Permalänk
Avstängd

Linux fyller 25 år

Linux fyller 25 år i år. Grattis!

Linus on Linux's 25th birthday
http://www.zdnet.com/article/linus-on-linuxs-25th-birthday/

Linux rules the world. Where to next?
http://www.zdnet.com/article/linux-rules-the-world-where-to-n...

25 Awesome (And Some Unexpected) Things Powered By Linux
http://www.omgubuntu.co.uk/2016/08/25-awesome-unexpected-thin...

Permalänk
Medlem

fan vad tiden går kommer ihåg 15 års dagen

Permalänk
Avstängd

Nästan så man blir lite sugen att kasta ut windows 10 och gå 100% linux för att fira dagen i ära men har lite för många spel och en del som inte är kompis med linux som är lite tråkigt men förutom det så skulle jag inte sakna något

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Eftersom detta nu handlade om Linux-kärnan i sig (den komponent som faktiskt heter Linux och som fyllde 25 år) så känns det lite malplacerat.

Det Linux-baserade klient-OS riktat till konsumenter som har absolut störst användarbas är väl rimligen Android. Man kan ha olika åsikter om hur bra Android är men de problem som brukar tas upp i det sammanhanget har som regel med annat än Linux att göra.

Sedan har vi ju massor av mer "appliance"-artade saker som agerar någon form av nedlåst klient-OS; Amazon Kindle, olika smarttv-implementationer, SteamOS-grejer, Chromebooks, osv.

Jag skulle visserligen även hävda att de mesta problemen som folk upplever när de testar mer klassiska Linuxdistar på klientsidan huvudsakligen har med andra komponenter att göra. Rent allmänt kan man väl konstatera att dessa i regel startat antingen med den uttryckliga idén att göra ett OS som även gentemot användaren är unixliknande, eller genom återanvändande av komponenter ändå ha blivit det (kanske mer oavsiktligt i vissa fall).
Det som faktiskt har med Linux att göra som märks för mer avancerade användare är väl hur drivrutiner hanteras.

Och sedan, om man släpper det här med klient-OS (jag gissar att det kanske var vad som avsågs men endast ett av de citerade klagomålen säger uttryckligen att detta är vad de menade, ett annat avgränsar det hela lite men då istället till "för konsumenter") så har vi förstås en uppsjö olika "server"-saker som riktar sig rakt av till konsumenter. Jag tänker då på allehanda routrar, NAS, IoT-pryttlar, osv.

Allt är inte guld och gröna skogar men Linux i sig har i mitt tycke förbättrats enormt, dock är jag skeptisk till att den stora massan är intresserad av något som är unixliknande direkt på ytan.
Ett exempel på skrivbordet (inte bara i telefoner och surfplattor som till sin natur är lite mer begränsade, inte enormt många steg över "appliance") som jag tycker får anses göra ett mycket bra jobb att inte överväldiga den vanliga användaren med sin unix-sida är OS X, så det är väl kvittot på att det skulle vara möjligt, i teorin.

Tagit bort citat i enlighet med §1.5 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Nästan så man blir lite sugen att kasta ut windows 10 och gå 100% linux för att fira dagen i ära men har lite för många spel och en del som inte är kompis med linux som är lite tråkigt men förutom det så skulle jag inte sakna något

Här är Ironin dock...
Windows NT kärnan är sedan 1993... och den har fortfarande en hel del problem. Så Windows som vi vet är typ lika gammal... men suger den med. (Där av alla "kasta ut Windows 10"...)

Så vad kan vi lära oss av detta?
Olika produkter och grunder har olika användare och inriktningar. Linux slår inte desktop/laptop konsument marknaden med storm av många anledningar. För mig är den största problemet med 50+ distros som alla slåss mot varandra, istället för med varandra mot Windows. På samma sätt verkar Linux community:n hata alla Linux som ens liknar Windows, även om det trots allt är det som behövs för att få över slutanvändarna.

På samma sätt kämpar MS allt de kan för att göra Windows server till något att föredra, men när lagren ovanpå försvinner (distro:na är ju typ mer eller mindre samma i grunden med likartade kommandon och program stöd), och Linux kärnan (som trots allt firas här) får sträcka på benen så visar den att den faktiskt är bättre för de flesta ändamål.

Som det är nu är Linux största fiende, spelen, och har varit länge. Så vad som än krävs för att spel, BankID och andra kritiska program ska göras för dessa OS är "högre % användare". Titta på, som sagt ovan, Android. När mjukvaran och spel finns, så blomstrar den.

