EU-domstolen: "Hyperlänkar kan bryta mot upphovsrättslagen"

Permalänk
Medlem

Liknelse: Att berätta för folk att någon satt upp något på en anslagstavla som står i ett område öppet för allmänheten ska eventuellt bli otillåtet.

Permalänk
Medlem

Och vad händer om man länkar till en länk som länkar?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Att berätta var stöldgods finns att få tag på alltså... visst det är inte etiskt kanske, men det känns tveksamt att det ska vara straffbart.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag tolkade pressreleasen som att det är tre krav som ska uppfyllas för att det ska vara olagligt:

1. Spridningen sker trots att man är medveten om att materialet på länken inte är lagligt publicerat med hänsyn till upphovsrättsinnehavaren.

2. Genom att publicera länken gör man materialet tillgängligt för en större massa, typ roffes fullgroggsblog med 5 läsare löper ingen risk att lägga upp en länk för att han inte har någon större målgrupp, aftonbladet med miljontals läsare är däremot något annat.

3. Spridningen görs för egen ekonomisk vinning. Har jag inte som syfte att tjäna pengar eller liknande på länkningen så är det lungt, gör jag det för att vinna klick för reklam, be om donationer, mm, så får jag inte lägga upp länken.

Nu kan jag ha tolkade det lite fel men i grund och botten känns det som en vettig inställning till länkande av andras material. Däremot kan jag tänka mig att juridiken är extremt knepig kring lagar som denna då det säkert finns stora risker att man kan applicera den för mindre trevliga ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Att berätta var stöldgods finns att få tag på alltså... visst det är inte etiskt kanske, men det känns tveksamt att det ska vara straffbart.

Att dela ut kartor till stöldgods, från ditt hem, samtidigt som varje besökare genererar pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1443703-eu-domstolen-hy...

Om jag inte minns fel var det ett fall för ett par år sedan där en reporter lyckades få tag på et företags årsredovisning flera dagar innan den skulle offentliggöras, helt enkelt genom at byta ut årstalet i förra årets URL.

Om jag har fattat det rätt skulle det altså vara reportern som har gjort fel i det här fallet?!?

I Sverige måste måste "verket" uppnå en viss grad av "verkshöjd". Vi kan alltså inte skydda mail och dylikt som dom gärna gör i USA, tvivlar starkt på att en årsredovisning funkar.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

@xpanterx:
Du har antagligen inte den blekaste aning vad stöld är.
Detta är snarare som om du frågar mig om vägen till någon och jag uppger adressen, är jag då skyldig till brott? Bara för att du var på väg till personen för att köpa stöldgods gör ju inte automatiskt att jag bet dina intentioner.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Vad är nästa steg?
Förbjuda källhänvisningar i nyheter, böcker och vetenskapliga artiklar?!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Kan det funka att göra länkar till upphovsrättsskyddat material lagliga så länge den/det som publicerar länkarna inte tjänar pengar på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"De påpekar också att den kan missbrukas av upphovsrättsinnehavare för att ta bort oönskat material."

Ungefär som Ekeroth gjorde för att mörka järnrörsskandalen. Det vore katastrof för demokratin om detta fick något större genomslag. Upphovsrätten behöver ses över från grunden.

Edit: För att förtydliga... Hellre att det står alla fritt och att någon kanske möjligen i teorin förlorar pengar, än att det går att använda upphovsrätten för att dölja oegentligheter.

Förstår inte hur du kan dra kopplingar till Sverigedemokraternas Kent Ekeroth av ett utslag i EU-domstolen gällande hyperlänkar, är nog bättre att du håller dig till ämnet, men antar att vissa människor inte har bättre saker att tänka på än att försöka smutskasta andra.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd

Om det var länkar till bilder som var menade att publiceras i syfte att tjäna pengar (antingen direkt eller indirekt via kopplade annonsering/reklma) och som var menade att inte kunna hittas offentligt, så håller jag med EU-domstolen i just detta enskilda fall.

Jag undrar hur det blir när någon länkar till en offentligt publicerad bloggartikel, tidningsartikel, politiskt parti, företag osv, som man kanske länkar i samband med kritik vilket då denna kritiserade part skulle kunna försöka spela på detta "upphovsrättsbrott"-kort?

