Spridningskollen ska kräva svenska fildelare på skadestånd

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Fekal:

Nej det har dom inte, men det verkar var det enda som excipios programvara kontrollerar.
Å andras sidan, det kanske är all information dom kan plocka upp utan att vara inne på områden som rör lagar om avlyssning.

Ja att kolla vilka någon faktiskt delar med sig till (och inte bara befinner sig i samma svärm som) har de ingen möjlighet att bevisa utan att ha åtkomst till delarens dator, de borde alltså bara kunna "sätta dit" någon för delning av en kopia.

Sen är ju frågan hur många de faktiskt tänkt sätta dit, de får nog in tillräckligt med pengar på skrämselbrev.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Laddar de ner en olovlig kopia så begår de upphovsrättsintrång och brott, och kan straffas med 2 års fängelse i Sverige om upphovsrättsinnehavaren skulle anmäla och driva fallet.

Förarbeten till upphovsrättslagen har klargjort att en olovlig kopia förblir olovlig. Problemet här är att det är ett angivelsebrott och i skadeståndsanspråk civilrättsligt. De måste med andra ord ladda ner verk från någon som är beredd att driva fallet mot dem för att kunna straffas. Sen sitter de i Tyskland, så ska man driva ett mål mot dem måste det nog ske där. T.ex. Scanbox äger bara rättigheterna för verk de själva distribuerar här i Norden, så de kommer i praktiken att stämma folk för att de fildelar verk från andra distributörer där de har rättigheter till samma titel. Så nog skulle någon kunna surna och stämma eller anmäla och få åklagare att driva brottmål. Men det lär inte hända.

Olika informatörer eller pirater de använder får straffrihet på flera sätt, dels anonymitet (och svarta pengar som ersättning) där t.ex. Rättighetsalliansen inte avslöjar identiteten ens för sina uppdragsgivare samt dels genom att upphovsrättsinnehavare lovar att inte driva fall mot dem. Man kan nog räkna en del fall som dataintrång också tack vare denna användning. Du får exempelvis inte ge en obehörig utomstående person åtkomst till system för att samla in bevis. Allt detta är metoder myndigheter mer eller mindre inte skulle kunna använda sig av. Polisen får t.ex. inte köpa narkotikaklassade läkemedel från langare bara för att de har tillstånd från läkemedelstillverkaren. Skillnaden är att narkotikabrott kan väckas till allmänt åtal och att åklagare har åtalsplikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Känns sjukt orelaterat, men... Man behöver väl inte tillstånd för att sälja vapen? Som affärsidkare antar jag att man behöver det, men som privatperson borde det inte vara ett krav. Man ska ha tillstånd för vapnet, både som köpare och säljare, men det torde inte vara ett problem om man har vapenlicens till att börja med. Rätt höga krav på att administrationen går rätt till, men det beror på att licensen ska uppdateras, så att vapnet är registrerat på rätt människa.
B!

Kronofogden här till dom som kan ha vapen utan licens till vapnet. De har dessutom frisedel på hur vapnen förvaras och skulle tro att de kan ha skjutklara vapen i byrålådan.

Köper man därifrån är det inte säkert att man kan få det vapen som man köpt, de klarar inte alltid av att sammanhålla vapen med slutstycke.

Finns säkert fler myndigheter som lever sina egna liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Laddar de ner en olovlig kopia så begår de upphovsrättsintrång och brott, och kan straffas med 2 års fängelse i Sverige om upphovsrättsinnehavaren skulle anmäla och driva fallet.

Förarbeten till upphovsrättslagen har klargjort att en olovlig kopia förblir olovlig. Problemet här är att det är ett angivelsebrott och i skadeståndsanspråk civilrättsligt. De måste med andra ord ladda ner verk från någon som är beredd att driva fallet mot dem för att kunna straffas. Sen sitter de i Tyskland, så ska man driva ett mål mot dem måste det nog ske där. T.ex. Scanbox äger bara rättigheterna för verk de själva distribuerar här i Norden, så de kommer i praktiken att stämma folk för att de fildelar verk från andra distributörer där de har rättigheter till samma titel. Så nog skulle någon kunna surna och stämma eller anmäla och få åklagare att driva brottmål. Men det lär inte hända.

...

Pirate bay målet drevs från sverige trots att upphovsrätten låg i andra länder.
Av någon anledning var det var servern var placerad som avgjorde var målet förlades. Men att det var en olovlig kopia som delades ut var för svårt så det hoppade man över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Pirate bay målet drevs från sverige trots att upphovsrätten låg i andra länder.
Av någon anledning var det var servern var placerad som avgjorde var målet förlades. Men att det var en olovlig kopia som delades ut var för svårt så det hoppade man över.

De som samlar in uppgifter om fildelare sitter i Tyskland och har inget att göra med medhjälp till upphovsrättsbrott för att de driver en hemsida.

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för att någon hade installerat en vidaresändningsbot på en av mina datorer. Det blev ett väldigt rabalder med mycket e-post mellan mig och ComHem som då var min leverantör. Jag försökte hitta trafik till och från bot:en men trots omfattande loggar samlade vi (jag och ComHem) bara in en massa IP-adresser som också visade sig vara oskyldiga vars datorer också kapats för vidaresändning. Det var ett ganska stort bot-nätverk och sedan vi konstaterat att jag inte kunde bidra med mera info rensade jag den infekterade datorn och installerade bättre skydd. Hur många sådana vidaresändningsdatorers ägare kommer få kravbrev för att de, helt utan att veta om det, använts som vidaresändningsstationer för upphovsrättsskyddat material?
I det fallet skrev ComHem till mig och påpekade att det kom spam från en av mina datorer och ville att jag såg till att det inte fortsatte. När jag meddelade att jag hittat en bot på en dator kunde de se till att den trafiken inte kom vidare medan jag loggade allt som kom in. Det var inte bara spam utan även små filfragment där det inte gick att identifiera innehållet. Kan ha varit vad som helst. Dessutom trodde man på ComHem att innehållet i många fall var krypterat.

Klargörande ändring
Permalänk

Vet man hur dom gått till väga, tex, har dom scannat redan excisterande realeaser från större grupper, eller har dom skapat en egen fejk releasegrupp som dom kollat bara?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Vet man hur dom gått till väga, tex, har dom scannat redan excisterande realeaser från större grupper, eller har dom skapat en egen fejk releasegrupp som dom kollat bara?

Vad som står tidigare i tråden har dessa tagit redan släppta (alltså existerande). var ju t.ex rysk titel på en av film/serie som lämnades in till tingsrätten, vad en skrivit här som sägs ha tillgång till domslutet (ska inte vara officiellt släppt än). Så tror inte spridningskollen lägger ut egna titlar på ryska i alla fall

Men dessa 150 filmer så har jag bara rört en av dessa titlar det senaste året (resten verkar vara äldre filmer eller såna som jag inte är intresserad av). Är lite komiskt att dessa jagar titlar som inte säljs i handeln längre (kan möjligen vara någon webbutik som kan ha kvar det), men blir ju ingen förlust om det inte säljs längre

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

...Men dessa 150 filmer så har jag bara rört en av dessa titlar det senaste året...

Det kan kosta dej en "tvåtusing", eller en trip till tinget om du har otur. :/

Vi är snart tre veckor förbi "nyheten", någon som hört nått? Fått kravbrev?

Angåene att de skulle lägga upp egen torrent, fake eller riktig, verkar långsökt.
Lägger de upp en fake torrent, som inte är en fungerande film, har man inte begått ett brott, då man INTE laddat ner filmen.
Lägger ett bolag upp en riktig film för utdelning, så ger de faktiskt bort filmen gratis. Jag kan inte bjuda dej på en öl för att sedan anklaga dej för att ha stulit den.
Så det är ganska säkert att de biter sig fast på en existerande torrent och kopierar alla IP som är anslutna. Skulle man göra det lite seriösare, skulle det dessutom loggas att just det IPt faktiskt laddar också. Tex att alla IP som laddar mer än 50Mb från kontroll clienten loggas. För vad är det som säger att IPt faktiskt laddar bara för att den är ansluten till svärmen? Kanske är någon annan som bara samlar IP nummer för statistiska ändamål. Inte sannorlikt, men fullt möjligt. Att vara ansluten till en torrent svärm är ju inte lika med att man laddar.
Mera troligt cenario är att någon skaffat ny lagringsdisk och av ren abstinens laddar ner +30 torrentar., Laddar man fem åt gången, ligger alltså 25 torrentar pausade i kö. Man är med i svärmen, men laddar inget, även om man har för avsikt att göra det senare.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Det kan kosta dej en "tvåtusing", eller en trip till tinget om du har otur. :/

Vi är snart tre veckor förbi "nyheten", någon som hört nått? Fått kravbrev?

