Deus Ex: Mankind Divided saknar stöd för DirectX 12 vid lansering

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Deus Ex: Mankind Divided saknar stöd för DirectX 12 vid lansering

Den senaste inkarnationen i spelserien Deus Ex landar i butik nästa vecka. Vid lanseringen saknas dock det utannonserade stödet för DirectX 12, då utvecklarna behöver mer tid att finslipa tekniken.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

Det var ju trist, men hellre det än att likt Tomb Raider släppa något för det nya API:et som är sämre än föregångaren.

AMD Ryzen 1600x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire Vega64 LC, Mbpro 15 Retina.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

Jag är lite besviken än så länge på DX12, känns inte som det har gett nånting. Vad hände med att det skulle bli så enormt minskad CPU-belastning som vi alla såg fram emot? :/

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

ca 2v väntan är inte hela världen.

System: i5 3570K, Z77X-D3H, Corsair 12GB VENGEANCE, SSD 256GB Samsung 830, EVGA 1080 SC, Noctua NH-U14S, CMPSU-650HXEU 650W, Antec P280 + BenQ XL 2410T & Windows 10 Home.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2001

Det får väl ses som ett sundhetstecken att man inte bara släpper grejer som sedan ändå behöver patchas för att det inte håller måttet. Jag kan spela med DX11 också, det gör mig inte så mycket.

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 16GB RAM (2666 MHz), Gainward GTX 1080 GLH, Corsair AX1200 PSU
Tillbehör: Acer Predator XB270HUDb (1440p, 144Hz, G-sync), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red), HTC Vive
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2009

Blir väl liknande prestandaökning som i tomb raider, typ 0

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

Eftersom GPUer fortfarande blir avsevärt mycket snabbare från generation till generation medans CPUer inte blir det längre så kommer DX12 och Vulkan som minskar overhead bara bli bättre och bättre, relativt.

Trädvy Permalänk
Testpilot
fd. Dinoman
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Viochee:

Blir väl liknande prestandaökning som i tomb raider, typ 0

Rise of the Tomb Raider är väldigt troligen ett DX11-spel med DX12-funktioner lagda ovanpå précis som Total War: Warhammer.

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - EVGA GTX 980 Ti Hybrid @ 1484/7800Mhz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC u3477PQU 34" Ultra Wide (3440x1440p)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Viochee:

Blir väl liknande prestandaökning som i tomb raider, typ 0

Håller inte med om det du skriver då jag fick en ganska kraftig prestandaökning med DX12 i Tomb Raider, så det är långt ifrån sanning och kan variera kraftigt.

Mitt prestandaresultat:

Utöver det tycker jag det skall intressant att se om man får någon prestandaökning i nya Deus Ex, har väl haft lite mer tid att implementera DX12 kanske så förhoppningsvis blir det bra.

Stavning

AMD Ryzen 1700x 8C 16T | ASUS TURBO GTX 1080TI 11GB |
Gigabyte AB350N | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Node 304 Case |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Spelar ingen större roll då DX12 inte verkar ge något ändå, inte i alla de test som finns online, i vart fall.

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Inget DirectX 12, ingen förbokning för mig. Men blir nog ett köp snart nog efter lanseringen. speciellt när stödet har patchats in. Gillade Human Revolution så köp lär det bli oavsett.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Raizor1991:

Håller inte med om det du skriver då jag fick en ganska kraftig prestandaökning med DX12 i Tomb Raider, så det är långt ifrån sanning och kan variera kraftigt.

Mitt prestandaresultat:
https://imagizer.imageshack.us/v2/1280x720q90/921/OFcq4U.jpg

Utöver det tycker jag det skall intressant att se om man får någon prestandaökning i nya Deus Ex, har väl haft lite mer tid att implementera DX12 kanske så förhoppningsvis blir det bra.

Okej, kanske funkade bra för dig och det grafikkortet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Raizor1991:

Håller inte med om det du skriver då jag fick en ganska kraftig prestandaökning med DX12 i Tomb Raider, så det är långt ifrån sanning och kan variera kraftigt.

