PCI Express 4.0 dubblerar bandbredden och ska kunna leverera minst 300 W

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

PCI Express 4.0 dubblerar bandbredden och ska kunna leverera minst 300 W

Det blir inte enbart dubblerad bandbredd med PCI Express 4.0. Anslutningen får även förmågan att leverera åtminstone 300 W – direkt från moderkortet.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogarna runt katrineholm
Registrerad
Okt 2012

Detta borde ju menas att man kan ha grafikkort helt utan 4/8 pins kabel ?, skulle ju vara guld värt.

( Om grafikkortet tillåter såklart )

EVGA GTX 1080 / i7 4790k / Msi Z97 Krait / 16gb HyperX Fury 1600mhz / SuperFlower Leadex 1000w / ASUS PB278Q / Acer 34" Predator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Dussan89:

Detta borde ju menas att man kan ha grafikkort helt utan 4/8 pins kabel ?, skulle ju vara guld värt.

( Om grafikkortet tillåter såklart )

Precis, men du skulle behöva ansluta dem på moderkortet istället, om man nu inte ändrar ATX standarden som det står i artikeln.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Va extremt onödigt.
Det betyder att alla moderkort som inte kör gamingkort ändå kommer att bli betydligt dyrare för att strömförsörjningen ändå måste vara där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Svensktiger:

Va extremt onödigt.
Det betyder att alla moderkort som inte kör gamingkort ändå kommer att bli betydligt dyrare för att strömförsörjningen ändå måste vara där.

Varför skulle det bli dyrare? Det är inte så man köper prototyp modeller direkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Jag hoppas de ändrar standarden så att det räcker med en enda kabel för att ge kräm åt portarna, det vore smidigast i längden.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2009

Trodde att den skulle kunna dra all ström genom PCI Express porten. Ganska meningslöst annars?

Speldator: AMD FX-8120 I Sapphire R9 270X DualX I 8GB I Kingston SSDNOW V300 120 GB I Crucial BX100 500GB I 320GB 640GB I W10
Acer B1 770 I LG G3 I Nvidia Shield TV V2 I PS4 PS3 & X360 I 2DS DS PSP I Canon EOS M I Raspberry Pi 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Swedman18:

Varför skulle det bli dyrare? Det är inte så man köper prototyp modeller direkt.

Antar att han menar att alla moderkort med pci-e 4.0 slottar kommer behöva ha biffig strömförsörjning som pallar 300+ watt för att klara standarden, även om moderkortet i praktiken kanske ska användas i nån enkel kontorsburk som aldrig kommer ha något som drar speciellt mycket ström... Känns som slöseri.

*edit*
Man undrar ju även hur detta kommer påverka nätaggregats-standarderna. Moderkortet måste som nämns i nyheten få all den strömmen till moderkortet på något vis. (och 24+8 pins kontakterna lär inte räcka till)
Kommer man koppla pci-e kontakterna till moderkortet istället tro?

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Aug 2010

4-way Crossfire eller SLI, 4 portar a 300W = 1200W genom moderkortet, plus processor och allt annat som får ström via moderkortet.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Mest spännande tycker jag uppdateringen av 24pinskabeln är. För den är inge vidare modern alltså. Så många gånger man svurit över att man inte får loss fanskapet i ett trångt chassi.
Kontakten har väl hängt med för att den är svår att byta, inte för att den är problemfri...
Så jag hoppas på en mer lätthanterad koppling i så fall. Kanske för mycket att hoppas på ;).

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Swedman18:

Låg spänning och höga strömmar kräver tjocka ledningar = dyrt.
Antagligen så flyttas PCI-e strömmen ner på moderkortet istället.
Vilket kräver kontakter och utrymme.
Det kommer kanske inte märkas så mycket på entusiastmodeller.
Däremot på budgetkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Svensktiger:

Va extremt onödigt.

Det kostar nog inte många kr att sätta dit en extra 8 pin på moderkortet som är kopplad till Pci-e porten.
Du lär ju inte behöva koppla in nån kabel till den heller om man inte har ett gamingkort inkopplat heller.