Angåene att de skulle lägga upp egen torrent, fake eller riktig, verkar långsökt.
Lägger de upp en fake torrent, som inte är en fungerande film, har man inte begått ett brott, då man INTE laddat ner filmen.
Lägger ett bolag upp en riktig film för utdelning, så ger de faktiskt bort filmen gratis. Jag kan inte bjuda dej på en öl för att sedan anklaga dej för att ha stulit den.
Så det är ganska säkert att de biter sig fast på en existerande torrent och kopierar alla IP som är anslutna. Skulle man göra det lite seriösare, skulle det dessutom loggas att just det IPt faktiskt laddar också. Tex att alla IP som laddar mer än 50Mb från kontroll clienten loggas. För vad är det som säger att IPt faktiskt laddar bara för att den är ansluten till svärmen? Kanske är någon annan som bara samlar IP nummer för statistiska ändamål. Inte sannorlikt, men fullt möjligt. Att vara ansluten till en torrent svärm är ju inte lika med att man laddar.
Mera troligt cenario är att någon skaffat ny lagringsdisk och av ren abstinens laddar ner +30 torrentar., Laddar man fem åt gången, ligger alltså 25 torrentar pausade i kö. Man är med i svärmen, men laddar inget, även om man har för avsikt att göra det senare.

Jupp, men inget brev än beror på när dessa började logga helt enkelt (om det var augusti som deras video säger är det lugnt eller något tidigare), men började dom redan i januari... ja då ligger man kanske på någon lista (har ju dessutom Telia dubbel otur).

Vad dom sagt, så loggar dom alla IP och sorterar ut svenska. Så kommer man med i listan på torrent clienter (ens ip då), så kan man hamna på "svarta listan". annan sak är att det i första hand gäller piratebay (vad som sägs, så man verkar tryggare på mindre och anonymare sidor). Kan ju på skoj döpa en Ubuntu disto till någon av filmerna eller serierna som dessa har licens på (är ju helt lagligt material egentligen)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jupp, men inget brev än beror på när dessa började logga helt enkelt (om det var augusti som deras video säger är det lugnt eller något tidigare), men började dom redan i januari... ja då ligger man kanske på någon lista (har ju dessutom Telia dubbel otur).

Vad dom sagt, så loggar dom alla IP och sorterar ut svenska. Så kommer man med i listan på torrent clienter (ens ip då), så kan man hamna på "svarta listan". annan sak är att det i första hand gäller piratebay (vad som sägs, så man verkar tryggare på mindre och anonymare sidor). Kan ju på skoj döpa en Ubuntu disto till någon av filmerna eller serierna som dessa har licens på (är ju helt lagligt material egentligen)

Det behövs inte, det har Paramount redan gjort, eller i alla fall tvärt om, de fick Google att ta bort länkar till Ubuntu med motiveringen att det inkräktar på copyright till deras Transformer film. Undrar om de kommer åka på nått för det? Eller är det bara kriminelt åt ena hållet?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Inaktiv

Bahnhof skickar faktura till spridningskollen: https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/09/21/bahnho...

Permalänk
Medlem

@anon5930: fyfan va underbart i slutändan betyder inte detta ett skit för oss, men var riktigt kul skrivet

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk

Gillar "föreningen för ångbåtsstämplar" Vist troligen PR kupp, men jäkligt fyndig sådan. Fick dom sitt varumärke patentskyddat då?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vist troligen PR kupp, men jäkligt fyndig sådan.

Troligen? Föreningen finns inte, likaså med museet. Fast går de till rätten och får rätt, kan de ju hävda att parterna ska ha en del av kakan, för sin uppstart. Det kommer de så klart inte göra, men i alla fall.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Gillar "föreningen för ångbåtsstämplar" Vist troligen PR kupp, men jäkligt fyndig sådan. Fick dom sitt varumärke patentskyddat då?

Patent har inget med varumärken att göra mer än att båda är immaterialrätter man måste ansöka. PRV har inte registrerat ansökan/varumärket däremot. Ansökan är bara inskickad utan behandling än så länge.

Permalänk

Tänk på att deras lista också blir större. Så dessa kommer på sikt övervaka det mesta i film och serier vad det verkar som.

http://feber.se/webb/art/355087/de_hr_titlarna_bevakar_spridn...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

GOTHIA LAW AVVECKLAR SITT ENGAGEMANG I FILDELNINGSFRÅGAN

http://www.spridningskollen.se/

"...utan att ett enda kravbrev skickats ut."

Frågan är hur seriöst det hela var från början.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blofeld:

GOTHIA LAW AVVECKLAR SITT ENGAGEMANG I FILDELNINGSFRÅGAN

http://www.spridningskollen.se/

"...utan att ett enda kravbrev skickats ut."

Frågan är hur seriöst det hela var från början.

Skrämde tillräckligt med folk troligen. VPN-försäljningen lär ju ha nått rekordnivåer av någon anledning.

Bra om det stämmer att de lägger ner och inte skickat ut några brev iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com