Så ska Linux bli "mainstream" på PC desktop så måste de lägga ner stridsyxorna, börja sig fram och göra vad som krävs för att få användarna. Sen... när de har dem, har spelen/programmen, så kan de börja göra mer "äkta" Linux miljöer mer vanligt för de som vill.

Min åsikt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Eftersom detta nu handlade om Linux-kärnan i sig (den komponent som faktiskt heter Linux och som fyllde 25 år) så känns det lite malplacerat.

Det Linux-baserade klient-OS riktat till konsumenter som har absolut störst användarbas är väl rimligen Android. Man kan ha olika åsikter om hur bra Android är men de problem som brukar tas upp i det sammanhanget har som regel med annat än Linux att göra.

Sedan har vi ju massor av mer "appliance"-artade saker som agerar någon form av nedlåst klient-OS; Amazon Kindle, olika smarttv-implementationer, SteamOS-grejer, Chromebooks, osv.

Jag skulle visserligen även hävda att de mesta problemen som folk upplever när de testar mer klassiska Linuxdistar på klientsidan huvudsakligen har med andra komponenter att göra. Rent allmänt kan man väl konstatera att dessa i regel startat antingen med den uttryckliga idén att göra ett OS som även gentemot användaren är unixliknande, eller genom återanvändande av komponenter ändå ha blivit det (kanske mer oavsiktligt i vissa fall).
Det som faktiskt har med Linux att göra som märks för mer avancerade användare är väl hur drivrutiner hanteras.

Och sedan, om man släpper det här med klient-OS (jag gissar att det kanske var vad som avsågs men endast ett av de citerade klagomålen säger uttryckligen att detta är vad de menade, ett annat avgränsar det hela lite men då istället till "för konsumenter") så har vi förstås en uppsjö olika "server"-saker som riktar sig rakt av till konsumenter. Jag tänker då på allehanda routrar, NAS, IoT-pryttlar, osv.

Allt är inte guld och gröna skogar men Linux i sig har i mitt tycke förbättrats enormt, dock är jag skeptisk till att den stora massan är intresserad av något som är unixliknande direkt på ytan.
Ett exempel på skrivbordet (inte bara i telefoner och surfplattor som till sin natur är lite mer begränsade, inte enormt många steg över "appliance") som jag tycker får anses göra ett mycket bra jobb att inte överväldiga den vanliga användaren med sin unix-sida är OS X, så det är väl kvittot på att det skulle vara möjligt, i teorin.

Varför dras du in i det överhuvudtaget?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Det är jävligt kul att se hur det har utvecklats. Från ganska okänt litet system till att finnas överallt. Routrar, mobiler, datorer, ja listan är hur lång som helst.

Använde linux en hel del innan på min Pc. Ett tag var det 100%. Men musikproduktionen tvinga över mig till windows. Sen är spelandet en faktor med.

På en laptop skulle jag nog kunna tänka mig gå tillbaka dock. Saknar KDE.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Här är Ironin dock...
Windows NT kärnan är sedan 1993... och den har fortfarande en hel del problem. Så Windows som vi vet är typ lika gammal... men suger den med. (Där av alla "kasta ut Windows 10"...)

Så vad kan vi lära oss av detta?
Olika produkter och grunder har olika användare och inriktningar. Linux slår inte desktop/laptop konsument marknaden med storm av många anledningar. För mig är den största problemet med 50+ distros som alla slåss mot varandra, istället för med varandra mot Windows. På samma sätt verkar Linux community:n hata alla Linux som ens liknar Windows, även om det trots allt är det som behövs för att få över slutanvändarna.

På samma sätt kämpar MS allt de kan för att göra Windows server till något att föredra, men när lagren ovanpå försvinner (distro:na är ju typ mer eller mindre samma i grunden med likartade kommandon och program stöd), och Linux kärnan (som trots allt firas här) får sträcka på benen så visar den att den faktiskt är bättre för de flesta ändamål.

Som det är nu är Linux största fiende spelen, och har varit länge. Så vad som än krävs för att spel, BankID och andra kritiska program ska göras för dessa OS är "högre % användare". Titta på, som sagt ovan, Android. När mjukvaran och spel finns, så blomstrar den.

Så ska Linux bli "mainstream" på PC desktop så måste de lägga ner stridsyxorna, börja sig fram och göra vad som krävs för att få användarna. Sen... när de har dem, har spelen/programmen, så kan de börja göra mer "äkta" Linux miljöer mer vanligt för de som vill.

Min åsikt iaf.

