Spridningskollen ska kräva svenska fildelare på skadestånd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lurman:

Gör man verkligen det rent juridiskt? Det är en ärligt ställd fråga! Det är nämligen lite av pudelns kärna.
Du ansvarar nämligen inte för din bil om du lånar ut den!

Då problemet med piratkopiering är svår att göra något åt så får det bli en lite halvsmutsig lösning. Juridik handlar om pragmatism lika mycket som det handlar om rätt/fel. Jag anser att detta är rätt väg att gå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon15480:

Är jag ensam om att tycka att detta är helt OK?

Följdfråga.. är det rätt att jag sänder dig en faktura och påstå att du måste betala mig för annars så kommer jag att anmäla dig för fildelning? (Påhittat scenario)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Vill man förstöra information på en hårddisk, så kan jag rekommendera inköp av stark neodymmagnet. Öppna hårddisken och dra magneten över plattorna.

Vill man inte lägga ut ca 50 spänn på magnet, så finns de redan i hårddisken. Behöver bara skruva lite till för att komma åt dem

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ixos:

För att de får det på köpet automagiskt om de laddar ned någon av mina torrents jag lagt upp om jag nu är en av de piraterna som de jagar

Ja men varför skulle de gå och ladda ned andras material?

De följer ju en mängd honeypots och ser vilka som ansluter till dem, inte tvärtom... De följer ju knappast efter tusentals människor och letar upp vilka torrents de har laddat up

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Crockett:

Vill man förstöra information på en hårddisk, så kan jag rekommendera inköp av stark neodymmagnet. Öppna hårddisken och dra magneten över plattorna.

Vill man inte lägga ut ca 50 spänn på magnet, så finns de redan i hårddisken. Behöver bara skruva lite till för att komma åt dem

Eller så repar du plattorna lite bara, mycket snabbare

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Martin Appel på PC För Alla beskriver det ganska bra:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.664747/spridningskollens-hotbrev-gor-mig-morkradd

Visa signatur

"- Du, kan jag ringa upp dig senare. Det är någon idiot i toabåset bredvid
som sitter och svarar på allt jag säger till dig."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Följdfråga.. är det rätt att jag sänder dig en faktura och påstå att du måste betala mig för annars så kommer jag att anmäla dig för fildelning? (Påhittat scenario)

Skickades från m.sweclockers.com

Bra fråga. Ja, jag tycker att det är upp till dig att göra det om du känner för det.

Permalänk
Medlem

Saxat ut Telias integritetspolicy:

Utlämnande av uppgifter får bara göras efter beslut av domstol och efter tillräcklig bevisning om att det har begåtts ett intrång av en särskild IP-adress. De kunder som berörs får alltid information av oss senast tre månader efter att informationen har lämnats ut. Det är alltid domstolens ansvar att bevisa om ett brott har begåtts.

Alltså om ni inte har fått något brev om att era ip har lämnats ut är ni nog säkra, åtminstone fram tills för 3 månader sen.

Permalänk
Medlem

Är det lagligt för excipio att avlyssna en privatpersons p2p trafik och sedan använda det som bevis mot en ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

det verkar vara många som förespråkar VPN här. Men har någon verkligen kollat upp ifall de ens skulle skilja sig från andra leverantörer så som telia osv..?
De måste väl lämna ut vem som står bakom olika IP adresser om det kommer via domstol dom med?
Kan läsa på t.ex. OVPNs hemsida att de kan lämna ut hur en kund har betalat (vilket borde säga vem personen är). Även om de säger sig inte spara några loggar av aktivitet så sparar de ändå vem som använder ett visst IP via betalinformationen? Så förstår jag det varjefall. Och att detta kommer lämnas ut om domstol kräver det?

Så man kanske ska tänka sig för innan man tror att VPN är safe för de som tänker så.

https://www.ovpn.se/sv/blog/tecknat-forsakring-for-rattegangs...
här kan man läsa om det och kanske tolka det bättre än jag gjorde. Alternativt kontakta dom och fråga själva hur det funkar.
Hade vart intressant att veta hur de olika VPN leverantörerna ställer sig till detta istället för att potentiellt sprida falsk trygghet till andra utan att veta säkert exakt hur det ligger till.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av folzar:

Det mesta har redan diskuterats här under dagen, men jag tänkte iallafall delge detta när jag pratade med min ISP (T3) tidigare idag och även om dom kanske blir tvingade eller gör som telia i slutet så är det en liten trygghet att dom behöver ett domstolsbeslut.

T3: Hej! Hur kan jag hjälpa dig?
Du: Hallå, jo har läst en hel del nyheter angående Spridningskollen idag och dess...tillvägagångs sätt och tänkte höra hur ni ställer er till dom i dagsläget? Är ett extremt diskuterat ämne i nuläget
T3: Jo, jag har hört en del om det så jag förstår det, vi lämnar inte ut någon information som det inte ligger ett beslut från domstolen bakom
Du: Utmärkt, det var det jag ville veta tack så mycket och ha en trevlig helg
T3: Ingen fara alls! Tusen tack och desamma!

Hur får de då tag på informationen?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av daempull:

Är det lagligt för excipio att avlyssna en privatpersons p2p trafik och sedan använda det som bevis mot en ?

Skickades från m.sweclockers.com

Man behöver inte avlyssna någonting.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Jag ser fortfarande inget problem. Du ansvarar för ditt internet. Ge inte ut den till människor som bryter mot lagen.

Och om någon utomstående kommer åt din uppkoppling via WiFi? T.ex. om grannen Svensson som är duktig med nätverk "hackar" in sig på ditt WiFi nätverk och börjar ladda ner serier illegalt utan att du vet om det. Ser du fortfarande inte problemet med att tvingas att betala?

EDIT: Jag bor själv i en lägenhet och hittar ca 10 olika nätverk runtomkring mig. Är man finurlig så kan man komma åt dessa nätverk utan några större problem (t.ex. 80 år gamla Anders som inte har ändrat standardlösenordet på sin router) och börja ladda ner massa filmer illegalt. Ska dessa personer då, p.g.a. att någon mot deras vilja, tvingas att betala eller gå till rätten?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Hur får de då tag på informationen?

Menar du internet leverantören? Ganska så enkelt, de kollar bara DHCP loggar, vilken som hade den adressen vid en viss tidpunkt, och eftersom de flesta har routrar idag så brukar oftast kunder ha samma adress i flera dagar.

Men idag så är det mer vanligt att ditt stadsnät hanterar adresserna så de skickar ärendet vidare till access näten om vi skall vara konkreta.

Permalänk
Medlem

Då undrar jag, är det OK för mig som privatperson att starta ett företag som heter Kännbarastraff.se, för att sedan skicka rejäla skadeståndskrav till alla jag tycker kom billigt undan när jag läser läser om dem i medierna. 90% av pengarna jag drar in kan få gå till brottsoffren, och resten till mina "omkostnader".

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurman:

Gör man verkligen det rent juridiskt?

Nej. Det har skrivits gång på gång i tråden, av mig, och av andra. De måste bevisa att du fildelat, det räcker inte med att peka på dig och skrika som en arg 5 åring "du står på abonnemanget!" utan de ska komma med något mer. Om inte du erkänner, har de inte en chans.

Skrivet av lurman:

Du ansvarar nämligen inte för din bil om du lånar ut den!

Både rätt och fel. Du får definitivt stå för en del saker, exempelvis parkeringsböter, medan andra, faller på den som har fordonet för stunden, exempelvis fortkörningsböter.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Behöver jag som privatperson oroa mig? Seedar aldrig för övrigt

Skrivet av Oliver32:

@Jearom:
Helvete, lär ju inte sova gott inatt

Det ska du inte göra heller tycker jag.........Varför jag tycker så?

Du seedar ju inte!!

*HobbyPirat* och egoistiskt tycker jag du är.

Är man nu, som du är, medveten om torrenter, så går man hela vägen.....Har du dragit ner den, ja då har du i lagens mening varit en brottsling ju. (tyvärr)

Då kan du ju lika gärna seeda ratio 1,0 tycker jag.

Det går ju ut på lite att "dela med dig av det du drar hem"

Jag förmodar att du hänger på publika trackers.....För på privata hade du varit bannad för länge sen.

Hårt skrivit kanske, men det finns en regel på allt, och även om det är "fel" så ska man göra rätt!

M v h

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dhanjel:

Skillnaden är kanske att det inte är olagligt?....

Du har emellertid inte rätt att utpressa någon, inte ens med kännedom om denna någons brott. Så nej, det finns ingen skillnad där. Tror man att ett brott begås, hör man av sig till polisen och ber polisen sköta det. Eller så tar man lagen i egna händer för att sko sig. Då är medborgargarden som tar lagen i egna händer för att skydda sig både mer sympatiskt och etiskt. Tycker verkligen det är komiskt med "den som är med i leken får leken tåla".

Rättighetsfolket är ivriga citatmaskiner må jag säga. Vi minns ju "man får inte kopiera andras verk oavsett vad lagen säger" som någon kärring till jurist i detta träsk sa för några år sedan.

Så, vi vet ju allt vi behöver veta. Deras respekt för lag är noll, och därmed så har de grävt den gropen de själva kommer falla i. Anser de besitta makt utöver lag, får de finna sig i att hederligt folk anser sig besitta makt och befogenhet utöver lag jämte dem.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Man behöver inte avlyssna någonting.

Okej då kan ju folk sluta och oroa sig. Bara att slänga fakturan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det ska du inte göra heller tycker jag.........Varför jag tycker så?

Du seedar ju inte!!

*HobbyPirat* och egoistiskt tycker jag du är.

Är man nu, som du är, medveten om torrenter, så går man hela vägen.....Har du dragit ner den, ja då har du i lagens mening varit en brottsling ju. (tyvärr)

Då kan du ju lika gärna seeda ratio 1,0 tycker jag.

Det går ju ut på lite att "dela med dig av det du drar hem"

Jag förmodar att du hänger på publika trackers.....För på privata hade du varit bannad för länge sen.

Hårt skrivit kanske, men det finns en regel på allt, och även om det är "fel" så ska man göra rätt!

M v h

Och du vet allt det där för att ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av link77:

Och du vet allt det där för att ?

Skickades från m.sweclockers.com

Är väl ganska uppenbart va.....

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det ska du inte göra heller tycker jag.........Varför jag tycker så?

Du seedar ju inte!!

*HobbyPirat* och egoistiskt tycker jag du är.

Är man nu, som du är, medveten om torrenter, så går man hela vägen.....Har du dragit ner den, ja då har du i lagens mening varit en brottsling ju. (tyvärr)

Då kan du ju lika gärna seeda ratio 1,0 tycker jag.

Det går ju ut på lite att "dela med dig av det du drar hem"

Jag förmodar att du hänger på publika trackers.....För på privata hade du varit bannad för länge sen.

Hårt skrivit kanske, men det finns en regel på allt, och även om det är "fel" så ska man göra rätt!

M v h

Donerar man så behöver man inte bry sig om att behöva dela ut någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Donerar man så behöver man inte bry sig om att behöva dela ut någonting.

http://i.imgur.com/FXfxBUG.png

Sant, men det är ett sidospår som är närmast noll på publika trackers

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Är väl ganska uppenbart va.....

Att du är en hycklare ? Ja det är uppenbart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av link77:

Att du är en hycklare ? Ja det är uppenbart

Skickades från m.sweclockers.com

Det är din åsikt, och det är helt ok för mig!

Men jag måste nog säga emot där
Bara för att jag skriver vad jag tycker, gör inte mig till en hycklare.
Det är ju sant och jag står för det

"En hycklare eller hypokrit predikar om en särskild tro, religion eller livsstil, utan att själv följa eller tro på det personen själv förespråkar.
"

Hycklare Wikipedia

Så ta i bättre nästa gång....

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Så kallad vänsternazism eller kulturfascism

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Så kallad vänsternazism eller kulturfascism

Intressant slutsats när det faktiskt är marknadskrafterna som står för detta.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det är din åsikt, och det är helt ok för mig!

Men jag måste nog säga emot där
Bara för att jag skriver vad jag tycker, gör inte mig till en hycklare.
Det är ju sant och jag står för det

"En hycklare eller hypokrit predikar om en särskild tro, religion eller livsstil, utan att själv följa eller tro på det personen själv förespråkar.
"

Hycklare Wikipedia

Så ta i bättre nästa gång....

Så du va tvungen att slå upp vad det betyder

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av daempull:

Okej då kan ju folk sluta och oroa sig. Bara att slänga fakturan.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte vad du menar, men de kan enkelt se vilken IP-adress du har och de vet att du har laddat ned filmer/serier olagligt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.