Permalänk
Medlem

"Arbetsplats" för två

Då var det äntligen dags för semesterprojektet (mycket sen semester), den temporära gamingriggen skall bytas ut till en någorlunda stilren arbetsplats för två.
Skrivbordsytan blir nästan tre meter och under skrivbordet skall två datorer hängas upp.

Vi har nyligen flyttat in i ett nybygge och detta rum har fram tills nu varit avlastningsyta för överblivna flyttkartonger och annan bråte.

Skivan som är 27mm tjock limfogad björk skall slipas och oljas med vitpigmenterad olja.

Jag skulle kunna skriva ganska många rader om upplevelsen vi hade i detta varuhus, men väljer att bara visa när vi äntligen får åka därifrån

Ytan är slipad med 180-papper för hand sedan oljad med roller i tre omgångar. Innan sista omgången slipade jag till ytan ytterligare en gång med 180-papper.

Skivan som skall fungera som upphängning under bordet.

Obehandlad mot vitoljad

Oljan som användes

Kommer att hänga upp skärmarna med dessa.

Inhandlade även dessa som sekundära skärmar till oss båda.

Typo
Permalänk

Ingen enorm skillnad efter behandlingen av skivan men jag gillar det ändå, förhoppningsvis slipper ni att skivan gulnar efter ett tag som björk gärna gör.
Blir roligt att följa tråden.

Permalänk
Medlem

Kul projekt, jätteskönt när man får ordning på sin datorplats. Skall följas.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Nice! Detta ska jag följa! Jag funderar själv på att använda bänkskiva från Ikea som skrivbord när jag flyttar till ny lägenhet. Då handlar det dock om en skiva ca 180 cm. Funderar på stavlimmad ek och utan att behandla den efter inköp. Berätta gärna hur skärmstativen fungerar sen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Nu sitter jag och har en stund där jag inte kan fortsätta (dottern sover), så nu passar det utmärkt att uppdatera er med hur det har gått med skrivbordet. Väldigt roligt att ni som svarat verkar tycka om projektet!

Tillbaka till ruta 1. Så här såg det ut när vi flyttade in.

Det var precis att skivan gick att bära upp via trappen, annars hade det fått bli via balkongen.

Benen är ställbara och inköpta från IKEA.

Mäta och montera.

Jag kan nu titulera mig hålsågare, vilket jag inte kunde tidigare.

Från början var det tänkt att jag skulle hänga upp skivan med hjälp av gängstänger, ungefär som Triton242 gjorde i sitt galleri Datorstugan. Fast då med en platta för två datorer.
(För övrigt ett mycket gediget bygge som jag hämtat mycket inspiration från, CRED).

Då skärmstativen kom med två alternativa fästningsmetoder och jag ändå hade tänkt att borra hål för att fästa dem så fick jag tillsammans efter lite hjälp av svärfar ihop en annan konstruktion för upphängningen av datorerna.

Med benen medföljde även extra skruvar, då dessa hade perfekt längd så använde jag dessa även här och inte bara för att montera benen.

Så här blir det när man skruvat upp konstruktionen som känns så pass robust att det inte var några som helst problem att ställa upp en dator endast på ena sidan.

Så här ser det ut undertill, man kommer lätt in under med en dammsugare och golvet kommer att vara fritt från kablar. Om det skulle behövas så får jag göra större hål i skivan för att kunna flytta upp den. Jag tror dock att detta kommer fungera alldeles utmärkt.

Måttar ut vart skärmarna skall fästas och passar på att prova om skärmstativen håller för just våra skärmar.

Det gick alldeles utmärkt att bara skruva upp den lilla skärmen, när jag dock skulle skruva upp den större så orkade inte stativet att hålla den uppe. Såg dock en markering på stativet och efter lite justering med den medföljande nyckeln så gick det alldeles utmärkt även med denna skärm.

Jag skall även tillägga att jag är positivt överraskad av känslan på stativen, de känns robusta och gedigna. Trots att det är andersson
(Skyddsplasten sitter kvar på armarna på denna bild)

Permalänk

Det smurrar på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det ser nice ut, tack för att du delar med dig

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Ser fram emot uppföljningen.

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk
Medlem

Snyggt byggt!

Permalänk
Skrivet av tokkan:

Snyggt byggt!

Du kan vara snygg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snyggt! Får en att fundera om man själv skulle meka lite.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, blir riktigt trevligt. Det ser ut som om datorhyllan är tiltad bakåt men det kan vara en optisk illusion kanske.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Då det troligtvis är sista dagen på sommaren med 27 grader varmt, bestämde jag mig för att vara inne och snickra färdigt för att inte riskera någon solbränna.

Skrivbordet är klart, så när som på en bildkabel till damens ena skärm.
Kommer troligen att lägga till en hylla eller liknande ovanför för förvaring och eventuell ljudanläggning.
Jag tackar för visat intresse!

Borrar fast armarna.

Gjorde även hål för kabelgenomföring.

Kablarna är inte direkt dolda, men de är i alla fall samlade. Hade jag gjort ett nytt bord imorgon hade jag gjort hålen lite närmre armarna.