CPU: Intel i7 6800 @ 4.6 GHz | Moderkort: MSI x99 Pro Carbon | Grafikkort: Asus GTX 1080 Ti Poseidon @ 2100Mhz | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 32 GB | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Corsair RMI 1000W | Kylning: Custom vatten med 3 radiatorer och dubbla pumpar samt Waterchiller | Skärm: OLED65B7V
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

Så "OCuLink" (låt mig gissa: Optical-or-Copper-Link?) blir det gamla vanliga pci-e 3.0 x4 i praktiken i början alltså (pga "bara" 8 GT/s per kanal)? Hade hoppats på mer, men det kommer väl senare (dvs 16GT/s eller mer).

Annars är det förstås enbart positivt, och att kunna slippa pci-e-strömkablar (så länge som man inte kör SLI/CF med två hungriga kort förstås) blir en skön bonus.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Defender:

Det kostar nog inte många kr att sätta dit en extra 8 pin på moderkortet som är kopplad till Pci-e porten.
Du lär ju inte behöva koppla in nån kabel till den heller om man inte har ett gamingkort inkopplat heller.

Blir väl att kopparledningarna måste bli grövre och porten lite biffigare som drar upp priset, tror inte 300W-500W skulle funka om det såg ut som dagens PCIe 3.0.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Söderbäck:

Mest spännande tycker jag uppdateringen av 24pinskabeln är. För den är inge vidare modern alltså. Så många gånger man svurit över att man inte får loss fanskapet i ett trångt chassi.
Kontakten har väl hängt med för att den är svår att byta, inte för att den är problemfri...
Så jag hoppas på en mer lätthanterad koppling i så fall. Kanske för mycket att hoppas på ;).

Amen!

Skickades från m.sweclockers.com

SpelDator: | AMD Ryzen 5 2600X 3.6 GHz 19MB| MSI X470 GAMING PLUS| ASUS Radeon RX 570 4GB Expedition OC| Crucial MX300 1TB M.2| Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm 256MB| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z| Fractal Design Define R6 Vit| Seasonic FOCUS Plus 650W Gold| LG 24GM79G| Logitech MX Sound| Edimax Trådlös USB-Adapter AC1200 Wi-Fi| Plexgear Bluetooth-adapter med APTX| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer|

LanDator: | AMD Ryzen 3 2200G| MSI B350I Pro AC, Socket-AM4| HyperX Predator DDR4 3000MHz 8GB| Antec ISK110 VESA U3| Samsung EVO 850 250GB| NIXEUS 24" 144HZ 30-144 FREESYNC VESA "NX-VUE24B"|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005
Citat:

Nvidias senaste flaggskepp Geforce GTX 1080 och Titan X är specificerade till 180 respektive 300 W.

Titan X har väl TDP på 250W? /petig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Svensktiger:

Låg spänning och höga strömmar kräver tjocka ledningar = dyrt.
Antagligen så flyttas PCI-e strömmen ner på moderkortet istället.
Vilket kräver kontakter och utrymme.
Det kommer kanske inte märkas så mycket på entusiastmodeller.
Däremot på budgetkort.

Ny ATX-standard med 24 eller 48V kanske?

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av LeVvE:

Blir väl att kopparledningarna måste bli grövre och porten lite biffigare som drar upp priset, tror inte 300W-500W skulle funka om det såg ut som dagens PCIe 3.0.

Tvivlar att dem ändrar utformning på porten, iaf om det fortfarande ska heta Pci-e.

CPU: Intel i7 6800 @ 4.6 GHz | Moderkort: MSI x99 Pro Carbon | Grafikkort: Asus GTX 1080 Ti Poseidon @ 2100Mhz | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 32 GB | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Corsair RMI 1000W | Kylning: Custom vatten med 3 radiatorer och dubbla pumpar samt Waterchiller | Skärm: OLED65B7V
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003

Jag gillar det inte alls, ytterligare en komponent som ska på och böka med strömmen. Kommer säkerligen att variera med moderkortskvalite en hel del. Hur blir det med QuadFire, moderkortet lär väll inte punga ut 4x300w?

