[Inet] Fraktskador pga. bristfällig paketering (mosad CPU-kartong)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

EDIT: För snabb, läste rubriken igen. Rubriken är någorlunda överdramatisk ja.

Rubriken är dock skriven av @Kent och inte av xaves, då orginalrubriken handlade om tränade chimpanser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaya:

Nått är skumt här TS säger att han tog kortet direkt efter att han öppnat paketet, Men vart är pingvinstången?
jk jk

Konstigt att dom inte paketerar känsliga produkter som en CPU bättre, bubbelplast kan väl inte vara så dyrt?

Pingvinstången gömde sig bakom moderkortet, instucken i ett litet hål för att hålla den på plats. Jordgubbsstång var det visst. Men tyvärr räcker inte den som plåster på såren när man får en försändelse som är (som om den vore) packad av dagisbarn.

Skrivet av Gyhlen:

Det är ändå många tusen det handlar om så fattar inte hur dom kan göra så!

Exakt min första tanke! Här beställer man datordelar värda över åtta tusen spänn, från ett företag som ska framstå som professionellt och som dessutom "vunnit" årets datorbutik år efter år efter år. Och vad får man, en klantigt inslagen försändelse med en mosad femtusenkronorsprocessor.

Vad ska jag säga till personen jag säljer vidare processorn till vid en uppgradering i framtiden? Nej Inet tyckte inte att det var prioriterat att förpacka svindyra komponenter på ett skyddat och bra sätt. Tror inte han/hon köper det, folk brukar vilja ha originalförpackningar när de köper seriösa produkter begagnat, det vill i alla fall jag.

Tråkigt är allt jag kan säga!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt, kan du förtydliga med en serie?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Medien:

@Xaves: Har du kontaktat @Inet och vilket svar fick du? Trist att man ska få hem dyra produkter i billiga kartonger.

Jag väntar på svar från Inet här. Så vi får se vad svaret blir pojkar och flickor! Jag kan bara instämma på det sistnämnda.

Skrivet av Frispel:

Med tanke på rubriken så måste jag bara fråga, har du provat om den fungerar? Kan tänka mig att en processor i sin originalförpackning tål en hel del utan att ta skada...

Processorn i sig var oskadad och fungerar ja, men inte mitt förtroende till Inet.

Skrivet av Bakgrund:

Jag förstår inte riktigt, kan du förtydliga med en serie?

Till er alla som önskar en bildserie, ni ska få en till det lovar jag

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Skrivet av anon179202:

Det har ju definitivt stått något ganska tungt ovanpå, och det är transportfirmans ansvarsområde.

Det är Alltid avsändaren som ansvarar för att det är korrekt och tillräckligt paketerat.
Alla speditörer staplar paket. Har alltid gjort, kommer alltid att göra.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Så går det, klagar du på att maten ex e kall så lär du få nog lite extra "sås" på som tack för att du varit snäll att dela med dig av lite kritik. Kan vara något sånt här oxå?

Eller så har du nog valt gratis frakt för swecare, vilket kanske resulterar i att de helt enkelt måste hålla tillbaka på paketeringen för att kunna erbjuda den tjänsten till oss sweccare, sen om posten slarvar, ja det e en annan sak. E vad jag tror iaf. Eller har ni andra som beställt från inet och fått paketen mosade valt den vanliga fraken för icke sweccare som kostar?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Det är upp till säljaren att packa väl. Inet har gjort ett kass arbete. Jag skulle fråga dem om de själva skulle acceptera en sådan retur. Borde finnas något på posten som angiver hur man ska packa, och uppfyller inte inet detta så finns det inga argument.

Permalänk
Medlem

E la inga argument, men det lär nog vara billigare för inet att snåla med packningen ibland och ta smällen när något sådant här händer, skulle jag tro.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Rubriken är dock skriven av @screamin-daemon och inte av xaves, då orginalrubriken handlade om tränade chimpanser

Förklarar helt och hållet varför rubriken inte kändes bekant när jag gick upp och läste den igen. Trött som jag är antog jag att det bara var minnet som spelade spratt, men hur kunde jag glömma chimpanserna?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

E la inga argument, men det lär nog vara billigare för inet att snåla med packningen ibland och ta smällen när något sådant här händer, skulle jag tro.

Inte om personer börjar bojkotta Inet för bristande paketering.
Men nu är det bara för Inet att kompensera TS och se över sin paketering.
Jag följer tråden med spänning på uppföljning och svar från Inet.

Permalänk
Medlem

Senast jag beställde från inet så var det packat på exakt samma sätt. Jag kunde t.om plocka ut alla komponenter utom mobo utan att "öppna kartongen". Samma sak var det när en polare beställde delar förra veckan. Man kan bara skratta åt va oseriöst det är.

Men wtf så länge folk röstar på inet som årets datorbutik så behöver dom väl inte bry sig om detta. 😕

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem

Tyvärr så det ser ut idag, då de knappt tjänar några pengar på produkterna de säljer så vill de hålla nere kostnaderna på packmaterialet.

Man förlitar sig då att original emballaget (som då tål mycket mer stryk) tar smällen om något.
I ditt fall så verkar det röra sig om att du samlar på kartonger vilket då självklart suger

Permalänk
Medlem

Har sedan länge slutat att beställa ömtåliga saker (typ hårddiskar) av inet.
Deras packmetod är helt enkelt bedrövlig.

