Uppgradera åldrad dator, vad prioritera?

Permalänk
Medlem

Uppgradera åldrad dator, vad prioritera?

Tjena!

Köpte för många år sedan en dator som sedan dess har haft lågprio ekonomiskt. Nu när BF1 kommer och intresset har smygit tillbaka lite så vill jag uppgradera den. Jag är osäker på vad jag ska prioritera dock. Har inte en obegränsad budget utan planen är att ta en sak i taget, t.ex. mobo och cpu först sen gpu eller vice versa. Har funderat på ett 1060 alt. ett uppgraderingskit med nyare i5.

Vad skulle ni välja och varför?

Detta sitter jag på idag:

Intel Core i7 960 @ 3.20GHz
12,0GB Triple-Channel DDR3
Gigabyte X58A-UD5
AMD HD7970 TOP 3GB

Allt gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jggr:

Tjena!

Köpte för många år sedan en dator som sedan dess har haft lågprio ekonomiskt. Nu när BF1 kommer och intresset har smygit tillbaka lite så vill jag uppgradera den. Jag är osäker på vad jag ska prioritera dock. Har inte en obegränsad budget utan planen är att ta en sak i taget, t.ex. mobo och cpu först sen gpu eller vice versa. Har funderat på ett 1060 alt. ett uppgraderingskit med nyare i5.

Vad skulle ni välja och varför?

Detta sitter jag på idag:

Intel Core i7 960 @ 3.20GHz
12,0GB Triple-Channel DDR3
Gigabyte X58A-UD5
AMD HD7970 TOP 3GB

Allt gott!

Hur stor budget har du?
Om spela är prio 1 skulle en gpu sitta fint, din CPU bör hänga med ett tag till.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

jag hade satsat på ny cpu/mobo/ram först för ditt grafikkort är inte helt kasst än.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

jag hade satsat på ny cpu/mobo/ram först för ditt grafikkort är inte helt kasst än.

Om målet är att spela, då en ny GPU skulle göra mycket större skillnad än ny CPU etc, men i vissa spel skulle CPU:n börja bli bottleneck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emenai:

Om målet är att spela, då en ny GPU skulle göra mycket större skillnad än ny CPU etc, men i vissa spel skulle CPU:n börja bli bottleneck.

ja det är de jag tänker det är ju en väldigt gammal cpu idag och den lär väl flaska dom flesta grafikkorten på marknaden idag.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14