G-sync, 27", 1440 osv, vad skall jag prioritera vid köp av ny skärm.

Permalänk
Medlem

G-sync, 27", 1440 osv, vad skall jag prioritera vid köp av ny skärm.

Jag skall köpa ny skärm och jag är väldigt osäker på hur mycket pengar jag vill lägga. Jag tror jag har en maxgräns på 6000 kr men den är inte helig. Jag sitter på ett 1070 nVidia-kort. Skärmen är till spelande och jag spelar oftast grafiktunga spel och inte så mycket "snabba".
Mina frågor är helt enkelt vilka teknologier jag bör prioritera och vilka jag "måste" ha?
- Är det värt att köra på 27" framför 24"?
- 1440 framför 1080?
- dyrare panel?
osv...

Vad är era erfarenheter, vad kommer jag ha mest glädje av och har ni några konkreta förslag på skärmar?

Permalänk
Medlem

jag ställde samma fråga här på forumet då jag kände mig osäker. slutade med att jag skaffade en 1440/144hz freesync "benqxl2730z" Underbart, så jag tvingades skaffa en Asus ROG Swift PG278Q"g-sync" till den andra datorn. Jag menar att vid 27 tum gör sig en 1440 skärm sitt jobb. skulle aldrig byte ner mig igen.
betydligt skönare att slösurfa och framförallt i spel, långsamma som snabba.

Om du nu har en sån fin maskin menar jag att du ska satsa på en finare skärm.

lycka till // Magnus

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av fläkten:

Jag skall köpa ny skärm och jag är väldigt osäker på hur mycket pengar jag vill lägga. Jag tror jag har en maxgräns på 6000 kr men den är inte helig. Jag sitter på ett 1070 nVidia-kort. Skärmen är till spelande och jag spelar oftast grafiktunga spel och inte så mycket "snabba".
Mina frågor är helt enkelt vilka teknologier jag bör prioritera och vilka jag "måste" ha?
- Är det värt att köra på 27" framför 24"?
- 1440 framför 1080?
- dyrare panel?
osv...

Vad är era erfarenheter, vad kommer jag ha mest glädje av och har ni några konkreta förslag på skärmar?

Jag skulle rekommendera en 21:9 G-SYNC skärm.

"Break the bank".

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Så erat tips är att köpa det dyraste:)
Råkade ramla över en Asus ROG Swift PG278Q som fyndvara på cdon för 4499 kr så det blev ett spontanköp men innanför budget:)

Permalänk
Medlem

@fläkten:
helt rätt. Bra pris dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläkten:

Så erat tips är att köpa det dyraste:)
Råkade ramla över en Asus ROG Swift PG278Q som fyndvara på cdon för 4499 kr så det blev ett spontanköp men innanför budget:)

Många har haft klagomål kring Swift-skärmarna. Kika efter pixelfel och BLB på den. Vissa får jättebra skärmar och andra får tyvärr de som är ganska dåliga. Letade själv efter en 27", 1440, IPS och 144hz. Men jag kom fram till att det inte fanns någon skärm jag ville ha än.
Jag orkar verkligen inte att skicka tillbaka och krångla, vilket som sagt många tyvärr har fått göra med de skärmarna.

Jag beställde en UltraSharp UP2716D istället som kom idag. Ska bli spännande att se hur den är.

Hoppas i vilket fall som helst att du får en bra (och framförallt hel) skärm :).

Permalänk
Medlem

För min del så vill jag ha en IPS skärm 144hz 1440p 27tum och freesync / gsync men idag tycker jag inte att det är värt pengarna, 6-9k för en skärm? nej tack men när 1440p börjar gå under 5k strecket kanske jag börjar titta åt det hållet.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

För min del så vill jag ha en IPS skärm 144hz 1440p 27tum och freesync / gsync men idag tycker jag inte att det är värt pengarna, 6-9k för en skärm? nej tack men när 1440p börjar gå under 5k strecket kanske jag börjar titta åt det hållet.

Så tänkte jag också. Ge så mycket för en skärm som dessutom kanske har problem, njae.
Fick loss UP2716D för ca 4400:- så jag slog till.

Permalänk
Medlem

@fläkten:

det dyraste är lite överdrivet
men så länge det inte är pixelfel, flicker och lite blb har du gjort ett bra köp
är själv väldigt nöjd med min skärm

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av HerrNilsson:

Så tänkte jag också. Ge så mycket för en skärm som dessutom kanske har problem, njae.
Fick loss UP2716D för ca 4400:- så jag slog till.

