Permalänk
Medlem

[Bahnhof] Kapacitetsproblem

Som i tråden http://www.sweclockers.com/forum/post/16335399 så ser det ju ut som att ganska många har problem med Bahnhof just nu.

Jag har haft fiber sedan 3/5-16 på ett nybyggt fibernät av Telia Öppen Fiber och det fungerade klockrent tills runt den 4/8 då grabben märkte att något var fel med hastigheten. Vi har köpt Bahnhofs 250/100 och det fungerar kanonbra mellan 00:00-just ca 19:30 på vardagar, men efter det så dyker det ner till lite blandade resultat runt 20-40ner och 100+upp. På helger är det skapligt på dagtid men oftast under 180ner och 100+upp på dagtid men sedan blir det 20-40ner och 100+upp mellan 19.30-000.
Vissa har tydligen sämre resultat.

Jag fick lite delade svar i början av Bahnhofs kundsupport men de sista kontakterna jag har haft så säger de att de har kapacitetsproblem. Här är några svar jag fått.

”Våra linor går som sagt fullt på kvällar och helger när det är många som använder nätet, precis som du säger kanske vi har missbedömt antalet kunder som kommer att nyttja nätet, detta är något vi jobbar stenhårt på att lösa men då det här är ett stort arbete så tar det tyvärr längre tid än i normala fall.”
”Det man då måste göra är att bredda vägen och det är där vi står just nu, mitt i ett stort vägarbete.”
”Problemet är större än noden i ert område, det är inte bara din och närliggande bostäder som blir påverkade utav detta, problemet ligger som sagt i linan som ligger mellan oss och Telia öppen fiber.”

Nu har det här pågått ett tag och vi börjar närma oss en månad utan framsteg eller svar på när, var eller hur det beräknas vara färdigt. Javisst kompensation lär man säkert få men det är inte det som är primärt, vill ju bara att det ska fungera.

Eftersom de säger att problemet ligger i deras lina mellan Bahnhof och Telia betyder det då att Telias kunder har full fräs för att de slipper ”omvägen” till Bahnhofs utrustning? Eller tänker jag fel?

Så hur ska man göra? Byta leverantör till Telia för att slippa "linorna" mellan just Telia/Skanova och valfri leverantör?
Eller ska man stå ut och ge sitt stöd till en leverantör som inte viker sig för minsta lilla som storebror säger?

Permalänk
Medlem

Har själv Bahnhof, och har även jag stött på exakt detta i ett relativt nybyggt fibernät av "Svensk Infrastruktur".

Jag gillar verkligen Bahnhof, men det låter lite som man försökt maximera vinst genom att erbjuda mer uppkoppling än man egentligen haft nät för. Sen låtit statistik avgöra när folk faktiskt använder sin fiber fullt ut och hållit tummarna och hoppats att det ska fungera.

Tror vi får stå ut ett tag och se om Bahnhof lyckas "bredda" motorvägen. Har personligen stort förtroende för dem.

Permalänk
Medlem

Säg upp Bahnhof och byt till Telia. Be också Bahnhof höra av sig när de kan leverera full fart till dig. Då får du den hastighet du betalar för och Bahnhof får tillbaka en kund senare.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

Hej, ställer mig till samma skara. Jag har haft Bahnhof genom Telia Öppen fiber sedan 2014. Det har fram tills för två veckor sedan fungerat alldeles utmärkt. Nu har jag c:a 30-45 Mbit ner mellan 20.00-23.00 alla dagar i veckan. Det med ett 250/100 abbonemang.
Andra tider mäter jag c:a 270/115 med http://speedtest.net och 295/110 med http://bredbandskollen.se
Jag får likande svar av Bahnhof:

Vi har för tillfället ett problem i nätet mellan stadsnätet och oss på Bahnhof som gör att många kunder blir drabbade av hastighetsbegränsningar under kvällar samt helger.
Vi är medvetna om detta problem och det är något som vi prioriterar högt att lösa, dessvärre är det ett arbete av modell större och kan ta lite längre tid än i normala fall.

Ett uppgraderingsarbete kommer att göras som ska förbättra din uppkoppling men i dagsläget finns det ingen tidsram för när detta arbete kommer vara klart.
Jag skulle dock tro att det snarare handlar om veckor/månader än dagar.

