Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2003

Musen tappar kontakt/fryser

Har ett problem jag brottats med den senaste tiden, och det är att musen tappar kontakten med datorn, antingen helt eller så kommer den igång av sig själv (Man hör ljudet bortkoppling/påkoppling av usb, när den dör helt hörs inget), det kommer igång igen om man tar ut och sätter i musen igen, sen håller det ca 3-10 minuter igen.

Jag har försökt med:
Provat olika USB-portar
Provat olika möss
Installera om drivrutiner
Installera om windows
Ändra på USB Root Hub i Device Manager så att den ej får stänga av för att spara ström
Blåsa rent datorn (Detta avhjälper problemet lite grann, det blir bättre men sen kommer det tillbaka)

Relevanta fakta:
Windows 7
Asus Sabertooth Z77
Logitech G400 + Logitech G5

Någon som har en idé om vad felet kan vara?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

@Aqe
Gäller det bara musen eller andra usb enheter också, har du senaste BIOS inlagt för moderkortet?

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 1070|Corsair DDR4 2x8GB|525GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|iPhone 7 32GB|HTPC|2x Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Feb 2013

Hade samma problem med min G400, enligt allt googlande jag gjorde var det antagligen ett problem med sladden (i princip glapp). Pratade med Logitech supporten och fick den utbytt snabbt och enkelt, vilket antagligen tyder på att det är ett relativt vanligt problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av bärplockaren:

@Aqe
Gäller det bara musen eller andra usb enheter också, har du senaste BIOS inlagt för moderkortet?

Det är i princip enbart möss det gäller, det har hänt typ 2 ggr senaste månaden att tangentbordet lägger av och jag behöver starta om datorn.

Skrivet av Anonyim:

Hade samma problem med min G400, enligt allt googlande jag gjorde var det antagligen ett problem med sladden (i princip glapp). Pratade med Logitech supporten och fick den utbytt snabbt och enkelt, vilket antagligen tyder på att det är ett relativt vanligt problem.

Eftersom det är samma problem med olika möss så tror jag inte det är det som är problemet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla
Registrerad
Jan 2004

Jag har samma problem. Kör windows 10 och ett Asus Z170-A, Core i7 6700K. Har testat med två olika möss, de är dock gamla (10-15 år). Intellimouse explorer 3.0 och en Logitec MX 500. Jag verkligen gillar min intellimouse så vill ju inte byta

Känns konstigt att båda dessa skulle pajja samtidigt?