När jag kopplar tvn till datorn med HDMI-kabel byter den huvudskärm.

Permalänk
Medlem

När jag kopplar tvn till datorn med HDMI-kabel byter den huvudskärm.

Hej. Har haft min dator i drygt ett par år nu, och den har hela tiden varit kopplad till min tv via en HDMI-kabel. Datorskärmen har varit skärm 1 och tvn skärm 2.
I morse när jag gick upp hade dock datorn startat om sig, och nu var datorskärmen skärm 2 och tvn med ikoner och startmeny osv skärm 1.

Den har med andra ord bytt detta av sig självt, och ingenting jag gjort får tillbaka min datorskärm som skärm 1 med rätt upplösning förutom att dra ur HDMI-kabeln (ur endera datorn eller tvn)

Jag kan, om jag går in på Display Settings, klicka på skärm 2 (datorskärmen) och klicka i "Använd som huvudskärm" eller något liknande, men upplösningen på både tv och datorskärm blir då helt åt helvete och går inte att göra större. Ikonerna får inte ens plats på skärmen.

Jag har någonting som heter AMD Radeon-inställningar och jag vet inte om det är det som har fuckat upp allting (att det kom någon uppdatering eller någonting i natt) och där finns det en flik som heter Bildskärm, men jag kan inte ändra på någonting (inte någonting som hjälper i alla fall)

Jag vet att det här har hänt en gång tidigare, den gången löste sig problemet av att jag kopplade ur och i sladdarna i rätt ordning (vilken jag inte minns, men säg att jag kopplade i sladden i datorn först) men detta har inte fungerat nu. Har startat om, stängt av, dragit ur och satt i sladdar i alla möjliga kombinationer och kollat igenom inställningarna på både skärminställningarna och det där AMD Radeon-inställningar men hittar ingen lösning.

Någon som vet vad som kan vara fel, och ännu hellre hur jag ska komma tillrätta med det?

Permalänk

Vad har du för grafikkort? Låter som att en ominstallation av drivrutiner är nödvändigt att börja med

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Avinstallera först och ta bort kvarlämnade mappar om de finns innan du försöker uppdatera/installera om tex grafik drivrutiner. Kan vara bra att starta om datorn emellan också.

Testa med bara huvudskärmen och fixa den först. Andra kabel drar du ur FRÅN datorn. Sitter andra kabeln/adaptern kvar i datorn så kan datorn ibland fortsätta skicka bild ditt trots att andra änden inte ens är kopplad.

Windows motsvarande inställnings program bruka vara lättare att förstå än grafik tillverkarnas (höger klickar på skrivbordet för att hitta dom).

Permalänk
Medlem

Okej, tack, ska börja med att försöka installera om drivrutinerna till grafikkortet.
Kommer inte ihåg vad jag har för grafikkort och eftersom jag var dum nog att uppgradera till Windows 10 har jag ingen aning om hur jag vare sig kollar vad jag har för grafikkort eller hur jag installerar om drivrutinerna längre men jag får sätta mig och pilla ett tag.

Tack för svar!