EU förtydligar lag om nätneutralitet – kan bli slutet för fri surf-kampanjer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrShizzle:

@Molotov: Ja för det är smart att låta individerna som tankar ner/upp hundratals gigabyte sänka hastigheten för oss normala användare.

Löjlig ironisering.

Bättre då att vi andra som surfar normalt (dvs kan ladda ner och upp åtskilliga GB) ska betala för att snorungar ska larva sig med sociala (och proprietära) medier?

Nädu. Om mitt surfande går över ditt genom bandbreddsproblem är det operatörens problem och denne får se till att ha kapaciteten. Dessutom har du all möjlighet att klaga, gå till konsumentverket, mm. Du har alltså stora möjligheter att kräva att du får den bandbredd du betalar för. Vi som inte håller på med larv på sociala medier däremot, måste alltså betala för den bandbredden och kan inte göra något åt saken. Dessutom är många bäckar små större än en flod, och alla miljoner som larvar sig dagarna i ända själ bandbredd från oss andra, om man nu ska se det på det sättet.

Men, den principiella frågan rör nätneutralitet. Det är svårt att överskatta hur viktig själva principen är. Hot mot nätneutralitet är ett hot mot frihet och demokrati. Jag hotar inte dina rättigheter och friheter genom att tanka. Du hotar mina genom att gagna tjänster som påverkar nätneutraliteten (och dina egna). Inser du inte implikationerna här? Bandbredd kan strypas eller göra helt oåtkomligt till dissidentnätverk, alternativa nyhetssidor, undergroundrörelser, gräsrotsrörelser, små företag som konkurrerar med stora, osv, så fort den teoretiska infrastrukturen (de facto, de techo och de jure) finns på plats att slussa och prioritera trafik. Det enda som rent etiskt *måste* prioriteras är nödfunktioner/nödsamtal, robotiserade distansoperationer och annat samhällsbärande.

Förstår du verkligen inte faran med att någon kan betala operatörer för högre bandbredd (= mindre bandbredd för konkurrenter av alla slag, ekonomiska, politiska, ideologiska, vetenskapliga, etc)?

Med reservation för att jag kan ha missförstått vad du ö.h.t. ironiserade över.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Hmm, nu är jag sugen på att skaffa surf från Finland istället. Funkar det med roaming? Bryr mig inte ett skvatt av hastigheten så länge jag kan streama 320 kbps internetradio (med tillräckligt stor buffert) och kolla mailen.

Det kanske kunde fungera. Har man abonemang från Telia (sonera) i Finland. Kan man använda sit abonemang utan begränsing i norden samt de baltiska länderna. Så då jag reser i Sverige med mit Sonera abonemang kan jag surfa fritt utan begränsing och extra kostnad :).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Internetacces är en lagstiftad mänsklig rättighet i Finland, de var först med att lagstifta om det och operatörerna får helt enkelt inte begränsa dig från att nå internet på det viset som datatak hade inneburit.

Nänä. Det finns abonnemang med datatak i finland också ;). Man har inte rätten till fri internettillgång utan det man ska ha rätten till är möjligheten att koppla upp sig. Sedan finns det olika produkter för detta som avgör hastigheter och eventuella datamängder.

Här har du några exempel från telia:
https://www.sonera.fi/svenska/handla/telefoni/sopiva+for+mig

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Zirppi: Tack för svaret, det kanske blir ett finskt surfabonnemang för mig i framtiden då 😉

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tycker det borde införas förbud mot surfpotter.
ett typiskt svensk fenomen vad jag hört.

Nope, mycket vanligt.

Reser mycket och brukar se kampanjer om olika datamängder osv om det var sådant du menade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nänä. Det finns abonnemang med datatak i finland också ;). Man har inte rätten till fri internettillgång utan det man ska ha rätten till är möjligheten att koppla upp sig. Sedan finns det olika produkter för detta som avgör hastigheter och eventuella datamängder.

Här har du några exempel från telia:
https://www.sonera.fi/svenska/handla/telefoni/sopiva+for+mig

Dock så är Sonera den enda av de tre stora som ö.h.t. har begränsade abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirppi:

Det kanske kunde fungera. Har man abonemang från Telia (sonera) i Finland. Kan man använda sit abonemang utan begränsing i norden samt de baltiska länderna. Så då jag reser i Sverige med mit Sonera abonemang kan jag surfa fritt utan begränsing och extra kostnad :).

Skrivet av Djhg2000:

@Zirppi: Tack för svaret, det kanske blir ett finskt surfabonnemang för mig i framtiden då 😉

Nej, internet i norden är begränsat även med den biffigaste Sonera-abonnemangen (upp till 25GB för ~40€). Det är lite oklart, men när man använt potten tror jag att man kan fortsätta använda långsammare internet (kan vara 256kbit/s) utan extra kostnad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ajp_anton:

Dock så är Sonera den enda av de tre stora som ö.h.t. har begränsade abonnemang.

Det enda jag ville ha sagt att det inte bryter mot Finsk lag att ha begränsning på datamängd. Vem som sedan erbjuder vad är inte så relevant för poängen ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Nej, internet i norden är begränsat även med den biffigaste Sonera-abonnemangen (upp till 25GB för ~40€). Det är lite oklart, men när man använt potten tror jag att man kan fortsätta använda långsammare internet (kan vara 256kbit/s) utan extra kostnad.

Det är ändå bättre än vad jag får just nu med Tele2. Har ett gammalt abonnemang med hastighetsbegränsning istället för avstängning när surfpotten tar slut och eftersom det inte var någon specifik begränsning i avtalet har den begränsade hastigheten gått ner till typ 3kbit/s. K-9 klarar att hämta mail på det men Gmail-appen gillar inte den hastigheten så ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810