Valve stäms för patentintrång rörande chatt och videoströmning

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Valve hade kunnat besvara BT när det där dök upp från början istället för att med typisk amerikansk arrogans ignorera ärendet helt.

En stämningsansökan kanske får Valve att faktiskt prata med BT.

Förvånar dock inte ett dugg att många här redan kastar skit på BT och försvarar Valve utan att ens kolla upp något först.

Kan hålla med dig, och tycker du tar upp en bra poäng. Ingen här vet vad det gäller, eller vad patenten säger... (jag kan iaf inte läsa den extrem texten rätt)

Men du måste hålla med om att ta patent på att skicka meddelande, chat osv... jag kodade ffs sånt själv på 2000 talet, och jag är nybörjare på kodning.
Lägg till att Valves speldistribution har ju varit så sedan de experimenterade med Counterstrike 1,6 (tror jag det var). Så den är inte direkt.. ny.

Det låter (även om jag kan ha helt fel), som att detta är ett patenttroll som bara vill mjölka Vavle, så även om vi alla hatar Valve då och då för div saker, så är patenttroll värre.

Sen kan det mycket väl visa sig vara sant... men varför tog man då inte upp patenten för 10 år sedan?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon159643:

Demokrati i ett nötskal. En otroligt massa skitlagar finns som vanligt folk hatar, ingen direkt makt har vi att påverka detta för skitstövlarna i riksdagen gör som de själva vill. Även om vi kan rösta på ett parti så har vi svårt att bestämma vilka sektlederare partiet ska ha och det är för vanligt folk omständligt att gå med i sekten lokalt och försöka påverka ledaren(diktatorn) detta sätt.

För Patent, kassetavgift, upphovsrätt är exempel på lagar som de flesta vill ändra. (o.b.s. ändra ej nödvändigtvis ta bort) Trots detta har vi direkt igen makt att göra något åt det och det blir som artikeln bestämmer knepiga rättsärenden. Att rösta på piratpartiet, ja då har man slängt bort sin röst i alla andra frågor.

Utan att veta något om exakt vad patenten innehåller så förvånar det mig inte alls om de vinner. Även om jag nu tycker det är mycket konstigt och jag kan inte begripa hur sunt förnuftiga domare skulle kunna dämma till deras fördel.

Förvånad att du inte fick in något angående invandringen också, brukar vara ett återkommande tema hos personer med liknande inlägg som dina.

Jag är nyfiken på vilket sorts styre du hade föreslagit istället då du verkar starkt negativ till den sortens representativa demokrati vi utövar i Sverige. Du kanske har goda exempel på andra länder som har bättre system än oss?

Vill man få något gjort så får man också lägga ner lite energi på det. Att sitta på internet och vara arg bakom sin skärm och tangentbord är ju ganska lätt. Som tur är så är det inte lika lätt att ändra lagar och det är jag personligen ganska glad för. Lagar kräver eftertanke och bör behandlas med eftertanke.

Sen tycker jag att det är på sin plats att kanske inte förväxla amerikanska patentlagar med svenska. Vilket inte är samma sak. Den sortens patenttroll och dess verksamhet som utövas i USA är inte förekommande på samma sätt i Sverige och har inget med svensk patentlag att göra. Vi blir ju givetvis påverkade av och måste ofta lyda under amerikansk patentlag men då kan vi ju prata om ytterligare ett hinder för att "göra något åt det" som civil person.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

nåja, lär ju bli ganska simpelt att ogiltigtförklara med hänvisning till "prior art"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Förvånad att du inte fick in något angående invandringen också, brukar vara ett återkommande tema hos personer med liknande inlägg som dina.

Jag är nyfiken på vilket sorts styre du hade föreslagit istället då du verkar starkt negativ till den sortens representativa demokrati vi utövar i Sverige. Du kanske har goda exempel på andra länder som har bättre system än oss?

Invandringsfrågan tycker folk olika, t.o.m våra partiledare har ej samma åsikt beroende vilken tid på dygnet man frågar dem.

Men som exempel på ett bättre land så Schweiz, nu behöver man inte köra samma system som dem. Men det finns många frågor som har upprört många men som politikerna ej gör något åt.

Som detta med patent, hur ska man komma till rätta med detta? Rösta på piratpartiet så kanske man vill rösta på andra frågor än enbart deras. För gemene person blir det att klaga på internet det enda praktiska och är man tillräckligt många så kan man få genomslag.

Permalänk
Medlem

Om BT får rätt i detta så tolkar jag som alla program/applikationer som har någon typ av voip / chatt funktion kommer att råka ut för samma typ av stämning från BT. Gissar att BT valt ut Valve som test objekt för att se om dom kan få igenom sina krav. Som jag ser det så beskriver patenten väldigt generellt den funktioner som finns i röst/meddelande applikationer som finns idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

nåja, lär ju bli ganska simpelt att ogiltigtförklara med hänvisning till "prior art"

Det beror helt på vad det faktiskt gäller och de tekniska lösningarna bakom.
Det är lätt att slentrianmässigt utgå från att det är enkelt baserat på en väldigt kort sammanfattning av vad det gäller, men om man går på djupet kanske det inte blir lika lätt...

Sen till andra kommentatorer, för ett bolag med mycket patent är det inte alltid lätt att ha överblick över dessa, vad de täcker, och vilka som kan tänkas inkräkta.
I många fall är det givetvis suspekt, men då brukar det handla om bolag som precis skapats och fått en del patent flyttade till sig för att inleda processer utan att först försöka ha en dialog.
Bolagens säte gör sig naturligtvis bäst i East Texas i de fallen... Eller vart var det?

Permalänk
Medlem

Men Valve? Valve?! Förstår det inte, man skulle ju kunna hoppa på någon annat mer logiskt utvalt företag istället?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Om BT får rätt i detta så tolkar jag som alla program/applikationer som har någon typ av voip / chatt funktion kommer att råka ut för samma typ av stämning från BT. Gissar att BT valt ut Valve som test objekt för att se om dom kan få igenom sina krav. Som jag ser det så beskriver patenten väldigt generellt den funktioner som finns i röst/meddelande applikationer som finns idag.

Varför skulle det resultera automatiskt i stämningar?
Förhandlingar med andra brukar vara första steget...

Permalänk
Medlem

@bonaqua:
Ok förhandligar då. Nöjd???

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

@bonaqua:
Ok förhandligar då. Nöjd???

Jag kan nog hitta mer att anmärka på, men låter det vara nu :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Patenten var inte dåraktiga när dom godkändes möjligtvis, men med tanke på hur det ser ut idag jämfört med då är ju en annan sak.

Sant, som en av världens äldsta teleoperatörer har de en massa patent för olika former av kommunikation som säkert var banbrytande på sin tid, men som vi idag tar för givet. Det dåraktiga är då att försöka applicera dessa patent på modern teknik. De kan ju knappast stämma alla som har någon form av chat/messaging funktion...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bonaqua:

Valve hade kunnat besvara BT när det där dök upp från början istället för att med typisk amerikansk arrogans ignorera ärendet helt.

En stämningsansökan kanske får Valve att faktiskt prata med BT.

Förvånar dock inte ett dugg att många här redan kastar skit på BT och försvarar Valve utan att ens kolla upp något först.

Ironiskt nog så (enligt ditt eget argument) så försvarar du BT som stämmer Valve för en skitsak som de egentligen inte har något patent på.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Demokrati i ett nötskal. En otroligt massa skitlagar finns som vanligt folk hatar, ingen direkt makt har vi att påverka detta för skitstövlarna i riksdagen gör som de själva vill. Även om vi kan rösta på ett parti så har vi svårt att bestämma vilka sektlederare partiet ska ha och det är för vanligt folk omständligt att gå med i sekten lokalt och försöka påverka ledaren(diktatorn) detta sätt.

För Patent, kassetavgift, upphovsrätt är exempel på lagar som de flesta vill ändra. (o.b.s. ändra ej nödvändigtvis ta bort) Trots detta har vi direkt igen makt att göra något åt det och det blir som artikeln bestämmer knepiga rättsärenden. Att rösta på piratpartiet, ja då har man slängt bort sin röst i alla andra frågor.

Utan att veta något om exakt vad patenten innehåller så förvånar det mig inte alls om de vinner. Även om jag nu tycker det är mycket konstigt och jag kan inte begripa hur sunt förnuftiga domare skulle kunna dämma till deras fördel.

Hahahahahaha

Vad har det med demokrati att göra... snälla du tror du att lagarna hade varit enklare/rättvisare under något annat styre?
Du hade inte ens haft något att säga till om, vi hade inte ens haft patent eller dylikt under något annat form av styre än demokrati. Även om du skulle kunna säga/bevisa att du har lagen bakom dig så skulle de bara säga, -det gäller inte dig...

hahahahaha

snällla lille, ta du ditt demokrati förakt någon annanstans

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Demokrati i ett nötskal. En otroligt massa skitlagar finns som vanligt folk hatar, ingen direkt makt har vi att påverka detta för skitstövlarna i riksdagen gör som de själva vill. Även om vi kan rösta på ett parti så har vi svårt att bestämma vilka sektlederare partiet ska ha och det är för vanligt folk omständligt att gå med i sekten lokalt och försöka påverka ledaren(diktatorn) detta sätt.

För Patent, kassetavgift, upphovsrätt är exempel på lagar som de flesta vill ändra. (o.b.s. ändra ej nödvändigtvis ta bort) Trots detta har vi direkt igen makt att göra något åt det och det blir som artikeln bestämmer knepiga rättsärenden. Att rösta på piratpartiet, ja då har man slängt bort sin röst i alla andra frågor.

Utan att veta något om exakt vad patenten innehåller så förvånar det mig inte alls om de vinner. Även om jag nu tycker det är mycket konstigt och jag kan inte begripa hur sunt förnuftiga domare skulle kunna dämma till deras fördel.

Yepp, du har rätt! Demokrati är skit, bättre med diktatur för då får vi alla givetvis mycket större möjligheter att påverka "the glorious leader" och lagarna han stiftar.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Yepp, du har rätt! Demokrati är skit, bättre med diktatur för då får vi alla givetvis mycket större möjligheter att påverka "the glorious leader" och lagarna han stiftar.

“Democracy is the worst form of government, except for all the others.”

W. Churchill

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Men Valve? Valve?! Förstår det inte, man skulle ju kunna hoppa på någon annat mer logiskt utvalt företag istället?

Well, kom ihåg att Valve också är Valve. Som det stod i artikeln så har British Telecom varit i kontakt med dem redan i oktober. Men har inte fått något svar. Vi vet ju inte om de har varit i kontakt med hundratals andra företag och där fått svar. Det skulle inte förvåna mig en millimeter om Valve var de enda om inte svarade. För att Valve är Valve.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ironiskt nog så (enligt ditt eget argument) så försvarar du BT som stämmer Valve för en skitsak som de egentligen inte har något patent på.

Det är inte ett dugg ironiskt.
Och det är inte därför de stämmer Valve. De stämmer Valve för att de inte fått något svar från dem under informella förhandlingar, varför de vill ha tvingande formella förhandlingar med hänvisning till patent de har.
Det är British Telecom. Liksom. De har en armé av jurister och de tycker nog att de har kött på benen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det någon som har luskat ut vilka 4 patent det rör sig om?
Då Valve förlitar sig på mjukvara och serverhallar för sina tjänster och mjukvarupatent i stort ännu inte funkar i USA så har jag väldigt svårt att se att BT skulle ha någon tillstymmelse till ben att stå på i stämningen (haha!)...sedan är ju advokater inte de klokaste människorna i vår herres hage, särskilt inte de som man hittar i 'Det stora frihetslandet'!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Tja, det finns ju patent på "färger" .... patent går lite över styr.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Bara för Valve att sluta stödja Storbritannien. Problemet löst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tigerhamster:

Det är inte ett dugg ironiskt.
Och det är inte därför de stämmer Valve. De stämmer Valve för att de inte fått något svar från dem under informella förhandlingar, varför de vill ha tvingande formella förhandlingar med hänvisning till patent de har.
Det är British Telecom. Liksom. De har en armé av jurister och de tycker nog att de har kött på benen.

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar att de inte svarar på patenttrollande?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Äh va fan, när kommer Apples stämning av Kiviks musteri? De har ju ett äpple som logga..

Ärligt talat, tror inte det kommer att gå sådär jättebra för BT. Även i en Amerikansk domstol.
Dessutom gäller deras patent inte chat på nätet, utan över kopparlinan, så kallad texttelefon*.
(*Används bla av döva.)

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

herregud, sent april skämt?

Permalänk
Medlem

Borde inte vara tillåtet att ta panten på funktioner man inte ännu har implementerat på något sätt.

Lite som crowd funding kräver att man har en prototyp framme för att kunna samla ihop pengar.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Dummaste jag hört på länge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

Äh va fan, när kommer Apples stämning av Kiviks musteri? De har ju ett äpple som logga..

Ärligt talat, tror inte det kommer att gå sådär jättebra för BT. Även i en Amerikansk domstol.
Dessutom gäller deras patent inte chat på nätet, utan över kopparlinan, så kallad texttelefon*.
(*Används bla av döva.)

Det finns två domstolar i USA som ALDRIG har lagt ned ett patentmål oavsett hur fånigt och obefogat det är. Anledningen är att domarna för båda dessa domstolar har söner som arbetar för patentroll. Så gissa var BT har lämnat in sin stämningsansökan?

Ambitionen för patenttroll är sällan att gå till domstol eftersom de i de flesta fall riskerar att förlora. Svaranden vill inte heller gå till domstol eftersom dom ofta inte ens har råd med den initiala kostanden som ofta hamnar på runt $3 miljoner. Och skulle svaranden vinna så får de betala hela rättegångskostnaden i alla fall eftersom käranden är ett skalbolag utan tillgångar. Så i de flesta fall gör man en förlikning på några tiotusentals dollar. BT är dock inget skalbolag och anses normalt inte som ett patenttroll så man undrar ju varför de väljer att ta denna strid...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Demokrati i ett nötskal. En otroligt massa skitlagar finns som vanligt folk hatar, ingen direkt makt har vi att påverka detta för skitstövlarna i riksdagen gör som de själva vill. Även om vi kan rösta på ett parti så har vi svårt att bestämma vilka sektlederare partiet ska ha och det är för vanligt folk omständligt att gå med i sekten lokalt och försöka påverka ledaren(diktatorn) detta sätt.

För Patent, kassetavgift, upphovsrätt är exempel på lagar som de flesta vill ändra. (o.b.s. ändra ej nödvändigtvis ta bort) Trots detta har vi direkt igen makt att göra något åt det och det blir som artikeln bestämmer knepiga rättsärenden. Att rösta på piratpartiet, ja då har man slängt bort sin röst i alla andra frågor.

Utan att veta något om exakt vad patenten innehåller så förvånar det mig inte alls om de vinner. Även om jag nu tycker det är mycket konstigt och jag kan inte begripa hur sunt förnuftiga domare skulle kunna dämma till deras fördel.

Kapitalism i ett nötskal. Eller rättare sagt USAs civilrättssystem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det finns två domstolar i USA som ALDRIG har lagt ned ett patentmål oavsett hur fånigt och obefogat det är. Anledningen är att domarna för båda dessa domstolar har söner som arbetar för patentroll. Så gissa var BT har lämnat in sin stämningsansökan?

Ambitionen för patenttroll är sällan att gå till domstol eftersom de i de flesta fall riskerar att förlora. Svaranden vill inte heller gå till domstol eftersom dom ofta inte ens har råd med den initiala kostanden som ofta hamnar på runt $3 miljoner. Och skulle svaranden vinna så får de betala hela rättegångskostnaden i alla fall eftersom käranden är ett skalbolag utan tillgångar. Så i de flesta fall gör man en förlikning på några tiotusentals dollar. BT är dock inget skalbolag och anses normalt inte som ett patenttroll så man undrar ju varför de väljer att ta denna strid...

Antar att någon länkade dokun om exakt detta. Microsoft bland andra förlikade med patenttroll i enskilda fall på miljoners dollar vilket givetvis ger patenttroll mer kött på benen då de använder förlikningar med stora företag som hot att de kommer vinna rättegång och därmed få fler företag att förlika.. Cirkeln är sluten och advokatfirmor är de dom tjänar mest pengar på det... Andra företag förutom ms har givetvis betalat storsummor vid förlikningar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Antar att någon länkade dokun om exakt detta. Microsoft bland andra förlikade med patenttroll i enskilda fall på miljoners dollar vilket givetvis ger patenttroll mer kött på benen då de använder förlikningar med stora företag som hot att de kommer vinna rättegång och därmed få fler företag att förlika.. Cirkeln är sluten och advokatfirmor är de dom tjänar mest pengar på det... Andra företag förutom ms har givetvis betalat storsummor vid förlikningar

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, MS förlikade där Mojang gjorde "patentintrång" när de sålde Mindcraft på Googles webbplats: http://www.pcgamer.com/mojang-sued-for-patent-infringement/

Edit: I länkad artikeln står det att MS inte kommer betala en cent, men så blev det - igen med samma företag.

Så sjukt...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jo, MS förlikade där Mojang gjorde "patentintrång" när de sålde Mindcraft på Googles webbplats: http://www.pcgamer.com/mojang-sued-for-patent-infringement/

Edit: I länkad artikeln står det att MS inte kommer betala en cent, men så blev det - igen med samma företag.

Så sjukt...

Inte riktigt, Microsoft var tvungna att betala...
http://arstechnica.com/tech-policy/2016/03/game-companies-kno...

Skickades från m.sweclockers.com