Permalänk
Medlem

Big Green Egg

Hallå..

Jag står införvalet att köpa mig en ny Gasolgrill (5000:-) eller uppgradera mig till en BGE

Jag skulle vilja ha lite input från er som äger en BGE och undrar helt enkelt om det är värt pengarna gentemot en vanlig kolgrill/klotgrill.

Det jag undrar på mest är tiden att få igång grillen för att steka vanliga hamburgare och även värdet i att röka maten med spån från äppelträd etc.. hur mycket smak tillför det till maten?

Skriv gärna även egna andra tankar om hur ägandet av grillen har ändrat ditt sätt, och saker, att grilla.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen BGE men på frågan om röken tillför något så är svaret ett självklart ja! Jag har gjort pulled pork på vår vanliga weber några gånger i sommar och även om det är en del jobb är det sjukt stor skillnad mot ugnsbakat kött. Även lax och hamburgare blir godare med rökspån (förutsatt att man tycker om röksmaken naturligtvis).

Att köpa en BGE enbart för att köra några burgare då och då tycker jag verkar överdrivet, fördelen med ägget är väl möjligheten att styra temperaturen under en längre period?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Matgeek är rätt underhållande, här har han två youtube-klipp du kan kika på:

Länk 1
Länk 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag har ingen BGE men på frågan om röken tillför något så är svaret ett självklart ja! Jag har gjort pulled pork på vår vanliga weber några gånger i sommar och även om det är en del jobb är det sjukt stor skillnad mot ugnsbakat kött. Även lax och hamburgare blir godare med rökspån (förutsatt att man tycker om röksmaken naturligtvis).

Att köpa en BGE enbart för att köra några burgare då och då tycker jag verkar överdrivet, fördelen med ägget är väl möjligheten att styra temperaturen under en längre period?

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för ditt svar.. ja det är korrekt att egget är till för lång grillning, frågan om hamburgare var om egget är praktisk även för det ändamålet så jag inte kommer behöva två grillar..
Kul att höra att rökningen verka vara en så stor smakhöjare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BraCCa:

Jag tycker att Matgeek är rätt underhållande, här har han två youtube-klipp du kan kika på:

Länk 1
Länk 2

Tack för länkarna!

Permalänk
Medlem

Sitter i tankarna själv, men jag är mer inne på en Kamado Joe.
Du får mer och flexiblare tillbehör till ett billigare pris. På BGE måste du köpa till de flesta tillbehören som redan följer med KJ. Den gör exakt samma saker som en BGE.
Dom brukar säga att 10-15 minuter för att värma upp grillen och att de inte använder så hemskt mycket kol. Se det som en ugn och som en grill!
Det KJ inte kan konkurera med är att deras Community inte är lika stor som BGE.
Förresten, aldrig mer gasol i min trädgård

Permalänk
Medlem

Hur blev det, har du beställt någon grill?
Själv får jag hem en Kamado Big Joe på tisdag, ska bli riktigt kul att pröva den!