Mitt prestandaresultat:
https://imagizer.imageshack.us/v2/1280x720q90/921/OFcq4U.jpg

Utöver det tycker jag det skall intressant att se om man får någon prestandaökning i nya Deus Ex, har väl haft lite mer tid att implementera DX12 kanske så förhoppningsvis blir det bra.

Ännu en gång visar amd vart skåpet skall stå när det kmr till dx12 och det på ett chip som är idagsläget en fossil men blir fan bättre me tiden xD helt sjukt egentligen .. hur dessa kort har stått emot tidens test

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av criscros:

Ännu en gång visar amd vart skåpet skall stå när det kmr till dx12 och det på ett chip som är idagsläget en fossil men blir fan bättre me tiden xD helt sjukt egentligen .. hur dessa kort har stått emot tidens hinder.

Haha jodå även datorn är fossil i helhet men hänger på bra, är kul att man kan se sådana prestandaökningar, känner mig rätt nöjd med mitt r9 290x

AMD Ryzen 1700x 8C 16T | ASUS TURBO GTX 1080TI 11GB |
Gigabyte AB350N | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Node 304 Case |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Coca:

ca 2v väntan är inte hela världen.

Flertalet spelar väl igenom spelet direkt. Sedan bryr de sig inte om kommande uppdateringar när spelet redan klarats av.

Varför kan de inte skjuta upp lanseringen lite istället?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Raizor1991:

Håller inte med om det du skriver då jag fick en ganska kraftig prestandaökning med DX12 i Tomb Raider, så det är långt ifrån sanning och kan variera kraftigt.

Mitt prestandaresultat:
https://imagizer.imageshack.us/v2/1280x720q90/921/OFcq4U.jpg

Utöver det tycker jag det skall intressant att se om man får någon prestandaökning i nya Deus Ex, har väl haft lite mer tid att implementera DX12 kanske så förhoppningsvis blir det bra.

Det har nog att göra med din CPU. I Sweclockers tester så använder dom en väldigt bra CPU och det är därför skillnaden är så liten i det andra testet som är länkat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Raizor1991:

Haha jodå även datorn är fossil i helhet men hänger på bra, är kul att man kan se sådana prestandaökningar, känner mig rätt nöjd med mitt r9 290x

grejen är att.. det är väldigt bra att personer lägger upp deras test resultat.

och chippen som finns i 290/290x/390/390x är tamejfan legendariska chip. de har enbart blivit bättre och bättre för varje update samt ny API..

och nya polaris har enbart finslipat på den arkiteturen.. man undrar hur länge ett polaris chip är relevant

men min fråga är.. vrf släppte inte amd en gpu med exakt samma antal SP och specs som ett 390x(med nya arkiteturen såklart) och sedan bara lägger till 8gb GDDR5x?

hade ju varit ett riktigt monster till kort ju.. :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av ClintBeastwood:

Det har nog att göra med din CPU. I Sweclockers tester så använder dom en väldigt bra CPU och det är därför skillnaden är så liten i det andra testet som är länkat.

Yes är möjligt, mitt resultat kanske motsvarar en större majoritet då, då dom flesta inte sitter med högpresterande CPUer, eller så gör det inte det, svårt att sia om.
Men jo jag vet att Sweclockers kör med rätt bra CPU, men svarade mest på första inlägget för att det lät som att det var en global sanning att man inte fick prestandavinster med DX12.

AMD Ryzen 1700x 8C 16T | ASUS TURBO GTX 1080TI 11GB |
Gigabyte AB350N | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Node 304 Case |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Raizor1991:

Yes är möjligt, mitt resultat kanske motsvarar en större majoritet då, då dom flesta inte sitter med högpresterande CPUer, eller så gör det inte det, svårt att sia om.
Men jo jag vet att Sweclockers kör med rätt bra CPU, men svarade mest på första inlägget för att det lät som att det var en global sanning att man inte fick prestandavinster med DX12.

This^

Kan enbart hålla med om exakt allt du skrev lol

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011

DX12 Patchar har än så länge varit dåliga. Spelet är nog i grunden byggt för DX11. Det blir kort sagt ingen förhandsbokning av mig.