Det kan vara värt att tänka på att de personer som får problem mer än gärna går ut på internet och delar med sig av en negativ erfarenhet medan de som har en positiv erfarenhet är mycket mindre vokal så att säga. Pixelfel är ju pixelfel men back light bleed är faktiskt väldigt mycket en subjektiv fråga. Min skärm ska tydligen lida av väldigt mycket BLB om jag får tro experterna på internet. Det har inte varit ett problem för mig personligen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det kan vara värt att tänka på att de personer som får problem mer än gärna går ut på internet och delar med sig av en negativ erfarenhet medan de som har en positiv erfarenhet är mycket mindre vokal så att säga. Pixelfel är ju pixelfel men back light bleed är faktiskt väldigt mycket en subjektiv fråga. Min skärm ska tydligen lida av väldigt mycket BLB om jag får tro experterna på internet. Det har inte varit ett problem för mig personligen.

Ja det är sant. Vissa är ju också mer känsliga än andra. Personligen ville jag inte ta risken

Permalänk
Medlem

Tack för tips om att ha koll på pixelfel och BLB, skall se på detta när jag får den.
För er som har IPS-panel, hur stor och vilken skillnad är det mot en vanlig TN-panel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläkten:

Tack för tips om att ha koll på pixelfel och BLB, skall se på detta när jag får den.
För er som har IPS-panel, hur stor och vilken skillnad är det mot en vanlig TN-panel?

Det beror på hur känslig man är. Personligen tycker jag att skillnaden var ganska stor när jag från min gamla TV-panel till IPS. Nu var min TN-panel inte speciellt bra, så det kanske är lite orättvist mot bra TN-paneler. Men Googla IPS vs TN så hittar du videos som jämför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Det beror på hur känslig man är. Personligen tycker jag att skillnaden var ganska stor när jag från min gamla TV-panel till IPS. Nu var min TN-panel inte speciellt bra, så det kanske är lite orättvist mot bra TN-paneler. Men Googla IPS vs TN så hittar du videos som jämför.

Då har jag googlat:) Ibland ser det ut att skilja väldigt mycket och ibland ser man inte så stor skillnad men det ser ju ut att vara generellt en betydande skillnad! Ja, då har jag något att sträva mot inför nästa inköp längre fram men nu känns det som att betala för en IPS-panel bara är allt för dyrt om man samtidigt vill ha allt annat godis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläkten:

Då har jag googlat:) Ibland ser det ut att skilja väldigt mycket och ibland ser man inte så stor skillnad men det ser ju ut att vara generellt en betydande skillnad! Ja, då har jag något att sträva mot inför nästa inköp längre fram men nu känns det som att betala för en IPS-panel bara är allt för dyrt om man samtidigt vill ha allt annat godis.

Precis. Stor skillnad beroende på vad det är. Köpte själv en UP2716D. 27", 1440 och IPS som kom idag. Har inte hunnit koppla in den än. Men det är Dells premiumpanel så det ska nog bli bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläkten:

Tack för tips om att ha koll på pixelfel och BLB, skall se på detta när jag får den.
För er som har IPS-panel, hur stor och vilken skillnad är det mot en vanlig TN-panel?

Asus ROG Swift PG278Q har inte en "vanlig" TN-panel utan en jäkligt bra TN-panel. Köpte själv samma skärm precis när den släpptes (augusti 2014) och är fortfarande väldigt nöjd med den. Har IPS-paneler på en bärbar och på min Surface Pro 4 och visst är betraktningsvinklarna bättre men färgerna är väldigt bra även på Asus ROG Swift PG278Q trots att det är TN.

Du kan ju kolla vad Sweclockers skärmguru tyckte om panelen. Toppklass är fortfarande ett bra betyg även två år senare när det gäller en skärm.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jag säger såhär!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Asus ROG Swift PG278Q har inte en "vanlig" TN-panel utan en jäkligt bra TN-panel. Köpte själv samma skärm precis när den släpptes (augusti 2014) och är fortfarande väldigt nöjd med den. Har IPS-paneler på en bärbar och på min Surface Pro 4 och visst är betraktningsvinklarna bättre men färgerna är väldigt bra även på Asus ROG Swift PG278Q trots att det är TN.

Du kan ju kolla vad Sweclockers skärmguru tyckte om panelen. Toppklass är fortfarande ett bra betyg även två år senare när det gäller en skärm.

Ja, jag läste testen och det var ju bara lovord:) Jag ser fram emot att få swiften, Helt säker på att jag blir nöjd!

Skickades från m.sweclockers.com