EU backar angående tidsbegränsning för fri roaming

Permalänk
Melding Plague

EU backar angående tidsbegränsning för fri roaming

EU drar tillbaka förslaget om de nya reglerna kring tidsbegränsning för fri roaming inom EU-länderna. Anledningen tros vara den årliga gränsen på 90 dagar, som påverkar långtidsresenärer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra! Gör om och gör rätt. EU kommer aldrig kunna bli en ordentlig union om inte sådanna här saker hanteras överstatligt till konsumenternas fördel. Fan ta operatörerna och deras jävla påhittade "roamingavgifter". Hoppas det blir förbjudet med näringsförbud som följd för de som inte fogar sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att EU både vill vara en gemensam marknad men samtidigt ändå inte.

I en riktig gemensam marknad hade man kunnat köpt ett abonnemang i Rumänien och använt det i Frankrike eller Danmark eller var som helst i EU. Precis som du kan köpa ett abonnemang i Texas och använda det i New York eller Idaho. Det funkar ju inte eftersom Rumänien och Danmark är två helt skilda marknader, med helt olika förutsättningar, priser o.s.v. Så då måste man gå in och mixtra för att se till att inte folk (miss)brukar den gemensamma marknaden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Problemet är väl att EU både vill vara en gemensam marknad men samtidigt ändå inte.

I en riktig gemensam marknad hade man kunnat köpt ett abonnemang i Rumänien och använt det i Frankrike eller Danmark eller var som helst i EU. Precis som du kan köpa ett abonnemang i Texas och använda det i New York eller Idaho. Det funkar ju inte eftersom Rumänien och Danmark är två helt skilda marknader, med helt olika förutsättningar, priser o.s.v. Så då måste man gå in och mixtra för att se till att inte folk (miss)brukar den gemensamma marknaden.

Om man går in och mixtrar, och därmed begränsar den gemensamma marknaden, så bidrar man ju till att det fortsätter vara så. OK om man tycker att Rumänien och Danmark ska vara två olika marknader, då är det ju en sak. Men strövar man efter att det skall finnas en gemensam marknad där alla aktörer kan verka så kan man inte hålla på och fuska med artificiella begränsningar. Man kan inte säga att man vill "riva murarna, men bara lite grann". Det håller inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Om man går in och mixtrar, och därmed begränsar den gemensamma marknaden, så bidrar man ju till att det fortsätter vara så. OK om man tycker att Rumänien och Danmark ska vara två olika marknader, då är det ju en sak. Men strövar man efter att det skall finnas en gemensam marknad där alla aktörer kan verka så kan man inte hålla på och fuska med artificiella begränsningar. Man kan inte säga att man vill "riva murarna, men bara lite grann". Det håller inte.

Men då skulle inte inhemska företag som betalar hög skatt kunna konkurrera ut med utländska företag som inte behöver betala lika mycket skatt.
Det gör ju att företag går företag, jobb och inkomst i Sverige skulle gå förlorade.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Om man går in och mixtrar, och därmed begränsar den gemensamma marknaden, så bidrar man ju till att det fortsätter vara så. OK om man tycker att Rumänien och Danmark ska vara två olika marknader, då är det ju en sak. Men strövar man efter att det skall finnas en gemensam marknad där alla aktörer kan verka så kan man inte hålla på och fuska med artificiella begränsningar. Man kan inte säga att man vill "riva murarna, men bara lite grann". Det håller inte.

Varför inte? Räcker väl med att bygga in lagom mycket dörrar i muren.
;P

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Men då skulle inte inhemska företag som betalar hög skatt kunna konkurrera ut med utländska företag som inte behöver betala lika mycket skatt.
Det gör ju att företag går företag, jobb och inkomst i Sverige skulle gå förlorade.

Om det är ett bekymmer skall vi inte vara med i EU alls. Den fria rörligheten gäller också varor och tjänster står det ju, och då måste man ta med det. Antingen är vi med i EU eller så är vi inte. Det är ett hattande och ett velande om det där som är tramsigt tycker jag. Vi kan inte både äta kakan och ha den kvar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Om det är ett bekymmer skall vi inte vara med i EU alls. Den fria rörligheten gäller också varor och tjänster står det ju, och då måste man ta med det. Antingen är vi med i EU eller så är vi inte. Det är ett hattande och ett velande om det där som är tramsigt tycker jag. Vi kan inte både äta kakan och ha den kvar.