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Raizor1991:

Yes är möjligt, mitt resultat kanske motsvarar en större majoritet då, då dom flesta inte sitter med högpresterande CPUer, eller så gör det inte det, svårt att sia om.
Men jo jag vet att Sweclockers kör med rätt bra CPU, men svarade mest på första inlägget för att det lät som att det var en global sanning att man inte fick prestandavinster med DX12.

Jag byggde mest på ditt inlägg.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Exxovion:

Flertalet spelar väl igenom spelet direkt. Sedan bryr de sig inte om kommande uppdateringar när spelet redan klarats av.

Varför kan de inte skjuta upp lanseringen lite istället?

Jag såg spekulationer någonstans att det är en marknadsföringsgrej. De vill inte riskera att konsumenter väntar eller struntar i att köpa spelet om nya API'er används. Jag känner mig tveksam till det men samtidigt svårt att se något som med säkerhet dömmer ut något sådant.

Ett annat alternativ är ju att AMD och Nvidia får lite mer tid att polera på spelstödet men det tvivlar jag starkt på då det inte har tagit någon hänsyn för sådant förut. Förvisso andra lanseringar och partnerskap, AMD får inget eller väldigt lite möjligheter att optimera för Gameworks-titlar innan lansering.

Nu är väl denna titel inte en sån förstås, frågan är om den är en Gaming Evolved-titel eller helt obunden. Det sista alternativet är rätt ovanligt idag med större titlar.

Med tanke på att Xbox One-utgåvan använder ett API (hybrid av DirectX 11 och 12 om jag nu inte minns helt fel) som är ganska likt DirectX 12 för PC så borde det mesta API-mässigt vara klart redan.

Och skjuter man upp spelet igen så lär folk bli sura. Och frågan är om det går att flytta fram PC-utgåvan så mycket till, börjar bli farligt nära många andra stortitlar som släpps under hösten.

Riktigt spännande att se hur spelet nu blir, själv har jag någon dryg förmåga att glömma bort detta spel trots att jag faktiskt sett fram emot det rätt mycket.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av anders190:

Jag såg spekulationer någonstans att det är en marknadsföringsgrej. De vill inte riskera att konsumenter väntar eller struntar i att köpa spelet om nya API'er används. Jag känner mig tveksam till det men samtidigt svårt att se något som med säkerhet dömmer ut något sådant.

Ett annat alternativ är ju att AMD och Nvidia får lite mer tid att polera på spelstödet men det tvivlar jag starkt på då det inte har tagit någon hänsyn för sådant förut. Förvisso andra lanseringar och partnerskap, AMD får inget eller väldigt lite möjligheter att optimera för Gameworks-titlar innan lansering.

Nu är väl denna titel inte en sån förstås, frågan är om den är en Gaming Evolved-titel eller helt obunden. Det sista alternativet är rätt ovanligt idag med större titlar.

Med tanke på att Xbox One-utgåvan använder ett API (hybrid av DirectX 11 och 12 om jag nu inte minns helt fel) som är ganska likt DirectX 12 för PC så borde det mesta API-mässigt vara klart redan.

Och skjuter man upp spelet igen så lär folk bli sura. Och frågan är om det går att flytta fram PC-utgåvan så mycket till, börjar bli farligt nära många andra stortitlar som släpps under hösten.

Riktigt spännande att se hur spelet nu blir, själv har jag någon dryg förmåga att glömma bort detta spel trots att jag faktiskt sett fram emot det rätt mycket.

Det är en Gaming Evolved titel
http://www.amd.com/en-us/markets/game/featured
Varken Nvidia eller AMD ska väl behöva optimera för just DX12?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av fxfighter:

DX12 Patchar har än så länge varit dåliga. Spelet är nog i grunden byggt för DX11. Det blir kort sagt ingen förhandsbokning av mig.

Alla DirectX 12-uppdateringar utom Rise of the Tomb Raider har gett mycket på mitt system. RotT backar prestandan på vilket är rätt ovanligt, men samtidigt upplever jag DX12-implementationen som halvhjärtad och medioker.

Största prestandavinsterna har jag sett i Warhammer: Total War. +50% prestanda i 1920x1080 och +20% i 2560x1440. DOOM och Vulkan-implementeringen har också varit givande, dock minns jag inga ungefärliga prestandavinster där men väldigt högt.

