Samsung åker på miljardsmäll efter återkallande av Galaxy Note 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av voro12:

Undra om dom lär sig av misstagen och går tillbaka till utbytbart batteri i Note 8 då.. Har haft min Note 4 i två år och är inne är inne på mitt tredje batteri.

Fast det var ju "fanbasen" som tyckte telefonerna var fula och inte liknade en "premiumdito" vilket Samsung tyvärr gick med på, så "vi" har oss själv att skylla för förändringen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Ja det är inte lätt, min syster köpte nyss en Macbook for 10k som prestandamässigt är lite sämre än de jag visade henne på prisjakt för 6,5k. Men hon ville ha en Mac så det blev en Mac, trots att hon inte har mycket pengar direkt.

Vissa kan man inte rädda...

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja men dom är ju inte lika typ som beställa iphone 7 + och få 7an bara...

En "likvärdig produkt" kan bara du svara på om den är, tex kan det vara viktigt med vissa funktioner just den telefonen har, stöd för NFC, högupplöst skärm osv.
Passar den inte dina ändamål är det ingen "likvärdig produkt"och butiken kan inte tvinga en att välja telefonen de lägger fram som de anser vara likvärdig.

Den kan vara dyrare och du kan även göra ett täckningsköp hos en annan återförsäljare om första butiken inte har en likvärdig vara och får då eventuellt stå för mellanskillnaden.

Står man på sig borde det inte vara några problem!

EDIT: Rätta mig om det är fel, men eftersom det är fel i varan är väl detta applicerbart tänker jag?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag hade en kompis vars Volvo 740 gick sönder efter 500 mil, feltillverkad. Jag tänker aldrig köpa en Volvo, det är bara skit!

anser det är lite skillnad på att en bil går sönder efter 500mil och flera rapporter om att note 7 börjar brinna när den laddas.
hade det varit så att det kommer in flera rapporter på att volvon börjar brinna när man tomgångskör efter 500mil så hade jag aldrig köpt en volvo heller.

kanske ska jämföra något med samma potensiella utgång?
att jämföra med volvon hade varit "mobilen la av efter 5 veckor, gick inte att starta"

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

anser det är lite skillnad på att en bil går sönder efter 500mil och flera rapporter om att note 7 börjar brinna när den laddas.
hade det varit så att det kommer in flera rapporter på att volvon börjar brinna när man tomgångskör efter 500mil så hade jag aldrig köpt en volvo heller.

kanske ska jämföra något med samma potensiella utgång?
att jämföra med volvon hade varit "mobilen la av efter 5 veckor, gick inte att starta"

Nej, det är exakt samma liknelse. Jag sa att Volvon gick sönder, inte hur. Kompisen blev invald.

Poängen är att du kan inte straffa ett helt företag för en felaktig produkt, speciellt inte när de vidtar större åtgärder för att rätta till problemet. Annars så kan du knappast handla av något företag alls, för de flesta har någon gång lanserat en produkt av undermålig design.

Batterier som sprängs m.m. är absolut inget unikt för Samsung. Du riskerar att telefonen sprängs i byxorna oavsett vilken telefon du köper. Skulle du köpa en reviderad Note 7 så kan du vara säker på att den har setts över ur säkerhetsaspekt långt fler gånger än konkurrenterna i just denna upplaga.

Skrivet av Maltafalas:

Inte riktigt samma sak, Volkswagen fuskade ju medvetet för att få sina bilar att se bättre ut än konkurrenternas. Det i min mening gör att man undviker företaget. Inte feltillverkning, det kan hända vem som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har du rätt i, men det är inte riktigt det som diskuteras heller. Och så länge de inte fuskar med nästa serie så ser jag ingen anledning till att bojkotta VW heller. Du som konsument ska alltid ha ditt bästa i åtanke, råkar VWs bilar vara bäst det året - varför inte köpa? Att du går och kastar sneda blickar på deras ledning skiter de fullständigt i.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

kommer vänta på min oavsett. Bra att samsung var relativt snabba med det hela dock och inte drog en Apple (iPhone 4 releasen) och sa till användare att "ladda telefonen på rätt sätt"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Nej, det är exakt samma liknelse. Jag sa att Volvon gick sönder, inte hur. Kompisen blev invald.

Poängen är att du kan inte straffa ett helt företag för en felaktig produkt, speciellt inte när de vidtar större åtgärder för att rätta till problemet. Annars så kan du knappast handla av något företag alls, för de flesta har någon gång lanserat en produkt av undermålig design.

Batterier som sprängs m.m. är absolut inget unikt för Samsung. Du riskerar att telefonen sprängs i byxorna oavsett vilken telefon du köper. Skulle du köpa en reviderad Note 7 så kan du vara säker på att den har setts över ur säkerhetsaspekt långt fler gånger än konkurrenterna i just denna upplaga.

vadå kompisen blev invald?

nej, du sa inte hur den gick sönder. men eftersom du sa det som du gjorde antar jag att den lugnt la av. om en bil spontant exploderar eller börjar brinna säger man inte "bilen gick sönder efter 500mil". då säger man att den exploderade.

och klart jag kan straffa dom för det, annars blir det ju "ja, jag vet att du gjorde fel. men här är mer pengar för vad som hände spelar ingen roll för du gjorde åtgärder för att förhindra det".
fullt medveten om att det inte är unikt till samsung. och har samma varningsflagga emot andra företag som råkat ut för samma saker. jag ser till kvaliteten och hur extrema felen var.
kan skärmen blinka till en sekund en gång om dagen? ett fel, men kommer inte undvika dom för det.
kan laddningen glappa ibland? ett fel, men kommer inte undvika dom för det.
kan batteriet explodera och börja brinna när man laddar den? ett fel jag definitivt kommer undvika eftersom det är farligt för individen och jag anser att ha kvar en lägenhet som inte är nedbrunnen eller ett ben som är sönderbränt för den får för sig att brinna i fickan.

klart det spelar roll hur du lägger fram allt då, en bil som lägger av kan vara allt från bilbatteriet tar slut till att den sprängs i bitar. om du vägrar lägga fram hur den gick sönder får du ju leva med hur jag tolkar det, speciellt när tråden handlar om note 7 som har exploderat

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

vadå kompisen blev invald?

nej, du sa inte hur den gick sönder. men eftersom du sa det som du gjorde antar jag att den lugnt la av. om en bil spontant exploderar eller börjar brinna säger man inte "bilen gick sönder efter 500mil". då säger man att den exploderade.

och klart jag kan straffa dom för det, annars blir det ju "ja, jag vet att du gjorde fel. men här är mer pengar för vad som hände spelar ingen roll för du gjorde åtgärder för att förhindra det".
fullt medveten om att det inte är unikt till samsung. och har samma varningsflagga emot andra företag som råkat ut för samma saker. jag ser till kvaliteten och hur extrema felen var.
kan skärmen blinka till en sekund en gång om dagen? ett fel, men kommer inte undvika dom för det.
kan laddningen glappa ibland? ett fel, men kommer inte undvika dom för det.
kan batteriet explodera och börja brinna när man laddar den? ett fel jag definitivt kommer undvika eftersom det är farligt för individen och jag anser att ha kvar en lägenhet som inte är nedbrunnen eller ett ben som är sönderbränt för den får för sig att brinna i fickan.

klart det spelar roll hur du lägger fram allt då, en bil som lägger av kan vara allt från bilbatteriet tar slut till att den sprängs i bitar. om du vägrar lägga fram hur den gick sönder får du ju leva med hur jag tolkar det, speciellt när tråden handlar om note 7 som har exploderat

Jag är ledsen, men jag får ont i ögonen av att titta på din text. Vad "man säger" och inte är nog inget du bör predika om. Jag menar inte att göra detta till en pajkastning, men läs lite mellan raderna och ta poängen för vad den är så kan vi nog föra diskussion.

I alla fall, om du är så rädd för exploderande och självantändande elektronikprodukter så kanske du ska undvika allt med batterier i. Som jag sa förut, ansvariga på Samsung höjer nog inte ett ögonbryn över din trångsynthet och du straffar enbart dig själv i längden i och med att du möjligen väljer bort en bättre produkt p.g.a. någon gammal felaktig världsbild om tillverkaren av den produkten är "elaka".

Jag är helt med på att olika värdegrunder kan hindra en människa från att handla ifrån ett visst företag. Tillämpning av barnarbete eller dylikt. Men en taskig produkt av tusentals, där tillverkaren dessutom ärligt och öppet talar om förlusten de själva dragit på sig, är förlåtligt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tråkigt att det hänt men iaf bra att det tar tag i det så pass snabbt och återkallar samt erbjuder byte utan knussel till skillnad från vad en frukt produkt gjorde för några år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av LeVvE:

Tycker Samsung har skött det hela grymt bra, gör allt de kan för att kunna åtgärda problemet så smidigt som möjligt.

Finns andra tillverkade som borde hålla ögonen öppna och ser hur man ska göra.

Håller med er.
Shit happens, all the time.

Återkallningar ska inte ser som negativa för ett varumärke, snarare positiva att de faktiskt tar hand om felen. Negativa delen får de redan i plånboken som det smäller om.
Med tanke på Samsungs skit tidigare så tycker jag att detta visar att de kanske lärt sig. Ta ekonomiska smällen och håll kunderna nöjda så långt det går.

Finns gott om trådar på fel på olika telefonmärken som skött detta urdåligt, där de både nekar garanti, samt tom skyller på kunden för ett ursprungsfel. Då tycker jag hellre återkallning är det enda rätta.

Skrivet av anon159643:

Om man har tufft på sitt jobb fundera på vilka mardrömmar testledaren för just batteriet til denna telefon på samsung har.

Tänk dig... nån stackare har behövt kontakta chefen, och säga: "Vi måste återkalla alla dessa enheter...". Frågan är då, har han ett jobb längre?

Skrivet av anon159643:

Instämmer helt, ett mobilbatteri som laddas dagligen tappar väl sin kraft efter 2-3år... Ska man då slänga mobilen nu eller? (ja det går allt byta batteri ändå)

Beror helt på hur batterier använts och hur det är designat faktiskt.
Billiga enheter som man kan byta batteri på enkelt, har ofta kortare livslängd på sina batterier, då detta inte behöver hålla garantitiden på samma sätt. Tekniskt sett dock har jag laptop batterier, original japan HP batterier från gamla goa tiden, som är 8-10 år gamla nu, och än håller 60-70% laddning.

Så det går att göra så att batteriet håller 3+ år, med 80% kvar. Problemet är att folk, 1. laddar ur dem (djupt), 2. tillverkaren inte gör dem så bra som de borde vara 3. Batterierna redan när de är 100% inte riktigt räcker till allt man vill på enheten.

Enda du som slutkund kan göra är att sluta köpa telefoner med uselt batteri + se till att ladda dem ordentligt (och inte ligga och dra ut sista 20% hela tiden).
Men visst, det går att lämna in och få bytt batteriet på nån liten mobilfirma (finns lite varstans i landet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltafalas:

Inte riktigt samma sak, Volkswagen fuskade ju medvetet för att få sina bilar att se bättre ut än konkurrenternas. Det i min mening gör att man undviker företaget. Inte feltillverkning, det kan hända vem som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom fuskade med flit för att kunna sälja dieselbilarna i US då de har omänskliga krav på miljöutsläppen där. Nu menar jag inte att det enbart var därför utan en av orsakerna. Ändå fel att fuska. Men tänk vilken guldmarknad att komma in där

Edit: För att slippa ev troll och påhopp så kan jag väl friskriva mig och säga att det inte är information från deras VD utan information från en av deras anställde i Tyskland. Så det kan vara en viss risk att det inte stämmer. Men det låter ändå vettigt. US har väldigt höga krav på dieselutsläppen vilket är orsaken till att alla i princip kör med bensin där borta.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag är ledsen, men jag får ont i ögonen av att titta på din text. Vad "man säger" och inte är nog inget du bör predika om. Jag menar inte att göra detta till en pajkastning, men läs lite mellan raderna och ta poängen för vad den är så kan vi nog föra diskussion.

I alla fall, om du är så rädd för exploderande och självantändande elektronikprodukter så kanske du ska undvika allt med batterier i. Som jag sa förut, ansvariga på Samsung höjer nog inte ett ögonbryn över din trångsynthet och du straffar enbart dig själv i längden i och med att du möjligen väljer bort en bättre produkt p.g.a. någon gammal felaktig världsbild om tillverkaren av den produkten är "elaka".

Jag är helt med på att olika värdegrunder kan hindra en människa från att handla ifrån ett visst företag. Tillämpning av barnarbete eller dylikt. Men en taskig produkt av tusentals, där tillverkaren dessutom ärligt och öppet talar om förlusten de själva dragit på sig, är förlåtligt.

du säger att du får ont i ögonen av att läsa min text, och kallar mig trångsynt. men ändå sitter du och predikerar över att jag gör fel val och att det jag tycker är fel istället för att låta mig ha min åsikt där jag kan förklara grunderna till att min åsikt existerar.
det gör mig ledsen att veta att du har din åsikt, och om jag inte delar den så har jag fel.
du sitter och berättar till mig vad som är förlåtligt och vad som inte är förlåtligt.
du sitter och säger att jag anser att företag är elaka för att dom gjort en felaktig produkt, helt utan att jag sagt att dom är elaka. har bara sagt vad jag gör och tänker göra. sitter inte och säger åt folk att inte köpa deras produkter eller något. utan det är du som kallar mig trångsynt för att jag inte kan se bort från något som hänt som jag anser är allvarligt.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@scienta:
@Christley:
Scienta har en poäng med att man ska undvika alla produkter med batteri om man är rädd det ska explodera. Även om just mobiler verkar vara mer utsatta än andra.

Så att utesluta dem helt är ju kanske fel, men om chistley gör det valet så får han väl göra det. Finns ingen anledning att övertala honom eller predika om att han ska fortsätta köpa samsung.
Sen om problemen upprepas med exploderande batterier så ska man nog undvika just det märket. hade jag också gjort. Men det är många företag som gör fel men inte erkänner det eller bryr sig om att fixa det heller. Så för det ska väl samsung ha ett plus i kanten.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd

Är så där när dom ska snåla in på allt så mycket det går och sälja i lyxförpackning och är ett sådant fel som inte ska få hända idag då företag borde testa sina produkter för att se var e.v svagheter kan ligga och åtgärda dom och ett företag som samsung ska fan ha råd att kolla laddning och batterier riktigt och är mer 500kr fake kina mobil problem som inte ska få förekomma på den nivån

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Är så där när dom ska snåla in på allt så mycket det går och sälja i lyxförpackning och är ett sådant fel som inte ska få hända idag då företag borde testa sina produkter för att se var e.v svagheter kan ligga och åtgärda dom och ett företag som samsung ska fan ha råd att kolla laddning och batterier riktigt och är mer 500kr fake kina mobil problem som inte ska få förekomma på den nivån

Verkligheten är inte så lätt som du tror. Det är väldigt låg felfrekvens (35 av flera tusen mobiler har brunnit/exploderat), men konsekvenserna är så allvarliga att man drar tillbaka alla för att råda bot på problemet.
Bara för att man är ett stort företag med massa pengar betyder det inte att man kan skydda sig mot alla fel. Se bara på Dreamlinern som fick problem med batterier som började brinna, är ju ännu viktigare att batterier inte börjar brinna i ett flygplan men det gjorde dom ändå, trots att Boeing är ett stort företag med massa pengar/anställda osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Håller med er.
Shit happens, all the time.

Återkallningar ska inte ser som negativa för ett varumärke, snarare positiva att de faktiskt tar hand om felen. Negativa delen får de redan i plånboken som det smäller om.
Med tanke på Samsungs skit tidigare så tycker jag att detta visar att de kanske lärt sig. Ta ekonomiska smällen och håll kunderna nöjda så långt det går.

Finns gott om trådar på fel på olika telefonmärken som skött detta urdåligt, där de både nekar garanti, samt tom skyller på kunden för ett ursprungsfel. Då tycker jag hellre återkallning är det enda rätta.

Tänk dig... nån stackare har behövt kontakta chefen, och säga: "Vi måste återkalla alla dessa enheter...". Frågan är då, har han ett jobb längre?

Beror helt på hur batterier använts och hur det är designat faktiskt.
Billiga enheter som man kan byta batteri på enkelt, har ofta kortare livslängd på sina batterier, då detta inte behöver hålla garantitiden på samma sätt. Tekniskt sett dock har jag laptop batterier, original japan HP batterier från gamla goa tiden, som är 8-10 år gamla nu, och än håller 60-70% laddning.

Så det går att göra så att batteriet håller 3+ år, med 80% kvar. Problemet är att folk, 1. laddar ur dem (djupt), 2. tillverkaren inte gör dem så bra som de borde vara 3. Batterierna redan när de är 100% inte riktigt räcker till allt man vill på enheten.

Enda du som slutkund kan göra är att sluta köpa telefoner med uselt batteri + se till att ladda dem ordentligt (och inte ligga och dra ut sista 20% hela tiden).
Men visst, det går att lämna in och få bytt batteriet på nån liten mobilfirma (finns lite varstans i landet).

Ibland kan ett mobilbatteri tappa ström väldigt snabbt när du använt den några år. Går från typ +90% till under 50% på en timme. Man kan åtgärda det genom att låta den ladda i 8 timmar eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

du säger att du får ont i ögonen av att läsa min text, och kallar mig trångsynt. men ändå sitter du och predikerar över att jag gör fel val och att det jag tycker är fel istället för att låta mig ha min åsikt där jag kan förklara grunderna till att min åsikt existerar.
det gör mig ledsen att veta att du har din åsikt, och om jag inte delar den så har jag fel.
du sitter och berättar till mig vad som är förlåtligt och vad som inte är förlåtligt.
du sitter och säger att jag anser att företag är elaka för att dom gjort en felaktig produkt, helt utan att jag sagt att dom är elaka. har bara sagt vad jag gör och tänker göra. sitter inte och säger åt folk att inte köpa deras produkter eller något. utan det är du som kallar mig trångsynt för att jag inte kan se bort från något som hänt som jag anser är allvarligt.

Skrivet av fragwolf:

@scienta:
@Christley:
Scienta har en poäng med att man ska undvika alla produkter med batteri om man är rädd det ska explodera. Även om just mobiler verkar vara mer utsatta än andra.

Så att utesluta dem helt är ju kanske fel, men om chistley gör det valet så får han väl göra det. Finns ingen anledning att övertala honom eller predika om att han ska fortsätta köpa samsung.
Sen om problemen upprepas med exploderande batterier så ska man nog undvika just det märket. hade jag också gjort. Men det är många företag som gör fel men inte erkänner det eller bryr sig om att fixa det heller. Så för det ska väl samsung ha ett plus i kanten.

Jag ber helt om ursäkt, jag trodde vi förde en diskussion kring tankesätt. Det angår väl inte mig vad ni köper för produkter (jag har absolut inte sagt att du prompt ska köpa produkter ifrån företag x eller y), men när man öppet kommenterar på ett forum som är till för diskussion så förutsätter jag att man är insatt i den premissen. Det här är inte facebook där man ventilerar sig kryptiskt för att sen "inte vilja prata om det". Vad är poängen med att ens kommentera om man inte är beredd att driva det vidare?

Jag ser att vi inte kommer vidare här, så lycka till med bojkottandet! Det blir inte många företag kvar att handla av med den inställningen.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@scienta:
Nä alla företag gör ju någon typ av tabbe nångång. Så möjligheterna att köpa produkter minskar ju för varje...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Ibland kan ett mobilbatteri tappa ström väldigt snabbt när du använt den några år. Går från typ +90% till under 50% på en timme. Man kan åtgärda det genom att låta den ladda i 8 timmar eller mer.

Jepp, känner till det, men bra tips ändå

Kort sagt, att fullt ladda era batterier nån gång, typ var 10:e laddning eller iaf typ var/varannan vecka är faktiskt inte fel. En del pers laddar ju sina telefoner fullt var natt, vilket fungerar, men sliter på batteriet på andra sätt (ladd-cykler).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

min morsa som bara köpt samsung och apple innan vägrar nu köpa samsung av just rädslan för detta.
jag som köper det bästa vid det tillfället kommer tänka en extra gång med samsung.
tvekar att vi två är dom enda som börjar tänka efter

Jag är mindre rädd att handla från ett företag som erkänner ett fel och åtgärdar det än ett som låtsas att inget är fel och bara är tysta.
Hur vet du att din nuvarande telefon inte kan explodera?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

min morsa som bara köpt samsung och apple innan vägrar nu köpa samsung av just rädslan för detta.
jag som köper det bästa vid det tillfället kommer tänka en extra gång med samsung.
tvekar att vi två är dom enda som börjar tänka efter

Håller med, samtidigt känns det som att många snart kommer att glömma denna fadäs och stå med öppen plånbok igen.

Själv har jag en Elephone P9000 och kunde inte vara nöjdare.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Jag är mindre rädd att handla från ett företag som erkänner ett fel och åtgärdar det än ett som låtsas att inget är fel och bara är tysta.
Hur vet du att din nuvarande telefon inte kan explodera?

klart den kan. men har inte läst om folk som haft den explodera än och min har inte exploderat. går på rapporter helt enkelt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag har försökt att upplysa mina vänner om existensen av t.ex. oneplus 2, oneplus 3, oneplus X, Nexus telefoner, Huawei telefoner med mera men ändå när de kommer ner till valet så ser jag dem komma med sina samsung telefoner och klagar på sina 600kr i månaden abonnemang... hur får man dessa bakåtsträvare att tänka efter?

Folk som köper mobiler på avbetalning är det nog meningslösa att rationalisera med...

Men något jag tänkt på är hur mycket mer kraft det är i vissa laddare idag, särskilt till surfplattor. Vet att originalladdaren till min tab S2 blev helt löjligt varm, slutade med att skalet runt kabeln började smälta nära micro-usbn. Den skulle jag aldrig lämnat på laddning obevakad, idag använder jag en billig tredjepartsladdare istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av tvelander:

"men den som förbeställt en Galaxy Note 7 kan välja att byta ut den mot en "likvärdig" produkt."

**Då undrar jag va det är... nä men ville ha en note 7 men då får ta något annat glöm pengarna tillbaka ^^

Eller vadå

Är ganska säker på att konsument lagen är tydlig här, om du inte får varan du betalat för kan du kräva pengarna tillbaka.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Det kanske lär industrin att ge fan i integrerade batterier. Hade varit en aning billigare att bara skicka ut nya batterier.

Det är ju idiot konsumenter som pushar för de.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Undra om dom lär sig av misstagen och går tillbaka till utbytbart batteri i Note 8 då.. Har haft min Note 4 i två år och är inne är inne på mitt tredje batteri.

3 batterier på 2 år bådar illa. Är det originalbatterier du kär med eller billigare varianter?ett batteri ska ju hålla minst 2 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Nej, det är exakt samma liknelse. Jag sa att Volvon gick sönder, inte hur. Kompisen blev invald.

Poängen är att du kan inte straffa ett helt företag för en felaktig produkt, speciellt inte när de vidtar större åtgärder för att rätta till problemet. Annars så kan du knappast handla av något företag alls, för de flesta har någon gång lanserat en produkt av undermålig design.

Batterier som sprängs m.m. är absolut inget unikt för Samsung. Du riskerar att telefonen sprängs i byxorna oavsett vilken telefon du köper. Skulle du köpa en reviderad Note 7 så kan du vara säker på att den har setts över ur säkerhetsaspekt långt fler gånger än konkurrenterna i just denna upplaga.

Det har du rätt i, men det är inte riktigt det som diskuteras heller. Och så länge de inte fuskar med nästa serie så ser jag ingen anledning till att bojkotta VW heller. Du som konsument ska alltid ha ditt bästa i åtanke, råkar VWs bilar vara bäst det året - varför inte köpa? Att du går och kastar sneda blickar på deras ledning skiter de fullständigt i.

Varför kan man inte straffa företag på det viset? Jag vägrar köpa produkter från företag som misskött sig på ett eller annat vis.

Ledningen kanske skiter i vad jag tycker om dom, däremot skiter dom inte i när tappar en potentiell kund, för alltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

3 batterier på 2 år bådar illa. Är det originalbatterier du kär med eller billigare varianter?ett batteri ska ju hålla minst 2 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Alltid kört original. Visst, dom är ju inte helt slut, men droppar från 30% till 3% helt plötsligt.. Funkar att ha med som back-up batteri, men numer tycker tydligen tillverkarna att det är smidigare att släpa runt på en powerbank än ett extra batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Varför kan man inte straffa företag på det viset? Jag vägrar köpa produkter från företag som misskött sig på ett eller annat vis.

Ledningen kanske skiter i vad jag tycker om dom, däremot skiter dom inte i när tappar en potentiell kund, för alltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Som tidigare nämnts, med det tankesättet så kan du snart nog inte handla någonting. Samsung, Intel, IKEA, VW, Apple - företag som jag på rak arm kan nämna har varit inblandade i någon form av "skandal" som skulle kunna motivera folk att bojkotta deras produkter.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mirialia:

Varför kan man inte straffa företag på det viset? Jag vägrar köpa produkter från företag som misskött sig på ett eller annat vis.

Ledningen kanske skiter i vad jag tycker om dom, däremot skiter dom inte i när tappar en potentiell kund, för alltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du köper basicly 0 varor?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FL3JM:

Verkligheten är inte så lätt som du tror. Det är väldigt låg felfrekvens (35 av flera tusen mobiler har brunnit/exploderat), men konsekvenserna är så allvarliga att man drar tillbaka alla för att råda bot på problemet.
Bara för att man är ett stort företag med massa pengar betyder det inte att man kan skydda sig mot alla fel. Se bara på Dreamlinern som fick problem med batterier som började brinna, är ju ännu viktigare att batterier inte börjar brinna i ett flygplan men det gjorde dom ändå, trots att Boeing är ett stort företag med massa pengar/anställda osv.

Nä samsung har säkert en massa leverantörer av batterier som ändå ska testas både från bolagen som tillverkar samtidigt som samsung ska hålla koll så det finns goda marginaler så sådant inte exister och samma gäller boeing även fast deras batterier är mer avancerade så ska ALLA batterier vara kollade flera gånger och ett problem som inte ska existera hos stora leverantörer och är inte rocket science att testa laddning samt temp så alla celler håller måttet och är en sak om det är billiga d.i.y grejor men så stora företag ska klara en sån grej

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w