Permalänk
Medlem

Ratt till F1!

Hallå.

Har spelat F1 på Xbox/Dator för många år nu utan att ha ratt och pedaler, men känner att jag måste ha till min PC nu.
Priset är av mindre betydelse, då jag hellre köper något som kommer hålla många år och som man känner är av fin kvalité.

Frågan är då, vad köper man? Kommer vad man än köper funka i F1 2016?

Har kollat på Thrustmaster T300 som verkar bra.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/produkt/6607593/logitech-driving-force-g9...
rekomenderar den har själv modellen som är äldre har spelat över 5år med den och fungerar utan problem. Har spelat Forza Gran turismo och F1 och inget problem i något spel
Jag har https://www.inet.se/produkt/v100607/logitech-driving-force-g2... lovar dej att du inte ångrar köpet. har ägt Ferrari ratt men rekomenderar absolut inte dem.
men skulle då rekomendera en kör simulator som de använder i körskolor de är gryma men vet absolut inte namnen på dem

Visa signatur

ASUS Z97 Pro Gamer, ASUS GTX950 GDDR5 OC, INTEL I5, Fractail design core 2300, Silverstone Tundra TD02, Kingstone 2x8GB Savage, Asus DRW-24F1MT, BenQ 21,5" LED GL2250HM

Permalänk
Medlem

Thrustmaster före Logitech alla gånger.
Det är en mycket modernare ratt med remdrift istället för kugghjul.
Logitech ratten är baserad på G25/G27, mer eller mindre en antik design idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trenne:

Thrustmaster före Logitech alla gånger.
Det är en mycket modernare ratt med remdrift istället för kugghjul.
Logitech ratten är baserad på G25/G27, mer eller mindre en antik design idag.

Okej! Har du testat någon av Thrustmasters rattar?

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk

Hur sitter du när du använder ratten?

Här är de tre alternativen jag skulle kolla vidare på.

Thrustmaster T300RS är en prisvärd och bra lösning som är smidig om man behöver flytta på den varje gång man har kört. Den har remdriven force feedback viket ger en bra känsla. Ratten känns väldigt kvalitativ men pedalerna är väldigt plastiga. Dessa går att uppgradera men då blir priset högre och smidigheten sämre.

Logitech G29 är en prisvärd och bra lösning som är smidig om man behöver flytta på den varje gång man har kört. Den känns kvalitativ vid användandet men den har inte remdriven forcefeed back vilken gör att man tappar lite känsla. Ratt och pedaler känns kvalitativt.

Thrustmaster T500RS är topplkass inom amatörsimularing och lämnar hög kvalitet på ratt och pedaler. Den har remdriven force feedback viket ger en bra känsla. Dock är den dyr och osmidig om man inte har en dedikaerad plats som ett playseat.

Växelspak är tillval till samtliga weels.

Jag har personligen en G27 sedan 5år tillbaka men är sugen på en uppgradering till en T500RS dock har jag ingen plats just nu :-/ Kan dock säga att jag är grymt imponerad av kvalitén på Logitechs rattar även om många sågar dem direkt. Jag har använt min i över 3000h och den fungerar problemfritt fortfarande.

Jag lägger dock min röst på T300RS då jag tror att den lämpar sig bäst till dig

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Okej! Har du testat någon av Thrustmasters rattar?

Jag har kört några timmar med en Thrustmaster Tx.
Den var mycket trevligare än min gamla g27a.
Snabbare, starkare och tystare.
När min G27a ger upp så blir det en ratt från Logitech istället.

Permalänk
Medlem

!

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Hur sitter du när du använder ratten?

Här är de tre alternativen jag skulle kolla vidare på.

Thrustmaster T300RS är en prisvärd och bra lösning som är smidig om man behöver flytta på den varje gång man har kört. Den har remdriven force feedback viket ger en bra känsla. Ratten känns väldigt kvalitativ men pedalerna är väldigt plastiga. Dessa går att uppgradera men då blir priset högre och smidigheten sämre.

Logitech G29 är en prisvärd och bra lösning som är smidig om man behöver flytta på den varje gång man har kört. Den känns kvalitativ vid användandet men den har inte remdriven forcefeed back vilken gör att man tappar lite känsla. Ratt och pedaler känns kvalitativt.

Thrustmaster T500RS är topplkass inom amatörsimularing och lämnar hög kvalitet på ratt och pedaler. Den har remdriven force feedback viket ger en bra känsla. Dock är den dyr och osmidig om man inte har en dedikaerad plats som ett playseat.

Växelspak är tillval till samtliga weels.

Jag har personligen en G27 sedan 5år tillbaka men är sugen på en uppgradering till en T500RS dock har jag ingen plats just nu :-/ Kan dock säga att jag är grymt imponerad av kvalitén på Logitechs rattar även om många sågar dem direkt. Jag har använt min i över 3000h och den fungerar problemfritt fortfarande.

Jag lägger dock min röst på T300RS då jag tror att den lämpar sig bäst till dig

Tack för ett mycket bra svar! Jag sitter i en DXRacer när jag spelar, i ett rum som är ett rum bara för dator och tvätt så plats har jag, kanske blir en playseat i framtiden också!

Skrivet av Trenne:

Jag har kört några timmar med en Thrustmaster Tx.
Den var mycket trevligare än min gamla g27a.
Snabbare, starkare och tystare.
När min G27a ger upp så blir det en ratt från Logitech istället.

Antar att du menar att det blir en ratt från Thrustmaster då istället?

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk

Jag körde Logitech i många år tills jag fick upp ögonen för Fanatec. De är förstås mycket dyrare men jag kom över ett begagnat exemplar för bra pengar och kan konstatera att de är värda varenda krona om man är en racing entusiast. Kvaliten överlag och känslan överstiger vida Logitechs flaggskepp modeller.

https://www.fanatec.com/eu-en/

Visa signatur

Apple MacBook Pro 13" 2012 | Apple iPad Air 2013

Permalänk
Medlem

@Gregermeister
Kan inte annat än hålla med. Har kört med Logitech i många år innan jag köpte Fanatec och skillnaden är som natt och dag men det är även priset. Men som simracing entusiast så är det värt det tycker jag.

@Jerban
Är det mellan Logitech och Thrustmaster valet står så hade jag rekommenderat dig att köpa Thrustmaster endast för att få remdrift i ratten. Känslan blir mycket bättre med remdrift än Logitechs kugghjuls lösning.

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Medlem

@Jerban
Jo det skulle stått Thrustmaster där

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Hur sitter du när du använder ratten?

Här är de tre alternativen jag skulle kolla vidare på.

Thrustmaster T300RS är en prisvärd och bra lösning som är smidig om man behöver flytta på den varje gång man har kört. Den har remdriven force feedback viket ger en bra känsla. Ratten känns väldigt kvalitativ men pedalerna är väldigt plastiga. Dessa går att uppgradera men då blir priset högre och smidigheten sämre.

Logitech G29 är en prisvärd och bra lösning som är smidig om man behöver flytta på den varje gång man har kört. Den känns kvalitativ vid användandet men den har inte remdriven forcefeed back vilken gör att man tappar lite känsla. Ratt och pedaler känns kvalitativt.

Thrustmaster T500RS är topplkass inom amatörsimularing och lämnar hög kvalitet på ratt och pedaler. Den har remdriven force feedback viket ger en bra känsla. Dock är den dyr och osmidig om man inte har en dedikaerad plats som ett playseat.

Växelspak är tillval till samtliga weels.

Jag har personligen en G27 sedan 5år tillbaka men är sugen på en uppgradering till en T500RS dock har jag ingen plats just nu :-/ Kan dock säga att jag är grymt imponerad av kvalitén på Logitechs rattar även om många sågar dem direkt. Jag har använt min i över 3000h och den fungerar problemfritt fortfarande.

Jag lägger dock min röst på T300RS då jag tror att den lämpar sig bäst till dig

Dold text

Mycket bra svar.

Skulle lägga till att mellan Thrustmaster 300 och 500, så skulle jag ta 300.

300 är "jämnare/mjukare", inte lika stark som 500.
Kan bli lite lätta "hugg" i 500'an iom att den är starkare då, men det bör inte vara något problem inom F1 egentligen.
(kör rally mest)

Jag skulle kört med T300RS ratt ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2733407 ),
och köpa till pedaler ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3193259 ).

Eller, det är vad jag kommer att göra, så fort budgeten håller med ^^
plus växelspak ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2753504 )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trött:

@Gregermeister
Kan inte annat än hålla med. Har kört med Logitech i många år innan jag köpte Fanatec och skillnaden är som natt och dag men det är även priset. Men som simracing entusiast så är det värt det tycker jag.

@Jerban
Är det mellan Logitech och Thrustmaster valet står så hade jag rekommenderat dig att köpa Thrustmaster endast för att få remdrift i ratten. Känslan blir mycket bättre med remdrift än Logitechs kugghjuls lösning.

Hade gärna köpt en Fanatec men det tillåter inte ekenomin

Skrivet av Wranz:
Dold text

Mycket bra svar.

Skulle lägga till att mellan Thrustmaster 300 och 500, så skulle jag ta 300.

300 är "jämnare/mjukare", inte lika stark som 500.
Kan bli lite lätta "hugg" i 500'an iom att den är starkare då, men det bör inte vara något problem inom F1 egentligen.
(kör rally mest)

Jag skulle kört med T300RS ratt ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2733407 ),
och köpa till pedaler ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3193259 ).

Eller, det är vad jag kommer att göra, så fort budgeten håller med ^^
plus växelspak ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2753504 )

Tack för ett till bra svar! Varför vill du ha dom andra pedalerna till T300RS? Känns ju dumt att köpa T300RS där man fåt betala för pedaler och sen köpa några andra? Eller är det så stor skillnad mellan dom?

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

@Jerban:
På grund utav att jag då också vill ha växelspak.
Med T300'an så finns det ingen koppling,
och det är juh något man vill ha med växelspak

Permalänk
Avstängd

Jag lånar den här tråden för att fråga om det finns någon ratt som käns som en vanlig personbils ratt. Har inte fåt samma känsla av någon pc ratt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS Z97 Pro Gamer, ASUS GTX950 GDDR5 OC, INTEL I5, Fractail design core 2300, Silverstone Tundra TD02, Kingstone 2x8GB Savage, Asus DRW-24F1MT, BenQ 21,5" LED GL2250HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wranz:

@Jerban:
På grund utav att jag då också vill ha växelspak.
Med T300'an så finns det ingen koppling,
och det är juh något man vill ha med växelspak

Fast ska man spela F1 som jag så vill man varken ha växelspak eller koppling, så då lär T300 vara fin i sitt standardutförande för mig
Kanske köpa till F1 ratten då iofs...

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av vict94:

Jag lånar den här tråden för att fråga om det finns någon ratt som käns som en vanlig personbils ratt. Har inte fåt samma känsla av någon pc ratt

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är extremt sugen på en riktig personbilsratt, gärna med blinkers. Känns väldigt B att köra simulator och trycka på tangentbordet/knappar på ratten för att blinka osv. Verkar inte finnas dock.

Hittade denna gamla ratten av Fanatec, ser väldigt bra ut. Synd att den inte går att få tag på någonstans..

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Hur sitter du när du använder ratten?

Här är de tre alternativen jag skulle kolla vidare på.

Logitech G29 är en prisvärd och bra lösning som är smidig om man behöver flytta på den varje gång man har kört. Den känns kvalitativ vid användandet men den har inte remdriven forcefeed back vilken gör att man tappar lite känsla. Ratt och pedaler känns kvalitativt.

Logitech G920 är det du skall ha då du har Xbox och pc, G29 är Playstation/pc utöver det är det samma ratt invändigt.
Tycker att Logitechs rattar håller bra kvalitet kör själv G920, det sägs att Trustmaster fanatec är bättre men priset är oxo högre.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flygman:

Jag är extremt sugen på en riktig personbilsratt, gärna med blinkers. Känns väldigt B att köra simulator och trycka på tangentbordet/knappar på ratten för att blinka osv. Verkar inte finnas dock.

Hittade denna gamla ratten av Fanatec, ser väldigt bra ut. Synd att den inte går att få tag på någonstans..
https://i.ytimg.com/vi/KKc63MMmZMM/maxresdefault.jpg

Den ser riktigt bra ut om den skulle ha samma känsla på styrningen också så är den grym

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS Z97 Pro Gamer, ASUS GTX950 GDDR5 OC, INTEL I5, Fractail design core 2300, Silverstone Tundra TD02, Kingstone 2x8GB Savage, Asus DRW-24F1MT, BenQ 21,5" LED GL2250HM

Permalänk
Skrivet av vict94:

Den ser riktigt bra ut om den skulle ha samma känsla på styrningen också så är den grym

Skickades från m.sweclockers.com

Den där ratten skall vara riktigt bra lämpad till personbilar enligt en recension jag såg om den. Har sett den ute på blocket i omgångar för 2-3000kr. Finns även en mer basic utan mocka grip.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 13" 2012 | Apple iPad Air 2013