Upphängning inköpt på IKEA.

Den enda gigabitswitchen på Mediamarkt och Elgiganten som det inte stod TP-Link på.

Det ser inte så vackert ut undertill, men man måste ner på knä för att se detta.

Slutresultat.

Permalänk
Medlem

Optisk illusion

@Henrik-W: Spikrakt är det inte, men det borde inte luta tillräckligt mycket för att det ska vara synligt på dessa bilder. Det är snarare jag som är dålig fotograf

Permalänk

Snyggt jobbat! Skivorna blev grymt snygga med den vita nyansen efter oljan.
Vart har du köpt grenuttagen?
En sak som slog mig som jag inte hade fixat är placeringen av skärmarna på den vänstra sidan, jag vill ha den stora skärmen centrerad framför mig precis som du har på den högra sidan. En smaksak men ack så viktig.

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge! Håller på att planera något liknande, vad heter sladdupphängningen på IKEA? Hittar dom inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xizten:

Snyggt bygge! Håller på att planera något liknande, vad heter sladdupphängningen på IKEA? Hittar dom inte

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30200253/

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack för inspirationen.
Är precis i tagen och göra ett skrivbord med en ekskiva, eller rättare sagt 2st som skall skarvas ihop på kortsidan för att ge totallängden på 317cm.
Dock tänkte jag lägga list mot väggen i bakkant och sidor (kommer gå från vägg till vägg) och hoppas klara mig på ett ben, just där skarven sitter.
Blir nog samma ben som du har köpt, samt kabelsamlare.
Så, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Tack för inspirationen.
Är precis i tagen och göra ett skrivbord med en ekskiva, eller rättare sagt 2st som skall skarvas ihop på kortsidan för att ge totallängden på 317cm.
Dock tänkte jag lägga list mot väggen i bakkant och sidor (kommer gå från vägg till vägg) och hoppas klara mig på ett ben, just där skarven sitter.
Blir nog samma ben som du har köpt, samt kabelsamlare.
Så, tack!

Man kan inte övertala dig till att göra en projektlogg eller ett galleri över ditt byggande?
Går lite i samma tankebanor så det hade varit fantastiskt fint med lite bilder på en liknande konstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Tack för inspirationen.
Är precis i tagen och göra ett skrivbord med en ekskiva, eller rättare sagt 2st som skall skarvas ihop på kortsidan för att ge totallängden på 317cm.
Dock tänkte jag lägga list mot väggen i bakkant och sidor (kommer gå från vägg till vägg) och hoppas klara mig på ett ben, just där skarven sitter.
Blir nog samma ben som du har köpt, samt kabelsamlare.
Så, tack!

Du kan klara dig helt utan ben om du kör en rejäl konsol under istället. Så har jag det på både verkstadsbänken och skrivbordet hemma (kombinerat med en list på väggen). Kolla den här storleken/typen.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Du kan klara dig helt utan ben om du kör en rejäl konsol under istället. Så har jag det på både verkstadsbänken och skrivbordet hemma (kombinerat med en list på väggen). Kolla den här storleken/typen.

Jag har funderar på det, men jag vet inte om den räcker till.
Skivan kommer sticka ut 75-80cm från väggen, dvs inte standardmåttet ~60cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Jag har funderar på det, men jag vet inte om den räcker till.
Skivan kommer sticka ut 75-80cm från väggen, dvs inte standardmåttet ~60cm.

På arbetsbänken lade jag en regel mellan konsolen och skivan för att förlänga den. Annars finns det ju ännu längre konsoler som dessutom klarar 150kg (om väggen klarar det).

Det jag gillar med det upplägget är att man får en ren framsida som man kan rulla omkring vid utan att det tar stop.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChReeX:

Då skärmstativen kom med två alternativa fästningsmetoder och jag ändå hade tänkt att borra hål för att fästa dem så fick jag tillsammans efter lite hjälp av svärfar ihop en annan konstruktion för upphängningen av datorerna.

Vinkelbeslagen med "låsskruven" du använder till att fästa datorupphängningen, vad kan man hitta dessa?

Permalänk
Medlem

Vad roligt att så många gillar mitt projekt, kanske blir att man lägger upp nästa del här inom kort

Skrivet av Bromspedal:

Snyggt jobbat! Skivorna blev grymt snygga med den vita nyansen efter oljan.
Vart har du köpt grenuttagen?
En sak som slog mig som jag inte hade fixat är placeringen av skärmarna på den vänstra sidan, jag vill ha den stora skärmen centrerad framför mig precis som du har på den högra sidan. En smaksak men ack så viktig.

Grenuttagen har jag köpt på Bauhaus där de fanns i olika storlekar.
Placeringen av den vänstra platsens skärmar är enligt önskemål. Jag hade precis som du inte velat ha det på det viset. Hon kanske ändrar sig i framtiden då hon suttit där ett tag.

Skrivet av Xizten:

Vinkelbeslagen med "låsskruven" du använder till att fästa datorupphängningen, vad kan man hitta dessa?

Dessa kom med skärmstativen som jag köpt på netonnet.