Bahnhof anklagar Spridningskollen för varumärkesintrång

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Hehe. Jag har inga större sympatier eller behov av försvar för piratkopiering. Det är inte lagligt och man får köpa att man själv tar en risk och kan hållas ansvarig om man struntar i lagen.

Bra skrivet i övrigt, men just detta är problematiskt. Du är klok nog att veta att "detta är fel eftersom det bryter mot lagen" är ett argumentationsfel och cirkelresonemang. Vi har klassiska lagar mot företeelser som vi som samhälle redan tycker är oetiskt, fel eller skadar andra.

Sympatier och försvar för X kan inte bygga på huruvida X är lagligt eller inte. I just detta fall så vet vi ju att själva essensen, att artister och kulturskapare förlorar pengar ett grundlöst och pseudovetenskapligt antagande som dessutom inte är falsifierbart. Relationen "jag har skapt" och "förlorar pengar när fler konsumerar mitt verk" är svag, om ens detekterbart. Inte nog med det, förhållandet passar knappast i en mall. (Fri) spridning kan orsaka vinster såväl som förluster, men förlusterna är nog sällan ens ekonomiska. De kan vara integritetskränkande om verket inte är avsett för en allmän publik. Grundtipset när det gäller mjukvara, film, musik, etc, är att det genererar vinst.

Förutom detta har vi den andra galna grundstenen, att inte slåss med produkter, argument och affärsmodeller, utan med juridik. Precis samma fel som charlataner använder när de stämmer folk som avslöjar deras kvacksalveri.

Det säger sig själv att dylika "lagar" är bara att strunta i, eftersom de är felaktiga på ett mer objektivt plan. Det är också ett komplett rättslöst hål (och här håller du ju med, anm) att använda pengakrav för att slippa rena brottmål där inga pengar delas ut. Man skrämmer livet av folk som betalar av rädsla för något värre och använder lagen som smörgåsbord. Det är "brott" jämte ISPn, så man kan begära ut IP. Det är civilmål/stämning/förlikning jämte den drabbade som mycket väl kan vara oskyldig (i betydelse "ej ha med saken att göra", pirater är definitionsmässigt oskyldiga eftersom det är idén med pengar för icke-varor som är fel) och av outgrundlig anledning om jag förstått saken rätt, även ha bevisbördan i ett civilmål.

Bara denna enstaka inkoherens diskvalificerar ju hela skiten. Sist och slutligen ska lag spegla rättsmedvetande och här finns inget stöd bland befolkningen vill jag påstå. Och detta går åt båda hållen. Diskvalificerar rättighetspajaserna lagen, ja då är den diskvalificerad även för oss, dvs rättighetsmaffian är härmed laglös och deras medlemmar kan jagas som villebråd. Det är den logiska konsekvensen.

Staten själv förefaller ha kapitulerat inför frågan och avser inte längre skydda medborgarna, utan kan ge kaparbrev till privata aktörer som inte kan skilja på brott och civilmål.

Och piraterna måste sluta använda löjliga argument som att det kostar för mycket eller är så krångligt. Det räcker faktiskt med att konstatera att tekniken gjord digitala verk gratis. Vill du inte att din bok ska nå för många? Då får du bara ge ut den på papper. Eller stentavlor, eller whatever. Kan du inte försörja dig som skådespelare? Skaffa ett jobb. Det finns ingen garanti att dåtidens yrke är gångbart idag, det kan mycket väl vara dagens eller morgondagen hobby. Det dummaste argumentet från piraterna är "de har ändå så mycket pengar" som besvaras med det likafullt korkade "jag förlorar pengar när du stjäl immateriella ting". Faktum är att detta inte är någon annans problem. Det är inte mitt problem att lösa hur NN ska få in pengar på X, bara för att jag mångfaldigar X. NN "äger" inte heller några kopior han inte gjort själv av X.

Det är också irriterande att vi hela tiden måste genomgå strider vid varje självklar förändring. Kopierarna ville inte ha boktryckare och boksmuggling kunde vara ett mycket allvarligt brott under medeltiden. Då, och redan under antiken, kunde "fel kläder" som visade en högre status än ens stånd, vara något djupt omoraliskt och potentiellt olagligt. Tillväxt kallar vi det idag. Förfall, trodde man då.

Vidare, Bahnhof får alltid många positiva kommentarer för att de gör så mycket rent förnuftsmässigt. Men jag tycker ändå inte att det är tillräckligt. Bara för att lagen säger att IP måste lagras, varför följa? Plausible deniability har jag varit inne på förr och det torde vara en smal sak att falsifiera och randomisera loggar till oanvändbart kaos. Eller sätta Kalle Anka som ägare till hela ISPn IP-range. Brottsligt? Tja, det är ju då upp till rätten att bevisa. Jag är övertygad om att detta går att fixa med plausible deniability. Vidare, uppgifterna kan ju lämnas ut i ett totalt oläsbart format, t.ex. 100 GB per post, läsbart men fullt med nonsens. Utskrivet i punkt 0,0000001. SEM ingår inte. De kan hävda force majeure och låta loggarna förstöras av saker de inte kan rå över. De kan ha fel på tidsstämplarna i loggarna. Framförallt kan ju ISPerna säga upp alla IT-avtal med rättighetsivrarna, vägra ge dem internet, vägra hosta deras sidor, vägra hantera deras mail. Eller bara låta fler fel än vad felkorrigering kan fixa i deras nät. De kan hävda att NN som piratjägarna söker har spoofat sitt IP. De kan helt neka till att de sköter ett visst IP-nummer genom att hävda tekniska orsaker till luckor i rangen.

Kort sagt, enbart fantasin sätter gränser här, det finns mycket mer som ISPerna kan göra för att skydda sina kunder mot maffian. EMP-attacker blir också mer och mer överkomliga, åtminstone för korta avstånd och de är knappast spårbara. Säkert inte lagligt, men detta gör man via en bulvan som får offra sig för det goda (fast med låg risk, som sagt, att polisen skulle hitta någon som kört en EMP-attack mot piratjägare betvivlar jag).

Rättighetsivrande (Sony, remember?) företag har ju påkommits med att använda virus, trojaner och rootkits själva, så varför inte tillse att antipirat-wannabepoliser drabbas av sådant? De har själva satt ribban och "den som är med i leken får leken tåla", tydligen. Hahaha, vad de kommer få äta upp detta.

Edit: Det är ett asymmetriskt spel. Medan vettiga aktörer som Bahnhof tänker "vad kan vi göra för att stalla detta inom lagens ramar?" tänker rättighetsfäna ungefär "vad kan vi komma undan med, rent allmänt?". Om en jurist får uppgiften att försöka förhindra något ont, är denna förslagsvis inrutad i det rent juridiska. Syftet är ungefär "vad kan vi göra, enligt LAGEN". Man har alltså en osund tilltro och respekt för lag. Det behövs en syntes av folk som i egenskap av jurister bara laborerar med tankar som "*hur* olagligt är detta och vilket är det värsta straff vi kan få?" och hitta formellt olagliga sätt att slå tillbaka på. För det är för mig rätt uppenbart nu, att detta inte är en lag- och juridikfråga utan en ren existentiell fråga som berör djupare värden som frihet, demokrati och evidensbasering. Självklart kan "lag" inte mäta sig med betydligt mer fundamentala saker som detta. Att vara diktator i en diktatur är säkert lagligt. Men ingen kan hävda att det borde vara, att lagen är korrekt, att lagen ska följas, osv. Vi måste inse att även i demokratier så är det väldigt osunt att ha den yttersta tilltro och respekt för lag. Hade lagar varit objektiva, test- och reproducerbar, så hade den sett likadan ut i alla länder momentant. Den hade utvecklats på alla ställen lika fort som det ställe där den för tillfället utvecklas fortast. Lagar har en funktion, det är förnuftigt att de finns, men vi har en osund attityd till dem och har en rad felaktiga plattityder till föreställningar som "land ska med lag byggas", "alla är lika inför lagen", osv. Dessa är uppenbart orimliga. T.ex. skulle man inte kunna ha prejudicerande fall där lagar "prövas" och påstå att alla är lika inför dessa, samtidigt. Så, piratjägarna är de laglösa, de pseudovetenskapliga, de omoraliska och de kan faktiskt bekämpas även utanför lag, lite som man använder evidensbaserad medicin mot tumörer snarare än att försöka "förbjuda" dem.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Önskar jag kunde byta till Bahnhof idag. Har bara Telia som val och hade inte tvekat en sekund att byta!

Väldigt märkligt eftersom Telia är det bästa du kan ha i uppkoppling och Bahnhof just nu verkar ha massiva problem med många förbindelser.
Sedan att Bahnhof är sympatiska kan jag hålla med om.

Permalänk
Medlem

Kan man anmäla en tingsrätt för fel? De gav ju ut uppgifter i ett civilmål till ett privat företag. Måste väl jag som medborgare tycka till om?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kan man anmäla en tingsrätt för fel? De gav ju ut uppgifter i ett civilmål till ett privat företag. Måste väl jag som medborgare tycka till om?

Det som var poängen med lagändringen några år sedan – http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/propositio...

Det är alltså en möjlighet som ges enligt URL. Du röstade möjligen på ett parti som var för ändringen, om du var gammal nog att rösta 2006, vilket du ju bör vara om du var Amiga-fantast 25 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kommer nog att byta till Bahnhof gbit snart nog nu.
549:-/månaden jämnfört med 999:- som Telia vill ha.

Lite synd bara att man måste byta mail på en drös ställen, men det känns som att det kommer att vara värt det.

Bra byte där!

Apropå mejlen. Köp en domän en gång för alla och använd som frontadress i framtiden. Sen kan du köra vilken mejlbox som helst bakom, från t ex din operatör. Har du en front som aldrig ändrar sig behöver du således aldrig igen byta överallt, eller berätta för folk att du har ny adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Väldigt märkligt eftersom Telia är det bästa du kan ha i uppkoppling och Bahnhof just nu verkar ha massiva problem med många förbindelser.
Sedan att Bahnhof är sympatiska kan jag hålla med om.

Har tidigare haft både Ownit och BBB tycker alla fungerat bra med fiber. Där har det varit väldigt liten skillnad.
Visst är Telia kända för att fungera väldigt bra men med tanke på vad de håller på med utomlands och hur lätt de ger med sig på allt så anser jag inte att de är värdia mina pengar.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Min första tanke också. När blev det ok för företag att agera polis? Det är ju inte bara det att dem tar sig friheten att mer eller mindre utpressa folk på godtyckliga grunder, dem hittar ju på ett fullkomligt orimligt belopp för en film som antagligen dessutom är i undermålig kvalité. 40-80 kr kanske hade varit någorlunda rimligt, men 2000? Det innebär att de ser sig ha rätten att lägga på en straffavgift på beloppet.

Förstår inte hur detta ens kan vara lagligt, eller varför internetoperatörer lämnar ut uppgifter till dessa bondfångare.

IPRED.

Skrivet av talonmas:

Kan man anmäla en tingsrätt för fel? De gav ju ut uppgifter i ett civilmål till ett privat företag. Måste väl jag som medborgare tycka till om?

Skickades från m.sweclockers.com

Du hade den möjligheten när de röstade för IPRED......

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Roligt att se att många reagerar när lagen missbrukas. En demokrati måste försvaras varje dag,
av alla. För att kunna göra det så behöver man utbilda sig och våga ställa jobbiga frågor till våra
politiker.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Man kan nog se en hel del hycklande i den här tråden. Om vi i ett hypotetiskt exempel hade sett Spridningskollen hitta ett kryphål och ansöka om rätten till varumärket Bahnhof och försökt stänga ner dem med samma metod så hade nog de som jublar nu blivit riktigt förbannade. Inte bara för vem som gjorde något mot vem, utan också för vilken metod som användes.

Jag ser väldigt gärna aktioner mot Spridningskollen, men det här var en variant som bara påpekar hur löjligt vårt system kan vara och påminner mest om patenttrollande. Dessutom kommer det inte ha någon som helst effekt eftersom verksamheten med enkelhet kommer kunna fortsätta under annat namn om stämningen nu lyckas. Jag tycker självklart inte ett dugg synd om de bakom Spridningskollen, men poängen är att jag önskar se något mer effektivt inom lagens ramar drabba dem.

Därav blir detta endast PR och inget annat, och hycklare sväljer det med glädje. Jag gillar Bahnhof, och önskar att jag kunde ha dem som ISP då de gjort många bra saker, men jag kan inte stå bakom just det här agerandet eftersom jag varken är dum eller blind. En av de värsta sakerna för ens åsikters genomslagskraft är att de representeras av aktioner som drar ner andras syn på dem.

Dock hoppas jag som sagt att någon hittar ett sätt att bekämpa Spridningskollen och dess metoder på ett effektivt sätt som faktiskt innebär förändring. Helst skulle jag se att våra politiska partier överlag ser problemet med lagstiftningen som tillåter privat jakt på brottslingar.

Permalänk

Heja Bahnhof!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Man kan nog se en hel del hycklande i den här tråden. Om vi i ett hypotetiskt exempel hade sett Spridningskollen hitta ett kryphål och ansöka om rätten till varumärket Bahnhof och försökt stänga ner dem med samma metod så hade nog de som jublar nu blivit riktigt förbannade. Inte bara för vem som gjorde något mot vem, utan också för vilken metod som användes.

Jag ser väldigt gärna aktioner mot Spridningskollen, men det här var en variant som bara påpekar hur löjligt vårt system kan vara och påminner mest om patenttrollande. Dessutom kommer det inte ha någon som helst effekt eftersom verksamheten med enkelhet kommer kunna fortsätta under annat namn om stämningen nu lyckas. Jag tycker självklart inte ett dugg synd om de bakom Spridningskollen, men poängen är att jag önskar se något mer effektivt inom lagens ramar drabba dem.

Därav blir detta endast PR och inget annat, och hycklare sväljer det med glädje. Jag gillar Bahnhof, och önskar att jag kunde ha dem som ISP då de gjort många bra saker, men jag kan inte stå bakom just det här agerandet eftersom jag varken är dum eller blind. En av de värsta sakerna för ens åsikters genomslagskraft är att de representeras av aktioner som drar ner andras syn på dem.

Dock hoppas jag som sagt att någon hittar ett sätt att bekämpa Spridningskollen och dess metoder på ett effektivt sätt som faktiskt innebär förändring. Helst skulle jag se att våra politiska partier överlag ser problemet med lagstiftningen som tillåter privat jakt på brottslingar.

Är och var de nuvarande partier som införde lagen så enligt deras mening är detta helt rätt. Vad jag minns så var hela nuvarande röran S, M, MP, L, SD, mm för IPRED. Var nog bara Centern som backade om jag minns rätt (Dock kan ha fel). Samt såklart PiratPartiet som var mot det då som vanligt kunde se hur detta kommer missbrukas som det redan gjorts i alla länder liknande lagar införts.

Men antar att "Massinvandring" och "Systemkollaps" är intressantare att diskutera än godkänd av staten utpressning och bluffakturor som kommer genereras av en random generator hos Pirat Ponten och hans kolegor.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag ska byte till bahnhof, det är allt dom gjort senaste åren och inte bara idag. idag var det spiken i kistan. HEJ BAHNHOFF!!!!! *love*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Ifall nu folk som inte har fildelat material utan tillstånd får hem ett sådant här inbetalningskrav så kommer jag vara emot detta. I annat fall så är det helt ok.

Vad exakt är det som hindrar dem från att polisanmäla dig efter du har betalat?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Kom igen nu fibergubbar, dra in mina lina så jag kan skriva avtal med Bahnhof nån gång!

Ska bestrida det här till mitt sista andetag, visserligen kör jag allt genom vpn så lär väl inte få hem något, men det är för jävligt! Tänker på medel svensson som blir skitskraj av ett sådant här brev och betalar direkt. Detta kan nästan liknas med utpressning. Det enda positiva är väl att VPN leverantörer kanske få lite ökad försäljning. Ju mer kryptering desto bättre.

Permalänk
Medlem

Enligt Gothia Inkassos vice vd Gordon Odenbark har Spridningskollen tillförlitliga metoder för att hitta fildelare, varför det är liten risk för att oskyldiga drabbas. Om det uppstår meningsskiljaktigheter om vem som har fildelat, när flera har tillgång till ett abonnemang, kan rättsliga myndigheter ta vid, menar han.

– Man kan ta hjälp av polis så att de går in rent praktiskt och tittar på vad det finns i vems datorer. Samtidigt ska man komma ihåg att det inte bara är ett upphovsrättsbrott utan även ett vårdslöshetsbrott. Man har en skyldighet att säkra upp sin dator om man misstänker att den används på ett otillbörligt sätt.

Så vad kommer ske på publika WIFI? Vem kommer dömmas för vårdslöshetsbrott? Bara att börja tanka på SJ tågen med tanke på deras priser lär de ha advokater för att göra iaf ett intressant fall.
http://www.svt.se/kultur/film/piratpartiet-ifragasatter-sprid...

Skrivet av Baxtex:

Kom igen nu fiber gubbar, dra in mina lina så jag kan skriva avtal med Bahnhof nån gång!

Ska bestrida det här till mitt sista andetag, visserligen kör jag allt genom vpn så lär väl inte få hem något, men det är för jävligt! Tänker på medel svensson som blir skitskraj av ett sådant här brev och betalar direkt. Detta kan nästan liknas med utpressning. Det enda positiva är väl att VPN leverantörer kanske få lite ökad försäljning och det är ju positivt. Ju mer kryptering desto bättre.

Ser inte skillnaden från vanlig utpressning alls i detta.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Enligt Gothia Inkassos vice vd Gordon Odenbark har Spridningskollen tillförlitliga metoder för att hitta fildelare, varför det är liten risk för att oskyldiga drabbas. Om det uppstår meningsskiljaktigheter om vem som har fildelat, när flera har tillgång till ett abonnemang, kan rättsliga myndigheter ta vid, menar han.

– Man kan ta hjälp av polis så att de går in rent praktiskt och tittar på vad det finns i vems datorer. Samtidigt ska man komma ihåg att det inte bara är ett upphovsrättsbrott utan även ett vårdslöshetsbrott. Man har en skyldighet att säkra upp sin dator om man misstänker att den används på ett otillbörligt sätt.

Så vad kommer ske på publika WIFI? Vem kommer dömmas för vårdslöshetsbrott? Bara att börja tanka på SJ tågen med tanke på deras priser lär de ha advokater för att göra iaf ett intressant fall.
http://www.svt.se/kultur/film/piratpartiet-ifragasatter-sprid...

Hade varit skoj att bygga en seedbox med en raspberry pi och sedan lämna den på diverse offentliga platser, tex på riksdagen, SJ etc.

Permalänk
Medlem

Intressanta är att VDn själv begick trafikbrott och fick böta 2000kr. Han förnekade brott trots polisens tekniska bevisning.
Någon Shariapolis i Sverige ska vi inte ha som utreder godtyckliga brott och skickar utpressningskrav.

Permalänk
Medlem
Citat:

Samtidigt ska man komma ihåg att det inte bara är ett upphovsrättsbrott utan även ett vårdslöshetsbrott. Man har en skyldighet att säkra upp sin dator om man misstänker att den används på ett otillbörligt sätt.