Vi förstår att det inte är det svar man som kund vill höra men vi vill ta ansvar mot våra kunder både under och efter denna period och en del i detta är att vara ärliga gentemot förväntad handläggningstid. Jag hoppas att vi i framtiden kan återfå ditt förtroende när vi levererar vår tjänst så bra som vi vet att den ska fungera.

Problemet grundar sig i att det är fler personer som använder tjänsterna och därav går våra linor fullt ut på kvällarna.
Vi ligger stenhårt på Telia för att genomföra detta uppgraderingsarbete.

Det är nog bara o räkna med att det kommer vara så här ett bra tag.

Edit: Testade Bredbandskollen nu:

och en kvart senare:

Permalänk
Medlem

Även jag upplever samma problem med Bahnhof. Jag har varit kund i flera år och aldrig haft några problem förrän nu men att få ut 20-30Mbit/s av de 100Mbit/s man betalar för är helt oacceptabelt. Frågan är ju bara om ett byte av ISP skulle avhjälpa felet eller ligger flaskhalsen någon annanstans längs vägen?

Jag är uppkopplad via ett öppet stadsnät så det finns ett helt gäng olika leverantörer att välja på men jag vill ogärna hålla på att krångla med byten ifall problemet ändå kvarstår. Även om jag inte har haft några problem med uppkopplingen i sig så är Bahnhofs kundtjänst under all kritik och det tar ofta uppåt en vecka att få svar på enkla frågor.

Om de nu inte heller klarar av att leverera den uppkoppling man betalar för ser jag ingen anledning att stanna kvar som kund...

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Samma här har problem nu med 5/10 mbit...

Ska har 100/100 mbit.

Permalänk
Medlem

Samtliga ISP gör vad som kallas "oversubscription", dvs man räknar med att samtliga inte använder all sin bandbredd samtidigt.
Till exempel så drar man 1Gbit/s till en fastighet med säg 40 lägenheter och säljer 100/100 eller 250/100. Oftast så fungerar det, medelhushållet använder inte mer än 17Mbit/s.

Nu verkar det som om att Bahnhof har felbedömt bandbredden mellan olika stadsnät/Telia Öppen Fiber och deras egna stamnät och därför drabbas väldigt många kunder.
Känns som en lam ursäkt att man väntar på vägarbete, man kan alltid köra med WDM och få in fler våglängder på samma fiber men det kanske inte är en lösning som Bahnhof kör eller vill investera i. DWDM ger rätt många 10Gbit-kanaler på en endaste fiber...

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Segt i Västerås med.

traceroute to bahnhof.se (213.80.98.5), 30 hops max, 60 byte packets 1 gw2.a259.priv.bahnhof.se (79.136.20.1) 0.226 ms 0.383 ms 0.354 ms 2 10.12.194.101 (10.12.194.101) 0.212 ms 0.361 ms 0.448 ms 3 10.12.194.97 (10.12.194.97) 0.234 ms 0.376 ms 0.523 ms 4 10.12.194.93 (10.12.194.93) 0.238 ms 0.466 ms 0.499 ms 5 10.12.194.89 (10.12.194.89) 0.251 ms 0.436 ms 0.415 ms 6 10.12.194.85 (10.12.194.85) 0.326 ms 0.421 ms 0.645 ms 7 * * * 8 * * * 9 malarenergi-gw.bahnhof.net (85.24.152.225) 105.325 ms 105.369 ms 105.468 ms 10 vst-rr2.sto-cr3.bahnhof.net (85.24.151.184) 106.824 ms 107.189 ms 107.175 ms 11 sto-cr3.sto-cr1.bahnhof.net (46.59.112.162) 106.894 ms 107.088 ms 107.043 ms 12 sto-cr1.ste-dr1.bahnhof.net (85.24.151.221) 106.815 ms 106.319 ms 106.464 ms 13 www.bahnhof.se (213.80.98.5) 105.764 ms 105.638 ms 105.745 ms

Hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Samtliga ISP gör vad som kallas "oversubscription", dvs man räknar med att samtliga inte använder all sin bandbredd samtidigt.
Till exempel så drar man 1Gbit/s till en fastighet med säg 40 lägenheter och säljer 100/100 eller 250/100. Oftast så fungerar det, medelhushållet använder inte mer än 17Mbit/s.

Nu verkar det som om att Bahnhof har felbedömt bandbredden mellan olika stadsnät/Telia Öppen Fiber och deras egna stamnät och därför drabbas väldigt många kunder.
Känns som en lam ursäkt att man väntar på vägarbete, man kan alltid köra med WDM och få in fler våglängder på samma fiber men det kanske inte är en lösning som Bahnhof kör eller vill investera i. DWDM ger rätt många 10Gbit-kanaler på en endaste fiber...

Frågan är varför felet har uppstått de senaste veckorna när det i stort sett alltid har fungerat annars. Problemet verkar dessutom vara begränsat till just Bahnhof med några få undantag.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Segt i Västerås med.

traceroute to bahnhof.se (213.80.98.5), 30 hops max, 60 byte packets 1 gw2.a259.priv.bahnhof.se (79.136.20.1) 0.226 ms 0.383 ms 0.354 ms 2 10.12.194.101 (10.12.194.101) 0.212 ms 0.361 ms 0.448 ms 3 10.12.194.97 (10.12.194.97) 0.234 ms 0.376 ms 0.523 ms 4 10.12.194.93 (10.12.194.93) 0.238 ms 0.466 ms 0.499 ms 5 10.12.194.89 (10.12.194.89) 0.251 ms 0.436 ms 0.415 ms 6 10.12.194.85 (10.12.194.85) 0.326 ms 0.421 ms 0.645 ms 7 * * * 8 * * * 9 malarenergi-gw.bahnhof.net (85.24.152.225) 105.325 ms 105.369 ms 105.468 ms 10 vst-rr2.sto-cr3.bahnhof.net (85.24.151.184) 106.824 ms 107.189 ms 107.175 ms 11 sto-cr3.sto-cr1.bahnhof.net (46.59.112.162) 106.894 ms 107.088 ms 107.043 ms 12 sto-cr1.ste-dr1.bahnhof.net (85.24.151.221) 106.815 ms 106.319 ms 106.464 ms 13 www.bahnhof.se (213.80.98.5) 105.764 ms 105.638 ms 105.745 ms

Hoppas det löser sig.

Tracing route to Bahnhof.se [213.80.98.5]
over a maximum of 30 hops:

1 25 ms 28 ms 26 ms 10.129.0.1
2 30 ms 39 ms 44 ms 46.227.69.129
3 32 ms 33 ms 34 ms netnod-ix-ge-b-sth-1500.bahnhof.net [194.68.128.85]
4 31 ms 31 ms 34 ms sto-cr3.sto-cr1.bahnhof.net [46.59.112.162]
5 32 ms 30 ms 27 ms sto-cr1.ste-dr1.bahnhof.net [85.24.151.221]
6 * * 41 ms www.bahnhof.se [213.80.98.5]

Seg i Dalsland.

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem bor i Västmanland :/ Suttit med 80mbit ner och 20mbit upp nu i 2 timmar fast medn 150ms till stockholm vilket e störande :/ började fungera precis

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Rekordmedlem

Jag sitter med Telia i ett nät som drivs av Öppenfiber och här är det iallafall inte nån flaskhals så Bahnhof har helt enkelt övertecknat för mycket, de behöver köpa mer kapacitet om de ska få ordning på det men då sjunker även vinsten.
Så här mäter det med Telia just nu för mig, inget att klaga på då jag har 100/100 abbonemang.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Påpeka felet för leverantören, ge dem skälig tid att åtgärda, om lösning ej kan ordnas finns möjlighet att häva abonnemanget om man så önskar.

Har varit med om kapacitetsproblem hos en annan leverantör tidigare där jag kände mig tvungen att ta den vägen.
Kan även bli tal om att bestrida faktura / avdrag.

Permalänk
Medlem

Gäller det bara telia öppen fiber? För jag upplever samma sak på iTUX framtidens bredband i Göteborg.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

120 ner och 15 upp på min 100/10 lina med bahnhof just nu.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0skis:

Påpeka felet för leverantören, ge dem skälig tid att åtgärda, om lösning ej kan ordnas finns möjlighet att häva abonnemanget om man så önskar.

Har varit med om kapacitetsproblem hos en annan leverantör tidigare där jag kände mig tvungen att ta den vägen.
Kan även bli tal om att bestrida faktura / avdrag.

Jag har hört av mig till Bahnhof och inväntar ivrigt svar från kundtjänsten. Jag frågade bl.a. hur och när de planerar att åtgärda felet men baserat på tidigare erfarenheter får man säkert ett 'goddag, yxskaft' till svar.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@Pincett Låter som att de har underdimensionerat bandbredden... detta sker tyvärr mer och mer ofta idag.

Problemet är... det kommer tar månader (läs 3-6+) att fixa. Först måste de hitta en väg att gräva/koppla in mer kapacitet. Och om det är stort jobb (som i gräva ner helt ny kabel) så måste de beställa huvud jobbet från ett företag som lägger själva fibern, och de ev måste ha tillstånd att gräva. Eftersom banhof köper detta från Telia kan detta även ta extra tid då de måste förhandla om hur mycket som ska läggas/köpas mm. Sedan måste företagen boka arbetet och personal, vilket kan dra ut på tiden med veckor.

Dessa lägger sen in rå fiber i marken mellan kopplingspunkter fram till skåp/rum där fiber-linken ska sitta. Sen ska ett annat företag som typ skanova koppla in, testa och mäta alla dessa fibertrådar, och ev svetsas trådarna till kontakter. Detta kopplas sen i i switchar och div routing utrustning för banhof, ev måste nya/fler av dessa också kopplas in och konfigureras.

Sen kan banhof elektroniskt... initiera denna nya link och få mer bandbredd.

(Detaljerna är kanske inte 100% som detta, men detta är vad som kräves för att installera fiber till den byggnad jag jobbar med, och det tog tid samt involverade en sabla massa okoordinerade människor som "bara gör sin del".)

Så... hade jag varit dig, hitta en annan leverantör (om du har någon annan), eller begär ersättning för den du har, och kanske nergradera till 100/100 tills de kan ge mer.

Permalänk
Medlem

Tråkigt ni har råkat ut för detta.
Tänker inte försvara Bahnhofs miss i att missbedöma kapacitets behovet. Det ligger på deras bord såklart. Jag har själv Bahnhof via Öppet Fiber Telia och hade också blivit missnöjd om jag hade råkat ut för detta.
Vill bara ha sagt att jag personligen varit inne på en Bahnhof nod och personligen sett att det händer grejer med uppgradering av teknik. Ni som vill byta ISP förstår jag. Men till er som stannar kvar hos Bahnhof så finns det ljus i slutet på tunneln.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Piece of Cake:

Gäller det bara telia öppen fiber? För jag upplever samma sak på iTUX framtidens bredband i Göteborg.

Det är inte accessnätet som har för låg kapacitet utan Bahnhof.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Menar du att de behöver gräva/blåsa in mer fiber i området som byggdes för 4månader sedan eller menar du "någon annan stans" typ till "telestationen" som vi kallar det här i området där all fiber verkar komma ifrån?

För jag har också fått intrycket lite nu när jag varit i kontakt med supporten att det här kommer ta lång tid att åtgärda och det vette sjutton om jag har lust på att vänta på.

@AkUs:
Ja jag tror säkert att det löser sig, men när? Bahnhofs ovilja att berätta och förklara gör inte saken mindre frustrerande.
Har liksom inte lust att vänta 3-6månader tills alla kan bli osociala igen och titta/spela på varsin enhet igen nu när man precis vant sig med att vara utan krånglande ADSL

När vi fick ingrävt fiber så gjorde vi tydligen som en väldans massa andra i området att säga upp parabol/boxer abonnemang för det är ju i tiden att streama precis allting och när man gör det på ett antal skärmar/familj så kan jag tänka mig att det blir betydligt mer an de 17Mbit/s (som någon skrev) som medelanvändaren använder sig utav.

Permalänk

Intressant att det verkar funka bra med Telia. Är det någon som bor i Göteborgs området och kan bekräfta att de har bra fart via öppen fiber med t.ex Telia kvällstid?
Har även varit i kontakt med Bahnhofs support men jag har bara fått goddag yxskafts svar.
Streamingtjänster som netflix verkar funka bra för mig, så det är kanske någon QoS i bakgrunden som någon skrev.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Såg att mrqaffe verkar ha Telia och öppen fiber i Gbg. Får kanske byta till Telia då även om det sitter hårt inne. Någon som har tips på en annan ISP än Telia som kan vara ett bra alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Pincett:

Bara nyfiken men hur testar du bandbredden ?
TPtest aka Bredbandskollen är inte ett hållbart testinstrument om du frågar mig

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

@Paddanx:
Menar du att de behöver gräva/blåsa in mer fiber i området som byggdes för 4månader sedan eller menar du "någon annan stans" typ till "telestationen" som vi kallar det här i området där all fiber verkar komma ifrån?

