Bahnhof: "Vi lagrar endast det vi måste"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

KJ kommer få det hett om öronen om de inte sparar tillräckligt med uppgifter (vilket jag är övertygad om att han gör). Det är inte bara "oskyldiga" fildelare som vårt rättsväsen försöker få bukt med. Det är även annan tung kriminalitet som t.ex pedofiler. Vem vid sina sinnens fulla bruk vill underlätta för dessa kriminella element i vårt samhälle förstå jag inte?

Alla blir liddande av den mentaliteten då informationen används för att fängsla Åsa 80 år som laddat ner en musik fil (skamligt jag vet, fy fan vilket brott!).

Ist borde man göra det mest logiska, ha en avdelning som faktiskt letar bara efter brottslingar, och inte alldagliga fildelare som det i dagsläget andvänds för, för att avskräcka andra "Våga inte! big brother-Hollywood/USA- har koll på er!"

Sen har det redan vissat sig att IPRED inte har haft så stor effekt på just internet brottsligheten då bara 1,58% av det som begärdes ut ifrån Tyskland för några år sedan handlade om just riktiga brottslingar har jag för mig, kvotera mig dock inte för den siffran är säkert fel, men har för mig det var 1-2% det låg runt(nyheten handlade just om hur dålig effekt det haft jäntemott personliga friheten som förlorats), och den siffran kommer vara samma för de flesta länder då man har snarlika metoder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Fast nu har ju Bahnhof sagt "vi har inte uppgifterna de vill åt" och BB2 sa bara "vi ger bara ut när det finns domstolsbeslut", and lo and behold; Det finns domstoltbeslut.
Capish?

Sedan skiter jag i vilket då jag kör VPN och använder billigaste operatören.

Exakt som du skriver "sagt" att dom ej har..Men bevis det finns ju inte att så är fallet.Man ska nog inte lita till 100% vad som skrivs på internet.Domstols beslut måste även Bahnhof följa skillnaden är att dom kommer överklaga vilket inte Telia ens försökte göra.
Tycker det är att ange falsk trygghet ibland Bahnhofs kunder som tror dom är 100% skyddade och kan tanka ner som vanligt vilket ej är fallet..
BB2 säger iallafall att det kan hända att det lämnas ut..

Bredband2 : Ja, vi lagrar på samma sätt som Bahnhof. Vänligen, Martin

Finns inget domstolsbeslut mot BB2 vad jag vet.Enbart Telia

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Samma sekund jag får fiber blir det Bahnhof.
Tycker Bahnhof kan ta och starta politiskt parti också så man har något vettigt att rösta på kommande val.

Host host

http://www.piratpartiet.se/

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Vore ett alternativ om dom inte förespråkade friinvandring och bort med Sveriges gränser. Tråkigt att dom inte bara fokuserar på kärnfrågan utan måste vara mer extrema än miljöpartiet i sin politik.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vore ett alternativ om dom inte förespråkade friinvandring och bort med Sveriges gränser. Tråkigt att dom inte bara fokuserar på kärnfrågan utan måste vara mer extrema än miljöpartiet i sin politik.

aj fan ja då gick dom bort direkt :/

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur Ownit ställer sig till detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Vilken överraskning att sweclockers gör mer reklam för banhof, för övrigt kommer detta beteende med största sannolikhet leda till att det kommer mycket hårdare lagar eftersom de vill försäkra sig om att alla kryphål blir igentäppta

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl bra att kryphålen blir igentäppta? Om vår demokrati fortfarande fungerar något sånär så borde det ju inte det bara ske till företagens intressen heller. Oavsett vad så är det bättre med tydlighet än att privata pirajor flyter omkring som idag och hotar folk med "lagens stöd".

Permalänk

Kan någon klargöra lite.
Låt oss säga Kalle 23 har laddat ner, har telia och ingår i gruppen som blev utlämnad.
Vad är det för uppgifter som lämnas ut?
Information om vilka sidor Kalle har varit inne på?
Kan de läsa hans arbetsansökningar på mailen, samt CV i PDF?
Hans onlinechatt med läkaren, samt vilka mediciner han hämtat ut via onlineapoteket?
Hans porrvanor?
Andra sidor än den han använde just för den filmen?
Hans kontouppgifter på banken, hur mycket pengar/skulder han har där?
Vad han har köpt på nätet?

Eller får de bara fram den informationen som de begär? Tex. TPB Kl16:30 den filmen?
Hur långt tillbaka får de informationen? Ett halvår? Ett år?

Det slängs så mycket siffror och information fram och tillbaka att det är omöjligt att veta.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper_83:

Vad är det för uppgifter som lämnas ut?

Namn och adress till ägaren av IP vid en viss tidpunkt.
Tidsspannet beror på hur länge ISP sparar data i t.ex. faktureringssystem, Telia 6 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper_83:

Kan någon klargöra lite.
Låt oss säga Kalle 23 har laddat ner, har telia och ingår i gruppen som blev utlämnad.
Vad är det för uppgifter som lämnas ut?
Information om vilka sidor Kalle har varit inne på?
Kan de läsa hans arbetsansökningar på mailen, samt CV i PDF?
Hans onlinechatt med läkaren, samt vilka mediciner han hämtat ut via onlineapoteket?
Hans porrvanor?
Andra sidor än den han använde just för den filmen?
Hans kontouppgifter på banken, hur mycket pengar/skulder han har där?
Vad han har köpt på nätet?

Eller får de bara fram den informationen som de begär? Tex. TPB Kl16:30 den filmen?
Hur långt tillbaka får de informationen? Ett halvår? Ett år?

Det slängs så mycket siffror och information fram och tillbaka att det är omöjligt att veta.

Som jag förstår det skickar spridningskollen xxx.xxx.xxx.xxx ip adress till Telia med ansökan om vem denna till hörde i tidsrummet dom hittade denna på en av de övervakade film/serier. Telia svara med namn och adress på personen som i detta fall kunna ha varit Kalles föräldrar.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem

Jag har uppfattat det som att jag kan byta mitt Telia 100/100 fiber mot Bahnhof, fortfarande via Telias nät. Någon som har en uppfattning om det vore ett klokt beslut? Det jag hakar upp mig på är att Bahnhof verkar ta kamp medan Telia inte verkar bry sig nämnvärt.

I övrigt har jag alltid varit 100% nöjd med Telia. Snabb leverans och kontaktbara.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Namn och adress till ägaren av IP vid en viss tidpunkt.
Tidsspannet beror på hur länge ISP sparar data i t.ex. faktureringssystem, Telia 6 månader.

Skrivet av ixthys:

Som jag förstår det skickar spridningskollen xxx.xxx.xxx.xxx ip adress till Telia med ansökan om vem denna till hörde i tidsrummet dom hittade denna på en av de övervakade film/serier. Telia svara med namn och adress på personen som i detta fall kunna ha varit Kalles föräldrar.

Tack

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

"T3 Hej! För LEK-ändamål sparar vi informationen i sex månader, vilket lagen kräver, men för andra ändamål än LEK sparar vi inte informationen alls för att maximalt skydda våra kunders integritet. Med vänlig hälsning, Johan T3"

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Inaktiv

Någon som känner till om man kan byta till Bahnhof som internetleverantör om man innehar Telias TV utbud?

Jag hittar inte detta på deras FAQ och kan inte stå i kö hos Telia. Det är värre än försäkringskassan.