Elmor slår frekvensrekord med Core i7-6950X

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Elmor slår frekvensrekord med Core i7-6950X

Under IDF i San Francisco presenteras inte bara kommande teknik. Plats finns också för hederlig extremöverklockning, där profilen Jon "Elmor" Sandström slår till med ett nytt världsrekord.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

RIP till den Core i7-6950X, men ett stort gratis till Elmor!
Sedan tycker jag en 10 cores cpu ska använda alla 10 cores, nästa steg är ju med microcod stänga av instruktioner så att typ bara instruction pointer (IP) fungerar.

i7 7700K & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Johan86c:

Sedan tycker jag en 10 cores cpu ska använda alla 10 cores

Böjd att hålla med. Är det egentligen inte ganska bortkastat att använda en 10 kärning värsting när man ändå bara ska belasta en av dem?

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002

@Johan86c: Intel vill givetvis framhäva topp-produkten så bra som möjligt i PR syfte så att fler köper dyra 10 kärniga, även om bara en kärna klockas högt istället för samtliga eller om en 4/6 kärnig skulle klocka bättre så vill Intel framhäva och sälja 10:an framför dessa.
Men jag håller med dig om att man skulle vilja se rekord baserad på inte bara frekvens, även total beräkningskraft där samtliga kärnor används typ i rendering eller syntet-benchmarks

f.d. SolidReactor

Trädvy Permalänk
Asus
Plats
Sollentuna-Varberg
Registrerad
Jan 2003

Riktigt skoj att se, grattis Jon!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Sep 2008

"Resultatet slår det äldre rekordet med 4,94 MHz"

Ja det gjorde min gamla 286:a också med sina 8 MHz

HAF 932 | Intel Original kylare | Asus P8Z77-V LX | Intel i5 3570K 3.4GHZ | Corsair Vengence 1600mhz 12 gb DDR3 | Nvidia Gigabyte GTX 670 OC 2GB | Intel 330 120gb SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

Rätt ballt, även om det är ganska meningslöst

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2004

Detta måste vara datorvärldens motsvarighet till Tractor Pulling. Massor med råstyrka för någonting helt onödigt, förutom att de inte stänger av alla utom en cylinder i motorn =P Men kul att en svensk vann ändå Sen tycker jag beräkningskraft vore bättre att mäta än frekvens. Frekvenserna på processorer har ju knappt ökat senaste 15 åren. En CPU idag har inte mycket mer än vad Pentium 4 hade i frekvens. Högsta P4 hade 3,8ghz. Dessutom har P4 klockats till 8ghz i extrem överklockning. Beräkningskraft vore väl bättre att tävla i en någonting som inte betytt mycket för hur kraftfull än processor är på många år.

Dreamcast is forever. Shenmue lives!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av stig86:

Fantastiskt att det har tagit oss sååå länge att knäcka det rekordet

OnT: Är fantastiskt gjort, men i mina ögon borde alla dessa OC göras i klass om 1-kärna, 2-kärna, 3-kärna osv... inte individuella CPUer, och som ovan säger... beräkningskraft, inte ren frekvens.

Och självklart ska alla kärnor i en CPU användas, annars vf är poängen med en "tävling". Finns rätt många 4790k som når 5GHz+... på vanlig kylning och 4 kärnor med HT dessutom, så det artikeln säger om att "vanliga" inte kan nå det är lite fel och missvisande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2008

Var länge sedan man läste om Elmor på Swec! Var mycket mer av denna sortens artiklar förr. Ge oss mer

Stationär " Annihilator" : i7 930 @ 4Ghz | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950
Kamera : Canon 70D, Canon 550D och DJI Phantom 2 vision +

Bilen: V50 Classic
Lek bilen: SKYLINE R33

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Jul 2013

Riktigt nice.

Jag tycker dock att har CPUn 10kärnor så skall ju dessa vara aktiverade, vist man kommer kanske inte riktigt lika långt, men då använder man ju iaf CPUn

Main
MOBO: MSI B350M MORTAR, CPU: RYZEN 5 1600, RAM: 4x4GB DDR4 @ 2.8GHz, GPU: Gigabyte R2 290 OC WindForce, SSD: TOSHIBA TR150 480GB Chassi: NZXT H400i Svart/Rött, PSU: CoolerMaster V750 80+ Gold, Skärm: AOC G2460PF

LAN
MOBO: ASUS H100I, CPU: Core I3-6100, RAM: 2x4GB 1600MHz DDR3, GPU: Gigabyte Windforce R9 290 4GB, SSD: A-DATA PremierPRO SP900 Chassi: FractalDesgin Core, PSU: SilverStone 450Watt SFX 80+ Gold modular, Skärm: AOC G2460PF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Hade varit mer relevant om alla 10 kärnorna använts. Nu blir det liksom inte "på riktigt". Inte för att dagligt användande skulle vara möjligt, men ändå.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Kanske dax att kräva att all kärnor ska vara aktiva då får man mer ärlig råkraft. . Vist det blir mer värme att ta hand om 😃😃