För jag har också fått intrycket lite nu när jag varit i kontakt med supporten att det här kommer ta lång tid att åtgärda och det vette sjutton om jag har lust på att vänta på.

Beror ju helt på var flaskhalsen är, men eftersom det säger att det är inte bara dina grannar, utan även en hel del andra, får det att låta om en större nod som måste uppgraderas. (Så troligen inkommande till hela området)

Om de måste gräva... så tar det tid.
Men om de bara kan köpa mer kapacitet från Telia så tycker man de borde ha ordnat det redan, men det är trots allt semestertider, så det kan ta längre tid där också.

Oavsett så bör du begära ersättning för en tjänst du inte kan använda fullt ut. Se till att dina grannar gör det också (som använder dem och har problem). Desto mer "tryck" man sätter på dem genom att kräva ersättningar, desto fortare brukar det gå för dem att ordnat iaf beställningarna av jobben.

Hoppas det löser sig, men innan du byter, dubbelkolla med andra så att det du byter till inte har problem också.

Permalänk
Skrivet av hakd:

@Pincett:

Bara nyfiken men hur testar du bandbredden ?
TPtest aka Bredbandskollen är inte ett hållbart testinstrument om du frågar mig

Relativt är det så bra som något annat. Den största risken med bredbandskollen är att leverantörerna sägs prioritera trafiken dit.. så får man dålig fart mot BBK bör man vara orolig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@hakd:
Jag har kört två st 24h pingplotter test som är inskickade till Bahnhof där de själva säger att de ser ett kapacitets problem. Samt jag kört ett antal traceroute mot Bahnhof.se
Förutom det ett antal mätningar mot BBK samt speednet för att få ett samband mot tiderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Tråkigt ni har råkat ut för detta.
Tänker inte försvara Bahnhofs miss i att missbedöma kapacitets behovet. Det ligger på deras bord såklart. Jag har själv Bahnhof via Öppet Fiber Telia och hade också blivit missnöjd om jag hade råkat ut för detta.
Vill bara ha sagt att jag personligen varit inne på en Bahnhof nod och personligen sett att det händer grejer med uppgradering av teknik. Ni som vill byta ISP förstår jag. Men till er som stannar kvar hos Bahnhof så finns det ljus i slutet på tunneln.

Även om de får ordning på bandbredden är kundtjänsten fortfarande under all kritik. Att det tar lång tid för dem att besvara mail och att telefonköerna är långa kan bero på att de har mycket att göra men det minsta man kan begära är att de åtminstone är ärliga och ger ordentliga svar.

Jag har varit i kontakt med kundtjänsten ett par gånger av olika anledningar och kan inte minnas att jag någonsin fått ett klockrent svar, oftast är det något standardsvar som är inklippt eller väldigt vaga formuleringar som snarare ger upphov till ännu fler funderingar. Nä, det här var nog droppen för min del och om de inte har någon vettig förklaring och en rimlig tidsplan för att åtgärda detta så har de i alla fall förlorat mig som kund hur mycket de än 'uppgraderar tekniken'.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte accessnätet som har för låg kapacitet utan Bahnhof.

Min fråga följde av citatet från bahnhof i första inlägget, dvs "...problemet ligger som sagt i linan som ligger mellan oss och Telia öppen fiber."

Men ok, tack för svaret.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Bahnhof i Hässleholms stadsnät / kommunnät funkar som det ska. Och JA jag vet att man inte ska köra speedtest eller BBK.

Köpenhamn (Zen)

Stockholm (Tele2)

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

@IceKey:

Prova igen med att köra testen runt klockan 20:00 när det är "primetime" då skulle jag gissa på annat resultat. Men det kan ju vara så att stadsnätet/Bahnhof ligger på annan lina än Telia Öppen Fiber/Bahnhof.

Som sagt var dagtid är det inga problem, snarare tvärtom det är för bra.

Kommer bli ett samtal till Bahnhof idag för att säga upp avtalet, då har de en månad på sig att fixa det annars så byter jag till en annan leverantör.