DD-WRT + R7000 (netgear Nighthawk) ingen 5ghz på asus ac-68

Permalänk
Medlem

DD-WRT + R7000 (netgear Nighthawk) ingen 5ghz på asus ac-68

Körde in DD-WRT v3.0-r30600M (09/09/16) (kong) för att kunna lägga in vpn inställningar och lite annat som inte stöds av originalfirmware.
Jag har fått bekymmer med 5ghz nätet då mitt nätverkskort (Asus ac-68) inte ser ac/5ghz nätet med dd-wrt. Det funkar på telefonen (oneplus one) och det funkar som det ska med netgears firmware.

Någon med mer erfarenhet av detta som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Är det två separata SSID:n? Annars prova göra de separata och se om du hittar 5Ghz. Annars testa döpa dem till samma sak och se vad som händer. Kontrollera kanalinställningar samt avstånd. DD-wrts drivrutiner för r7000 är inte superbra så det kanske helt enkelt är för långt bort.

Permalänk
Medlem

Yes. Det är två separata. Det kanske inte finns några vettiga firmwares för r7000. Testat tomato också med samma resultat. 5ghz nätet syns om man väljer några specifika band. Men hastigheten är väldigt låg. Både dd-wrt och tomato ger routern seg wifi och låg throughput. Den teoretiska sjönk från 900mbit till i bästa fall 200mbit. Med genie får jag ut maxhastighet. D.v.s. Mina mekaniska hårddiskar blir flaskhalsen. Med custom firmware blir det max 10MB i sekunden. Får gå tillbaka till genie och lösa mina nätverksbekymmer på något annat vis. Lite tråkigt att inte tillverkarna har bättre/fler valmöjligheter i deras firmwares.