Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Usb 5v till 12v step-up kabel

Vart kan jag hitta en sådan snabbt som tusan?

En sådan här fast möjligtvis från svensk butik.
http://m.ebay.com/itm/USB-DC-5V-to-DC-12V-Step-Up-Module-Conv...

Måste ha en till helgen för att kunna ladda kamera från power banks
Någon som vet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2008

Generellt kan sägas att det inte går att med en vanlig kabel höja spänningen från ex 5 volt till 12 volt. Det finns iofs dc-dc förvandlare att köpa på ebay för några tiokronor som man säkert kan fixa ihop något med men oftast är dessa så kallade step-down varianter som enbart klarar av att gå från en hög till en låg spänning och det du behöver är en step up variant.

Lyckas du fixa en step up variant måste du sedan notera att du inte kommer kunna få ut speciellt hög effekt vilket kanske eventuellt kan ställa till det lite om din kamera kräver mer ström än tillgängligt. Ett vanligt powerpack/powerbank har vanligtvis 2.1a med 5v, det ger en effekt på 10.5watt. När du transformerar upp detta till 12 volt får du säkert minst 10% förlust i form av värme och dina 10.5 watt blir 10.5*0.9=watt vilket vid 12 volt blir 0.7875a.

Kolla därför på din orginalladdare vad det står att den ska ha. Står det typ 12v 1.5a så lär det inte gå emd ett vanligt powerpack.

Nu finns det iofs powerpacks med möjlighet att mata ut mer effekt/volt än de vanliga modellerna (typ 12volt, 3a för att ladda en fullstor laptop) men dessa är dyra och tillgången i sverige är väldigt dålig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2004

helt sjukt! Jag är också på jakt efter just det nu snabbt som tusan!
Blir nog dock ett diy-bygge av en usb-kabel och en dc-dc-omvandlare, eller vänta länge på ebay istället

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av guos89:

Generellt kan sägas att det inte går att med en vanlig kabel höja spänningen från ex 5 volt till 12 volt. Det finns iofs dc-dc förvandlare att köpa på ebay för några tiokronor som man säkert kan fixa ihop något med men oftast är dessa så kallade step-down varianter som enbart klarar av att gå från en hög till en låg spänning och det du behöver är en step up variant.

Lyckas du fixa en step up variant måste du sedan notera att du inte kommer kunna få ut speciellt hög effekt vilket kanske eventuellt kan ställa till det lite om din kamera kräver mer ström än tillgängligt. Ett vanligt powerpack/powerbank har vanligtvis 2.1a med 5v, det ger en effekt på 10.5watt. När du transformerar upp detta till 12 volt får du säkert minst 10% förlust i form av värme och dina 10.5 watt blir 10.5*0.9=watt vilket vid 12 volt blir 0.7875a.

Kolla därför på din orginalladdare vad det står att den ska ha. Står det typ 12v 1.5a så lär det inte gå emd ett vanligt powerpack.

Nu finns det iofs powerpacks med möjlighet att mata ut mer effekt/volt än de vanliga modellerna (typ 12volt, 3a för att ladda en fullstor laptop) men dessa är dyra och tillgången i sverige är väldigt dålig.

DC/DC Step-up switchregulator för 0,8A @ 12VDC från 5V får plats i kontaktdelen i den som finns på bilden. Där kanske inte sitter världens största kondensator men källan lär redan vara stabil och det brus som uppstår vid av/på/av/på/av/på/osv inne i regulatorn lär klara sig med en fysiskt liten kondning.

Trevligt fynd förresten. Visste inte att det fanns en sådan på marknaden. Lämna den dock ej ensam utan tillsyn.

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Tack för svar och för all info. Men jag måste ändå erkänna att all det här är kinesiska för mig.
Jag vet bara att det finns folk som har likadan kamera som mig som har kört på detta sett, alltså köpt vanliga power banks och sedan kört med en sån kabel som jag länkade och det ska ha fungerat för dem.
Det kanske är så att det blir sämre kräm i grejerna, det vet ni nog bättre än jag.
jag la upp en bild på väggladdaren till kameran:

Mitt alternativ, och den enda som jag har hittat är denna:

http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbat...

