Bilstereo direkt till 12 volt.

Permalänk

Bilstereo direkt till 12 volt.

Tjena jag håller på med ett litet fritidsprojekt och jag ska koppla in en bilstero till ett batteri men jag ska även vara helt ärlig här, jag vet inte riktigt hur kablarna ska gå, röd,svart och gul vet jag men sen är det 2 till som jag inte har så hög kännedom av och jag vill inte ta några onödiga risker så jag frågar er.
https://66.media.tumblr.com/3e1871c2f1df1d2eb8042daf04b28853/... bild på iso kablage.

Permalänk
Medlem

Blå kabel brukar vara "remote" det vill säga om du ska slå igång ett slutsteg t.ex

Permalänk

@Mirage: Den som är separat?

Permalänk
Medlem

På de bilstereos jag köpt har det suttit små tags på de kablar i härvan som inte sitter fast i kontakterna i båda ändar, ex remote.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

är det inte.

Svart = Jord
Gul = Tändningen /Av/på
Röd = Konstant ström /minne
Blå = Remote?

Permalänk
Medlem

Står väl på radion annars?

Men styrning från tändning är väl den ena skulle jag gissa

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

hmm.. går inte den triggern (blå) ut från kontakten?

eller vad menar du med 2 till du inte vet?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

@AndreaX: Att det är två stycken blåa, en som sitter i sedan den som inte gör det men den är till remoten såg jag nu, andra vet ja ej.

Permalänk

Den blå är 12v ut för att styra till exempel ett slutsteg eller en motoriserad skärm.

Vill du koppla bilstereo till 12v hemma så parar du ihop den gula och den röda kabeln och kopplar till 12vplus på ditt batteri.
Svarta kabeln går till minus.

Blå kan du strunta i.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.