Är det inte bra med valfrihet att kunna välja på 50 olika än 1? Detta tycker jag är en enorm styrka hos linuxdistarna att man verkligen kan ha "rätt gubbe på rätt arbete", men det är ju jag det

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Stötte på den här bilden

Kändes både smart och underhållande!
Kör inte Linux själv speciellt mycket, är inte helt kompis med bash.
Mer all säkerhet beror det på vana, känner samma sak över OSX's funktioner

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Inaktiv

25 år och fortfarande inget Year of Linux tyvärr.

Det behövs en ny milstolpe likt Ubuntu som fokuserar och driver på utvecklingen rejält.
Själv var jag sugen att börja använda Linux (eller snarare distron Red Hat) vid millennieskiftet men dröjde ända till Ubuntu 4.10 lanserades i slutet av 2004. Det var en stor utveckling mot vad som fanns innan och framförallt började vanligt folk koppla Linux till något annat än den stereotypa Linuxanvändaren med allt vad det innebär.
Canonicals egna forum för Ubuntu var trevlig och välkomnande, motsattsen till hur det i regel alltid var innan med andra distros, och även jag hängde där mycket. Underbar tid, saknar det mycket.

Använder i dagsläget inte Linux till något, utöver i mina Androidenheter samt när jag kopplar in någon av mina raspberry pis någon enstaka gång. På skrivbordet och i min laptop ser jag inte Linux-baserade OS som något realistiskt alternativ för mig sedan 2008/2009. Samma gamla problem kvarstår som under alla tidigare år, brist på mjukvara. Även om det ser marginellt bättre ut idag när både GOG och Steam finns för plattformen så saknas spelen. Samt alla andra mjukvaror som aldrig kommer.

Återvänder gör jag gärna om mjukvarustödet skulle förbättras. Men jag kommer inte hålla andan. Även om Vulkan känns lovande API-mässigt.

Avslutar med ett Grattis!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

När du skriver såhär så börjar jag faktiskt frågasätta din kunskap om Linux och om du faktist använt Linux någon gång?.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det har jag gjort flera gånger. Du måste ju hålla med att det fortfarande är värdelöst när det kommer till att stödja spel och appar. Finns ingen anledining som helst att välja Linux över Windows om du är en vanlig konsument. Därför sa jag att Linux fortfarande är värdelöst för den stora massan.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forza1:

Finns ingen anledining som helst att välja Linux över Windows om du är en vanlig konsument.

Mina föräldrar har en köksdator för enklare surf. De vill inte betala 1000 kronor för en Windowslicens. Firefox ser likadant ut i Ubuntu som i Windows. Där har du 1000 anledningar.

Fan också, jag svalde betet.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Mina föräldrar har en köksdator för enklare surf. De vill inte betala 1000 kronor för en Windowslicens. Firefox ser likadant ut i Ubuntu som i Windows. Där har du 1000 anledningar.

Fan också, jag svalde betet.

Nu pratar jag om appar och dylikt, som t.ex Bankid som är en väldigt viktig app för många människor, och där fungerar den inte på Linux. Du kanske tycker att Linux duger åt dina föräldrar då de bara surfar, men det gör de inte för en överväldigande majoritet, sorry bro.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

Tack Linus.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Är det inte bra med valfrihet att kunna välja på 50 olika än 1? Detta tycker jag är en enorm styrka hos linuxdistarna att man verkligen kan ha "rätt gubbe på rätt arbete", men det är ju jag det

Som jag sa... detta hade varit en fördel, när det väl har en användardatabas. Men som det är nu så blir det ointressant att skapa drivrutiner, spelstöd och div annat för dessa 50 distros. Så girigheten att vilja ha "exakt ditt eget OS", gör att du får "noll" stöd från det större sammanhanget. Hade Linux OS på konsument marknaden av PC haft iaf 10% av användarna så hade du troligen kunnat börja gräva lite i olika riktningar. Men som det är nu, är det extremt okoordinerat och förvirrande, och det skadar Linux samhället mer än någon annan.

Linux samhället har otroligt många duktiga kodare, men de är samtidigt många gånger lite för egoistiska och inlåsta i att allt måste ske på deras sätt. De vill väl, men de skjuter sig själva i foten. Man måste ge lite för att få...

Titta på Windows 10. Detta OS är gjort på MS regler, vilja och sätt. Så de tar helt kontroll och gör vf de vill med "ditt" OS på din dator. Linux har lite av samma problem i vissa (inte alla) distros. Där man medvetet ska hitta på krångliga omvägar och egenpåhittade lösningar för att de vill göra exakt vf de vill med deras OS. När en utvecklare eller tillverkare gör på "sitt sätt" och inte på "användarnas sätt", så får man också inga användare.

Så min poäng är... "bend over" och fixa användare först, sen kan du utveckla olika håll och se vilken som blir populär.

Permalänk
Medlem

@Forza1, @Garfieldpower, @evil penguin, @TheNewsV2, @Paddanx Grattis användare, ni lyckas ta något hyfsat positivt och göra om det till ytterligare en av alla "Windows vs. Linux"-trådar
Varför inte hålla tråden lite städad och så kan ni ta erat "krig" i en annan tråd?
Alldeles för många tangentbordskrigare som nappar på öppenbara beten.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Här är Ironin dock...
Windows NT kärnan är sedan 1993... och den har fortfarande en hel del problem. Så Windows som vi vet är typ lika gammal... men suger den med. (Där av alla "kasta ut Windows 10"...)

Så vad kan vi lära oss av detta?
Olika produkter och grunder har olika användare och inriktningar. Linux slår inte desktop/laptop konsument marknaden med storm av många anledningar. För mig är den största problemet med 50+ distros som alla slåss mot varandra, istället för med varandra mot Windows. På samma sätt verkar Linux community:n hata alla Linux som ens liknar Windows, även om det trots allt är det som behövs för att få över slutanvändarna.

På samma sätt kämpar MS allt de kan för att göra Windows server till något att föredra, men när lagren ovanpå försvinner (distro:na är ju typ mer eller mindre samma i grunden med likartade kommandon och program stöd), och Linux kärnan (som trots allt firas här) får sträcka på benen så visar den att den faktiskt är bättre för de flesta ändamål.

Som det är nu är Linux största fiende, spelen, och har varit länge. Så vad som än krävs för att spel, BankID och andra kritiska program ska göras för dessa OS är "högre % användare". Titta på, som sagt ovan, Android. När mjukvaran och spel finns, så blomstrar den.

Så ska Linux bli "mainstream" på PC desktop så måste de lägga ner stridsyxorna, börja sig fram och göra vad som krävs för att få användarna. Sen... när de har dem, har spelen/programmen, så kan de börja göra mer "äkta" Linux miljöer mer vanligt för de som vill.

Min åsikt iaf.

Håller helt med dig att det dras åt alla håll och läggs för mycket energi på triviala problem och med en myriad av distros med 217 olika skal i 35 versioner så blir lite rörigt för nya användare och charmen med linux är att är att det flexibelt och du har kontroll över systemet och att systemet inte kontrollerar dig men flexibiliteten är lite av problemet då fokuseringen sprids ut så mycket och är inte så effektivt det hade kunnat vara med färre distros och mer energi läggs på dom

Sen spelen kan man inte beskylla linux för egentligen för dom flesta är för windows så dom som arbetar mot spelande för linux har fixat upp det rejält med både steam och wine så väldigt många spel funkar i linux och kan såklart bli bättre men har gått framåt rejält men är nog ändå en av dom större orsakerna att många skippar linux

i övrigt är linux riktigt trevligt och jag ser det som en sportbil där man trimmat och rensat den på extravikt och kör utan AC och elhissar och skit som väger extra och ger sämre prestanda där jag kan optimera varje del efter eget huvud medans windows är som en fabriks sport bil som är kass för bana och racing men är mer riktad mot medel svensson men linux har ändå nått nivån när det är lika enkelt som windows att använda

men ett par saker som linux skulle lyftas av är just spel sen drivrutiner då en del tillverkare helt enkelt har jävligt dåligt stöd för en del hårdvara och är nog en anledning till att en del nya användare skippar linux som ofta funkar bra mot den mesta hårdvara men finns att arbeta på där med men dom positiva sakerna är att det känns rent och enkelt är inte lika bloatat som windows och håller inte på och snokar och äcklar i allt man gör och det är du som kontrollerar systemet inte som i windows där känslan är tvärt om

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forza1:

Yep. Bra för servrar och dylikt men fortfarande helt värdelöst för konsumenter.

Så om jag har större användning av linux än Windows så är det fortfarande helt värdelöst? Har för tillfället bara desktops hemma, alla med Arch Linux på.

Du förstår väl att användningsområdet är beroende av vad man föredrar och vad man ska använda datorn till? Ska man spela så är det ju såklart Windows som gäller då alla spel släpps till Windows.

