Vita blinkande sträck över skärmen, Trasig?

Permalänk
Medlem

Vita blinkande sträck över skärmen, Trasig?

Hej.

Idag när jag startade min stationära dator började det direkt att blidas en mängd blinkande vita linjer horisontellt över datorskärmen. Det blev fler och fler och sen blev skärmen helt vit. Jag stängde då av datorn och skärmen och provade sen att bara ha skärmen, en Asus VG248QE, igång. Då dom vita blinkande linjerna fortfarande fanns kvar så antar jag att det är skärmen som krånglar. Bild:

Jag undrar därför nu om det är någon som vet vad felet på skärmen är? Jag bytte RAM-Minnen för 2 dagar sen ifall att det kan spela in men då sträcken finns kvar med datorn avstängd antar jag att det är skärmen som är problemet. Finns det något jag kan göra eller är den trasig?

Permalänk
Bildexpert 📺

Det första du gör är att jämföra med följande:

(1) Påverkar det skärmens menyer också? Om JA, så är det skärmen. Om NEJ, är felet i källan eller på väg in i skärmen, till exempel kabeln, eller i värsta fall kontakterna på baksidan. Kan förstås vara så enkelt som en glapp sladd

(2) Testa övriga anslutningar: Samma fel också där? Troligtvis skärmen.

(3) Testa med annan källa än datorn. Är det fortfarande samma problem? Skärmen är trasig.

Permalänk
Medlem

Spontant så ser det ut som att skärmen tyvärr är trasig.
Om du inte har garanti kvar på den, så borde du kunna reklamera den

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Det första du gör är att jämföra med följande:

(1) Påverkar det skärmens menyer också? Om JA, så är det skärmen. Om NEJ, är felet i källan eller på väg in i skärmen, till exempel kabeln, eller i värsta fall kontakterna på baksidan. Kan förstås vara så enkelt som en glapp sladd

(2) Testa övriga anslutningar: Samma fel också där? Troligtvis skärmen.

(3) Testa med annan källa än datorn. Är det fortfarande samma problem? Skärmen är trasig.

Bra felsökningsguide . Har haft exakt detta symtom tidigare.Felet var en kabel.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det första du gör är att jämföra med följande:

(1) Påverkar det skärmens menyer också? Om JA, så är det skärmen. Om NEJ, är felet i källan eller på väg in i skärmen, till exempel kabeln, eller i värsta fall kontakterna på baksidan. Kan förstås vara så enkelt som en glapp sladd

(2) Testa övriga anslutningar: Samma fel också där? Troligtvis skärmen.

(3) Testa med annan källa än datorn. Är det fortfarande samma problem? Skärmen är trasig.

Jag provade och det påverkar även skärmens menyer när datorn var igång. Jag provade sen att byta ut DVI kabeln mot en HDMI Kabel och trodde då att problemet var löst men efter 1 min blev skärmen "vinröd" istället:

Efter att den varit vinröd ett tag gick den tillbaks till blinkande streck igen. Jag har även provat att koppla in skärmen i pappas dator och samma sak uppstår där så det är väl skärmen det är fel på.

Jag får tacka så mycket för en mycket bra felsökingsgudie.

Jag är rätt säker på att det fortfarande ska vara garanti kvar så jag får försöka med det nu.

Åter igen tack för den underbart snabba hjälpen.