Permalänk
Medlem

Kurs programmering nybörjare

Jobbar som ekonom men har under flera års tid funderat på att vidga mina vyer och läsa programmering.

Då jag redan sitter på fyrårig universitetsutbildning med lån och allt vad det innebär så jag har inga planer primärt på att fullfölja ytterligare en lika lång utbildning utan vill gå rakt på sak helt enkelt.

Tips på bra och seriösa nybörjarkurser önskas!!! Kan både tänka mig att studera på gymnasial nivå samt universitetskurser. Eftersom jag jobbar så har jag tänkt mig deltidsstudier till en början innan jag vet om programmering är min grej.

Vilka programspråk är lämpliga att börja med?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag kan varmt rekommendera Code academy om du kan tänka dig självstudier hemifrån. Det kostar ingenting och är en bra början

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Hermods erbjuder nedan kurs (programmering 1), kan den vara något att ha?

Innehåll och upplägg

Kursen är avsedd för att ge dig användbara och grundläggande teoretiska och praktiska kunskaper i programmering med C# (sharp). Grundläggande programmering behandlar de viktigaste grundprinciperna för den programmering som sker i sekvenser.

I kursen får du lära dig om villkorssatser och loopar, datalogiska begrepp och algoritmer.

Kursen Programmering 1 ger dig kunskaper om:
◦Grundläggande programmering.
◦Villkorsstyrda programsatser.
◦Variabler, deklaration och tilldelning.
◦Felsökning.
◦Introduktion till Objektorientering.

Permalänk
Medlem

Vad är ditt mål med utbildningen? Vill du lära dig lite för att det är bra-att-ha, vill kunna skriva lite script hemma, göra webbsidor, eller potentiellt jobba med det? Råden du får kommer spreta en hel del om du inte är lite mer specifik med område/ambition. Programmering är ett rätt så brett ämne

Permalänk
Medlem

Sommarprogrammering har ju en höstomgång (!) också. Ger ju högskolepoäng dessutom.
http://www.sommarprogrammering.se/kurser-3/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyfikeen:

Hermods erbjuder nedan kurs (programmering 1), kan den vara något att ha?

Nej, bortkastad tid.

Som sagt beror dina alternativ helt på vad ditt mål är. Om du bara vill testa runt lite och se vad programmering egentligen innebär så är mitt tips att köpa en bok inom ämnet och köra lite själv hemma och läsa artiklar inom området.

Om det är ett jobb du vill ha så blir det brutalt mycket enklare om du har en högskoleexamen. Du behöver inte läsa tre år till för det. Eftersom att du redan har en hög poäng så kan du läsa totalt 90 hp till, inkluderat att skriva en c-uppsats och på så sätt plocka ut en filosofie kandidat i ett lämpligt huvudämne.

EDIT:
Om du ligger i så klarar du nog att fixa 30hp genom distanskurser samtidigt som du arbetar och sen behöver du bara ta ett år tjänstledigt och då klippa de resterande 60 poängen. Ekonomi + IT-kandidat är väldigt attraktivt inom affärssystem skulle jag tro. Dock är jag osäker på vilka huvudämnen som kan tänkas lämpliga.

Permalänk
Medlem

Xeraton: Tack för tipset ska kolla vad det är

thulin82: Först och främst vill jag "känna" på om programmering är något för mig. Känner jag att det passar mig så tänker jag lägga upp en seriös plan och på sikt byta yrkesbana.

Napoleon: Har du gått kursen? Är lite osäker på just Phyton, har hört att objektorienterat programspråk såsom Java eller C# ska vara bättre att börja med? Men det är just detta jag känner mig så osäker på, vad är bäst att börja med?

Rson: Har du erfarenhet av Hermods kurs eller varför är det bortkastad tid? Tänkte att det skulle kunna vara en bra "lära känna på kurs"
Har tänkt tanken att köpa någon bok men har ingen aning om vilken. Tips?!
Ja, på sikt har jag tänkt gå all in på programmering om jag känner att det är kul. Kanske är lättare att få jobb med utbildning på högskolenivå, går ju att plocka ihop kurser och inte fullfölja ett helt program. Såg däremot att de flesta kurser som KTH erbjuder kräver Matte D vilket jag ej har (har MA C).

Permalänk
Skrivet av Nyfikeen:

Är lite osäker på just Phyton, har hört att objektorienterat programspråk såsom Java eller C# ska vara bättre att börja med?

Python är väl alldeles tillräckligt objektorienterat? Dessutom begriper jag inte varför ett objektorienterat språk skulle vara bättre att börja med -- vilken sorts språk (och ramverk) du vill använda borde väl i första hand styras av vad du vill göra?

Skrivet av Nyfikeen:

Men det är just detta jag känner mig så osäker på, vad är bäst att börja med?

En sökning på forumet kommer att ge en del trådar i ämnet. Jag säger Python, andra säger C#. (Nästan ingen säger PHP, Perl eller C)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyfikeen:

Såg däremot att de flesta kurser som KTH erbjuder kräver Matte D vilket jag ej har (har MA C).

Borde inte din ekonomi-matte räknas som bättre än matte D? Du läste väl matte 1 och 2 som borde ha tagit upp det som ingår i D och mycket mer därtill.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

@nyfikeen
Nej jag har faktiskt inte gått den, det var bara det första som dök upp i mitt huvud. Har gått dess kusin sommarmatte innan jag började på högskolan och haft som mål att ta sommarprog också.
Har läst en del R-programmering och efter att ha suttit med det språket blir allt annat jäkligt invecklat så det är därför det dragit ut på tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyfikeen:

Xeraton: Tack för tipset ska kolla vad det är

thulin82: Först och främst vill jag "känna" på om programmering är något för mig. Känner jag att det passar mig så tänker jag lägga upp en seriös plan och på sikt byta yrkesbana.

Napoleon: Har du gått kursen? Är lite osäker på just Phyton, har hört att objektorienterat programspråk såsom Java eller C# ska vara bättre att börja med? Men det är just detta jag känner mig så osäker på, vad är bäst att börja med?

Rson: Har du erfarenhet av Hermods kurs eller varför är det bortkastad tid? Tänkte att det skulle kunna vara en bra "lära känna på kurs"
Har tänkt tanken att köpa någon bok men har ingen aning om vilken. Tips?!
Ja, på sikt har jag tänkt gå all in på programmering om jag känner att det är kul. Kanske är lättare att få jobb med utbildning på högskolenivå, går ju att plocka ihop kurser och inte fullfölja ett helt program. Såg däremot att de flesta kurser som KTH erbjuder kräver Matte D vilket jag ej har (har MA C).

Du du bara vill "känna på" programmering, kan du ju testa t ex Codecademy, men i mina ögon är det mest för att man ska klara ett språk stavningsmässigt och grammatiskt.

Om du ska börja med Java, vilket är ett väldigt populärt språk, om inte det mest använda så kan jag rekommendera Head First Java som är väldigt rolig skriven! Perfekt för nybörjare och även erfarna programmerare, det är alltid viktigt att repetera grunderna.
Vilket språk du börjar med är inte särskilt viktigt, det är så gott som samma koncept för alla språk. Java är dock extra bra i mina ögon då det är såpass stort, att det finns väldigt mycket resurser kring språket.

När du väl känner att du kan många av de grundläggande programmerings principerna, bygg några enkla applikationer själv och om du fortfarande tycker det är kul, kan du börja kolla på UML, design mönster, analys och design, mer advancerad debugging med profilers, etc etc. Sedan kan du bygga api:er, ett REST api t ex.
www.lynda.com har många bra video kurser på dessa ämnena som ger en bra introduktion, men jag skulle rekommendera att skaffa böcker, läs dem noggrant och gör verkligen övningarna som finns i dem! Du hittar många bok rekommendationer via google.

Permalänk
Medlem

@Nyfikeen:

Nej, jag har inte läst den själv. En gymnasiekurs är inte meriterande på något sätt, så att låsa in sig i en kurs och behöva göra saker i en viss ordning och på ett visst sätt för att läraren ska bli nöjd är bortkastat. Det är som sagt bättre att köpa en bok och gå efter den själv, vill du pröva något annat så blir ingen sur för det.

Jan Skansholm skriver bra böcker på svenska, exempelvis denna: Java: steg för steg. Annars har jag tyvärr inga bra tips som en nybörjarbok.

EDIT:
Kan rekommendera detta subreddit: https://www.reddit.com/r/learnprogramming
Det högst rankade inlägget är en föreläsningsserie från Harvard Länk.

Det kommer att ge dig bra mycket mer kött på benen än gymnasiekursen. Det finns fler liknande även från andra amerikanska universitet som brukar vara bra. Jag kollade igenom en för Ios-programmering från Stanford som var väldigt bra. Länk. Det är dock en nyare upplaga.

Det lär även finnas för Android skulle jag tro. Vilket är ett tips då det bygger på Java och är ett roligt sätt att lära sig på eftersom att återkopplingen är väldigt snabb via gränssnittet. Det finns så mycket inbyggt. Det skulle jag nog hellre köra på än att köpa en bok när jag tänker efter.

Permalänk
Medlem

Välj språk, köp en bok - finns inget bättre alternativ.

Permalänk

Python programming for the absolute beginner - Michael Dawson är första boken som dyker upp nu när jag ska börja med programmeringen på KTH. Har införskaffat, bläddrat lite i den och den verkar vettig. Så den kan du ju testa. Kostar < 300kr. Jag har programmerat lite tidigare och boken verkar ge en mkt mer komplett grund jämfört med tex codecademy osv.

http://www.adlibris.com/se/bok/learning-to-program-9780789753...
Rekommenderar jag varmt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demliz:

Välj språk, köp en bok - finns inget bättre alternativ.

+1, man kan spekulera om vad som är bäst men av erfarenhet så kan jag rekommendera att du köper en bok med valfritt språk som du tar den tid du behöver för att läsa igenom och förstå, kurser kan du ta när du känner att du vet tillräckligt men saknar erfarenhet om vilka trix man kan använda och hur olika typer av program kräver annorlunda strukturuppbyggnad.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm