Nintendo NX överger optisk media till förmån för kassetter

Permalänk
Medlem

Låter vettigt. Priset sett till kr/GB har sjunkit extremt mycket senaste åren på flashlagring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av som99:

Behöver inte vara så mycket svårare, inte precis som om någon fast media inte blivit knäckt och kopierad.

Men inte bara att stoppa in en skiva i datorn och göra en image liksom...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Man skulle vilja säga "framsteg", när man skippar optiskt media och laddningstider, de har redan kört på konceptet tidigare och N64 var en sjukt nice konsol på sin tid.
Men allvarligt nu... 2016... kassetter?? Kör allt på nedladdning, sänk priserna inkludera SD-kortplats och skippa den förbannade DRM:en. Folk som vill spela spelen kommer ändå att ta sig förbi skyddet och göra det.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Underbart. Mitt stora problem med dagens spelkonsoler ligger i att det tar sån jäkla tid från att man trycker på startknappen till att man faktiskt spelar.

Då får man bara hoppas att de får till det med själva konsolens boottider, och fimpar det där fullständigt meningslösa upprapandet av oborttryckbara företagsloggor de gisslar dagens konsolspelare med, så det faktiskt finns någon konkret poäng för spelaren med det snabbare flashminnet.

Någon slags direktbootläge hade varit fint, där man kommer direkt till spelets startmeny på kortast möjliga tid, och slipper en massa laddtider, klabbande i konsolens systemmeny, och tidsstjälande logotypvisning. Precis som det var under 8- och 16-bitserorna.

Det du efterfrågar finns på både 3DS och Wii U i viss mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast dessa loggor är väl där för att visa att något händer, precis som när du startar datorn?

Det med hastigheten vet jag inte om det stämmer.
Traditionell HDD har ca 130MB/s read
En BD skiva, vad jag kunde hitta, hade runt 10MB/s
Ett hyfsat dyrt SD kort drygt 100 MB/s

HDD:n vinner fortfarande i pris/performance och pris/utrymme.

Wow... så fel, så långt ifrån rätt.

Som @eXale påpekar... du totalt ignorerar accesstid, vilket är enorm skillnad. Eller tror du på fullaste allvar att konsolen kommer ha nog med RAM för att ladda in hela spelet sekventiellt?
Varför tror du folk hoppar över till SSDer för att ladda in spel, tror du det är 500MB/s sekventiell hastighet? Om så, bör du läsa lite på saken.

Sen om du ska ha HDD, måste du ha HDD + Optisk enhet + skivor, vilket lägger på iaf 500kr+ på konsolen. Detta kan omöjligt bli billigare än att skippa HDD + optisk enhet och låta Nintendo göra en optimal flashbaserat lösning. De behöver inte göra något standardiserat, tvärt om, det är i deras eget intresse att göra något egendesignat, då det hjälper mot piratkopiering.

Sen notera, SD kort är ett NAND chip. Bara USB minnen kan ofta ha 2-4 st av dessa och då blir också hastigheten därefter.
Enkel titt på prisjakt så ser man att 130MB/s krav och 16GB+ USB minne ger en hel del resultat. (även 200MB/s är inga problem). Så om vi som slutpris behöver lägga ca 100kr, inkl moms, inkl copy swede, för att få ett universal USB3 (som trots allt måste ha USB kontroller också), så är detta mer ekonomiskt för Nintendo att lägga några kronor på spelkassettens pris, än på konsolen, då folk köper konsol baserat på dens pris. Spelen köper folk ändå...

Sen har du problemet... portabilitet. Det verkar ju som att Nintendo vill göra nästa konsol portabel. Då är HDD verkligen inte rätt väg att gå, då de flesta laptop HDD får nog med stryk för att ha SMART varningar efter 6-12mån. Så det blir inte billigare att byta dem efter 1 år heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Men allvarligt nu... 2016... kassetter?? Kör allt på nedladdning, sänk priserna inkludera SD-kortplats och skippa den förbannade DRM:en.

Ja hade det fungerat idag så, men tyvärr... för att i princip uppnå gamla tidens direktstartande EPROM kassetter behövs mycket snabbare (hur mycket 6x?) kort/ssd:er än dagens bästa.. plus minst en 1Gbit lina.. och ett bättre utbyggt internet i hela världen. :S

Jämförelse utan det:
Gå på affärn köpa kassett.. (20 min)
Tryck in spela direkt.

VS

Ladda hem 20 min (till 2 dygn.. om ens det räcker?)
Installera 15 min....
Ladda in 5s upptill 1min (mer?)..... VARJE GÅNG
Spela

Inte så svårt val..

Ang. namnet.. hand-små (plast)behållare ÄR kassetter.. annars kort. (man kan ju hoppas det blir blixtsnabba som de ska va... suck).

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Det känns lite felaktigt att kalla detta kasetter när det i själva verket är vanlig flashbaserad lagring, dvs det vi använder i minneskort (och även ssd enheter).

Snarare rör det sig om minneskort med en annan formfaktor för att inte kunna använda sig av vanliga sd-kort eller dylikt.

Det tycker jag inte, det spelar ingen roll om det är ROM, magnetband eller flash, det är fortfarande en kasett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Då kan man få en zelda på guld kasett igen.

Man skall aldrig underskatta "vill ha" faktorn hos en guldkassett!

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Men inte bara att stoppa in en skiva i datorn och göra en image liksom...

Vad spelar det för roll om något system går dumpa direkt på en dator om systemet sedan inte kan läsa den kopierade datan igen? Det kan vara svårare att få ett optiskt system att läsa backuper än att ett med fast media. Vilket vi faktiskt har sett flera gånger.

Sen hoppas jag att du är fullt medveten om att många system inte går att dumpa direkt på en dator? Egna filsystem/modifierade format och andra lösningar har vart lika svår att lösa som att kopiera datan från fast media flera gånger.

Flera system har krävts att bli knäckta först så man kan läsa av datan och dumpa över till en PC från spelkonsolen via allahända lösningar. Några system har krävt att man har någon av specifika CD/DVD läsare med modifierat firmware på en dator för att göra RAW dumps och många system kräver att någon gör mjukvara för att dumpa även om skivan går läsa på en omodefierad läsare listan fortsätter.
Men även om du kan göra dumps av median så måste ju systemet man dumpar ifrån sedan kunna läsa en bränd backup.

Så även om ett spelkonsol har ett format som går dumpa direkt på datorn så måste spelkonsolen sedan kunna läsa en kopia av den datan... Så vad spelar det för roll då? Arbete måste ju läggas ner på att knäcka systemet oavsett för att läsa av en backup precis som för fysisk fast media...

Visst många äldre ouppkopplade system förr krävde hårdvara för att göra dumps, men så är inte fallet idag, nu letas det exploits i systemet istället och dem har egen lagring eller möjlighet att vara uppkopplade för att skicka datan till en PC. Men det är precis samma på många optiska system som inte går få att läsa på en dator.

Att göra en kopia av spelkonsolens media är det minsta problemet idag.

Men visst kan du bara "stoppa i en skiva i datorn och göra en image lixom" så gör du det och ha så kul med data du inte kan använda till något.

Jag är själv preserverare och hade kunnat gå in i mer detalj per system men det blir bara överflödigt och förmodligen bryter mot forumreglerna.

Syntax error.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

@xealo: sant, men samtidigt med den globaliseringen som varit dom senaste 20 åren, onlineköp från andra sidan jordklotet, så tycker jag att det är märkligt att man inte kan se att folk/företag gör beslut som inte passar oss i Sverige.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Konsoler som har varit enkla att piratkopiera har nästan alltid varit en succé kommersiellt. Titta bara på PS2 och PS3, Xbox 360, Wii. Alla sålde väldigt bra och hade även en hög andel spel sålda per konsol trots att det var relativt enkelt med piratkopior.

Tror faktiskt Nintendo skulle tjäna på om deras konsol knäcks tidigt, historien säger ju att ju lättare att kopiera desto större succé, många som sysslar med piratspel har dubbel uppsättning av hårdvara då man även vill spela online.

Enda undantaget är väl Dreamcast, men den konsolen hade ju andra ekonomiska problem med för dyra projekt som Shenmue.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av som99:

Vad spelar det för roll om något system går dumpa direkt på en dator om systemet sedan inte kan läsa den kopierade datan igen? Det kan vara svårare att få ett optiskt system att läsa backuper än att ett med fast media. Vilket vi faktiskt har sett flera gånger.

Sen hoppas jag att du är fullt medveten om att många system inte går att dumpa direkt på en dator? Egna filsystem/modifierade format och andra lösningar har vart lika svår att lösa som att kopiera datan från fast media flera gånger.

Flera system har krävts att bli knäckta först så man kan läsa av datan och dumpa över till en PC från spelkonsolen via allahända lösningar. Några system har krävt att man har någon av specifika CD/DVD läsare med modifierat firmware på en dator för att göra RAW dumps och många system kräver att någon gör mjukvara för att dumpa även om skivan går läsa på en omodefierad läsare listan fortsätter.
Men även om du kan göra dumps av median så måste ju systemet man dumpar ifrån sedan kunna läsa en bränd backup.

Så även om ett spelkonsol har ett format som går dumpa direkt på datorn så måste spelkonsolen sedan kunna läsa en kopia av den datan... Så vad spelar det för roll då? Arbete måste ju läggas ner på att knäcka systemet oavsett för att läsa av en backup precis som för fysisk fast media...

Visst många äldre ouppkopplade system förr krävde hårdvara för att göra dumps, men så är inte fallet idag, nu letas det exploits i systemet istället och dem har egen lagring eller möjlighet att vara uppkopplade för att skicka datan till en PC. Men det är precis samma på många optiska system som inte går få att läsa på en dator.

Att göra en kopia av spelkonsolens media är det minsta problemet idag.

Men visst kan du bara "stoppa i en skiva i datorn och göra en image lixom" så gör du det och ha så kul med data du inte kan använda till något.

Jag är själv preserverare och hade kunnat gå in i mer detalj per system men det blir bara överflödigt och förmodligen bryter mot forumreglerna.

Syntax error.

Det var hemskt vad du tände igång på alla cylindrar ?
Tagga ner..

Det enda jag sa att det är lättare att suga ut en image från en dvd/bluray än vad det är från ett kassett-baserat system eller dylikt där man behöver bygga någon form utav interface för att koppla in mot en dator eller annan utrustning.

Titta på Xbox One och PS4 - dessa spel finns redan idag som .ISO -filer och analysera, även om filsystemet eller filerna i sig inte kan läsas - kan man enkelt få ner dem.
Säger inte att detta gör NX eller andra flash-baserade system mer säkrare, men det är iaf mer krångligt i de inledande arbetet.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Det har verkligen gått troll i det här med "kassetter", närmare bestämt bruket av själva ordet. Folk går i spinn över det. "Kassetterna" det pratas om är ju i själva verket bara flashminneskort som varit med ända sedan millennieskiftet. Jag undrar om bruket av begreppet "kassetter" inte är en smart PR-stunt som Nintendo smugit ut. Folk tappar ju huvet helt och tror direkt att 80-talet kommer stråla upp ur kartongen till NX.

Skrivet av MugiMugi:

Flash baserad lagring för spel har aldrig försvunnit till att börja med, nintendo's handhållna enheter har alltid haft detta som ett exempel, samt du har även Vita som använder sig av detta med.

För dessa konsoler dock max up till 4GB, samt priserna på spelen är lägre än stationära så tvivlar på att minneskorten ökar kostnaderna allt för mycket.

Huh-va? Många spel till PS Vita är bra mycket större än 4GB i nerladdat tillstånd.

Skrivet av som99:

...

Sen var ju det faktiskt inget riktigt problem när Playstation 1 konsolerna var nya, när de blir äldre så kan man får vrida på potten för att öka resistansen och sänka styrkan på lasern måttligt men faktiskt ändå inte så vanligt som man kan tro, har sett fler GameCube som behövts justeras än PS1:or.

Sen att repa PS1 skivor undrar jag nog om det inte mer har med handhavandet av skivorna att göra. Av mina säkert 500st PS1 spel så är ingen repad och ingen har blivit bränd i någon av mina tre olika PS1 system.

...

Förklara gärna mer, det där har jag aldrig hört talas om

Folk behandlar i regel skivor som kassetter, de läggs, stängs och tappas lite hursomhelst

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Huh-va? Många spel till PS Vita är bra mycket större än 4GB i nerladdat tillstånd.

Ja, för att vara mer exakt 3,3GB är max storleken på minneskorten för spelen, då syftar jag inte på minneskort du kan köpa och lagra dina egna spel vilket finns upp till 64GB.

Samt ja, det finns många spel som är större en 3,3GB alla dessa kräver att du laddar patcher för att få allt innehåll, många har också gratis DLC's på några GB bara för att de inte får plats på minneskortet.

Största spelet idag till Vita är Phantasy Star Online 2, vilket ligger på ett 4GB kort, samt du behöver ladda ner ytligare 2GB för att kunna spela.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av krigelkorren:

Man skulle vilja säga "framsteg", när man skippar optiskt media och laddningstider, de har redan kört på konceptet tidigare och N64 var en sjukt nice konsol på sin tid.
Men allvarligt nu... 2016... kassetter?? Kör allt på nedladdning, sänk priserna inkludera SD-kortplats och skippa den förbannade DRM:en. Folk som vill spela spelen kommer ändå att ta sig förbi skyddet och göra det.

....Är du seriös? Om du nu är det, så är det galenskap att föreslå. Ett företag ska absolut inte hjälpa till att få sina varor piratkopierade.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Kassetter = snabbt???
Läsa in ett spel från (band)kassett till Vic 64 tog ju ungefär 10 minuter. Sannolikheten för att inläsningen gick felfritt var i runda slängar 50%, och om det misslyckades var det bara att börja om från början.
Med floppy gick det på under minuten och var mycket driftsäkrare.
Cartridge (med PROM) var snabbast, men dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

....Är du seriös? Om du nu är det, så är det galenskap att föreslå. Ett företag ska absolut inte hjälpa till att få sina varor piratkopierade.

Så som CD Projekt Red "hjälpt" piraterna?
Är galet seriös när det gäller DRM.
Det kostar i tid, underhåll samt talang från programvarumakarna och försvårar enbart för dem som gör rätt för sig och betalar för det. Finns i princip inga fördelar som talar för DRM idag.
Gör ett bra spel till ett bra pris = lyckat.
De som brukar skylla sina misstag på piratkopieringen är dem som gjort kassa mjukvaror eller satt ett kasst pris på dem eller båda delarna. Det gör folk mer benägna att komma över samma funktionalitet gratis än att göra sig besväret att betala för det.
Kort sagt: DRM uppmuntrar snarare till Piratkopiering. Det är min uppfattning.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@Swedman18:

Men New 3DS släpptes 2014 och den är rejält uppgraderad jämfört mot gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Förklara gärna mer, det där har jag aldrig hört talas om

Folk behandlar i regel skivor som kassetter, de läggs, stängs och tappas lite hursomhelst

Enkelt förklarat så sitter det en potentiometer på läsenheten som går vrida upp och ner, dvs öka minska motstånd för laser. Ju lägre motstånd ju starkare lyser lasern och vice versa. Är lasern för stark minskar du även livslängden på den.

Har din enhet med ren laserlins svårt att läsa skivor får du sänka motståndet måttligt, underlättar med en multimeter. Är den för stark så får du sänka den så du itne förstör några skivor eller att du sliter ut lasern.

Tänk på att justera väldigt lite så du inte fördärvar lasern och börja alltid med att rengöra laserns lins innan du ändrar på potten. Du gör detta med en liten flat mejsel på just PSX, olika system ser olika ut.
Men just GameCube är nog det system jag fått flest enheter som behövts justeras.

Edit: multimeter är bra då du kan se vilket håll du justerar åt samt kommer ihåg ursprungsvärdet.

Skrivet av andreas_dock:

Det var hemskt vad du tände igång på alla cylindrar ?
Tagga ner..

Det enda jag sa att det är lättare att suga ut en image från en dvd/bluray än vad det är från ett kassett-baserat system eller dylikt där man behöver bygga någon form utav interface för att koppla in mot en dator eller annan utrustning.

Titta på Xbox One och PS4 - dessa spel finns redan idag som .ISO -filer och analysera, även om filsystemet eller filerna i sig inte kan läsas - kan man enkelt få ner dem.
Säger inte att detta gör NX eller andra flash-baserade system mer säkrare, men det är iaf mer krångligt i de inledande arbetet.

Att det kan vara lättare att göra dumps men behöver inte vara dock vilket jag ville förmedla. Att vissa valt att lägga fokusen på systemet istället på att skydda det optiska formatet är ett val de gjort. Betyder dock inte att slutarbetet för att knäcka systemet blir lättare för det.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag tycker det känns om att det är många som hänger upp sig på uttrycket kassetter. Det är ju mer eller mindre SD-kort huserat i ett större chassi förmodligen. Nintendo har ju helt rätt i att det är både billigt och snabbare än rörlig media. CD, DVD, Blu-ray känns extremt efterblivet idag när minneskort är extremt billigt att tillverka.

Sedan så kommer det givetvis finns samma funktion som i 3DS och WiiU att köpa spel online via deras egna butik. Ser ingen som helst anledning till att dom skulle ta bort denna funktionalliteten. Hade Nintendo däremot helt slopat fysisk media till fördel för enbart internetshop så hade det skapats en ENORM backlash. Snacka om DRM-behov, always online m.m.

Jag tycker inte det är en bra idé att helt frångå fysisk media till fördel för enbart förlita sig på intern lagring i enheten.

Sen spelar ju detta givetvis Nintendo i händerna ur DRM-perspektiv men det kan jag leva med. Att pirata mjukvara är ingen mänsklig rättighet och givetvis har skaparen av underhållningen också fulla rättigheter till att få betalt av att man tar del av deras underhållning. Allt annat är anarki. CD Projekt Red diskuterades ovan och jag håller med om att dom är det goda exemplet. Dom skiter i kriminell verksamhet och fokuserar på dom som faktiskt betalar för sig. Men jag kan inte riktigt klandra andra företaget för att använda sig av vissa typer av DRM såsom Steam och Origin. Dom påverkar ju inte funktionaliteten i spelet dom Denuvo vilket jag givetvis avskyr.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av krigelkorren:

Så som CD Projekt Red "hjälpt" piraterna?
Är galet seriös när det gäller DRM.
Det kostar i tid, underhåll samt talang från programvarumakarna och försvårar enbart för dem som gör rätt för sig och betalar för det. Finns i princip inga fördelar som talar för DRM idag.
Gör ett bra spel till ett bra pris = lyckat.
De som brukar skylla sina misstag på piratkopieringen är dem som gjort kassa mjukvaror eller satt ett kasst pris på dem eller båda delarna. Det gör folk mer benägna att komma över samma funktionalitet gratis än att göra sig besväret att betala för det.
Kort sagt: DRM uppmuntrar snarare till Piratkopiering. Det är min uppfattning.

Grov förenkling. Bra DRM o övrigt skydd (hårdvaruskydd t.ex) hindrar folk då det finns en gräns för hur mycket jobb folk orkar lägga ner.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Grov förenkling. Bra DRM o övrigt skydd (hårdvaruskydd t.ex) hindrar folk då det finns en gräns för hur mycket jobb folk orkar lägga ner.

Min förenkling lär vara grov då jag inte så gärna vill -med lite otur- göra tråden till en DRM-diskussion.
Men att säga att skippa DRM är som att hjälpa folk att piratkopiera, är också det en grov förenkling.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Nu snackar vi retro

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Avstängd

Cool. Min PSP laddar spel fort när spelen ligger på sdhc med 90 read och 80 write.

Kul att verkligheten kommit ikapp konsolskaparna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Kassetter = snabbt???
Läsa in ett spel från (band)kassett till Vic 64 tog ju ungefär 10 minuter. Sannolikheten för att inläsningen gick felfritt var i runda slängar 50%, och om det misslyckades var det bara att börja om från början.
Med floppy gick det på under minuten och var mycket driftsäkrare.
Cartridge (med PROM) var snabbast, men dyrt.

Kassett som i spelkassett, inte kassettband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Kan se det framför mig, 899kr per spel igen.

