrig hade någon men var nära att slå till på en X6'a. Även om enkeltrådade prestandan var något sämre mot Core 2, eller vad som var aktuellt i samma prisklass vid tidpunkten, så var det ändå en sexkärnig CPU med bra flertrådsprestanda.

Med tanke på att Zen verkar bli väldigt lik Intels processorer på många vis så finns det nog helt klart anledning att ha stora förhoppningar. Att den kommer vara kraftfull flertrådat känns givet, AMD's processorer på senare år har ändå varit bra på det. Det absolut mest intressanta är om vi får se något enkeltrådat test, det är ju där de största framstegen faktiskt kan ske.

HD7970 är ett legendariskt kort idag, jag minns fortfarande hur många bytte till GTX 670 och 680 när dessa kom. Kepler-korten har ju verkligen inte åldrats lika bra även om dessa kort var bra för sin tid. Jag hade själv både ett HD7950, HD7970 och GTX 670 vid olika tidpunkter.

En sidogrej men tänkte på en sak, när nivdias 900-serie kom, speciellt guldklimpen gtx 970, så var det en revolution när det kom till prestanda och strömkonsumtion och nästan hela grafikkortmarknaden vändes till Nvidia, vad blev det, 75-25 till Nivdias fördel? När AMD gjorde liknande saker med sina processorer fram tills Intel släppte core 2 så skiftade inte marknaden speciellt mycket till AMD, kanske 40-60 till Intels fördel? Var vi inte lika intresserade av prestanda och låg strömkonsumtion då som vi är idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bewise:

En sidogrej men tänkte på en sak, när nivdias 900-serie kom, speciellt guldklimpen gtx 970, så var det en revolution när det kom till prestanda och strömkonsumtion och nästan hela grafikkortmarknaden vändes till Nvidia, vad blev det, 75-25 till Nivdias fördel? När AMD gjorde liknande saker med sina processorer fram tills Intel släppte core 2 så skiftade inte marknaden speciellt mycket till AMD, kanske 40-60 till Intels fördel? Var vi inte lika intresserade av prestanda och låg strömkonsumtion då som vi är idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Intels marknadsföring och konkurrensbrott gav de fördelar även då. Trots att Intel hade sämre produkter så sålde dessa bättre.

Sedan har jag noterat under alla mina år att saker som strömförbrukning oftast är viktigt när det gynnar "rätt" företag. I och med Kepler fick Nvidia strömsnålare kort än AMD och sedan dess har detta varit en vanlig anledning till att välja Nvidias kort. Innan Kepler hade Nvidia mer strömslukande kort. AMD och Nvidia bytte design, AMD byggde tidigare mer avskalade kort som levererade vad som behövdes medans Nvidia byggde kraftfulla kort både för spel och beräkningar.

För vissa behov är strömförbrukning viktigt, små datorer och framförallt portabla datorer av olika slag. Men när det handlar om stationära datorer är det ändå lite av en icke-fråga ofta. Så har det ofta varit för mig, föredrar kort med prestanda och trevliga specifikationer. Skulle jag bygga något väldigt kompakt där strömförbrukning blir viktigt så väljer jag ju kort utifrån det behovet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Första "i"-serien, Nehalem och Sandy Bridge var två stora kliv också.

Har varit så sjukt nöjd med min 2600K och vill till att det finns något rätt mycket bättre om jag ska byta (upp mig).

Ja dom som köpte den fick verkligen mycket för pengarna.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Första "i"-serien, Nehalem och Sandy Bridge var två stora kliv också.

Har varit så sjukt nöjd med min 2600K och vill till att det finns något rätt mycket bättre om jag ska byta (upp mig).

Indeed, indeed. Min 2500k tuffar fortfarande på för fullt i min htpc och den klarar utan problem av allt man slänger på den, från spel till till program.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Intels marknadsföring och konkurrensbrott gav de fördelar även då. Trots att Intel hade sämre produkter så sålde dessa bättre.

Sedan har jag noterat under alla mina år att saker som strömförbrukning oftast är viktigt när det gynnar "rätt" företag. I och med Kepler fick Nvidia strömsnålare kort än AMD och sedan dess har detta varit en vanlig anledning till att välja Nvidias kort. Innan Kepler hade Nvidia mer strömslukande kort. AMD och Nvidia bytte design, AMD byggde tidigare mer avskalade kort som levererade vad som behövdes medans Nvidia byggde kraftfulla kort både för spel och beräkningar.

För vissa behov är strömförbrukning viktigt, små datorer och framförallt portabla datorer av olika slag. Men när det handlar om stationära datorer är det ändå lite av en icke-fråga ofta. Så har det ofta varit för mig, föredrar kort med prestanda och trevliga specifikationer. Skulle jag bygga något väldigt kompakt där strömförbrukning blir viktigt så väljer jag ju kort utifrån det behovet.

Ja det får ju en att undra hur bra marknaden funkar och om vi verkligen skaffade "den fria marknaden" hur bra det skulle funka, det sägs ju företag som gör bra produkter överlever och finns kvar medans dom som gör sämre får antingen göra bättre produkter eller så försvinner dom.

Haha jo det är intressant och nu vill jag gärna inte tro på det men det kändes som att det där tvärvände och helt plötsligt så var strömkonsumtionen väldigt viktig. Intressant att det blev ombytta roller, AMD och Nvidia böt platser med 400-500 serierna (Nvidia) och 200-300 serierna (AMD).

Och den tredje spalten du skrev håller jag med om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Minnet verkar gott men kort för många här.

AMD dominerade Intel under Pentium 4 tiden. Kanske började de redan gå om under Pentium 3 tiden.

Hur många minns att Bulldozer hade SÄMRE prestanda än föregångaren Phenom 2?

Jotack, Phenom 2 - 6x3.6 GHz körde ifrån Bulldozer - 8x4.0 GHz. Så sitter fortfarande på Phenom2. Bulldozern sitter i backupservern som bara används vid backup o som extra element när det är kallt på vintern.

Sen vill jag alltid ha ECC på de burkar jag bygger själv, så blir att hålla sig till AMD då.

Permalänk
Master of Overkill

Tror på allt som har med Zen att göra när jag ser det!

#Bulldozer förstörd

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Om nu detta stämmer med denna ZEN hoppas inte Moderkorten blir den svaga länken. Hoppas de inte snålar in på moderkorten.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tvelander:

Tror på allt som har med Zen att göra när jag ser det!

#Bulldozer förstörd

Är inte det den allmänna inställning man ska ha oavsett företag som påstår saker?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Synd att det "bara" är 8 kärnor. Det har funnits ganska så länge nu.

Hade hoppats på 16 kärnor i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burner1:

Synd att det "bara" är 8 kärnor. Det har funnits ganska så länge nu.

Hade hoppats på 16 kärnor i alla fall.

Det ryktas om att det kommer en 16 kärnig modell också. Dock troligtvis till ett högre pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Det ryktas om att det kommer en 16 kärnig modell också. Dock troligtvis till ett högre pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas det.

Som utvecklare blir det spännande med att skapa multitrådade program med 16 kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Glöm inte att även Intel lanserar en ny plattfor nästkommande år, på 10nm har jag för mig det var? Så Zen är gammalt redan vid lansering. Igen. (men som sagt var, jag hoppas som alla andra på success)

Vore det inte för AMD skulle inte Intel lansera något nytt överhuvudtaget.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Vore det inte för AMD skulle inte Intel lansera något nytt överhuvudtaget.

Varför släppte Intel Skylake eller Haswell som exempel ifall allt var beroende utav AMD?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför släppte Intel Skylake eller Haswell som exempel ifall allt var beroende utav AMD?

Mot SB och IB var Vishera fortfarande ett alternativ för många kunder. Det är inte samma läge mot Skylake.
Men ja, de måste uppdatera sig för att sälja bra oavsett. Med eller utan AMD. Så konkutrensen är verkligen inte enda drivkraften. Men det blir mindre uppdateringar utan konkurrens. Men man ska nog inte göra misstaget att beskylla bristen på konkurrens för mycket för den långsammare utvecklingen på senare år. Intel har svårt att höja både IPC och frekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Har en EX-fruga, numera har jag bara en sambo & hon ska tamigfan skita i vad jag handlar för mina egna pengar!

ska väl frun med göra.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Tycker det ser riktigt bra ut med de nya detaljerna de avslöjat den 23:e. Det fanns fler detaljer som NDAn gick ut på då.

Kanske blir lite svag på AVX2, men annars så är jag nog ganska nöjd med en mycket bredare design och att de verkar fått upp prestandan till en duglig nivå. Det är nog en bra grund att bygga på åren framöver. Det går inte att göra så jättemycket mer.

AM4 ser helt okej ut med Promontory, nu har vi Ivy+-prestanda, PCIe 3.0, ett par USB3.1 gen 2-portar, M.2/SATAe NVMe-stöd osv. Plus 32-kärnors server SoC för att göra återintåg på servermarknaden. Får se hur de gör med mobila varianten av Zen också, är effektförbrukningen hyfsad och chipset hyfsat så kan de nog komma att hamna i helt okej produkter, konkurrensen på bärbara spelmaskiner är ju dock Skylake quadcores med HT och grafik i klass med GTX 1060 redan idag. Mer allmänt är ju dock konkurrensen dual-cores med HT och integrerad grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tycker det ser riktigt bra ut med de nya detaljerna de avslöjat den 23:e. Det fanns fler detaljer som NDAn gick ut på då.

Kanske blir lite svag på AVX2, men annars så är jag nog ganska nöjd med en mycket bredare design och att de verkar fått upp prestandan till en duglig nivå. Det är nog en bra grund att bygga på åren framöver. Det går inte att göra så jättemycket mer.

AM4 ser helt okej ut med Promontory, nu har vi Ivy+-prestanda, PCIe 3.0, ett par USB3.1 gen 2-portar, M.2/SATAe NVMe-stöd osv. Plus 32-kärnors server SoC för att göra återintåg på servermarknaden. Får se hur de gör med mobila varianten av Zen också, är effektförbrukningen hyfsad och chipset hyfsat så kan de nog komma att hamna i helt okej produkter, konkurrensen på bärbara spelmaskiner är ju dock Skylake quadcores med HT och grafik i klass med GTX 1060 redan idag. Mer allmänt är ju dock konkurrensen dual-cores med HT och integrerad grafik.

Var hittar man materialet dom presenterade? Hade helt missat eventet den 23, hörde bara nåt rykte om det...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Var hittar man materialet dom presenterade? Hade helt missat eventet den 23, hörde bara nåt rykte om det...

Det var på Hot Chips och inte något eget event, Anandtech skrev om det och jag ögnade igenom det där och vet inte vilka andra som publicerat samma dokument, men dessa lär ha getts till fler medier som såklart inte kunnat publicera något innan NDA gick ut eller tidigast samma dag som presentationen för en dag sedan. Det verkar ha skrivits om på flera ställe nu.

http://www.anandtech.com/show/10591/amd-zen-microarchiture-pa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det var på Hot Chips och inte något eget event, Anandtech skrev om det och jag ögnade igenom det där och vet inte vilka andra som publicerat samma dokument, men dessa lär ha getts till fler medier som såklart inte kunnat publicera något innan NDA gick ut eller tidigast samma dag som presentationen för en dag sedan. Det verkar ha skrivits om på flera ställe nu.

http://www.anandtech.com/show/10591/amd-zen-microarchiture-pa...

Stort tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bewise:

Ja det får ju en att undra hur bra marknaden funkar och om vi verkligen skaffade "den fria marknaden" hur bra det skulle funka, det sägs ju företag som gör bra produkter överlever och finns kvar medans dom som gör sämre får antingen göra bättre produkter eller så försvinner dom.

Haha jo det är intressant och nu vill jag gärna inte tro på det men det kändes som att det där tvärvände och helt plötsligt så var strömkonsumtionen väldigt viktig. Intressant att det blev ombytta roller, AMD och Nvidia böt platser med 400-500 serierna (Nvidia) och 200-300 serierna (AMD).

Och den tredje spalten du skrev håller jag med om.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, personligen tycker jag att både CPU-marknaden (mer specifikt x86-baserade sådanna) och grafikkretsar (sådanna som används på grafikkort, på PC) är allmänt ohälsosam då de varken är balanserade eller konkurrenskraftiga. Alldeles för många företag som slagits ut och speciellt på CPU-området så är det ändå Intel som styr över vilka som får agera. Nu finns förstås Windows för ARM-processorer men det blev ingen hit och prestandan ARM-kretsarna levererar är inte direkt imponerande på desktop. Eller ens existerande för den delen. Finns mycket som kan förbättras här.

Hehe jo, visst fanns det ju de som behövde effektiva kort även då. Tänker främst på ITX-byggare och de som behöver väldigt tysta datorer men det var verkligen inte många som hade de krav. Snabba grafikkort fick gå varmt, sågs inte som något större problem.

Skrivet av Petterk:

Tycker det ser riktigt bra ut med de nya detaljerna de avslöjat den 23:e. Det fanns fler detaljer som NDAn gick ut på då.

Kanske blir lite svag på AVX2, men annars så är jag nog ganska nöjd med en mycket bredare design och att de verkar fått upp prestandan till en duglig nivå. Det är nog en bra grund att bygga på åren framöver. Det går inte att göra så jättemycket mer.

AM4 ser helt okej ut med Promontory, nu har vi Ivy+-prestanda, PCIe 3.0, ett par USB3.1 gen 2-portar, M.2/SATAe NVMe-stöd osv. Plus 32-kärnors server SoC för att göra återintåg på servermarknaden. Får se hur de gör med mobila varianten av Zen också, är effektförbrukningen hyfsad och chipset hyfsat så kan de nog komma att hamna i helt okej produkter, konkurrensen på bärbara spelmaskiner är ju dock Skylake quadcores med HT och grafik i klass med GTX 1060 redan idag. Mer allmänt är ju dock konkurrensen dual-cores med HT och integrerad grafik.

Jo, sneglade lite tidigare även jag och tycker det ser lovande ut. Modernare anslutningar vilket blir trevligt som gammal Sandy-användare.

Permalänk
Medlem

Av någon anledning är det så mycket roligare att heja på "the underdog"
Förväntar mig inte för mycket. Ok duger för mig. Då blir de nytt, nytt i form av amd!

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU