Hjälp med dragning av nätverkskablar?!

Permalänk
Medlem

Hjälp med dragning av nätverkskablar?!

Hej,

Jag får inte min installation att funka som jag vill och behöver någons hjälp!

Har fiber indraget i villan, har kopplat en router till fibern.
Från routern ska jag ha 3 kablar inkopplade.
1. Kabel direkt in i en AP (Hane i både ändar, funkar felfritt)

Här börjar problem som jag inte får till:
2 & 3. Kabel till ett fast vägguttag. När jag kopplar in något i dessa så funkar inte internet, den märker att jag har kopplat på något på port 2 och 3 på routern men får som sagt inget internet i varken den AP jag vill ha på nedervåningen eller den datorn som ska vara kabelansluten.

Har alltså en kabel med RJ45 hane i ena änden (direkt in i routern) en hona i andra (som är det fasta uttaget i väggen). Jag har kopplat det som en RAK kabel enligt B-standarden.

Sen vill jag då ta ännu en rak kabel från uttaget till Datorn eller till AP'n.

Någon som kan svara på varför jag inte får något internet ur uttagen?
Ska det vara någon korsad kabel längs vägen eller är det något jag saknar hårdvarumässigt eller har jag kopplat fel i uttagen?
Stort tack för hjälpen!

Detta är själva kontakten jag har i uttagen.
https://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=9951002

Visa signatur

Murén

Permalänk
Medlem

Först kopplar du dina enheter direkt med kabel i routern. Fungerar det så så behöver du kontrollera
din dragning så att du inte har skadat kabeln eller kontakterat fel

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

korsad kabel behövs inte idag. Iaf allt som stöder Gbit ethernet sköter det automatiskt.

Permalänk
Medlem

@BrusE:

Men det ska inte vara några problem att ha kablarna dragna på det viset jag har gjort?
Hur kan det komma sig att jag får kontakt men inget nätverk? om det är något som är fel borde jag väl inte få någon kontakt alls?
Eller tänkter jag fel?

Visa signatur

Murén

Permalänk
Medlem

Vad använder du för kabel? Solid kabel är inte avsedd för kontakter, flerkardelig (patchkabel) bör inte sättas i fast installation.

Permalänk
Medlem

Vad har du for leverantör?, Vissa leverantörer kan du bara få ut internet på ena porten på routern, resten är tv osv. samma sak på fiberboxen Finns flera RJ45 portar ut men bara en som går till internet och en som går till tv:n

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Jag har rätt port på fibern så det är check, tack för tipset iaf.

Kabeln är intressant, det måste jag kolla. Vilken kabeln var det man ska ha i fast installationer till uttag?

Visa signatur

Murén

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Murén:

Jag har rätt port på fibern så det är check, tack för tipset iaf.

Kabeln är intressant, det måste jag kolla. Vilken kabeln var det man ska ha i fast installationer till uttag?

Det är solida ledare i installationskabel och flerkardeliga i patchkabel.
Installationskabel terminerar man i honkontakter och så drar man vidare sista biten med en patchkabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej, skulle det alltså funka om jag klipper av den hankontakt som jag idag har satt direkt i routern och sedan sätter dit samma kontakt som jag har i vägguttagen och från den honan dra en kort kabel från honan till routern?

Om det då är en installationskabel som jag nu har dragit i väggen?

Tack för överseende med dumbommar

Visa signatur

Murén

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Murén:

Okej, skulle det alltså funka om jag klipper av den hankontakt som jag idag har satt direkt i routern och sedan sätter dit samma kontakt som jag har i vägguttagen och från den honan dra en kort kabel från honan till routern?

Om det då är en installationskabel som jag nu har dragit i väggen?

Tack för överseende med dumbommar

En installationskabel ska inte böjas många gånger utan sitta fast i byggnaden, då håller den länge och ger pålitlig funktion.
Det är alltså egentligen inte kontakten som är det viktigaste utan att kabeln verkligen är fast installerad och kontakterna bör alltså vara fasta tex vägguttag eller en patchpanel/box.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@mrgaffe
Även kontakten är ju viktig, vanliga rj45 kontakter pressar ju en metallbit in emellan kardelerna på den mångtrådiga patchkabeln, då de är konstruerade så. Det kan fungera ganska uselt med en "solid" enkardelig ledare.

Även omvänt blir det dåligt då krone anslutningen ska pressa in i ledaren från utsidan och greppa runt den solida kopparledaren, med en mångtrådig patchkabel så kommer den tryckas ihop och du får sämre kontakt.

Permalänk
Medlem

Jag ger tipset att läsa nätverksguiden på kjell.com
Du har slm sagt inte gjort rätt.
Kabel som man drar i väggen till uttag ska inte sättas kontakter på utan ska gå mellan patchpanel/patchbox och vägguttag.
Det är 2 olika typer av kabel man använder vid fast installation och "nätverkskablar"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Murén:

Jag har rätt port på fibern så det är check, tack för tipset iaf.

Kabeln är intressant, det måste jag kolla. Vilken kabeln var det man ska ha i fast installationer till uttag?

Som sades: Vissa leverantörer levererar bara internet på vissa av rj45 portarna i deras fiberrouter. De andra kan vara till enbart ip-tv, ip-telefoni eller "reserverade".

Om det är flerkardelig eller enkelkardelig kabel är tämligen ointressant så länge du håller dig under 90m per kabel och använder rätt kontaktdon. Dito skärmad eller oskärmad.

En kabeltestare är ett enkelt sätt att se om kablarna/uttagen funkar eller inte. Kjell har säkert ngn billig sådan.

Permalänk
Medlem

Risken är väl just att det är fel kontaktdon i ena änden, eftersom det normala är RJ45 med flerkardelig kabel och solid med nätverksuttag. Därför finns möjligheten att kontakteringen har misslyckats (även om det naturligtvis går att få till).

1. Bekräfta att du får internet (och inte bara tv/telefon) på övriga portar. Bör vara enkelt att flytta kablarna och testa.
2. Köp/låna en nätverkstestare för att se att kontakteringen är korrekt utförd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

1. Jag skulle inte snöa in mig så mycket på kabeltyper, däremot om man drar nätverkskabel MÅSTE man köpa en kabeltestare, det är egentligen enda sättet att verifiera alla ledare. Det är otroligt lätt att inte lyckas med att klämma en kontakt, kör du Gig behöver du alla ledare om jag inte minns fel och minsta lilla kommer göra att Ethernet inte fungerar.

2. Vad är det för router? Är det en vanlig router som du själv köpt eller en som medföljer din bredbandstjänst? Om det är din egen router borde såklart alla LAN portarna fungera om du inte gjort något speciellt.

Permalänk
Rekordmedlem

De enkla kabeltestarna mäter bara att det är kontakt och inte kortslutning på samma sätt som en multimeter kan göra, de är bara enklare att koppla in men själva mätningen är inte mer avancerad så man kan mäta med en multimeter och se samma sak, en riktigt nätverks-kabeltestare gör betydligt mer avancerade tester men de kostar tusentals kronor och det är få hobbypulare som har såna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det som löste problematiken var att en av tråden inte var nertryckt ordentligt i mitt vägguttag på båda vägguttagen. Anledningen var att jag snålade och sket i att köpa itryckningsverktyget, använda en tunn mejsel istället. Men det var det iaf.

Det jag var fundersam på om jag verkligen var tvungen att ha en panel eller switch vilket jag allståminte var tvungen till, vet dock att det är mer "rätt" att ha det så. Men eftersom routern endast rör på sig nu under installationstiden så är jag inte bekymrad över att kabeln tar skada.

Men jag har lärt mig massor av er vilket jag tackar för!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Murén

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murén:

Det som löste problematiken var att en av tråden inte var nertryckt ordentligt i mitt vägguttag på båda vägguttagen. Anledningen var att jag snålade och sket i att köpa itryckningsverktyget, använda en tunn mejsel istället. Men det var det iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var riktigt snålt av dig, en enklare variant kostar kostar 29kr på Netonnet
Det rekommenderas inte att pilla med skuvmejsel.

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/kopplaanslut/natverk/kon...

(49 kr på Kjell & co)