Bara att strunta i att köpa spelen då. Nu tror jag iofs inte att det blir så men men.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Man skulle vilja säga "framsteg", när man skippar optiskt media och laddningstider, de har redan kört på konceptet tidigare och N64 var en sjukt nice konsol på sin tid.
Men allvarligt nu... 2016... kassetter?? Kör allt på nedladdning, sänk priserna inkludera SD-kortplats och skippa den förbannade DRM:en. Folk som vill spela spelen kommer ändå att ta sig förbi skyddet och göra det.

Spelkassetter (engelska cartridge) använder minneskretsar som spelen lagras på. Dvs det samma som sitter i just SD-minnen och SSD'er. Finns många fördelar med cartridges, det absolut främsta att du kan sälja/ge bort spelet om du vill, det är inte låst till något konto. Går man över helt till digital leverans av spel så försvinner pengarna i systemet istället.
DRM-fritt kan du ju drömma om, inte en chans att det kommer hända. Då är lösningen med optiskt media och cartridges bättre då spelmediat är licensen för att spela spelet och går då att sälja/ge bort vid behov.

Exempelvis Steam är helt låst då spelet låses till sitt konto och inte går att sälja vidare. Microsoft fick mycket skit när de försökte göra en Steam av Xbox One vilket de också backade ifrån. Jag tror inte någon vill ta steget helt i den riktningen än på ett tag då det var en av ett par saker som sabbade för Xbox One.

Skrivet av BerraJobb:

Konsoler som har varit enkla att piratkopiera har nästan alltid varit en succé kommersiellt. Titta bara på PS2 och PS3, Xbox 360, Wii. Alla sålde väldigt bra och hade även en hög andel spel sålda per konsol trots att det var relativt enkelt med piratkopior.

Tror faktiskt Nintendo skulle tjäna på om deras konsol knäcks tidigt, historien säger ju att ju lättare att kopiera desto större succé, många som sysslar med piratspel har dubbel uppsättning av hårdvara då man även vill spela online.

Enda undantaget är väl Dreamcast, men den konsolen hade ju andra ekonomiska problem med för dyra projekt som Shenmue.

Stämmer inte speciellt bra tyvärr. Playstation 3 enkel att piratkopiera till? Tog väldigt många år innan någon fungerande lösning faktiskt dök upp, längre ändå innan smidigare lösningar också uppstod. Sedan är det vad jag vet svårt, kanske omöjligt, att flasha om en PS3'a om man har för ny firmware då Sony fixade de exploits som användes.

PSP var lätt att pirata till men är samtidigt en flopp. Speciellt sett till spel sålda per maskin. Även PS Vita är en flopp och då har den en, vad jag vet, fortfarande opatchad exploit som gör att man kommer åt mycket av systemet.
Det går inte att mäta succe i form av piratkopiering utan spel som faktiskt släpps som både säljs men även säljer konsollen i fråga. Konsollbranschen är också väldigt beroende av exklusiva titlar som lockar kunder att köpa konsollen.

Skrivet av GilbertG:

Det har verkligen gått troll i det här med "kassetter", närmare bestämt bruket av själva ordet. Folk går i spinn över det. "Kassetterna" det pratas om är ju i själva verket bara flashminneskort som varit med ända sedan millennieskiftet. Jag undrar om bruket av begreppet "kassetter" inte är en smart PR-stunt som Nintendo smugit ut. Folk tappar ju huvet helt och tror direkt att 80-talet kommer stråla upp ur kartongen till NX.

Skrivet av Dinoman:

Jag tycker det känns om att det är många som hänger upp sig på uttrycket kassetter. Det är ju mer eller mindre SD-kort huserat i ett större chassi förmodligen. Nintendo har ju helt rätt i att det är både billigt och snabbare än rörlig media. CD, DVD, Blu-ray känns extremt efterblivet idag när minneskort är extremt billigt att tillverka.

Sedan så kommer det givetvis finns samma funktion som i 3DS och WiiU att köpa spel online via deras egna butik. Ser ingen som helst anledning till att dom skulle ta bort denna funktionalliteten. Hade Nintendo däremot helt slopat fysisk media till fördel för enbart internetshop så hade det skapats en ENORM backlash. Snacka om DRM-behov, always online m.m.