Känns lite overkill och lite synd att jag inte får använda dom powerbanksen som jag köpt :/ :/
sjukt dyrt också :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Köpte bjässen från jula idag. Är det någon som kan kolla på bilden jag la upp i förra inkägget och se viljen output volt som jag bör välja. Kan välja 12, 16 eller 19. Har för mig att kameran kan ta 12v-18v men jag vet inte vad det betyder riktigt. vilket är "bäst," 12v eller 16v?

Förresten, är det någon som förstår hur mycket mah denna powerbank/hjälpstart har från jula? står inte så mycket på den förrutom "peak current. 400A". Är det något?

Tacksam för all hjälp jag kan få. Det här är en helt annan värld för mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av kremsos:

Köpte bjässen från jula idag. Är det någon som kan kolla på bilden jag la upp i förra inkägget och se viljen output volt som jag bör välja. Kan välja 12, 16 eller 19. Har för mig att kameran kan ta 12v-18v men jag vet inte vad det betyder riktigt. vilket är "bäst," 12v eller 16v?

Laddaren som du lade upp en bild på tidigare säger att den ger 12V, så du bör köra på det. Rätt spänning är viktigt, för hög spänning kan förstöra kameran. Om kameran verkligen tar 12-18V så bör 16V också fungera så klart, men då bör du vara riktigt säker på det först.

När det gäller ström så drar kameran bara så mycket som den vill, så man kan inte ha för mycket ampere. Kameraladdaren ger 0.84A medan powerbanken ger 2A vid 12V, så redan vid 12V klarar powerbanken av att ge kameran så mycket ström som den vill ha.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av perost:

Laddaren som du lade upp en bild på tidigare säger att den ger 12V, så du bör köra på det. Rätt spänning är viktigt, för hög spänning kan förstöra kameran. Om kameran verkligen tar 12-18V så bör 16V också fungera så klart, men då bör du vara riktigt säker på det först.

När det gäller ström så drar kameran bara så mycket som den vill, så man kan inte ha för mycket ampere. Kameraladdaren ger 0.84A medan powerbanken ger 2A vid 12V, så redan vid 12V klarar powerbanken av att ge kameran så mycket ström som den vill ha.

Super, tack så mycket! Då kör jag på 12V.
Jag gjorde en edit på förra inlägget om kapaciteten. har du någon aning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Hittade nu att kapacitet är 14 Ah. Om jag googlar rätt så ska det vara 14000mah rätta mig gärna om jag har fel :PPp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av kremsos:

Jag gjorde en edit på förra inlägget om kapaciteten. har du någon aning?

Nej, tyvärr. På Jula-sidan så står det 14Ah, vilket betyder att den kan leverera 14A i en timme, eller 7A i två timmar, etc. Men för att den siffran ska ha någon betydelse så måste man också veta vid vilken spänning som detta gäller. Vanligtvis så brukar det vara 3.7V som gäller för USB-batterier, vilket är spänningen på de interna batterierna, men för en sån här sak vet jag inte riktigt.

Man kommer oavsett aldrig upp i den angivna kapaciteten p.g.a. diverse energiförluster samt att man inte kan använda all kapacitet (eftersom batterierna tar skada om de laddas ur för mycket). Så det enda sättet att ta reda på den praktiska kapaciteten är att testa den själv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av perost:

Nej, tyvärr. På Jula-sidan så står det 14Ah, vilket betyder att den kan leverera 14A i en timme, eller 7A i två timmar, etc. Men för att den siffran ska ha någon betydelse så måste man också veta vid vilken spänning som detta gäller. Vanligtvis så brukar det vara 3.7V som gäller för USB-batterier, vilket är spänningen på de interna batterierna, men för en sån här sak vet jag inte riktigt.

Man kommer oavsett aldrig upp i den angivna kapaciteten p.g.a. diverse energiförluster samt att man inte kan använda all kapacitet (eftersom batterierna tar skada om de laddas ur för mycket). Så det enda sättet att ta reda på den praktiska kapaciteten är att testa den själv.

Då förstår jag. Den står på laddning nu. Jag får ta och prova som du säger och se hur länge den orkar köra kameran
Återigen, tack så mycket för all hjälp!