ByuN skriver StarCraft2 historia i Sydkorea (spoilers)

Permalänk
Avstängd

ByuN skriver StarCraft2 historia i Sydkorea (spoilers)

DISCLAIMER: jag skrev redan spoilers i titeln så du vet.

Tjena! Jag tänkte tipsa om StarCraft 2 GSL Season 2 Code S finalen som var igår i Sydkorea (länk är med engelskt tal): http://afreeca.tv/36840697/v/45088

Varför denna final var så special till skillnad från andra StarCraft 2 finaler var just att personen som vann inte var den typiska vinnaren (men jo, han var/är sydkorean).

Alla som har tittat på StarCraft 1&2 "e-sport" har nog lagt märke till att de flesta som vinner de största tävlingarna är från Sydkorea; de dominerar helt enkelt just denna e-sport.

Och insider-information under denna final från casters var att de flesta som hamnar i final och blir bäst på e-sport i Sydkorea är med i ett lag, de har coacher, och får allt annat tjoffs i vardagen fixat åt dem (mat, städning, fysisk aktivitet, psykologisk coachning, strategier, träning med andra i samma lag) så de kan fokusera på att bli så bäst som möjligt på spelet.

Detta sker oxå i andra e-sporter och i andra länder. I detta fall var det dock så fascinerande att se en helt ensam person: ByuN som spelar Terran vann dominerande mot en tidigare 2 gånger GSL Code S Champion, SoS, som var med i världens bästa SC2-lag, enligt casters själva.

ByuN vann med 4-1 och bara första gejmet så var det jämnt innan SoS vann första och sedan blev ägd på alla andra. Förutsättningarna var alltså att SoS hade flera stora mästerskapstitlar bakom sig, världens bästa SC2-lag, coacher, övrig personal som stöttar honom osv så han bara kan fokusera på träningen.

ByuN hade bara sig själv, sin ladder han tränade på; han måste sköta om allt annat i sitt liv och med tanke då på hur mycket tid han då därför måste lägga ner dagligen innan han kan träna lika mycket som SoS så är det helt sinnessjukt det som hände. Det är en sak om det blev jämnt varje game och ByuN vinner på sista, men detta är helt sinnes enligt mig...

Som jag tolkade det hela så var ByuN bättre i mikro å multi-tasking och detta utnyttjade han till fullo genom att harassa och få försprång och när han fick försprång så gjorde han det geniala, enligt mig; han tänkte på vad SoS optimalt kunde göra för att komma i kapp försprånget och så kontrade han det redan i förväg vilket gick att se i många games där han redan hade en counter mot SoS försök att komma i kapp försprånget han tappade.

Sjukt fascinerande och mest coolaste finalen jag sett länge på SC2 (har inte sett på flera år sen jag tröttnade efter wings of liberty) just för det var verkligen "the all time master vs the underdog" fast på riktigt i verklikga världen även om det ägde rum i en virtuell värld!

Eftersom jag redan spoilat vem som vinner så kanske det inte e lika kul å kolla men lyssna gärna på casters efter finalen vad de säger om hur historiskt detta är för StarCraft som e-sport i Sydkorea samt e-sport allmänt i Sydkorea, riktigt ballt, coolt å osv! CONGRATZ ByuN

GGWP!

P.S. Är ej nått fan till honom, utan bara någon som mycket respekterar individuella prestationer med i princip 0% hjälp från andra.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |