Bandpass baslåda uträkning

Permalänk

Bandpass baslåda uträkning

Tjena! Har äntligen skaffat bil och dags för lite ljud

Har haft tidigare en Zachry D15 i kvartsvågslåda/tline/kvartsvågspipa och portad ~170 liter @ 35 hz.

Men nu är jag sugen på att bygga en fin bandpasslåda då dessa verkar ha sinnessjuk effektivitet och får man till det bra så är det fin frekvensgång

Älskar tline då de verkar ha perfekt frekvensgång (ju lägre frekvens ju mer kompenserar det ljudttrycket så det hålls ungefär samma spl.
Samt klarar av attackbas samtidigt de gräver ner djupt i frekvens

Hur som helst så funderar jag starkt på Zachrys D12 , billiga samt väldigt lågt fs värde.

Detta är simulering med 2 st element:

Men min stora fråga lyder, parametrar på högtalare ändras när dom blivit spelade/inspelade, inte sant? Och bandpasslådor är ju känsliga att man ska bygga dom efter högtalarens parametrar. Hur ska man då kunna få fram parametrar från ett inspelat element/hur ska jag göra?
Dock brukar det bli tight med plats också..

Eller kan jag köra på de givna parametrarna?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

ja högtalarnas karaktär ändras lite efter dom är inspelade

gör lådan lite större sen lägg i en utfyllnings platta som du skruvar fast och sen kan ändra måttet på plattan om lådan blir för liten.
Jag bruka ha ca +0,3 - 0,5 liter mer i volym att spela på när jag byggde baslådor för bil
Är lättare att krympa lådvolymen om den är för stor än att öka den om den är för liten

Tillverkaren bruka ha parametrarna som dom rekommenderar att man använder för att få ut bästa ljuden

Använde själv förut Bro box 2000 som Backe snickra till av erfarenhet den fungera bra för mig

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns bara ett sätt om du vill göra allt helt rätt och det är att spela in elementen minst 10 timmar och sen mäta upp dem, mätsystem finns det ett flertal av allt från sånt du bygger ihop själv och räknar lite manuelt till helautomatiska system, det beror på din budget, Clio är populärt hos seriösa hembyggare som vill ha ett nästan helautomatiskt system http://www.audiomatica.com
ARTA/LIMP är lite mer manuellt men billigare och du får bygga ihop delarna mer eller mindre själv
http://www.artalabs.hr/
De systemen kan mäta nästan allt man behöver men ska man bara mäta element har även Dayton system
http://www.daytonaudio.com/index.php/dats-dayton-audio-test-s...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

En fundering bara. Även om du ju är medveten om hur stor en låda på 170 l är i och med att du redan har en sådan, har du räknat med att porten som är avstämd till 20Hz tar ganska stor volym också som måste räknas med?
Beroende på bil kan det ju börja bli tight på måtten när det blir så pass stort, synd att inte få plats

Visa signatur

.:bjorn