Jag tycker inte det är en bra idé att helt frångå fysisk media till fördel för enbart förlita sig på intern lagring i enheten.

Sen spelar ju detta givetvis Nintendo i händerna ur DRM-perspektiv men det kan jag leva med. Att pirata mjukvara är ingen mänsklig rättighet och givetvis har skaparen av underhållningen också fulla rättigheter till att få betalt av att man tar del av deras underhållning. Allt annat är anarki. CD Projekt Red diskuterades ovan och jag håller med om att dom är det goda exemplet. Dom skiter i kriminell verksamhet och fokuserar på dom som faktiskt betalar för sig. Men jag kan inte riktigt klandra andra företaget för att använda sig av vissa typer av DRM såsom Steam och Origin. Dom påverkar ju inte funktionaliteten i spelet dom Denuvo vilket jag givetvis avskyr.

Ordet kassett är troligen bara ett svenskt problem då vi använder samma ord för båda. Även om det verkar heta kassettband respektive spelkassett men det är ord ingen verkar använda. Compact cassette respektive catridge/cart på engelska.

Nintendo har använt cartridges till alla konsoller utom Gamecube, Wii och Wii U. Övriga har en ROM Cartridge med minnen på ett kretskort alltså. Det handlar inte om kassettband för musikuppspelning eller spela 80-talsspel som lagrades på just kassettband.

Optiskt media är en sämre lösning på alla vis, förutom möjligen kostnad för lagringsutrymmet. Men det ryktas om att tekniken Nintendo ska använda löst även kostnadsbiten.

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte på den här konsolen. Största problemet med wii U var att den inte hade jämngod prestanda med andra konsoler och därför var svår/dyr att porta spel till. Lägg till dåliga relationer med tredjeparts utvecklare och du sitter där med endast nintendo spel. Dom spelen i sig räckte uppenbarligen inte till för wiiU som i övrigt är en helt ok konsol i mina ögon. Ser inte hur Nx löser problemet.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragin Pig:

Jag förstår mig inte på den här konsolen. Största problemet med wii U var att den inte hade jämngod prestanda med andra konsoler och därför var svår/dyr att porta spel till. Lägg till dåliga relationer med tredjeparts utvecklare och du sitter där med endast nintendo spel. Dom spelen i sig räckte uppenbarligen inte till för wiiU som i övrigt är en helt ok konsol i mina ögon. Ser inte hur Nx löser problemet.

NX ryktas att bli en hybrid med stort fokus på den portabla sidan. Det finns inte någon direkt konkurrens där så marknaden är Nintendos. Se NX mer som en 3DS-ersättare än en Wii U-ersättare typ, fast med spel som man normalt hittar på stationära konsoller.

Personligen gillar jag inte vad de senaste ryktena säger om vilken typ av konsoll det blir. Jag hade hellre sett något som tekniskt matchade MS och Sony och då en stationär konsoll. Portabla spelmarkanden är samtidigt stor så är nog ingen dum satsning men inget jag är speciellt sugen på att skaffa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

NX ryktas att bli en hybrid med stort fokus på den portabla sidan. Det finns inte någon direkt konkurrens där så marknaden är Nintendos. Se NX mer som en 3DS-ersättare än en Wii U-ersättare typ, fast med spel som man normalt hittar på stationära konsoller.

Personligen gillar jag inte vad de senaste ryktena säger om vilken typ av konsoll det blir. Jag hade hellre sett något som tekniskt matchade MS och Sony och då en stationär konsoll. Portabla spelmarkanden är samtidigt stor så är nog ingen dum satsning men inget jag är speciellt sugen på att skaffa.

hmm, jo samtidigt vet jag inte hur jag ställer mig till den som en bärbar konsol. Nintendo är ju redan starka där, känns dumt ifall dom tänkt börja konkurrera med sig själva. Ska den helt ersätta 3ds'n får den bli bra liten och billig (ish).

Jag hade nog också gärna sett en mer traditionell konsol med liknande prestanda som ps4/xbox one med nintendo exklusiva titlar tillsammans med dom flesta multiplattformsspelen. Men vem vet, kanske blir en braksuccé, den som lever får se.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |