Windows Server 2012 R2 i KVM under Ubuntu Server

Permalänk
Medlem

Windows Server 2012 R2 i KVM under Ubuntu Server

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att köra Windows Server virtuellt under Linux, t.ex. under Ubuntu Server? Tänker på KVM i det här fallet.

Har funderat på Xen, men den Ubuntu Server (14.04) jag har i drift går på bare metal och det jag vill helst inte ändra på något just nu.

I nuläget kör jag en extra Ubuntu Server virtuellt och det funkar perfekt för mina ändamål. Nu skulle jag även behöva labba lite med Windows Server 2012 R2 och det hade varit smidigt om den kunde rullat på Ubuntuservern.

Går det att använda något KVM-GUI från en klient t.ex. för att enkelt skapa nya VM på servern? Samt kunna installera Windows Server såklart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

virt-manager kan du kora fran annan maskin for att skota det hela, finns i det flesta storre distarnas repos

https://virt-manager.org/

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem

@Molvis:

Hej! Jepp, jag kör virt-manager nu på min klient och ansluter via SSH. Var enklare än vad jag trodde. Windows Server 2012 rullar på, ska bli intressant och se om det är stabilt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Enligt egen erfarenhet så fungerar Windows Server(både 2008 och 2012) otroligt stabilt under KVM. Har aldrig haft några större problem och jag har kört större konfigurationer med flertalet Windows Servrar under KVM.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |