Skydda sig mot Spridningskollen

Permalänk
Medlem

Skydda sig mot Spridningskollen

Hej!

Hur skyddar jag mig mot Spridningskollens verksamhet så jag inte blir kontaktad av dem?

Permalänk
Medlem

Flytta från Sverige är alltid ett alternativ.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Hej!

Hur skyddar jag mig mot Spridningskollens verksamhet så jag inte blir kontaktad av dem?

Ladda inte ner olagligt?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Sluta kolla posten/svara telefon?

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk

Vpn + proxies chainade, ha wifi öppet så du kan skylla på det, alternativt att wifit blivit hackt och köp kopior av det du blir anklagad att ha piratkopierat.

Och sedan neka neka neka.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Det är nog redan försent för dig

Visa signatur

I5 12400F, 32GB DDR4, ASUS RTX 4060
Chassi: Asus
Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G
HTPC = Lenovo L440 Mint Linux

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Tillhanda håller ISP:erna en skyddad VPN tjänst? Eller blir dem ändå tvungen att lämna ut uppgifter till Sprinignskontrollen?

Som sagt vill jag skydda mig mot Spridningskontollen. Då det är dem som beslutar om vilka som skall straffas. Det här drabba alla intenet användare oavsett om du har "rent mjöl i påsen" eller inte. Spridningskontrollens datorprogram avgör om du har gjort rätt eller fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Tack för svaren.
Tillhanda håller ISP:erna en skyddad VPN tjänst? Eller blir dem ändå tvungen att lämna ut uppgifter till Sprinignskontrollen?

Som sagt vill jag skydda mig mot Spridningskontollen. Då det är dem som beslutar om vilka som skall straffas. Det här drabba alla intenet användare oavsett om du har "rent mjöl i påsen" eller inte. Spridningskontrollens datorprogram avgör om du har gjort rätt eller fel.

Vad jag vet så är det enbart Bahnhof som faktiskt gör något åt det och har möjligheten till fullt skydd med VPN, samt att de vägrar lämna ut data om sina kunder.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Om inte ditt IP figurerar i samma torrent som deras verktyg är du ju säker, d.v.s ladda inte ner
De lär ju knappast slumpa fram IP'n....

Annars haxa in på grannens wi-fi eller fixa vpn

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av Conditioned:

Vpn + proxies chainade, ha wifi öppet så du kan skylla på det, alternativt att wifit blivit hackt och köp kopior av det du blir anklagad att ha piratkopierat.

Varför skulle man behöva köra en proxy om du kör via en VPN som tex OVPN?

Permalänk

De skickar ju mig veterligen hem vanliga kravbrev utan juridisk bärighet.

Att ditt namn står som abonnemanginnehavare är ju på intet sätt samma sak som att du faktiskt laddat ned något. Kravbrev kan man skicka till vem som helst, men det är bara att bestrida.
Liknelse: Någon, syns inte på bilden vem, har kört din bil och fastnat i hastighetskamera. Ägaren kommer då såklart inte kunna dömas för fortkörningsböter. Samma princip gäller här.

För att man ska bli dömd för något krävs det att man kan bevisa VEM som satt vid datorn exakt då fildelningen ägde rum. Lycka till med det vid ett nekande.

Det där är bara trams, men såklart ska man inte fildela. Stör mig mest på den skrämselpropaganda de kör med.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Skrivet av hellwheels:

Undrar samma.

Men OVPN, du menar OVPN protokollet och inte den svenska tjänsten OVPN?

Kör själv PIA o hoppas jag sitter säker. Är dock väldigt slapp med att använda, tar ju säkerligen 20-25 sekunder innan den kopplar upp :/

Använde tidigare TorGuard, men valde nu att byta

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Hej!

Jag funderade på F-Secures VPN men det kostar 50€ varje år (för tre enheter): https://www.f-secure.com/en/web/home_global/freedome

Annat smått och gott som kan vara av intresse:

• Starta CMD och skriv ipconfig /flushdns för att tömma DNS cache.

• Gå till följande sidor och blocka alla de hundratals företag som följer dina surfvanor och anpassar annonser:
    http://www.youronlinechoices.com/se/dina-val
    http://www.aboutads.info/choices/

• Ladda ner chrome applikationen "Protect My Choices" för att spara blockeringarna. De försvinner nämligen varje gång du raderar cookies i Chrome.

• Sist men inte minst: Min ISP, likt många andra, säljer och bundlar routrar med abonnemang - men du bör alltid tacka nej till såna erbjudanden. Jag har eget modem + router och de som sitter i ISP-supporten har påpekat vid två tillfällen att de inte kan komma åt eller se mina inställningar. Jag sa bara jaha och hälsade att jag löser problemet själv Har man egen setup blir det svårare att lösa problem över telefon men det är det värt, de kan inte snoka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

De skickar ju mig veterligen hem vanliga kravbrev utan juridisk bärighet.

