Ämnesval, vetenskaplig rapport - Datateknik

Permalänk

Ämnesval, vetenskaplig rapport - Datateknik

Hejsan!

Jag går för tillfället första året på civilingenjörsprogrammet datateknik. I en av kurserna har vi fått i uppgift att göra en vetenskaplig rapport som rör ämnet datalogi, företrädelsevis människa-datorinteraktion. Rapporten ska inte vara världsrevolutionerande utan är snarare en övning för att lära sig att skriva vetenskapliga rapporter. Den ska dock inte bara lyfta fram fakta utan ska även tillföra något nytt till ämnet i form av analys och diskussion.

Har dock stora problem att komma på ett bra ämne att skriva om. Jag har googlat runt lite och det mesta som kommer upp är kring AI-forskning, vilket i för sig är intressant men mycket avancerat. Det känns som mer tid måste läggas på research kring ämnet än den faktiska skrivuppgiften.

Min fråga är då: Finns det några basic-ämnen man kan skriva om samt föra en diskussion på inom ämnet datalogi? Jag tänker mig något ämne som är likt den där analysen av George Orwells "Animal farm" etc. man gjorde i ettan av gymnasiet.
Kanske finns det någon annan som också fått denna uppgift i ettan. Vad skrev ni om i eran rapport?

Tack på förhand!

Permalänk

Jag har gjort lite blandat inom datateknik, mina lärare är väldigt öppensinnade så vi har fått välja ganska breda ämnen inom ämnet. Jag har skrivit mycket om ekonomiska problemet som kan dyka upp, hur människor enkelt kan få en negativ syn på teknologi, hur ex NSA och Microsoft lagrar data och vilka fördelar och nackdelar detta har. Samt även om tolerans / intolerans som jag har läst mycket på själv (Youtube drama, hur folk beter sig på forum jämfört med vardagliga livet).

Roligast för mig är verkligen beteende händelser inom människan när "hen" är på internet. Det finns ett par böcker som beskriver tolerans och intolerans i verkligheten, applicerar man dessa exempel på internet så känns verkliga event (till exempel den kristna kyrkans splittrande under 1000-talet och framåt) som ett litet event ibland jämfört med nät argument som har gått helt ur proportion. (Exempelvis TekSyndicate dramat nu senaste som verkligen har intressanta event)

Permalänk
Rekordmedlem

Förstärkt verklighet kan kanske vara ett passande område att skriva om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Funderat på datasäkerhet? Hur människor är mer och mer uppkopplade på öppna nät och hur riskerna ökar? Vilka hot finns? Är folk medvetna om hur mycket information som kan finnas på sin mobil t ex?

En annan idé kan vara hur teknologi fått lagar att ändras, titta på t ex spotify och hur det revolutionerat sättet vi lyssnar på musik idag.

Som mrqaffe sa, augmented reality är något som går att skriva om. Hur det bara är början och vad som kommer härnäst?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Inaktiv

There it's something in the sky! Molmet blir bara hetare och hetare för var dag som går. Till och med ungdomar sätter egna molm hemma som de fjärrstyr från sina mobiler och surfplattor. Detta med att bloata ner sin dator med en massa dritt som man kör är så 1800tal

Enligt min mening går vi allt mer emot datorterminaler igen. https://sv.wikipedia.org/wiki/Datorterminal

Liksom en stor del av folket använder typ bara sin dator för att kunna mata in information(mus/tagentbord) och sedan visa svaret på en skärm. Där det mesta sker någonstans stans som för mig på sweclockers server nu när jag skriver mitt inlägg.

Chromebooken är väl den mest molmbaserade datorn som finns nu och undra hur det blir i framtiden?

Permalänk
Medlem

Kommer spontant att tänka på social hacking eller vad det kallas... Dvs när man går förbi en brandvägg värd två mille genom att ringa till Anita på löner och låtsas som att man jobbar på IT och behöver hennes lösenord...
Vet inte riktigt hur du skulle få ihop en vetenskaplig rapport på det utan det har mer det första dom dök upp i huvet på mig.

Skickades från m.sweclockers.com