Själv så kör jag Linux på grund av att det är simpelt, uppfyller mina behov och jag kan bygga min desktop precis som jag vill ha det.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Så om jag har större användning av linux än Windows så är det fortfarande helt värdelöst? Har för tillfället bara desktops hemma, alla med Arch Linux på.

Du förstår väl att användningsområdet är beroende av vad man föredrar och vad man ska använda datorn till? Ska man spela så är det ju såklart Windows som gäller då alla spel släpps till Windows.

Själv så kör jag Linux på grund av att det är simpelt, uppfyller mina behov och jag kan bygga min desktop precis som jag vill ha det.

Grattis, du är en av de väldigt få som har någon användning av Linux.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forza1:

Nu pratar jag om appar och dylikt, som t.ex Bankid som är en väldigt viktig app för många människor, och där fungerar den inte på Linux. Du kanske tycker att Linux duger åt dina föräldrar då de bara surfar, men det gör de inte för en överväldigande majoritet, sorry bro.

Vilka problem har du med bankid appen? Funkar hur bra som helst för mig. Du borde kunna hitta den på google play om du söker.

För att hålla oss till ämnet om kerneln dock...
Grattis Linux. Synd att skaparen är en D-head.

Permalänk
Medlem

Grattis Linux!

Jag har kört Linux sen Red Hat 5.0 så det är ett tag, använder det inte aktivt idag annat än som Android(som dom flesta andra), jag har dock alltid den senaste versionen av Ubuntu i vmware eller hyper-v som jag slänger ett öga på ibland. Meckade lite med Ubuntu 16.10 senast igår.

Varför kör jag det inte full time? Tja, förut körde jag det mest som server men nu är Windows 10 såpass stabilt så jag kan lika gärna ha det på servern istället och få sjukt mycket bättre kompabilitet med kringutrustning och program. Det finns mycket fler färdiga lösningar för allt under Windows. Bekvämt. Speldatorn behöver vi inte ens nämna.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

Vilka problem har du med bankid appen? Funkar hur bra som helst för mig. Du borde kunna hitta den på google play om du söker.

För att hålla oss till ämnet om kerneln dock...
Grattis Linux. Synd att skaparen är en D-head.

Google play?? Jag pratar inte om Android..

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forza1:

Google play?? Jag pratar inte om Android..

Vad pratar du om då? Linux är en kernel. Androids kernel är linux. Vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

Vad pratar du om då? Linux är en kernel. Androids kernel är linux. Vad är problemet?

Shh! Det fina är att många Linux-hatare till slut sitter med Kodi på Raspberry Pi, Android i mobiltelefonen, TV:n samt Chromebook som surfdator/tablet För att inte tala om eventuella routers som har Linux inbyggt.

För egen del har jag varit i kontakt med Linux sedan Red Hat 3.0. I dagsläget har jag dock bara kärnan på min Raspberry Pi, Apple TV (OpenELEC), två telefoner samt en tablet. Länge leve Linux!

Permalänk
Medlem

@Forza1:

BankID slutade utvecklas för Linux, många linuxanvändare beklagade detta. Men det är knappast linux eller någon distributions fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Nu gillar jag inte att nappa på beten. Men måste bara slänga in en grej när det gäller att skylla på Linux när det inte fungerar som det ska. Tacka vet jag alla som under dessa 25 år sett till att den flesta hårdvaran fungerar som den ska. En del gör det gratis, andra betalas av Canonical, Red Hat med mera. Men vissa hårdvarutillverkare gör sällan något själva.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (trollande/flamebait)*

Det är givetvis ok att vara kritiskt, men vänligen håll diskussionen på en saklig nivå.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av backspace:

@Forza1, @Garfieldpower, @evil penguin, @TheNewsV2, @Paddanx Grattis användare, ni lyckas ta något hyfsat positivt och göra om det till ytterligare en av alla "Windows vs. Linux"-trådar
Varför inte hålla tråden lite städad och så kan ni ta erat "krig" i en annan tråd?
Alldeles för många tangentbordskrigare som nappar på öppenbara beten.

Förstår din poäng, jag är ingen fanboy av något av dem två, använder båda operativen för privatbruk och i jobb .
Tycker det är så larvigt att säga att ett operativ är värdelöst utan att ange vad man inte gillar . Speciellt när denna grupp är skapad för att hylla linux 25 år.. Jag skulle jämföra det som att gå in på en Apple butik och försöka smutskasta OSX utan att ge någon svar på vad som är så dåligt.. Omoget.. Ledsen om jag förstörde tråden något.. /TheNewsV2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Avstängd

Linus Torvalds and Dirk Hohndel - 25 Years of Linux (LinuxCon 2016)