Laptopskärm - Visar windowsskrivbord vid boot + Konstiga färger

Permalänk
Medlem

Laptopskärm - Visar windowsskrivbord vid boot + Konstiga färger

Lånar tråden:
Tjena!
En polare till mig hade problem med konstiga färger på sin Lenovo laptop.
Så jag kikade lite på de för att felsöka.
Så jag uppdaterade både intel hd graphic, samt Geforce 820M till senaste drivrutinen.
Och klonade även bilden till min tv där färgerna är bra. Och vill då utesluta att datorn funkar, de är skärmen som glappar/pajat. Eventuellt ska vi skruva upp den och kika. Men han får göra en backup först.

Här kommer en bild. Såhär kan de se ut i BIOS post/Windows loadup. Man ser klart och trydligt skrivbordsikoner/olika fönster på bilden trotts att inte Windows bootat upp.

Vad tror ni? Skärmen paj? Varit med om liknande?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Inlägg flyttad till egen tråd*

@TaunyTiger:
Finns ingen anledning att låna andras trådar när du har ett helt separat problem. Jag flyttade ut ditt inlägg.
/Mod

Spontant ser det ut som att den gröna komponenten har gått sönder i kabeln mellan skärm och eDP output på moderkortet.
Detta har gjort att allt är lila (magenta). Att du får två bilder känns som att bilden har blivit inbränd. Kan datorn ändra något på skärmen? Snurrar något eller är det bara exakt samma bild som visas. Är det endast vid boot eller är det hela tiden?

TL;DR: Ser ut som att en kabel mellan skärm och moderkort. Kanske bara kabeln men kan även vara panelen som är paj.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

skulle testa att gå in i BIOS o se om man kan slå av Nvidia kortet. Felaktiga färger kan vara trasig kabel mellan skärm o dator(tunn rackare som går i tyd gångjärnen).

Men windowsbilden tyder ju på mer mysko saker än en trasig kabel

// LZ

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:
Den ger mer en grön bild i Windows sen. Ja, jag misstänkte också eventuellt glapp eller att kablen kan vara trasig. Om inte bildskärmen. Då de funkade bra via hdmi porten. Om de går och ändra något på skärmen via datorn kan jag inte svara på då jag inte testade detta, men du tänker på färgschema etc? Skärmen är ju en touchskärm. Ikonerna blir tydligare vid uppstart av datorn, då de är en svart bakgrund. Men syns mindre i själva windows. Men inbränd slog mig i tankarna också. Vilket jag tycker vore helt sjukt.

En annan sak jag kan nämna är att om man trycker till skärmen lite uppe i högra/vänstra hörnet. så kan hela datorn dö. Bara stängs av, så får man starta upp den igen.

@Tea42BBS Jag försökte faktiskt komma in i bios just för att kika på denna möjlighet, men kunde inte hitta knappen för hur jag kommer in i bios. Testade olika kombinationer jag hittade på google utan resultat.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@TaunyTiger: Om du kan trycka på panelen och hela datorn dör så är det en skyddsfunktion. Troligen är något trasigt och du kortsluter datorn. Det är bara att lämna in datorn om det finns garanti. Annars är det att byta panel själv. Tryckandet leder till slutsatsen till att det troligen inte är kabeln. Men byt den i samma veva om du ändå ska byta skärm.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:
Ja tyvärr har han ju inte garantin kvar. Den är väl strax över 2 år gammal. Han upptäckte ju felet med att datorn dog under garanti tiden. Förutsatt att de va 2 års garanti. Och jag sa åt han att han skulle lämnat in den då direkt. Nu är de försent.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@TaunyTiger:
Det var ju dumt, inte mycket att göra.
Typ antingen gör ni arbetet själva med att byta skärm & Kabel. Kost. någonstans över 1200kr skulle jag tro.
Eller så köper ni en ny dator.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

@Tea42BBS Jag försökte faktiskt komma in i bios just för att kika på denna möjlighet, men kunde inte hitta knappen för hur jag kommer in i bios. Testade olika kombinationer jag hittade på google utan resultat.

Lenovo kan ha en egen specialknapp för att komma in i bios..typ en blå think-vantage knapp

// LZ