DirectX 12 och Vulkan är framtiden. Men innan vi ser de absolut bästa implementationerna så behöver spelen utvecklas för det redan från början. Många av de titlarna som släpps nu som har eller får stöd började förmodligen utvecklas innan Microsoft påbörjade DirectX 12-arbetet.

Speciellt Battlefield 1 ser jag fram emot då just det spelet ska vara byggt för DirectX 12 redan från början. EA är ju rätt på då de var involverade i utvecklandet av Mantle.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av criscros:

grejen är att.. det är väldigt bra att personer lägger upp deras test resultat.

och chippen som finns i 290/290x/390/390x är tamejfan legendariska chip. de har enbart blivit bättre och bättre för varje update samt ny API..

och nya polaris har enbart finslipat på den arkiteturen.. man undrar hur länge ett polaris chip är relevant

men min fråga är.. vrf släppte inte amd en gpu med exakt samma antal SP och specs som ett 390x(med nya arkiteturen såklart) och sedan bara lägger till 8gb GDDR5x?

hade ju varit ett riktigt monster till kort ju.. :/

Jajemen, intressant att se real world scenarion eller vad man skall säga. Jadu svårt att säga, men skulle tro att folket på AMD har en rätt bra anledning

Skrivet av ClintBeastwood:

Jag byggde mest på ditt inlägg.

Ah jag förstår, jodå ditt resonemang är bra

AMD Ryzen 1700x 8C 16T | ASUS TURBO GTX 1080TI 11GB |
Gigabyte AB350N | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Node 304 Case |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är en Gaming Evolved titel
http://www.amd.com/en-us/markets/game/featured
Varken Nvidia eller AMD ska väl behöva optimera för just DX12?

Ah, du har rätt. Står faktiskt i slutet av trailern ser jag nu.
Själva sidan är klurig då exempelvis GTA V är en Gameworks-titel på PC.

Egentligen ska det inte behövas men jag har för mig vi sett optimeringar även från dessa företag. Men egentligen är det upp till utvecklarna, det var dessutom dessa som ville ha dessa API'er och komma närmare hårdvaran.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Exxovion:

Flertalet spelar väl igenom spelet direkt. Sedan bryr de sig inte om kommande uppdateringar när spelet redan klarats av.

Varför kan de inte skjuta upp lanseringen lite istället?

Är tyvärr inte så att man bara kan skjuta upp en lansering, om en studio har kontrakt på att göra ett spel så får dom vissa milestones som dom måste leverera till, dessa kan vara väldigt svåra att förhandla om, att få mer tid. bryter man kontrakt och inte kan leverera i tid så kan studion bli betalningsskyldig på stora belopp, finns ju även andra aspekter, bokningar med andra företag som levererar skivor, bränner skivor, affärer skall anpassa sig efter flyttad lansering, säkert en mängd andra komplikationer som inte jag kommer på direkt nu.
Så när det är såhär kort till lansering så är det lättare att patcha in det sedan skulle jag tippa på.

AMD Ryzen 1700x 8C 16T | ASUS TURBO GTX 1080TI 11GB |
Gigabyte AB350N | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Node 304 Case |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vännäs
Registrerad
Jul 2002

enklare bygga en dx12 motor och designa det rätt från början.

Träna bort dyslexin. Ryzen 2600x - asus B350plus - sapphire 480 - Acer XG270HU 1440p 144hz - Samsung 960evo 256gb - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb Kingston 3ghz - atcs 840 - Vattenkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Flopper:

enklare bygga en dx12 motor och designa det rätt från början.

ja fast nvidia kan inte tillåta den övergången att ske så pass snabbt.. de måste ju mjölka marknaden lite till..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016

Tycker det är bra att spel som utvecklas även går att köra med DX11, tänk på alla som INTE kör Windows 10.
Har alltid gillat Deus Ex serien. Började med 2'an sedan köpte jag 1'an också och spelade igenom det. Jättebra sci-fi spelserie! Lär nog bli att köpa detta också.

"In My Defens God Me Defend"