Man kan ha lite gemensamma regelverk för att underlätta handel men EU varken är eller kan vara en homogen zon.
Jag kan se ett värde av regelverk och standardisering utan att naiv och tro det kan vara en homogen zon för då bortser man från att olika länder kommer olika långt och har olika förutsättningar och måste få frihet att driva lokalpolitik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Man kan ha lite gemensamma regelverk för att underlätta handel men EU varken är eller kan vara en homogen zon.
Jag kan se ett värde av regelverk och standardisering utan att naiv och tro det kan vara en homogen zon för då bortser man från att olika länder kommer olika långt och har olika förutsättningar och måste få frihet att driva lokalpolitik.

Nej, inte om vi inte öppnar marknaden totalt. Visst kommer det vara knöligt i början men så är det ju med allt. Det jämnar ut sig, och så småningom så kommer då en Europeisk identitet att växla fram eftersom marknadskrafterna blir gemensamma för unionen. Du verkar fastnat i ett cirkelresonemang.

Det enda som kan försvara ett lokalprotektionistiskt synsätt är väl om man tycker att de svaga länderna skall förbli svaga så att de starka får fortsätta ha ett övertag. Men det vill inte jag. Har man sagt att det skall vara fri rörlighet av varor, tjänster, människor, och kapital, så får man se till att så också blir fallet. Annars kan man lägga ner unionen och låta varje enskilt land bestämma vilka de vill ha handelsavtal med och hur de skall utformas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det enda raka måste väl att vara att jag kan använda mitt svenska abonnemang helt utan begränsningar i hela EU?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Att det finns en gräns för fri roaming på ett abonnemang tecknat i ett land man inte är bosatt i ser jag inte som några konstigheter.
Skulle man inte ha sådana gränser lockar det bara fram mindre nogräknade företag att börja sälja ultrabilliga abonnemang till allt och alla, följden av detta kommer bli högre abonnemangskostnader för de seriösa bolagen vilket i slutändan kommer drabba kunden.
Tanken med fri roaming är inte att du skall kunna skaffa billigaste abonnemanget i EU oavsett hemland utan att du skall kunna resa fritt i EU utan att betala en massa extra under resan.

Men självklart skall det vara fri roaming utan gränser på abonnemang i samma land du är bosatt.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte argumentet "Om vi inte har begränsningar kan alla skaffa det billigaste abonnemanget i EU och inhemska företag/operatörer förlorar pengar" som alla slänger med.
Visst, alla är givetvis välkomna att köpa det billigaste, förmodligen från ett annat EU-land än Sverige, men då får man också räkna med noll teckning. Ja, jag menar noll.
Om inte de svenska operatörerna får skälig ersättning för att utländska operatörer använder deras nät, får de inte använda deras nät, vilket ger noll mottagning.
Som jag har förstått det liknar dagens avtal "Jag använder ditt och du använder mitt", i stora drag. Det fungerar idag.
Men sådana uppgörelser håller inte, och skulle inte accepteras, om det skulle blir väldigt ensidigt. Då skulle svenska, och andra länders, operatörer ta ut en avgift, vilken de inte skulle förlora pengar på, för trafiken från en operatör från ett annat land. Därmed skulle denna operatör tvingas ta ut mer betalt än den svenska gjorde från början (fler mellanhänder) och fördelen försvinner.
Har jag fel eller har har jag missat något?

Permalänk
Medlem

De verkar som att alla här tar för givet att det är mycket billigare att köpa abb utomlands, själv bor jag i Tjeckien och om detta blir verkligen utan begränsningar Är det första jag fixar ett svenskt abb, min farfar tecknade nyligen tele och han betalar mindre än hälften har dubbletter så mycket data samt har en mobil i abb, här nere betalar man 500kr/mån utan telefon och 10gb data, och det i ett land som har mer än $10000 mindre BNP per capita än Sverige

I Sverige är det svinbilligt med abb iaf om man jämför med här, Sverige har en väldigt väl utbyggd it infrastruktur

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johandea:

Jag förstår inte argumentet "Om vi inte har begränsningar kan alla skaffa det billigaste abonnemanget i EU och inhemska företag/operatörer förlorar pengar" som alla slänger med.
Visst, alla är givetvis välkomna att köpa det billigaste, förmodligen från ett annat EU-land än Sverige, men då får man också räkna med noll teckning. Ja, jag menar noll.
Om inte de svenska operatörerna får skälig ersättning för att utländska operatörer använder deras nät, får de inte använda deras nät, vilket ger noll mottagning.
Som jag har förstått det liknar dagens avtal "Jag använder ditt och du använder mitt", i stora drag. Det fungerar idag.
Men sådana uppgörelser håller inte, och skulle inte accepteras, om det skulle blir väldigt ensidigt. Då skulle svenska, och andra länders, operatörer ta ut en avgift, vilken de inte skulle förlora pengar på, för trafiken från en operatör från ett annat land. Därmed skulle denna operatör tvingas ta ut mer betalt än den svenska gjorde från början (fler mellanhänder) och fördelen försvinner.
Har jag fel eller har har jag missat något?

Om det inte redan finns någon lag mot att stänga ute en "operatör" helt så skall du se att den kommer.
Men oavsett så blir sannolikt konsekvensen av att många tecknar utländska abonnemang befintliga kunder inom landet får dyrare abonnemang eftersom intäkterna minskar.

Som jag även skrev innan så är inte tanken med denna lag att folk skall tjäna pengar på att teckna utländska abonnemang utan att folk skall kunna resa obegränsat och samtidigt inte behöva betala hutlösa roaming avgifter.
Av denna anledning ser jag inget konstigt att man får begränsningar om man tecknar ett abonnemang i ett land man inte är bosatt.

Permalänk
Medlem

Nätkostnad

Skrivet av Pepsin:

Problemet är väl att EU både vill vara en gemensam marknad men samtidigt ändå inte.

I en riktig gemensam marknad hade man kunnat köpt ett abonnemang i Rumänien och använt det i Frankrike eller Danmark eller var som helst i EU. Precis som du kan köpa ett abonnemang i Texas och använda det i New York eller Idaho. Det funkar ju inte eftersom Rumänien och Danmark är två helt skilda marknader, med helt olika förutsättningar, priser o.s.v. Så då måste man gå in och mixtra för att se till att inte folk (miss)brukar den gemensamma marknaden.

Men det blir ju väldigt knasigt eftersom någon måste bekosta nätet. Skall utländska operatörer få använda dessa nät fritt då eller? Varför skulle någon då vilja bygga egna nät?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

Men det blir ju väldigt knasigt eftersom någon måste bekosta nätet. Skall utländska operatörer få använda dessa nät fritt då eller? Varför skulle någon då vilja bygga egna nät?

Skickades från m.sweclockers.com

Telebolagen får ju fortfarande ta ut roamingavgifter sinsemellan. Det är bara förbjudet att ta ut avgiften direkt från kunderna via speciella utrikestaxor (inom EU).

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

De verkar som att alla här tar för givet att det är mycket billigare att köpa abb utomlands, själv bor jag i Tjeckien och om detta blir verkligen utan begränsningar Är det första jag fixar ett svenskt abb, min farfar tecknade nyligen tele och han betalar mindre än hälften har dubbletter så mycket data samt har en mobil i abb, här nere betalar man 500kr/mån utan telefon och 10gb data, och det i ett land som har mer än $10000 mindre BNP per capita än Sverige

I Sverige är det svinbilligt med abb iaf om man jämför med här, Sverige har en väldigt väl utbyggd it infrastruktur

Skickades från m.sweclockers.com

Det är så klart inte billigt överallt, men jämför tex.
Telia.dk och Telia.se
100 danska GB för 399 DKK(~500 sek) och 40 Svenska GB för 609 SEK.

Surf är oresonligt dyrt i Sverige även om det säkert finns ställen som har det värre.

Permalänk
Medlem

Roaming SKA bort. Inte halv-bort. Helt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det är så klart inte billigt överallt, men jämför tex.
Telia.dk och Telia.se
100 danska GB för 399 DKK(~500 sek) och 40 Svenska GB för 609 SEK.

Surf är oresonligt dyrt i Sverige även om det säkert finns ställen som har det värre.

Det finns en väldigt rimlig orsak till att det är dyrare i Sverige än Danmark. Danmark är ett väldigt litet land medan Sverige är ett betydligt större land med stora områden med väldigt låg befolkningstäthet. Det är dyrt att installera och underhålla infrastrukturen som behövs för mobiltelefoni och -datatrafik. Därför kan Telia i Danmark ta ut en lägre avgift för samma tjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det är så klart inte billigt överallt, men jämför tex.
Telia.dk och Telia.se
100 danska GB för 399 DKK(~500 sek) och 40 Svenska GB för 609 SEK.

Surf är oresonligt dyrt i Sverige även om det säkert finns ställen som har det värre.

Aaa Sverige är kanske dyrare än Danmark själv betalt jag typ 600 för 10 Tjeckiska GB :-\ där kan man snacka ocker, och det är givetvis utan nån telefon då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, inte om vi inte öppnar marknaden totalt. Visst kommer det vara knöligt i början men så är det ju med allt. Det jämnar ut sig, och så småningom så kommer då en Europeisk identitet att växla fram eftersom marknadskrafterna blir gemensamma för unionen. Du verkar fastnat i ett cirkelresonemang.

Det enda som kan försvara ett lokalprotektionistiskt synsätt är väl om man tycker att de svaga länderna skall förbli svaga så att de starka får fortsätta ha ett övertag. Men det vill inte jag. Har man sagt att det skall vara fri rörlighet av varor, tjänster, människor, och kapital, så får man se till att så också blir fallet. Annars kan man lägga ner unionen och låta varje enskilt land bestämma vilka de vill ha handelsavtal med och hur de skall utformas.

Visst det låter fint. Detta fina du pratar om sker redan ganska utbrett i telebranschen.

Andra europeer från låglöneländer kmr hit, får en pissig lön, men relativt bra för dom. Jobbar med falska anställningskontrakt, utan fack och försäkring eller kollektivavtal. De är ofta ifrån sina familjer månadsvis.

Sen får de sparken samma sekund som de inte behövs. Hög omsättning på personal. Inget byggande av erfarenhet. Halvdana jobb som först kostar långsiktigt.

På råga till allt så finns det ett mindre jobb för en svensk. Som inte har möjlighet att jobba i något annat land när det krisar.

Har sett mycket vedervärdiga omständigheter som tyvärr ingen kommer åt att köra något åt. Facket blev överkört av EU domstolen för länge sen. Svenska myndigheter har ingen makt eller kontroll över vilka som jobbar i landet. Skatt o sociala avgifter betalas inte. Privata företatg som står där på egen hand upphandlar så billigt det går. Inget seriöst förtag kan konkurrera Karusellen är igång.

Alltså att ge upp kontroll över marknaden är att släppa taget om en stor del av den demokratiska makten. Om vi har frihandelsavtal med ett land som tillämpar sämre jobbförhållanden en Sverige så slår vi ut svenska företag. Antingen sänker man kraven på svenska företag till samma nivå eller så använder man tullar för att uppnå en nivå där det blir rimligt för företag med sunda villkor att vara med.

Du verkar ju ligga lite ut på vänsterkanten. Och det gör jag ockdå ideologiskt. Varför pissar du då på generationer och generationer av en arbetarrörelse som lyckats bygga drägliga förhållanden för vanligt folk. Varför ska allt detta rivas ned så vi kan testa projektet EU?

Missförstå mig inte nu. Jag vill så klart se sammarbeten i Europa. Bara inte ett överstatligt EU. Norden som är n rätt homogen zon sett till politisk historia, värdering språk och ekonomi. Här finns det uppenbara anledningar att sammarbeta. Men att sverige på något sätt skulle ha en samma vilkor på arbetsmarknaden som rumänien? Att man tror att detta ska göra någon gladare förbluffar mig. Men hoppet om en värld där vi alla är sams och sammarbetar driver ju såklart oss att stötta EU hur miserabelt det än är. Hoppet är väl det sista som lämnar oss..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Visst det låter fint. Detta fina du pratar om sker redan ganska utbrett i telebranschen.

Andra europeer från låglöneländer kmr hit, får en pissig lön, men relativt bra för dom. Jobbar med falska anställningskontrakt, utan fack och försäkring eller kollektivavtal. De är ofta ifrån sina familjer månadsvis.

Sen får de sparken samma sekund som de inte behövs. Hög omsättning på personal. Inget byggande av erfarenhet. Halvdana jobb som först kostar långsiktigt.

På råga till allt så finns det ett mindre jobb för en svensk. Som inte har möjlighet att jobba i något annat land när det krisar.