Jag hoppas domstolar då inte får samma IQ som den genomsnittlige amerikanen och ger medhåll till parter som anklagar om upphovsrättsbrott av länkning till offentligt material bara för att de inte gillade vem som länkade till dem, exempelvis en kritiker.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Såhär går det när folk med makt inte vet vad dem gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Förstår inte hur du kan dra kopplingar till Sverigedemokraternas Kent Ekeroth av ett utslag i EU-domstolen gällande hyperlänkar, är nog bättre att du håller dig till ämnet, men antar att vissa människor inte har bättre saker att tänka på än att försöka smutskasta andra.

Därför att han försökte hindra fakta att komma fram genom att åberopa upphovsrätten. Och om en sådan här lag går igenom, att man kan förbjuda länkning till material och hänvisa till upphovsrätten som skäl, så är det ute med demokrati.

Finns säkert fler exempel men just det med Kent Ekeroth och järnrörsskandalen är det absolut tydligaste jag kunde komma på.

Jag ogillar starkt precis allt som Sverigedemokraterna står för. Det är sant, men det var inte därför jag använde det exemplet, så snälla släpp det för din egen skull så inte tråden spårar ur i onödan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag undrar hur det blir när någon länkar till en offentligt publicerad bloggartikel, tidningsartikel, politiskt parti, företag osv, som man kanske länkar i samband med kritik vilket då denna kritiserade part skulle kunna försöka spela på detta "upphovsrättsbrott"-kort?

Som jag tolkar det borde lagen inte kunna användas då. Förstod det som att målet handlar om att de länkar till någon som olovligen publicerat bilderna, inte att det är den som blivit länkad som anmält. Har någon publicerat en blogg borde det vara fritt fram att länka till den, däremot är tveksamt att länka till en tredje part som har en otillåten kopia av bloggen.

Permalänk
Medlem

En kille som läste ekuriren.se (eskilstunas lokaltidning) använde länkfunktionen på deras hemsida och delade länken på facebook. Han blev anmäld av ekuriren för att ha spridit upphovsrättskyddat material. Det var bara en länk som delades genom ekurirens egna funktion alltså.

Måste leta upp det igen.

Edit: Nej, så var det inte visade det sig lite senare. Han hade kopierat några meningar från en artikel och postat i en sluten facebookgrupp. Och det får man ju inte. 6250kr kostade det.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

En kille som läste ekuriren.se (eskilstunas lokaltidning) använde länkfunktionen på deras hemsida och delade länken på facebook. Han blev anmäld av ekuriren för att ha spridit upphovsrättskyddat material. Det var bara en länk som delades genom ekurirens egna funktion alltså.

Måste leta upp det igen.

Edit: Nej, så var det inte visade det sig lite senare. Han hade kopierat några meningar från en artikel och postat i en sluten facebookgrupp. Och det får man ju inte. 6250kr kostade det.

Enligt lagen är det ett citat, vilket är 15% av originaltexten som praxis oavsett om den är upphovsrättsskyddad eller inte.

Med andra ord skulle sweclockers kunna stämma en när man länkar till andra inlägg. Undrar vad Inet och Webhallen gör när folk länkar till deras sidor fortsättningsvis.

Måste få prova.

Sweclockers

Inet
Webhallen

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv

NWO är på ingång^^. Men dom måste skynda långsamt. För man tar inte över världen på 1 dag.

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det som att om man kan komma fram till slutsatsen att det är en bra ide att förbjuda hyperlänkar så är man så dåligt insatt i hur internet fungerar att man inte borde få döma i IT frågor överhuvudtaget.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara bra att läsa domen om vad det faktiskt rör sig om:

Citat:

 Den 27 oktober 2011 publicerades en artikel med fotografierna på Britt Geertruida Dekker med titeln ”…! Foton på …[Britt Geertruida] Dekker naken” på webbplatsen GeenStijl. I marginalen av artikeln fanns en beskuren version av en av bilderna och artikeln avslutades på följande sätt: ”Och nu länken med fotona som ni har väntat på.” Genom att klicka på en till texten medföljande hyperlänk, dirigerades internetanvändarna vidare till webbplatsen Filefactory, där en annan hyperlänk möjliggjorde för dem att ladda ned elva elektroniska filer som var och en innehöll ett av de aktuella fotografierna.
11      Samma dag skickade Sanoma ett e-postmeddelande till GS Medias moderbolag med en uppmaning att bekräfta att hyperlänken till de aktuella fotografierna hade tagits bort från webbplatsen GeenStijl. GS Media följde inte denna uppmaning.
12      Däremot togs de aktuella fotografierna bort från webbplatsen Filefactory på begäran av Sanoma.
13      Genom skrivelse av den 7 november 2011 begärde det juridiska ombudet för Sanoma m.fl. att GS Media skulle ta bort artikeln av den 27 oktober 2011 från webbplatsen GeenStijl, inbegripet hyperlänken, fotografierna som avsågs i artikeln och kommentarerna från internetanvändarna i anslutning till artikeln.
14      Samma dag publicerades på webbplatsen GeenStijl en artikel om tvisten mellan GS Media och Sanoma m.fl. rörande de aktuella fotografierna. Artikeln avslutades med meningen: ”Uppdatering: Har du inte sett nakenbilderna på [Britt Geertruida Dekker] än? De finns HÄR”. Meddelandet innehöll även denna gång en hyperlänk som dirigerade besökaren till webbplatsen Imageshack.us, där det gick att se ett eller flera av de aktuella fotografierna. Emellertid följde administratören till denna webbplats också Sanomas begäran om att ta bort fotografierna.
15      En tredje artikel lades upp på webbplatsen GeenStijl den 17 november 2011, med titeln ”Bye Bye, adjö Playboy”, återigen med en hyperlänk till de aktuella fotografierna. De internetanvändare som besökte forumet på webbplatsen lade sedan upp nya länkar till andra webbplatser där det gick att titta på de aktuella fotografierna.

Den svenska översättningen finns här:
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid...

Domstolen resonerar för övrigt kring yttrandefrihet, uppsåt, vinstsyfte och spridning. Så, läs domen innan ni konstruerar halmgubbar som ni sedan hugger ned.

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå problematiken med detta beslut, men jag vill diskutera rent objektivt, för jag fattar inte riktigt grejen här.

Jag hoppas alla är överens om att det bortom allt tvivel vore olagligt att lägga upp en komplett Hollywood-film här på detta forum och visa den i en inbäddad videospelare. (låt säga att det hade gått att ladda upp filer till Sweclockers) Om jag istället direktlänkar till filmen som ligger på en annan sida så menar folk att det helt plötsligt är okej? Varför? Har jag missuppfattat något?

Dels fattar jag inte varför folk tycker att man ska göra skillnad på dessa, och dels har jag lite svårt för att förstå hur man ska tolka den tekniska skillnaden mellan länk och material. Vad gäller till exempel om du bäddar in en video eller hot-länkar en bild som lagras hos en tredje part?

Och nej, jag har inte påstått att sökmotorer ska undantas från dessa regler, även om jag kan tycka det finns en viss skillnad där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd

"bryta mot upphovsrättslagen"

Dette er et veldig vagt poeng må jeg si. Intent prinsipp i seg selv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

Resonemanget om att det är fritt att ta om man inte skyddat informationen haltar betänkligt. Så om jag lämnar min dörr öppen så är det fritt fram att gå in och ta saker ur lägenheten?

Självklart inte ok, men metaforen är missvisande. Att ta saker skulle väl likställas med att de hade kopierat bilderna och publicerat som sina egna, vilket inte hade varit ok.

Om du lämnar dörren öppen, så är det däremot fritt fram för folk att se in i ditt hus från gatan. Det hade också varit ok för en granne att tipsa en annan granne att man via din dörr kunde se dig laga mat i bara underkläderna. Smaklöst, ja, men knappast olagligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

Resonemanget om att det är fritt att ta om man inte skyddat informationen haltar betänkligt. Så om jag lämnar min dörr öppen så är det fritt fram att gå in och ta saker ur lägenheten?

Håller med om att det är mindre bra att lägga ut ej publicerade saker, då det eventuellt kan minska försäljningen.
Men liknelsen haltar väl mycket. Om någon tar saker från din lägenhet så försvinner prylen.
En bättre liknelse är isåfall att någon gick in hemma hos dig, scannade in en pryl för att senare printa nämnda pryl på sin 3d-printer.
Då är felet fortfarande att någon gick in där dom inte skulle vara, samma som i artikeln.

Permalänk
Medlem

Får väl ta och gå igenom och kolla att man inte länkar till något externt på sin hemsida då. :/

Kanske börjar bli dags för en Swexit snart...

Permalänk
Medlem

1. Begär en PUL-utskrift för alla ip-adresser som sökt på dig på hitta.se
2. Begär ut vem som äger abonnemangen för alla dessa ip-adresser
3. Inkassera <INSERT_SUMMA_HÄR> för ärekränkning

Because logic applies, right?

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Nä men allvarligt, då kan väl sökmotorer, facebook, chrome webbläsaren, cookies som koncept och (en bra sak) lajkat och alla cpu-intensiva reklamkostnadsbumpande clickbaitsidor klappa ihop då?

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det kan ju vara bra att läsa domen om vad det faktiskt rör sig om:

Den svenska översättningen finns här:
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid...

Domstolen resonerar för övrigt kring yttrandefrihet, uppsåt, vinstsyfte och spridning. Så, läs domen innan ni konstruerar halmgubbar som ni sedan hugger ned.

Bästa inlägget i tråden än så länge...synd bara att det är så många som inte är intresserade av att veta vad domen går ut på innan de börjar beklaga sig över hur fel det är. Inget fel i sig att beklaga sig över domen, men i mitt tycke kan det finnas en poäng i att faktiskt ha LÄST den innan man börjar klaga på hur fel det är.

...men halmgubbar är tyvärr populära mål att ge sig på då det är så mycket enklare då man kan slåss mot något som är uppenbart rätt/fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

Resonemanget om att det är fritt att ta om man inte skyddat informationen haltar betänkligt. Så om jag lämnar min dörr öppen så är det fritt fram att gå in och ta saker ur lägenheten?

Ja och nej... ditt egna påpekande haltar en del också: det är inte relevant om du låste dörren eller inte, jag vill mena att det relevanta snarare var att det fanns ett lås (även om det var olåst) - fast även detta kan ju debatteras.

Låt oss resonera lite...kan ju t.ex. nämna att om du inte låste så täcker inte din hemförsäkring stölden, men det är ett sido-spår, det är ändå stöld, så varför är det stöld? Att dörren inte var låst var inte relevant, men om du ställt något utanför dörren då? Då är det kanske inte stöld? Kan det ha något med dörren eller rummet att göra eller kan det fortfarande vara stöld oavsett? Men vad händer om du inte har en dörr, eller ena väggen saknas, eller inte har väggar alls - det är en byggnad med bara tak och massa saker under någonstans mitt i stan - hur tolkas det då?

Nu för att försöka dra in dessa metaforer tillbaka till teknikens värld:
Ett rum utan väggar kan ju liknas vid något som upphovsmannen själv länkade till fritt på en egen publicerad sida.
Ett rum med öppen dörr utan lås kan liknas vid något som ligger logiskt sett sida vid sida med öppet material men som upphovsmannen inte spridit länkar till.
Ett rum med stängd dörr utan lås kan liknas vid något som ligger öppet, och som upphovsmannen inte spridit några länkar till, men det ligger logiskt sett skiljt från öppet material (annan server / adress där bara icke-öppet material finns / osv.).
Ett rum med dörr och lås kan liknas vid något som har en säkerhets-prompt eller annan mekanism.

Notera att det inte är relevant hur säker säkerheten är, det kan vara en login-ruta med "admin" och ett blankt lösenord. Det handlar mer om att låset i sig signalerar att obehöriga ej äga tillträde, precis som en "du får inte parkera här"-skylt. Den kommer inte spränga ditt fordon med laserkanoner om du parkerar där, men den signalerar klart och tydligt att du inte får.

Jag skulle säga att punkt 1-2 är fritt, medan punkt 3-4 är "endast för behöriga". Punkt 2 och 3 ligger dock problematiskt nära varandra och skapar en gråzon. Endast punkt 1 och 4 är tydliga.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

EU regler igen va, tack för den EU. Vart i Sverige röstade vi fram om detta? Riktigt demokratiskt...

Swexit när; Frexit när?

Permalänk

Det finns nog inge sida som länkar mer än Google.

Skickades från m.sweclockers.com