Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Hjälp med ny TV

Den nya lägenheten är tom utan TV, så jag tänkte köpa mig en ny med första lönen.

Jag har letat runt lite men inte hittat nån riktigt bra guide på vad som gäller för TV nu för tiden. Oled? 4k? Plasma? LCD? Hjälp!

Den ska användas till att slötitta lite svt, blueray och koppla in mitt Wii u till. Jag har även funderat på att köpa HBO Nordic. Men om man kör det direkt ifrån TVn eller via hdmi från datorn bryr jag mig inte om. Jag undviker gärna tjuvlyssnande Smart tvs, men vet inte om det går. Jag kommer sitta i soffa ca 5 meter ifrån. Möjligtvis 3 meter om det är bättre. Jag har funderat på runt 40 tum. Räcker det om man sitter på det avståndet? Priset är inte superviktigt, men gärna under 5 tusen om möjligt.

Nån som har tid att hjälpa eller kan hänvisa till bra guide?

CPU: i7 6700K // GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G // MB: ASUS Z170 PRO GAMING // RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance // Kylare: Noctua NH-U14S // PSU: Corsair RM750i 750W // Chassi: Fractal Design Define S Svart // Skärm: Asus XB270HU.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Zvikte: Likt många andra som ställer den här typen av frågor så har du inga specifika krav. Då duger i princip vilken 40-tummare för max 5000 kronor som helst. Det kommer att vara en LCD, bildkvaliteten kommer sällan vara dålig men är naturligtvis heller inte i klass med flaggskeppen som kostar 3-5+ ggr så mycket.

OLED finns närmast som dyrare och större modeller från LG, plasma tillverkas inte längre och av nylanseringar för 2016 är använder lite mer än hälften (295 av 525 modeller) 4K-paneler (enligt prisjakts sökfunktion) och majoriteten av återfinns i mellan- och toppklassegmentet. Det är med de budgetkrav du har sak samma om det är 4K eller Full HD, det är inte där du kommer att få kvalitetsskillnad.

Prisjakt har en så bra sökfunktion som någon när det gäller att särskilja, till exempel ifall HBO-appen finns inbyggd:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s283172411&o=produkt_pr...

Som du ser är det endast ett fåtal Samsung i din prisklass som har appen. Så kan du lösa HBO med mera via externa källor, Chromecast etc. finns det mer modeller att välja på:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s283173098&o=produkt_pr...

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priser

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Laxpudding:

@Zvikte: Likt många andra som ställer den här typen av frågor så har du inga specifika krav. Då duger i princip vilken 40-tummare för max 5000 kronor som helst. Det kommer att vara en LCD, bildkvaliteten kommer sällan vara dålig men är naturligtvis heller inte i klass med flaggskeppen som kostar 3-5+ ggr så mycket.

OLED finns närmast som dyrare och större modeller från LG, plasma tillverkas inte längre och av nylanseringar för 2016 är använder lite mer än hälften (295 av 525 modeller) 4K-paneler (enligt prisjakts sökfunktion) och majoriteten av återfinns i mellan- och toppklassegmentet. Det är med de budgetkrav du har sak samma om det är 4K eller Full HD, det är inte där du kommer att få kvalitetsskillnad.

Prisjakt har en så bra sökfunktion som någon när det gäller att särskilja, till exempel ifall HBO-appen finns inbyggd:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s283172411&o=produkt_pr...

Som du ser är det endast ett fåtal Samsung i din prisklass som har appen. Så kan du lösa HBO med mera via externa källor, Chromecast etc. finns det mer modeller att välja på:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s283173098&o=produkt_pr...

Hmm, ok. Tack!

Det är sant att jag inte har några specifika krav. Skarp bild och bra färger vill ju alla ha. Tycker det är underligt att det inte finns fler recensioner eller sätt att skilja dem åt. Behöver man en sån box nu för tiden? För visst gör det ingen skillnad med 4k om man inte har såna hd kanaler in?

CPU: i7 6700K // GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G // MB: ASUS Z170 PRO GAMING // RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance // Kylare: Noctua NH-U14S // PSU: Corsair RM750i 750W // Chassi: Fractal Design Define S Svart // Skärm: Asus XB270HU.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Zvikte:

Hmm, ok. Tack!

Det är sant att jag inte har några specifika krav. Skarp bild och bra färger vill ju alla ha. Tycker det är underligt att det inte finns fler recensioner eller sätt att skilja dem åt. Behöver man en sån box nu för tiden? För visst gör det ingen skillnad med 4k om man inte har såna hd kanaler in?

Det beror ju på vilka övriga källor du vill ha in i systemet. 4k TV-sändningar är oändligt långt bort hör i Sverige skulle jag säga. Däremot så är ju Netflix, Youtube m.fl. igång med 4k, så om du tänkt att ha TVn i säg ~5år så tycker jag absolut att du ska köra på 4k för att framtidssäkra lite. Sen måste tilläggas att 1080p duger gott för de allra flesta om du håller dig under 50" och beroende på ditt avstånd till TVn.

- i7 2600k @ 4.4GHz | GTX 1080 | Intel 320 120GB - Samsung EVO 850 500GB | 16GB RAM -