Har sett mycket vedervärdiga omständigheter som tyvärr ingen kommer åt att köra något åt. Facket blev överkört av EU domstolen för länge sen. Svenska myndigheter har ingen makt eller kontroll över vilka som jobbar i landet. Skatt o sociala avgifter betalas inte. Privata företatg som står där på egen hand upphandlar så billigt det går. Inget seriöst förtag kan konkurrera Karusellen är igång.

Alltså att ge upp kontroll över marknaden är att släppa taget om en stor del av den demokratiska makten. Om vi har frihandelsavtal med ett land som tillämpar sämre jobbförhållanden en Sverige så slår vi ut svenska företag. Antingen sänker man kraven på svenska företag till samma nivå eller så använder man tullar för att uppnå en nivå där det blir rimligt för företag med sunda villkor att vara med.

Du verkar ju ligga lite ut på vänsterkanten. Och det gör jag ockdå ideologiskt. Varför pissar du då på generationer och generationer av en arbetarrörelse som lyckats bygga drägliga förhållanden för vanligt folk. Varför ska allt detta rivas ned så vi kan testa projektet EU?

Missförstå mig inte nu. Jag vill så klart se sammarbeten i Europa. Bara inte ett överstatligt EU. Norden som är n rätt homogen zon sett till politisk historia, värdering språk och ekonomi. Här finns det uppenbara anledningar att sammarbeta. Men att sverige på något sätt skulle ha en samma vilkor på arbetsmarknaden som rumänien? Att man tror att detta ska göra någon gladare förbluffar mig. Men hoppet om en värld där vi alla är sams och sammarbetar driver ju såklart oss att stötta EU hur miserabelt det än är. Hoppet är väl det sista som lämnar oss..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gillade inte EU till en början, men kan man använda "eländet" för att hålla näringslivet stången så tycker jag det är bra. Det här med roamingavgifter är lite som hyra eller ränta.. En avgift som de tar ut helt utan egenligt arbete, och sådant ogillar jag. Sen så inser jag som jag skrev att en gemensam telemarknad i hela EU skulle vara knölig i början men jag tror det skulle jämna ut sig tillslut. Det skulle även vara ett steg i att minska nationalismen, eftersom ett hinder för att resa försvinner, och nationalism är något som jag verkligen ogillar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det är så klart inte billigt överallt, men jämför tex.
Telia.dk och Telia.se
100 danska GB för 399 DKK(~500 sek) och 40 Svenska GB för 609 SEK.

Surf är oresonligt dyrt i Sverige även om det säkert finns ställen som har det värre.

Fast man kan kolla på andra operatörer i Sverige också. Tele2 tar 399:- för 100GB/mån så inte så farligt. De hade till o med en rabatt under sommaren där man fick 100GB för 299:-

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Men då skulle inte inhemska företag som betalar hög skatt kunna konkurrera ut med utländska företag som inte behöver betala lika mycket skatt.
Det gör ju att företag går företag, jobb och inkomst i Sverige skulle gå förlorade.

Håller med @Ozzed här.

Varför är folk så glada för att äta kakan men ändå ska behålla den. Välkommen till Europeiska Unionen.

Problemet är inte att "någon skulle bli av med jobbet i Sverige", problemet är att man verkar glömma bort att EU ska vara en fri marknad, med alla fördelar, och nackdelar. Det innebär att vi får billigare varor/tjänster, men också färre överbetalda och överskattade sådana. Lite så balansen fungerar...

Om något så säger jag att det ger oss Svenskar chansen att slippa denna skatt och jobba i Rumänien om du så vill, då det fungerar på båda hållen, och svensk support behövs det också för deras nya tjänster i Sverige/Norden. Detta är ju hela tanken med EU...

Det innebär att vi kanske måste tänka på att sluta ha så enormt hög skatt och lön, om det innebär att våra jobb flyr till andra länder. Något man måste ha insett redan dag 1 när vi gick med i EU, och som jag retat mig på länge. Att folk inte inser hur överbetalda många enkla jobb är, där de i andra länder har helt annan förutsättning. Vi kan inte fortsätta att överbetala enkla jobb, när tjänster som tex Sjuksköterskor och Läkare inte anses värda all den utbildning de behöver.

Nackdelen är ju att folk måste faktiskt konkurrera mellan varandra också, något som vi Svenskar inte har egentligen gjort på år och dar. Vi är så trygga med våra fasta jobb, som vi naturligtvis inte bryr oss om att göra ordentligt många gånger, så detta behöver ske.

