Hjälp med att byta operativsystem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Maj 2016

Hjälp med att byta operativsystem

Hej.
Jag hade tänkt köpa ny dator om ett tag och överföra Windows 10 från min laptop som jag har nu till min nya dator, och då skulle jag behöva ett nytt, helst gratis operativsystem till min laptop.

Kommer alla mina spel och andra aplikationer vara kvar om jag byter och hur gör jag det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

@Oscar The Great M8
Vad har du för licens på din laptop, Retail eller OEM?

Är det OEM är dessa oftast är bundna till moderkortet vilket inte går att flytta då, även om du skulle byta finns det ändå risk för ditt Windows blir instabilt på ditt nya system.

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 1070|Corsair DDR4 2x8GB|525GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|iPhone 7 32GB|HTPC|2x Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Maj 2016
Skrivet av bärplockaren:

@Oscar The Great M8
Vad har du för licens på din laptop, Retail eller OEM?

Är det OEM är dessa oftast är bundna till moderkortet vilket inte går att flytta då, även om du skulle byta finns det ändå risk för ditt Windows blir instabilt på ditt nya system.

Tror det är Retail. Finns det något sätt att kolla?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Oscar The Great M8:

Tror det är Retail. Finns det något sätt att kolla?

Vad är det för laptop, är det en märkes dator?
Är den en märkes dator ska man inte behöva skriva in nån nyckel.

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 1070|Corsair DDR4 2x8GB|525GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|iPhone 7 32GB|HTPC|2x Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Maj 2016
Skrivet av bärplockaren:

Vad är det för laptop, är det en märkes dator?
Är den en märkes dator ska man inte behöva skriva in nån nyckel.

HP Envy 15-j160no

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Oavsett hur det går med att flytta win till en annan dator så krävs det total ominstallation om du byter mellan win och linux, inga program kommer att finnas kvar, en del program finns i både win och linuxversion, en del winprogram går att köra i linux (Wine) och en del program fungerar inte alls utan du får lösa det med nått annat program som ger samma funktion.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Maj 2016
Skrivet av mrqaffe:

Oavsett hur det går med att flytta win till en annan dator så krävs det total ominstallation om du byter mellan win och linux, inga program kommer att finnas kvar, en del program finns i både win och linuxversion, en del winprogram går att köra i linux (Wine) och en del program fungerar inte alls utan du får lösa det med nått annat program som ger samma funktion.

Aha, då köper jag nog nytt operativsystem till min nya dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Oscar The Great M8:

Aha, då köper jag nog nytt operativsystem till min nya dator.

Definitivt bäst att lägga in nytt och behålla vad som ligger på laptopen.