Permalänk

Vad krävs av en skoldator?

Hej!

Jag ska liksom många andra börja studera i höst och behöver en skoldator som endast kommer att användas till programmering, office-program, strösurfande, lite film osv.

Jag har en stationär dator hemma som jag använder till spel, mer krävande uppgifter och även studier när jag väl är hemma, så jag behöver ingen all around-dator.

Min fråga är då vad som egentligen krävs, hur mycket behöver man ens spendera? Det enda jag kräver är att den ska klara av ovannämnda utan problem under mina 3 år i skolan och storleksmässigt får jag väl testa mig fram men 13-14" låter rimligast.

Permalänk
Medlem

Skönt om den är långt under 2 kg i vikt... Helst runt 1 kg.
Helst minst 8-10 timmars batteritid så man slipper släpa på laddare.
Jag tycker det är viktigt om tangentbordet samt touchpad är av god kvalitet.

Körde på en ultrabook första 2 åren.
Sedan dom 2 sista åren blev det sen surface pro 2. Fungerade mycket bra.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att SSD näst intill är ett måste. Man vill att datorn ska kicka igång snabbt om man pluggar.
IPS-panel är bra, viktigt för betraktningsvinklarna. Tänk att du sitter på en buss och skriver, så kan du inte fälla bak skärmen för den perfekta vinkeln, då blir det tydligt att en IPS-panel är viktig.

Permalänk
Medlem

Bra tangentbord.
bra/hygglig batteritid, att behöva jaga bord nära strömjack är drygt.
inte för stor eller tung (max 14" imo, <2kg).
åtminstone 1080p upplösning.

edit: min gamla laptop har 6gb ram, en äldre intel i5 och den prestandan räcker fortfarande gott och väl. Nu vet jag inte vad du kommer plugga men vi jobbade mycket i unix miljö under min utbildning och då var det bra om man kunde dualboota linux. Så om du väljer att skaffa en ssd så kan det vara bra med extra utrymme så du kan köra två operativsystem.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av diffenstiffen:

Hej!

Jag ska liksom många andra börja studera i höst och behöver en skoldator som endast kommer att användas till programmering, office-program, strösurfande, lite film osv.

Jag har en stationär dator hemma som jag använder till spel, mer krävande uppgifter och även studier när jag väl är hemma, så jag behöver ingen all around-dator.

Min fråga är då vad som egentligen krävs, hur mycket behöver man ens spendera? Det enda jag kräver är att den ska klara av ovannämnda utan problem under mina 3 år i skolan och storleksmässigt får jag väl testa mig fram men 13-14" låter rimligast.

Snabb processor med integrerad grafikkrets, minst 1080p, SSD och bra batteritid.

Permalänk
Medlem

Lång batteritid, låg vikt, SSD. Antireflex skärm med hög betraktningsvinkel är nog skönt också. Köp inte för stor dator.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Lenovo under förra året för exakt samma syfte som du när jag började plugga. Från början tittade jag på ganska dyra prylar runt 8-10k som jag trodde att jag behövde, men fick förnuftet tillbaka och köpte en för 6k med dessa specs: 1,5kg, i5 5300u, 8gb ram, 13", SSHD. Klarat alla uppgifter jag gett den utan lagg, så jag är nöjd med mitt val.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Jag körde en snik-MacBook Air (late 2010, 11", 2 GB RAM, 64 GB SSD) när det begav sig. Fungerade utmärkt att ha på föreläsningar, och behövde jag lite mer flås så var det bara att SSH:a hem till servrarna eller skolans SSH-servrar och använda deras resurser istället. Rätt gött att bara släpa på 1.05 kg, gav tusan i att släpa med mig laddaren oftast.

Enda nackdelen med den är att 11"-modellen hade då iaf lite låg upplösning men dög gott.

Mina tankar när jag köpte dator var först storlek och vikt då jag cyklade mellan hem och plugg, och sen hållbarhet. Jag är imponerad av maskinen, den hänger fortfarande med och den är välberest och allt annat än väl omhändertagen.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Tror Dell har erbjudande nu på xps 13" fram till den 23e. Rekommenderas starkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem

Media markt har just nu erbjudande på en 13'' ASUS Zenbook UX305 med 128gbssd för 6k. Upp till 10mån räntefri delbetalning också.

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-zenbook-ux305ca-fc0...

Vill man ha UHD skärm och 258gb SSD så får man betala 8k

Riktigt nöjd med min Zenbook.