Den var bra. I sådana fall ligger väl första ledets vårdslöshetsbrott i att de själva inte kopieringsskyddar sina produkter på ett adekvat vis. Det är deras egen vårdslöshet som möjliggör piratkopiering, de borde nog börja med att sopa framför egen dörr innan de kommer med den sortens uttalanden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Intressant hur fetnackarna tänker pressa företag och privatpersoner som ovetandes råkar ha en eller flera "zombie" datorer med fildelnings material, med påhittade 2000kr per film kan det bli en slant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

...

Dock så var jag så dum att jag kopplade telia-mailen till mitt Microsoft-konto, men det bör vara enkelt att byta

Gör inte som jag bara. Jag loggade inte ut på alla enheter innan jag tog bort min e-postadress från MS och nu använder min Live-adress. Det går att fixa men är inte lätt om du glömmer.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Det här är typ definitionen av en rättshaverist. Det Bahnhof gör är direkt skadligt mot rättvisan.

Visste inte att Henrik Pontén var på sweclockers....

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Det här är typ definitionen av en rättshaverist. Det Bahnhof gör är direkt skadligt mot rättvisan.

Den här är typ definitionen av desinformation. Det du gör är direkt skadligt för den allmänna debatten.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant och kolla om spridningskollen betalar skatt för avgifterna+ Företagen i USA gör det, Så inte pengarna halkar in på någon snubbes konto i USA..

Permalänk
Medlem

Det här med var pengarna går är ju ganska intressant.

1/3 till Rättighetshavare
1/6 var till Spridningskollen, "administrativa kostnader", "juridiska avgifter" och Internetleverantören.

Varför internetleverantören? Är det någon form av muta för att se till så att ISP-erna villigt ger ut personuppgifter eftersom de också kommer tjäna på detta clownpartyt?
Samt det att den största delen av pengarna går till att finansiera fortsatt häxjakt.
Hur mycket kommer "rättighetshavarna" egentligen tjäna på detta? Antagligen ingenting.
Kan väl chansa på att det enda som kommer hända är att tusentals oskyldiga personer kommer sättas i stor skuld för ingenting(eller skrämmas att betala 2000kr, vilket är mycket pengar för ingenting) eftersom fildelare ändå sitter bakom VPN.

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle anmäla företagen till Usa Skattemyndigheter så pengarna kommer rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

IPRED.
Du hade den möjligheten när de röstade för IPRED......

Vilken möjlighet hade man då? Att ställa sig på gatan med ett verkningslöst plakat eller klaga på FB?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk

Det spelar ingen roll hur mycket dom höjer priset. Jag kommer aldrig byta bort Bahnhof som leverantör. ComHem gjorde ett bra försök tidigare i somras med flera hembesök.
Bahnhof är man rädd om.

Permalänk
Medlem

Är det någon som mailat Telia och frågat hur de ställer sig till detta?

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av discodns:

Nja, det är väl snarare rätt (och rättvist) att dom gör något. Allt annat hade varit att svika människan. Ser fram emot dagen du får hem ett brev där dom kräver dig på 8000:-. När du bestämmer dig för att överklaga detta (eller du kanske betalar trots att du är oskyldig?), blir dragen inför rätten, förlorar i rätten så får du helt plötsligt betala 50000:- för att din advokat kostade pengar (det finns ju ingen chans att du vinner som privatperson).

Vad är det där för trams? Vad Banhof har gjort är ju i bästa fall rent ut sagt barnsligt och i värsta fall, precis som Bacon skriver rättshaveri. Vad som sedan är rättvist är väl att ge fan i att tanka hem upphovsskyddat material, för det är där skon klämmer och det är den "rätten" som Banhof och alla som motsätter sig detta vill värna om.

Och varför du "ser fram emot" den dagen Bacon får hem ett krav på 8000 även om han inte har fildelat kan jag då bara inte begripa. ***bort/moderator***

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av schadow1:

Man kanske skulle anmäla företagen till Usa Skattemyndigheter så pengarna kommer rätt

Vad har USAs skattemyndigheter med detta att göra? Min förståelse är att det är innehavarna utav de svenska rättigheterna som ligger bakom detta.