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASROCK X99 Taichi CPU i7 5930K Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik 2 x MSI GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X HB-SLI AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm Benq XR3501 AMVA 35" Curved

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2013

Jag har själv hållt på med OC och jag tycker att ett WR ska endast gälla om ALLA kärnor är aktiverade!
Annars räknas det inte! då kan dem köra med enkärniga cpu's och inte ta en 10 kärnig o stänga av alla kärnor och köra på en bara! what's the point?
Jag klockade bara med alla kärnor aktiverade!
När jag läste endast en kärna var aktiverad så slutade jag läsa! totalt ointressant!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2009

lol kommentarerna här, ingen har påstått att det är för dagligt bruk, mest en kul grej

finns säkert där man tävlar med alla kärnor igång också för de som är intresserade av det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Mar 2013

Är detta rekordet för 6950X eller extreme edition processorer eller allmänt? För jag har för mig att jag har läst om 6700k som har nått över 7GHz på en kärna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Handlar det om rekord för just denna processormodell?

Siffran ser ju inte så imponerande ut...

http://hwbot.org/benchmark/cpu_frequency/

Father of love and Father of rain.... Father of loneliness and pain-
(Manfred Mann's Earth Band)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008

Med AMD FX 8 och 9000 serien finns ju ett gäng resultat på över 8GHZ och vissa rätt nära 9GHZ, så 5,7 låter inte särskilt imponerande även om det kanske är det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av BennyZ:

Är detta rekordet för 6950X eller extreme edition processorer eller allmänt? För jag har för mig att jag har läst om 6700k som har nått över 7GHz på en kärna.

Skrivet av FatherOfThree:

Handlar det om rekord för just denna processormodell?

Siffran ser ju inte så imponerande ut...

http://hwbot.org/benchmark/cpu_frequency/

Kolla källan.
Det handlar om rekordet för just 6950X.

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av cat_fish_1:

Var länge sedan man läste om Elmor på Swec! Var mycket mer av denna sortens artiklar förr. Ge oss mer

Kan bara hålla med om att det är på tok för lite clockers kvar i Sweclockers framför allt med tanke på att vi har ett par riktigt framstående överklockare här i landet.

På tal om extremöverklockning har teamsweden en Ln2 träff på g om ett par veckor med målet att skaffa massa fina resultat till TeamCup på Hwbot så dyker nog upp mer extremöverklockningsinfo på nätet snart, kanske vi får en artikel här också, vem vet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tystberga
Registrerad
Jul 2001

Intressant effektutveckling det blivit av Prime95 med AVX påslaget om alla kärnorna skulle arbeta ;=)

GAMLA KLENODER 486 DX266@80| P54CP75@90| P54C 150@188| P55C166@233| P2 Celeron 433@520| Dual celeron 366@550|Dual P3 Coppermine 650@880|Athlon 1700+@3200+|Athlon 3200+@4000+|Core2duo 8400@4,2| I7 860@3,8|CD2 7400@3,0|I3 2120|I7 2600k@4,7
AKTIVA SYSTEM4790K@4,85|HTPC I5 4670K@STOCK |Lenovo X1 Thinkpad|KID1 I7 860@STOCK |KID2 2500k@stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2002

Här har vi något som skulle kunna ersätta någon av bedömningssporterna i OS.
Grattis @elmor

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Visst - världsrekord, men inte särskilt imponerade för det. Hade det varit 10 GHz så hade jag höjt på ögonbrynet lite. Det är synd att se vad små framsteg som görs när man genomlevde det otroliga frekvensracet ifrån 1995 - 2010 med vanlig luftkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2013

Ens 2600k sandybridge gjorde ju 5.5 5.7 utan problem med alla "kärnor" aktiverade på luftkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Föreställ er spelprestandan med en Skylake i7 med den frekvensen på alla kärnor. Hade ju varit något

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Han kommer ju inte kunna maxa Crysis med bara en kärna aktiv....

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av stig86:

Dom menade ju att rekordet är 4,94 MHz högre än det gamla rekordet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där borta
Registrerad
Jan 2009

Meningslös tävling som endast finns för att ge reklam åt Intel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av Igelkotten Igge:

Meningslös tävling som endast finns för att ge reklam åt Intel?

Inte jättekonstigt att intel gör reklam för intel-processorer på en intel-mässa...

Skickades från m.sweclockers.com

Dumburken:
Intel i7 6800K, Asus Deluxe II, 290X, 32GB ram.
Kringutrustning:
ASUS MG278, Tada68, G930, G502.
Logitech och Asus fanboy.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

Det är väl ingen som är under illusionen att detta är ett resultat som kan uppnås vid hemma bruk. Jag tycker ändå det är ganska kul att de hur mycket de kan pressa hårdvaran.

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning.

Sitter just nu med en snoröverklockad i5 och ett nytt 1080.