Kompetens, kunskap är det som ska skilja dig från låg avlönade jobben... inget annat. Det ska löna sig att utbilda sig, något många studenter idag lär sig inte företagen bryr sig om. Genom att rätta till detta så kan företagen ta billigare arbetstjänst som är okunnig, eller kunnig personal och det blir lönt att utbilda sig igen (som det idag inte är).

Att som personal stå vid Centralen i Malmö och "sälja" 3-abonemang är inte direkt något som ska högavlönas om vi säger så...

Med det sagt.
Naturligtvis så finns risk att detta missbrukas också av företag, något som självklart inte är bra. Så tolka mig rätt här, jag förkastar inte våra anställningsskydd eller rättigheter, men de är konkurrenshämmade i vissa fall och skulle behöva lindas upp. Det måste gå att avskeda folk, för att anställa något mer kvalificerad... Sen att det ska ske på vettiga grunder, med uppsägningstider osv är inget jag säger emot. Men som det är idag är det de anställda med fackligt som ofta missbrukar allt de kan...

Permalänk
Skrivet av Johandea:

Det finns en väldigt rimlig orsak till att det är dyrare i Sverige än Danmark. Danmark är ett väldigt litet land medan Sverige är ett betydligt större land med stora områden med väldigt låg befolkningstäthet. Det är dyrt att installera och underhålla infrastrukturen som behövs för mobiltelefoni och -datatrafik. Därför kan Telia i Danmark ta ut en lägre avgift för samma tjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Äh, lägg av. Svenska operatörer tjänar stora summor, tar väldigt bra betalt och är i stort utan krav oavsett va de åtagit sig. Ukraina har bättre täckning och det till en kostnad av ungefär 10% av vad vi betalar.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem

@dricksprit:

Sant så sant, synd man bara kan ge en gilla-tryckning.

Ukraina är bästa svaret för sånt där nånsensprat då de har ett beytydligt större land och väldigt lik befolkningstäthet med sverige (77 vs 55 pers per sqM) samt att de betalar huvaligen mycket minder per data enhet och abbonemangsavgifter. Detta till trots att svenska operatörer är till del subventionerade för utbyggnad medans i ukraina får de inte ett jota av staten.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Ränta är ocker av ren princip.
Till exempel: Om jesus pappa hade satt in motsvarande en krona år noll fram till år 1999 så skulle han erhållit 155 504 639 961 153 440 SEK med en mesig ränta på 0.5%. Eller mer än 175 tusen kronor per person på jorden oavsett ålder.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

@Ozzed: Ränta är ocker av ren princip.
Till exempel: Om jesus pappa hade satt in motsvarande en krona år noll fram till år 1999 så skulle han erhållit 155 504 639 961 153 440 SEK med en mesig ränta på 0.5%. Eller mer än 175 tusen kronor per person på jorden oavsett ålder.

Tänk om... man kunde bli flera tusen år gammal. Snacka om att man kan bli rik bara genom att göra inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av dricksprit:

Äh, lägg av. Svenska operatörer tjänar stora summor, tar väldigt bra betalt och är i stort utan krav oavsett va de åtagit sig. Ukraina har bättre täckning och det till en kostnad av ungefär 10% av vad vi betalar.

Jag har aldrig sagt att svenska operatörer utövar någon sorts välgörenhet. Det är klart att svenska operatörer tar ut en stor vinst. Det gör alla. Men för att kunna ta ut en lika stor vinst som t.ex. i Danmark krävs det högre avgifter, delvis pga. högre underhålls- och infrastrukturkostnader.
Ukraina är också ett sådant land som har en mycket högre befolkningstäthet och dessutom en väldigt annorlunda ekonomi än Sverige. Det är svårt att göra en direkt jämförelse, som du gör.

Permalänk
Medlem

@Johandea: Det stämmer inte heller, Ukraina har mer rural ekonomi och för att uppnå samma täckning som i sverige i procent måste de täcka en mycket större yta per capita trots att deras total innevånare per capita är högre med ca 20 per sqm. De flesta i sverige bor vid kusten och i vissa befolkningsbälten efter transportlederna medans ukraina är långt mindre urbaniserat. Så din poäng fallerar som en falsk jämförelsegrund ur eget grepp.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.