Prestandatester för mobila Intel Kaby Lake hittar ut på nätet

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Prestandatester för mobila Intel Kaby Lake hittar ut på nätet

Det börjar dra ihop sig till Intel Kaby Lake för bärbara datorer. Kretsjätten har inlett leveranser till tillverkare, och nu hittar de första prestandasiffrorna ut på nätet.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2007

Nya kretsar i en kommande MBP kanske!

Hjälp mig tillbaka genom att citera mig | https://trollpick.net - Svenskt gaming community

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Som väntat då, inget upphetsande med kaby mot sky, inget som motiverar att vänta på den istället, utom då möjligen stödet för 10-bitars HEVC/H.265

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av krilleoh:

Vore väldigt konstigt annars tycker jag. Sweclockers skrev väl om att Kaby Lake för laptops gick iväg till OEM's i veckan så det får vi hoppas

Desktop: ASUS P8Z77-V LK, Intel Core i7 3770K, 16GB Corsair XMS3 DDR3,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, HyperX Savage SSD 480GB
Notebook: MSI GE72 2QF-054NE Apache Pro
http://www.blackmesagame.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Märkligt att den tappar mark i singeltrådat tycker jag. Känns ju sådär lagom kul att en nyare prolle är sämre.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

En ren gissning kring detta

"Ställt mot föregångaren Core i7-6500U ur generation Skylake handlar det om märkbara förbättringar i testprogrammet Cinebench R15, i alla fall så länge endast en tråd används. Vid flera trådar tappar Core i7-7500U egendomligt nog mark, och landar sist i startfältet."

Notera att det finns tre system med 6500U som har rätt bra variation av resultat i det multitrådade fallet. Med 15 W TDP och slimmat format blir prestanda extremt beroende av kyllösningen när man använder alla CPU-kärnor. Utan att veta hur 7500U plattformen är utformad är det svårt att veta hur begränsad den är av TDP i det senare fallet.

När man kör enkeltrådat ska man kunna hålla sig nära max turbo med en rimlig kylning. Fläktarna drar ju igång rätt mycket snabbare när man stressa alla kärnor jämfört när bara en jobbar, även om frekvensen aldrig når lika högt när alla kärnor jobbar.

Vet inte om jag är blind: stod det något om frekvenserna för i7-7500U? Skulle vara kul att få en känsla för eventuella IPC-förbättringar i Kaby Lake. Om det är samma frekvens som 6500U ger ju enkeltrådresultatet en vink om IPC förbättring på 10 %, i alla fall i det specifika testet.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008

Nej, det här var ju inget vidare upphetsande... Väntar fortfarande på mer information om Optane som enligt uppgift ska stödjas på Kaby Lake-plattformen. Om det inte vore för alla löften och frågetecken där skulle jag köpa nånting ur 6000-serien nu på studs.

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | XFX Radeon HD7870 Ghost 2GB | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Ozzed:

Märkligt att den tappar mark i singeltrådat tycker jag. Känns ju sådär lagom kul att en nyare prolle är sämre.

Tvärtom enligt detta test. Att den var snabbast i enkeltrådat men långsammast i flertrådat av de testade modellerna.
Bättre enkeltrådsprestanda är trevligt, men konstigt att den tappar i flertrådat. Kan iofs vara kylningen som är sämre i den testade modellen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Yoshman:

En ren gissning kring detta

Vet inte om jag är blind: stod det något om frekvenserna för i7-7500U? Skulle vara kul att få en känsla för eventuella IPC-förbättringar i Kaby Lake. Om det är samma frekvens som 6500U ger ju enkeltrådresultatet en vink om IPC förbättring på 10 %, i alla fall i det specifika testet.

Det ryktas här om att 7500U går i 2.7GHz
http://www.trustedreviews.com/news/intel-7th-gen-kaby-lake-sp...

4770K, Gigabyte Z87 HD3, 16GB DDR3, 500 BX100 ssd, Sapphire 280, Qnix 2710 // 4770K, Asrock Z87 extreme3, 16GB DDR3, 250 840 ssd, Gainward 960, Sony HW40 // 2500K, Z68 Asrock pro3-m, 8GB DDR3, 250 840 ssd, 750ti, Qnix 2710

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av dazelou:

Hittade något liknande, tyvärr från WFFCTech som är ungefär lika pålitlig som en genomsnittlig spågumma... Där hävdas i alla fall 2,7 GHz basfrekvens och 2,9 GHz boost.

Om (och det är ett stort om givet källan) det är sant är ju IPC ökning i just Cinebench faktiskt 18 % då i7-6500U har max boost på 3,1 GHz.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av GuessWho:

Tvärtom enligt detta test. Att den var snabbast i enkeltrådat men långsammast i flertrådat av de testade modellerna.
Bättre enkeltrådsprestanda är trevligt, men konstigt att den tappar i flertrådat. Kan iofs vara kylningen som är sämre i den testade modellen.

Fast var bara att den tappar med -2% i multi så det kan vara vanlig variation, ett nytt test kanske visar 0% eller +2%
Kan också bero på inblandade funktioner och strömhantering i använd dators bios, som nog är ett tidigt ett med support för Kaby,

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Yoshman:

Hittade något liknande, tyvärr från WFFCTech som är ungefär lika pålitlig som en genomsnittlig spågumma... Där hävdas i alla fall 2,7 GHz basfrekvens och 2,9 GHz boost.

Om (och det är ett stort om givet källan) det är sant är ju IPC ökning i just Cinebench faktiskt 18 % då i7-6500U har max boost på 3,1 GHz.

18% låter väldigt optimistiskt, men skulle det vara sant och Kaby lake för desktop uppvisar samma ökning skulle det vara fantastiskt. Sist vi såg ett sådant steg var nog Yorkfield till Nehalem.

Edit. Intressant att wccftech i länken listar 7700K som 3.60GHz i basfrekvens. Det kan innebära att Intel i alla fall lyckats höja IPC något för att bibehålla eller marginellt öka prestandan.

4770K, Gigabyte Z87 HD3, 16GB DDR3, 500 BX100 ssd, Sapphire 280, Qnix 2710 // 4770K, Asrock Z87 extreme3, 16GB DDR3, 250 840 ssd, Gainward 960, Sony HW40 // 2500K, Z68 Asrock pro3-m, 8GB DDR3, 250 840 ssd, 750ti, Qnix 2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

Att jämföra processorer på bärbart är närmast hopplöst då alla modeller har olika kylningslösningar.
Enda sättet att få en något sånär uppfattning är att ha likadan laptop med processor som enda skillnaden.

AMD Ryzen 1600x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire Vega64 LC, Mbpro 15 Retina.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av GuessWho:

Aha. Blev omkastat för min del då.. Ja det är väl märkligt vilket som iofs. Ska ju helst vara bättre över hela brädet, men jag tror de flesta har mer nytta av enkeltrådad eller "fåtrådad" råkraft till vardags.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2008

Är det någon av dessa som kan ersätta Core M som är i MacBook? Eller krävs de väntan på det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Ge mig fyrkärnigt i ultrabooks. Snälla.
Intel: Aldrig! betala 16000 för en 2 kärnig i7U

Speldator: Intel core i5 3570k 4,4GHz@1,272V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av Zixxel:

Ja fast sannolikt inte i nya MBP som förhoppningsvis släpps nu i höst då de högpresterande versionerna inte släpps förrän i slutet av året eller i början av 2017. Skylake lär det bli den här gången.

Asus K7M, AMD Athlon Slot A 1GHz, 3Dfx Voodoo5 5500 64MB AGP, 512MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.