Edit: undrar hur dom fick igenom detta, var det inte tjat om att datorer redan drog för mycket och att det skulle införas nån sorts standard för åtminstone färdigbyggda datorer?

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jun 2008

I takt med att grafikkorten blir mer strömsnåla så möjliggör man ett större effektuttag via moderkortet. Det känns onödigt och det kommer betyda att moderkorten blir dyrare att tillverka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011

Wow! Pci express 4.0 ska slänga min dator när detta kommer . Man kommer få hela 1% extra prestanda med detta

Amd Phenom IIX6 1090T 4.0GHZ,Corsair XMS3 8GB DDR3 1333mhz,GTX 780Ti Gigabyte 990 FXA UD3, Corseair force 3 120gb,2TB SSHD,1TB Caviar black] [WD Blue 1 TB]Antec kuhler H2O 620 V4(PnP)Bequiet Pure power 730 W [Laptop intel core i3 350m 4gb ddr3 1333mhz amd radeon 5470 1GB ddr3 500GB HDD](HTPC)
rolig vid http://www.youtube.com/watch?v=B-wqztrhack Har också 1TB Externt. Asus 24 tum @75hz med Freesync
Mobil Nexus 6P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016

Någon som vet hur mycket den bästa grafikkort använder sig av PCI-E V3?
Hoppas att det kommer något grafikkort som kan använda sig av kraften i PCI-E V4.

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2014

Vad som är överlägset mest onödigt idag är ju P4/P8 kontakten. Herregud, hur svårt kan det vara att bara göra en 28/32-pins kontakt istället?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av superegg:

Någon som vet hur mycket den bästa grafikkort använder sig av PCI-E V3?
Hoppas att det kommer något grafikkort som kan använda sig av kraften i PCI-E V4.

Vad jag vet så räcker till och med PCI-E V2 till för dagens snabbaste grafikkort, så det lär dröja innan PCI-E V4 verkligen behövs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Defeat^:

Vad jag vet så räcker till och med PCI-E V2 till för dagens snabbaste grafikkort, så det lär dröja innan PCI-E V4 verkligen behövs.

Ja det fungerar såklart.
Däremot så kan prestandan strypas rätt rejält i vissa situationer:
https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GTX_980_PCI-Expres...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011

Känns som ändringen kommer bara för att kunna sälja nya aggregat. Lär bara vara ITX byggen som tar till vara på detta.

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

PCI-e 4.0 gör det lite drygt när man funderar på uppgradering. Mitt nuvarande system har inte ens PCI-e 3.0 men köper jag exempelvis Zen så lär den ju vara utan detta. Om behovet av att gå över till PCI-e 4.0 uppstår redan nästa år eller 2018 så lär jag nog inte få ut så många år på den plattformen.

Med tanke på att det lär finnas massor av PCI-e 2 och 3-system i världen ett bra tag så lär grafikkort fortfarande komma för den äldre standarden. Men ja, kan ställa till det.

Skrivet av Söderbäck:

Jag kan inte annat än hålla med. En mycket smidigare anslutning vore guld värd, och dessutom en som tar mindre plats på moderkortet. På ITX-moderkort så tar den upp väldigt mycket plats. Lite så jag undrar om det inte vore möjligt med en anslutning som är av samma storlek som en USB-kabel, men förstås inte samma anslutning av uppenbara skäl.

Skrivet av Defeat^:

Beror på användningsområdet. Världens första PCI-e 3.0-grafikkort, HD7970, flaskas av PCI-e 2.0 vid GPGPU. Men för spel är det lite av ett icke-problem förstås.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Lexius:

Wow! Pci express 4.0 ska slänga min dator när detta kommer . Man kommer få hela 1% extra prestanda med detta

Allting handlar inte om prestanda. Man vill kunna göra det smidigt också.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

Gött slippa kablar detta speciellt!

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC , Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av GuessWho:

4-way Crossfire eller SLI, 4 portar a 300W = 1200W genom moderkortet, plus processor och allt annat som får ström via moderkortet.

Var det inte 300w totalt?

Skickades från m.sweclockers.com