Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

4k-skärm för gaming

Jag har en fråga angående 4k-skärmar och gaming.

Som jag har förstått det har ett 1080 GTX svårt att driva en 4k-skärm i krävande spel med hög upplösning. Därav rekommenderar de flesta en 1440x2560-skärm istället.

Men kan man ha en 4k-skärm och ställa ner till 1440x2560 när man spelar (eller till och med permanent)? Dvs finns det någon nackdel med det i jämförelse med att ha en ren 1440-2560-skärm istället?

Poängen här är i så fall att möjligen köpa en 4k-skärm för att framtidssäkra så att säga. Samt att spela/arbeta i 4k när det inte är så krävande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Mar 2007

Du KAN ställa ner upplösningen på en 4K skärm men det kommer inte se bra ut, eftersom det inte är skärmens native-upplösning. Kompromissa, köp en 34" Ultrawide, 3440x1440. Eller 2 st 1080 GTX och en 4K.

Better to have and not need, than to need and not have.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Mar 2007

Du kan testa själv att ställa ner upplösningen på skärmen du har idag. Är den 1920x1080 så testa 1280x720 och gör din egen bedömning.

Better to have and not need, than to need and not have.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av Akenkaset:

Jag har en fråga angående 4k-skärmar och gaming.

Som jag har förstått det har ett 1080 GTX svårt att driva en 4k-skärm i krävande spel med hög upplösning. Därav rekommenderar de flesta en 1440x2560-skärm istället.

Men kan man ha en 4k-skärm och ställa ner till 1440x2560 när man spelar (eller till och med permanent)? Dvs finns det någon nackdel med det i jämförelse med att ha en ren 1440-2560-skärm istället?

Poängen här är i så fall att möjligen köpa en 4k-skärm för att framtidssäkra så att säga. Samt att spela/arbeta i 4k när det inte är så krävande.

Det funkar men är inte optimalt. Det blir suddigare och input-laggen ökar. Oftast är det acceptabelt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Enligt mig finns det endast en så kallad "gaming" skärm med 4K ute just nu. Prisjakt

Ska man lira i 3840x2160 med ett ensamt 1080, så kommer fps:en pendla friskt mellan 40-60 (beroende på val av ögongodis).
G-Sync eller Freesync är ett måste enligt mig när man ska lira i 4K. Sen kostar det givetvis lite extra.

Sen det här med att lira på icke native upplösning är bra tröttsamt efter ett tag. Suddigheten sabbar upplevelsen. Särskilt i menyer där mycket text syns.

: 6700K
: 16GB DDR4
: 1080 Gaming X
: Samsung SSD 850 PRO 512GB
: PG278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Mar 2011

Skärmen i min signatur använder jag för 4K-gaming, mestadels Overwatch iofs vilket mitt 1080 inte har några problem med att driva såklart.

Har bara testat en tyngre titel, GTA V som väl anses vara relativt tungt i jämförelse med dagens titlar.
Jag kan driva spelet i 4K med alla settings på ultra förutom MSAA och grass effects och ändå köra spelet runt 50-60 stabila FPS.

Helt enkelt sålänge du är okej att kompromissa lite med MSAA och andra smådetaljer tror jag att du kan driva de flesta spelen runt 50-60fps på 4K (finns såklart undantag) med ett ensamt 1080.

Acer 32" Predator XB321HK 4K G-sync | Corsair Obsidian 350d | i7 6700k @4.5ghz | MSI GTX 1080 Gaming X | Corsair Dominator 32GB @3200mhz | Asus Maximus VIII Gene | Samsung 950 PRO 256GB | Corsair AX860 | Corsair Hydro H105

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

Okej det finns med andra ord nackdelar som det låter som att jag inte gärna vill offra.

Och "kompromissen" att köpa dubbla kort låter trevlig men möjligen lite väl dyr.

Tackar för feedback.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av Akenkaset:

Okej det finns med andra ord nackdelar som det låter som att jag inte gärna vill offra.

Och "kompromissen" att köpa dubbla kort låter trevlig men möjligen lite väl dyr.

Tackar för feedback.

Tycker inte du offrar något. 4k med något neddragna inställningar ger mycket, mycket mer ögonporr än tex en 1440p-skärm allt på max.

Fps-dippar under 60 är inget som jag märker egentligen när g-sync är aktiverat. Man vill ju ändå komma över 60fps för det har alltid varit ett krav från min sida innan g-sync. Svårt att göra sig av med gamla vanor. Bästa knepet är ju att stänga av fps-mätaren.

Allt är väl en smaksak så jag tycker du borde åka iväg och kika i någon butik eller hos en kompis och jämföra, om det är möjligt. Att kolla på youtubeklipp hemma på sin egna 1080-skärm(om du har det) ger ingen rättvis bild. Det ska upplevas.

| View 31 TG | Asus ROG Crosshair VI Hero | Corsair RMX 1000W | AMD R7 1800X |
| EVGA Geforce GTX 1080 Ti FE | G.Skill TridentZ 16GB 3000MHz CL15 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

Har undersökt vidare nu och spiken i kistan blir nog att de 4k-skärmar jag kollat på (IPS, G-sync) endast finns med 60 Hz.

Det får bli en 2560x1440 144 Hz helt enkelt.

Tack återigen för input.