Windows Server 2012 R2 i KVM under Ubuntu Server

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

Windows Server 2012 R2 i KVM under Ubuntu Server

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att köra Windows Server virtuellt under Linux, t.ex. under Ubuntu Server? Tänker på KVM i det här fallet.

Har funderat på Xen, men den Ubuntu Server (14.04) jag har i drift går på bare metal och det jag vill helst inte ändra på något just nu.

I nuläget kör jag en extra Ubuntu Server virtuellt och det funkar perfekt för mina ändamål. Nu skulle jag även behöva labba lite med Windows Server 2012 R2 och det hade varit smidigt om den kunde rullat på Ubuntuservern.

Går det att använda något KVM-GUI från en klient t.ex. för att enkelt skapa nya VM på servern? Samt kunna installera Windows Server såklart.

AMD Ryzen 5 2600X, Asus ROG Strix B350-I, 16GB Corsair Vengeance LP 2400MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Världen
Registrerad
Jul 2001

virt-manager kan du kora fran annan maskin for att skota det hela, finns i det flesta storre distarnas repos

https://virt-manager.org/

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

@Molvis:

Hej! Jepp, jag kör virt-manager nu på min klient och ansluter via SSH. Var enklare än vad jag trodde. Windows Server 2012 rullar på, ska bli intressant och se om det är stabilt.

AMD Ryzen 5 2600X, Asus ROG Strix B350-I, 16GB Corsair Vengeance LP 2400MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2016

Enligt egen erfarenhet så fungerar Windows Server(både 2008 och 2012) otroligt stabilt under KVM. Har aldrig haft några större problem och jag har kört större konfigurationer med flertalet Windows Servrar under KVM.

AMD Ryzen R7 1700 | Gigabyte Aorus X370 Gaming K5 | Corsair Vengence LPX 32GB | Fractal Design Define C | Corsair Hydro H110i | MSI GTX 1060 6GB Gaming X | Samsung 850 PRO SSD 250 GB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |