Permalänk
Medlem

Backup hos en vän

Hej. Jag har nyligen införskaffat en extern hårddisik som jag tänkte lägga hos en vän med syftet att ha säkerhetskopior där. Först tänkte jag att jag sätter bara upp en enkel ftp-server och så är det klart, men sen började jag fundera på att det förmodligen finns bättre lösningar.

Det jag skulle vilja kunna göra är:
* Måste fungera på Windows 10
* Schemalagd backup. Tex något skript som körs var natt.
* Säker/krypterad överföring
* Krypterad disk. Jag litar på min vän, men man vet aldrig vad som kan hända. Han kan ju ha inbrott eller liknande.
* Gärna kostnadsfritt om det går

Har ni några tips?

Permalänk
Medlem

ownCloud och/eller Crashplan (lagra filer hos en vän).

Sen är det inte rekommenderat att använda Windows 10 till att lagra dina filer, i och med oftast stora risker för hackers, malwares och mer. Skaffa en NAS istället och ha hårddisken i den.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag CrashPlan.

Gratis för backup till andras datorer. Filerna ligger krypterade.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Rekordmedlem

Många routrar har möjlighet att både köra ftp och ansluta diskar direkt via usb/e-sata så det kan vara en bra metod om du vill låna en plats av en vän, krypteringen gör du nog bäst själv innan du skickar iväg filerna.
Linksys har troligen bäst diskprestanda men gör helst en lokal backup först innan du flyttar disken till vännens bostad så sparar du kanske några Terabyte trafik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

ownCloud och/eller Crashplan (lagra filer hos en vän).

Sen är det inte rekommenderat att använda Windows 10 till att lagra dina filer, i och med oftast stora risker för hackers, malwares och mer. Skaffa en NAS istället och ha hårddisken i den.

Nu är det ganska stor skillnad både i plats och pris på en extern disk och en hel nas så det är inte ett alternativ just nu.

Filerna kommer vara krypterade så säkerheten i w10 duger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Många routrar har möjlighet att både köra ftp och ansluta diskar direkt via usb/e-sata så det kan vara en bra metod om du vill låna en plats av en vän, krypteringen gör du nog bäst själv innan du skickar iväg filerna.
Linksys har troligen bäst diskprestanda men gör helst en lokal backup först innan du flyttar disken till vännens bostad så sparar du kanske några Terabyte trafik.

Jo vi skall kolla upp om det duger att koppla disken direkt till hans router. Det begränsar dock lite vilken mjukvara man kan använda sig av. För ftp så är det säkert en bra lösning.

Då är frågan hur man enklast löser krypteringen i sammband med ftp överföringen. Filerna på min disk är icke krypterade, men filerna på måldisken skall vara ktypterade.

Ja disken kommer fyllas innan den flyttas dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Nu är det ganska stor skillnad både i plats och pris på en extern disk och en hel nas så det är inte ett alternativ just nu.

Filerna kommer vara krypterade så säkerheten i w10 duger.

Cirka 1 700 kr för en enda NAS, är väl inte så dyrt, eller?

Sen angående din kommentar om att filerna kommer ändå vara krypterade, så Windows 10 duger. Jadu. Säg det till sabotageprogrammen som kan ändå infektera dina filer. Även om filerna är krypterade, så skulle jag tro att själva "krypteringsstationen" (där dina krypterade filer ligger i) är i fara mot sabotageprogram (malwares).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Cirka 1 700 kr för en enda NAS, är väl inte så dyrt, eller?

Sen angående din kommentar om att filerna kommer ändå vara krypterade, så Windows 10 duger. Jadu. Säg det till sabotageprogrammen som kan ändå infektera dina filer. Även om filerna är krypterade, så skulle jag tro att själva "krypteringsstationen" (där dina krypterade filer ligger i) är i fara mot sabotageprogram (malwares).

Jag är inte intresserad av en NAS när jag redan har en server tillgänglig som står på 24/7.

Jag har kört windows i 20 år nu och jag har då aldrig blivit hackad eller fått mina filer korrupta pga malware. Att windows skulle vara sååå osäkert är bara FUD i mina ögon. Nog om detta tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Cirka 1 700 kr för en enda NAS, är väl inte så dyrt, eller?

Sen angående din kommentar om att filerna kommer ändå vara krypterade, så Windows 10 duger. Jadu. Säg det till sabotageprogrammen som kan ändå infektera dina filer. Även om filerna är krypterade, så skulle jag tro att själva "krypteringsstationen" (där dina krypterade filer ligger i) är i fara mot sabotageprogram (malwares).

Priset är utan diskar då det blir nog lite dyrare än så...

Windows 10 kan fungerar utomordentligt om man skapar flera konton med olika behörigheter där användare A inte har åtkomst till användare Bs filer. Sen ser man till att användare som loggar på datorn inte har administrativa rättigheter, då är man relativt safe ifall användaren råkar exekvera skadlig kod som riktar in sig på att kryptera/infektera befintliga filer.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Priset är utan diskar då det blir nog lite dyrare än så...

Windows 10 kan fungerar utomordentligt om man skapar flera konton med olika behörigheter där användare A inte har åtkomst till användare Bs filer. Sen ser man till att användare som loggar på datorn inte har administrativa rättigheter, då är man relativt safe ifall användaren råkar exekvera skadlig kod som riktar in sig på att kryptera/infektera befintliga filer.

Ja. Det vet jag, men man kan koppla externa hårddiskar till en NAS genom USB. Dock inte lika snabba skriv/läshastigheter (om det inte är USB 3.0), men det är i alla fall bättre än ingenting.

Det där med rättigheter har jag inte tänkt på tidigare. Smart!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Hej. Jag har nyligen införskaffat en extern hårddisik som jag tänkte lägga hos en vän med syftet att ha säkerhetskopior där. Först tänkte jag att jag sätter bara upp en enkel ftp-server och så är det klart, men sen började jag fundera på att det förmodligen finns bättre lösningar.

Det jag skulle vilja kunna göra är:
* Måste fungera på Windows 10
* Schemalagd backup. Tex något skript som körs var natt.
* Säker/krypterad överföring
* Krypterad disk. Jag litar på min vän, men man vet aldrig vad som kan hända. Han kan ju ha inbrott eller liknande.
* Gärna kostnadsfritt om det går

Har ni några tips?

Om du tänkt dig något liknande FTP så rekommenderar jag något lösning som är fungerar som rsync. Dvs den kopierar bara skillnaden inte allt, vilket du gör med FTP. Vilket också leder till Massa onödigt bandbredd och tid.

Som Dr.Mabuse skrev, jag hade hade stoppat den i en dator istället för att koppla den till en router. Mest pga prestandan. Och att minska risken att något/n som kommer åt din router även kan komma åt disken.
VPNlösning och rsync har jag använt mig av. Finns även en windowsvariant med gui till rsync. Kolla på detta: https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=1515...

Edit: Har routern i fråga stöd för ex crashplan eller någon annan teknik?

Skrivet av adzer:

Jag är inte intresserad av en NAS när jag redan har en server tillgänglig som står på 24/7.

Jag har kört windows i 20 år nu och jag har då aldrig blivit hackad eller fått mina filer korrupta pga malware. Att windows skulle vara sååå osäkert är bara FUD i mina ögon. Nog om detta tack.

Det är ju inte så lätt för oss som svarar att veta att du har mycket erfarenhet av Windows innan om det inte nämns. Så att kasta tillbaka pajjen till någon som svarat utifrån att du inte har det är väl rätt onödigt?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv SyncBack Free via FTP till min server. Fungerar riktigt bra tycker jag. Enkelt att lägga upp schemalagda jobb som körs varje kväll eller liknande. Sen så är det ju bara köra kryptering på måldisken.
Vill man ha mer säkerhet så kan du ju kolla på SFTP.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Crashplan och SyncBackFree verkar intressanta lösningar. Skall kolla in dem. Tack!