En annan sak med krossade kartonger, hur reagerar Inet om man vill göra återköp på grejerna ?
Tar dom emot förstörda originalkartonger utan att knota ?
Nej, jag tror verkligen inte att dom gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Eller så har du nog valt gratis frakt för swecare, vilket kanske resulterar i att de helt enkelt måste hålla tillbaka på paketeringen för att kunna erbjuda den tjänsten till oss sweccare, sen om posten slarvar, ja det e en annan sak. E vad jag tror iaf. Eller har ni andra som beställt från inet och fått paketen mosade valt den vanliga fraken för icke sweccare som kostar?

Beställer man grejer för 8 papp bör det vara gratis frakt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

bubbelplast kan väl inte vara så dyrt?

Tvärtom, bubbelplast är svindyrt. Dessutom ännu dyrare att frakta då det tar plats.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Eller så har du nog valt gratis frakt för swecare, vilket kanske resulterar i att de helt enkelt måste hålla tillbaka på paketeringen för att kunna erbjuda den tjänsten till oss sweccare, sen om posten slarvar, ja det e en annan sak. E vad jag tror iaf. Eller har ni andra som beställt från inet och fått paketen mosade valt den vanliga fraken för icke sweccare som kostar?

Jag glömde faktiskt bort att man kunde få gratis frakt om man angav sweclockers koden. Så jag betalade fullpris på min frakt ändå. Tycker iofs att man borde få gratis frakt oavsett när man handlar för så stora belopp. Gissar att Inet likes it their way... :/

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Packmetoden fungerar men den känns "billig"
Tror tom det är ett embalage speditörer tillhandahåller.
Men det kräver att den som packar inte slarvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Har handlat det mesta av inet och det har alltid varit väl packat med bubbel plast.

kan ju vara så att dom har mycket att göra eller har sommarjobbare där just nu , men självklart oavsett så ska dom packa korrekt men ring inet och prata med dom , dom är alltid väldigt hjälpsamma och har bra support.

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Medlem

@Xaves Du hade ju kunnat maila Inet direkt för att höra varför de packade som de gjorde (med bilder), och sen skapat den här tråden när de svarat dig. Förstår inte alla dessa trådar där användare gråter ut i forumet innan man ens tagit direktkontakt med företaget. Jag tycker oftast det resulterar i ryktesspridning, spekulationer och drama..

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag bett om nya delar där kartongen är påverkade, alternativt om en kompromiss med förlängd garanti om delarna i sig har i sina egna kartonger varit bra skyddade utan några direkt synliga skador där inuti.
Givetvis hade jag testat datorn och dess komponenters stabilitet innan eventuella godkännande av kompromiss.

För mig är inte ett misstag från en butik så himla farligt, det är hur misstaget sköts efteråt av butiken och hur kundvården upplevs jag lägger värdering på.

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam hittade en person i en annan tråd som också fick cpun krossad.

#16233713

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av baron:

@Xaves Du hade ju kunnat maila Inet direkt för att höra varför de packade som de gjorde (med bilder), och sen skapat den här tråden när de svarat dig. Förstår inte alla dessa trådar där användare gråter ut i forumet innan man ens tagit direktkontakt med företaget. Jag tycker oftast det resulterar i ryktesspridning, spekulationer och drama..

Ryktesspridning, spekulationer och drama?

finns det någon bra ursäkt till att de paketerar komponenter såhär? typ "vi fick slut kartonger och mjukdämpande material"

Permalänk
Medlem

Beställde också nyligen från Inet, produkterna kom fram oskadda men förpackningen såg ju väldigt oseriös ut, vad är det för fel på vanliga kartonger ?!

Permalänk
Medlem

@Inet Varför packar ni som ni gör för tillfället? Vet man har fått kartong tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

@Inet Varför packar ni som ni gör för tillfället? Vet man har fått kartong tidigare

Jag har inga problem med att de packar sina paket på det där sättet såvida det inte är något ömtåligt och dyrt inuti... som en processor. Den vill jag få paketerat i en kartong. Med emballage. Det fick jag min strömadapter från Google Store i. Och den tål nog en eller annan smäll annars.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att omgivningen på kortet ser lite underhållande ut? Två utbrunna tändstickor på ett litet grönt porslinsfat. En prydnadsgris som hänger över en silverbricka, 1 burk krydda och en trådad mus kopplad till någon form jobbdesktop eller liknande

@Xaves är kryddan till för grisen eller processorn?

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem

Tråkigt! Själv handlar jag endast i butik. Inet/webhallen.
Förstår att dom gör allt för att hålla nere kostnaderna och maximera sin vinst. Men nöjda kunder är alltid det viktigaste. Slutar kunderna komma förlorar dom nog mer på det än lite emballage och packningstid.

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Medlem

Jag kräver att du gör ett skapligt verk i paint över hur det gick till!

Permalänk
Inaktiv

Kasst paketerat kan jag hålla med om.
Däremot är inte inet ensam om denna paketering. Har själv erfarenhet från inet, siba & elgiganten som packar likadant. Om man nu inte beställer jättemånga saker, då kommer det i kartong med luftkuddar osv.

Permalänk
Medlem

Inets paket har varit uppe tidigare här på forumet och Inets svar var då, om jag inte missminner mig, att paketeringen har utvecklats tillsammans med PostNord/Speditören.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.