Att ditt namn står som abonnemanginnehavare är ju på intet sätt samma sak som att du faktiskt laddat ned något. Kravbrev kan man skicka till vem som helst, men det är bara att bestrida.
Liknelse: Någon, syns inte på bilden vem, har kört din bil och fastnat i hastighetskamera. Ägaren kommer då såklart inte kunna dömas för fortkörningsböter. Samma princip gäller här.

För att man ska bli dömd för något krävs det att man kan bevisa VEM som satt vid datorn exakt då fildelningen ägde rum. Lycka till med det vid ett nekande.

Det där är bara trams, men såklart ska man inte fildela. Stör mig mest på den skrämselpropaganda de kör med.

Det är just detta jag vill slippa. Med inkasso så är det bara att betala. Även om jag inte fildelat. Jag har inte tid med domstols förhandligar. Samma sak med P-böter. BETALA eller gå till Domstol....... Jag orkar inte resa 100mil till en domstol för att slippa betala en felaktig bot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durham:

Jag "tror" jag ladda ner 1 film i mars, bör jag vänta ett brev?

Tror de gillar erkännandet på detta forum, vill du ha mitt eller deras kontonummer

Visa signatur

I5 12400F, 32GB DDR4, ASUS RTX 4060
Chassi: Asus
Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G
HTPC = Lenovo L440 Mint Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad jag vet så är det enbart Bahnhof som faktiskt gör något åt det och har möjligheten till fullt skydd med VPN, samt att de vägrar lämna ut data om sina kunder.

Ahh ja Bahnhof erbjuder gratis VPN . Hoppas fler ISP följer efter och ger sina kunder gratis VPN för att skydd sina kunder. De erbjuder ofta gratis Antivirusprogram med abonnemanget men inget skydd mot integritet.

Permalänk
Skrivet av hellwheels:

Undvika "single point of failure". Tror inte det finns någon vpvn provider du kan lita på till 100%. Utgick från det säkraste scenario jag kunde tänka mig utan alltför extravaganta åtgärder. Vpn+proxy = 100 kr i månaden.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Undrar samma.

Men OVPN, du menar OVPN protokollet och inte den svenska tjänsten OVPN?

Kör själv PIA o hoppas jag sitter säker. Är dock väldigt slapp med att använda, tar ju säkerligen 20-25 sekunder innan den kopplar upp :/

Använde tidigare TorGuard, men valde nu att byta

Nej tänkte faktiskt på betaltjänsten OVPN.se

Permalänk
Skrivet av bz2:

Det är just detta jag vill slippa. Med inkasso så är det bara att betala. Även om jag inte fildelat. Jag har inte tid med domstols förhandligar. Samma sak med P-böter. BETALA eller gå till Domstol....... Jag orkar inte resa 100mil till en domstol för att slippa betala en felaktig bot

Det är exakt det du kommer slippa.

Polisen kommer inte bry sig om det inte finns några bevis, helt enkelt eftersom det inte går att bevisa att just DU satt vid datorn. Man har det nog ansträngt med sina resurser ändå åt grövre brott. Än mindre skulle det leda till någon tingsrättsförhandling. Utan bevis, max kallad till ett kortare förhör, där du såklart säger att ni är flera som delar på internet och du har öppet nätverk i perioder. Ärendet läggs ned. IT-brott är väldigt dyrt och svårt att utreda och en utredning ska stå i proportion till brottet, vilket gör att man inte kommer dra i stora trissan direkt.

Visst, är det enorma mängder du sitter och kopierar och därför kan vara föremål för intresse av den anledningen...men i övrigt, inte en chans det kommer utredas. Sitt lungt ned i båten och skulle du få post, bara bestrid. Detta är enbart skrämseltaktik, noll juridisk bärighet.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Ladda inte ner olagligt?

Det förutsätter att inga blufföretag skickar ut bluffanklagelser, alternativt att Spridningskollen skickar ut felaktiga krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Ahh ja Bahnhof erbjuder gratis VPN . Hoppas fler ISP följer efter och ger sina kunder gratis VPN för att skydd sina kunder. De erbjuder ofta gratis Antivirusprogram med abonnemanget men inget skydd mot integritet.

Även AllTele har gratis vpn, http://www.alltele.se/kundservice/bredband/plustjanster/i-gho...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Det förutsätter att inga blufföretag skickar ut bluffanklagelser, alternativt att Spridningskollen skickar ut felaktiga krav.

Det är väl oavsett vad ett rimligt sätt att börja om man vill undvika krav som dessa, bluff eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Det är väl oavsett vad ett rimligt sätt att börja om man vill undvika krav som dessa, bluff eller ej.

Ja, på samma sätt som att inte surfa på internet.

Permalänk
Medlem

Du kan ju betala för en liten seedbox som du laddar hem till, sedan tankar du bara hem det till din dator via FTP.
Du kan alternativt bara streama filmerna direkt från boxen.

Finns många billiga alternativ.

edit: Själv kör jag med seedboxes.cc, som också bjuder på VPN

Permalänk
Avstängd

1 Alla har nån gång laddat ned.

2 Skicka en räkning till alla.

3 Alla som betalar erkänner sig som skyldiga - skicka fler räkningar!

4 Alla måste betala, eller bevisa att dom aldrig fildelat, vilket är omöjligt.

5 Alla som inte betalar, drar man till domstol - det enda domstolen behöver för att fälla alla, är en skärmdump, vilket fixas lätt - du får betala rättegångskostnader med.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Citat:

Trots att jag skriver faktura så är det INTE vad de skickar ut. De säger själva att brevet är "en erbjudan om en förlikning" och den som inte betalar hamnar i rättegång vilket är "betydligt mer kostsamt för alla inblandade". Det är således exakt samma sorts hot som många bluffbolag använder sig av när man te x får fakturor för tjänster man inte beställt - nämligen att det bara ska vara att betala för att få problemet ur vägen - men där andra bluffmakare väljer att hota med betalningsanmärkning, kronofogden och inkasso så väljer dessa att hota med domstol. Det är säkert ett effektivt hot men det är också ett dubbeleggat svärd. Det sista Gotha Law vill ha är en civilrättslig tvist där det bevisas att en person bakom en IP Adress inte är samma person som begått en handling. I utlandet behandlas detta faktum redan som den självklarhet det är.

https://jrl5.blogspot.se/2016/09/en-kommentar-om-spridningsko...

bara skita i att betala, lär aldrig dras till domstol
det är helt omöjligt att bevisa att det är du som har laddat ner något, så vidare de inte satt i fönstret och filmade dig när filerna laddades ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

1 Alla har nån gång laddat ned.

2 Skicka en räkning till alla.

3 Alla som betalar erkänner sig som skyldiga - skicka fler räkningar!

4 Alla måste betala, eller bevisa att dom aldrig fildelat, vilket är omöjligt.

5 Alla som inte betalar, drar man till domstol - det enda domstolen behöver för att fälla alla, är en skärmdump, vilket fixas lätt - du får betala rättegångskostnader med.

punkt 4, wait what? om jag påstår att du mördat någon, måste du bevisa att du inte gjort det?

Citat:

Bevisbörda är ett juridiskt begrepp för det förhållandet att när något ska bevisas i en rättegång är det också någon av parterna som ska bevisa vad han påstår.
När det gäller brottmål är det alltid åklagaren som har den fulla bevisbördan för att den tilltalade har handlat på det sätt som åklagaren påstår samt att handlandet eller underlåtenheten inte varit straffritt. Det innebär vidare att den tilltalade betraktas som oskyldig tills motsatsen bevisats av åklagaren.

https://lagen.nu/begrepp/Bevisb%C3%B6rda

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Viochee:

punkt 4, wait what? om jag påstår att du mördat någon, måste du bevisa att du inte gjort det?

Du tänker brottsmål, där ligger bevisbördan alltid på åklagarsidan. Men i civilrätt ligger bevisbördan på den som påstår något (Spridningskollen påstår att du har tankat film). Har de "bevis" för detta går bevisbördan att motbevisa dem över på dig. Och eftersom Tingsrätten redan har godkänt deras tillvägagångssätt att samla in uppgifter om vem som fildelat och gett dem tillstånd att hämta uppgifter från operatörer, så kommer du praktiken att behöva bevisa att du INTE har fildelat. Om det går till domstol, alltså.

Citat:

Inom civilrätten finns en praktisk, men inte konsekvent använd, regel som innebär att den som påstår något har bevisbördan för sitt påstående. Den som yrkar något måste med andra ord styrka sitt yrkande. Lyckas han med detta går oftast bevisbördan över på motparten som har att visa att omständigheten inte föreligger eller att yrkandet av något annat skäl skall ogillas.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Du tänker brottsmål, där ligger bevisbördan alltid på åklagarsidan. Men i civilrätt ligger bevisbördan på den som påstår något (Spridningskollen påstår att du har tankat film). Har de "bevis" för detta går bevisbördan att motbevisa dem över på dig. Och eftersom Tingsrätten redan har godkänt deras tillvägagångssätt att samla in uppgifter om vem som fildelat och gett dem tillstånd att hämta uppgifter från operatörer, så kommer du praktiken att behöva bevisa att du INTE har fildelat. Om det går till domstol, alltså.

Då kan man med andra ord bara, som det står i artikeln som länkats ovanför, "bevisa" att det inte behöver vara du som begått brottet?

http://lekplatsen.org/bevismaskinen/

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED