Hur bra kort behöver jag?

Permalänk
Medlem

Hur bra kort behöver jag?

Barnen lirar LEGO spel och jag hade väl tänkte lira Civilization 6 när de väl kommer ut (även om det inte verkar finnas några färdiga system requirements i dagsläget för det spelet)

Har idag ett Gigabyte GTX 660 Ti men det har börjat glappa i hdmi kontakten.

Min fråga är alltså hur bra kort jag behöver skaffa för ovan nämnda spel.
Vilken prisklass ska man lägga sig i?

Permalänk
Medlem

Civ-spelen är framförallt CPU-intensiva.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Tycker snarare att frågan är, vad är du villig att betala? Att ha ett "för bra grafikkort" är ett inte alltför använt uttryck, Civ6 kan dock även tänkas bli tungt beroende på upplösning samt vad för inställningar du förväntar dig kunna spela med.

Permalänk
Medlem

Ett kommande GTX 1050 kanske kan vara något? 1060 känns lite för overkill för LEGO-spelande?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpro:

Barnen lirar LEGO spel och jag hade väl tänkte lira Civilization 6 när de väl kommer ut (även om det inte verkar finnas några färdiga system requirements i dagsläget för det spelet)

Har idag ett Gigabyte GTX 660 Ti men det har börjat glappa i hdmi kontakten.

Min fråga är alltså hur bra kort jag behöver skaffa för ovan nämnda spel.
Vilken prisklass ska man lägga sig i?

Vad har du för budget? Men ett grafikort i +1500kr klassen kommer att fungera utmärkt, typ AMD RX 460 eller Nvidia GTX 950/960 beroende på vad du hittar.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]