Testpilot: Cooler Master Masterkeys Pro M

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Testpilot: Cooler Master Masterkeys Pro M

Det har blivit dags för testpiloten "Huttala" att sätta tänderna i ett nytt tangentbord från Cooler Master, även denna gång med en avskalad design.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Feb 2007

Kul och väl genomfört, fler av denna typ av tester!

För mig som är programmerare så tror jag att jag klarar mig bättre med TKL, främst för jag kommer gå bort mig pga avsaknaden av mellanrum mellan pilar och DEL/END/HOME som alla används ganska flitigt.

AMD 1800X@Noctua NH-U12F | asus prime x370pro | MSI ARMOR 1070 8GB| 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 3GHZ | NZXT H440 | CoolerMaster V850 | SSD 120GB+240GB*2 | DELL 2713HM | DELL 2209WA | Coolermaster quickfire | Razer Deathadder 2013.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jamtlann
Registrerad
Dec 2013

Det verkar likna mitt cm storm quickfire tk väldigt mycket. Ett tangentbord jag är väldigt nöjd med.

Speldator 1 - Fractal design define r4 | 4670k @ 4,2ghz| Hyper 212 evo | Msi z87-g45 gaming | Sapphire tri-x r9 290 | 2st Seagate barracuda 2tb | Samsung 840 evo 500gb (OS) | Evga supernova g2 850w | 16 gb Crucial ballistix sport 1600mhz

Speldator 2 - Fractal design define s | 2500k @ 4,2ghz | be quiet! Pure rock slim | ASRock p67 Extreme 6 | Asus directcu II r9 270 | Seagate 320gb |2st Western Digital 500gb | Kingston ssdnow 120gb (OS) | Corsair VS550 v2 | Adata XPG 16gb 2133mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

En förbättring här jämfört med Quickfire TK är att layouten är något ändrad så att storleken på tangenterna är standard så att de går att byta ut om man vill det.
Eller.. det ser ut så i alla fall. Det finns tangentbord som har konstiga 6.25 - långa mellanslagstangenter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ÅKERSBERGA
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av knaprisen:

Det verkar likna mitt cm storm quickfire tk väldigt mycket. Ett tangentbord jag är väldigt nöjd med.

Håller med - mitt quickfire tk med MX red är riktigt trevligt. Just att man kan välja mellan numerisk del eller funktionstangenter fungerar riktigt bra för vardagsbruk - kompakt men ändå allt man behöver. Jag har aldrig haft ett behov av pilt/funktionstangenter samtidigt som jag hackar siffror.

"Why I like Microsoft? Microsoft just steals my money, Google steals my identity!"
Fractal Define R4 / Asus Crosshair V / AMD 8320 / 16 GB BallistiX / Crucial RealSSD C300 128 GB /2 * R9 390 Nitro 8GB @1920x1200 / Corsair H110 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Kave / Mus: Ace Edge 3200 / HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

Rätt finurlig layout! Både äta och ha kakan liksom

Det lockar en del för mig faktiskt, som är gammal och bakvänd nog att spela FPS med piltangenterna istället för WASD.
Här skulle man kunna använda piltangenterna och få snäppet mer knappflexibilitet på köpet jämfört med en vanlig bräda, och få en kompaktare layout som kommer närmre musen.
Det skulle bli jobbigt att vänja om sig att pgup/pgdown/home/end är en rad längre ner dock, som DeluxXxe redan var inne på...

Vet inte om jag blivit lite för mycket tangentbordssnobb för att köpa ett belyst Coolermaster tangentbord dock
(sitter med Ducky PBT i nuläget)

Ett litet sidospår: nån som provat sätta Ducky:s PBT tangenter på ett belyst tangentbord? Ser det i närheten av vettigt ut? Lyser det igenom mycket? Går ju alltid att stänga av förstås..

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av MatsDahlgren:

Håller med - mitt quickfire tk med MX red är riktigt trevligt. Just att man kan välja mellan numerisk del eller funktionstangenter fungerar riktigt bra för vardagsbruk - kompakt men ändå allt man behöver. Jag har aldrig haft ett behov av pilt/funktionstangenter samtidigt som jag hackar siffror.

En till som håller med 😉. Kör själv ett Quickfire TK med MX brown. Ett kompakt tangentbord med numpad, gick väldigt fort att vänja sig vid.

Är mellanslagstangenten väldigt vinklad? Ser nästan lite trasigt ut...

Skickades från m.sweclockers.com

Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | MB: Asus Maximus V Gene Z77 | CPU: I5-3570K | RAM: 16GB Corsair LP | GPU: ASUS Geforce GTX 670 DirectCU II 4GB | SSD: Crucial MX300 750GB | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Ubuntu 16.04 LTS & KDE Neon User Edition

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Överallt
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av DeluxXxe:

Kul och väl genomfört, fler av denna typ av tester!

För mig som är programmerare så tror jag att jag klarar mig bättre med TKL, främst för jag kommer gå bort mig pga avsaknaden av mellanrum mellan pilar och DEL/END/HOME som alla används ganska flitigt.

Det var faktiskt inga större problem att vänja sig. Jag tjänar mitt leverbröd genom att koda jag med och det gick snabbare än jag trodde att vänja sig med layouten.
Med det sagt så föredrar jag fortfarande TKL, men layouten är absolut ingenting man inte kommer vänja sig med om man ger den en chans.

Skrivet av Lembritt:

En till som håller med 😉. Kör själv ett Quickfire TK med MX brown. Ett kompakt tangentbord med numpad, gick väldigt fort att vänja sig vid.

Är mellanslagstangenten väldigt vinklad? Ser nästan lite trasigt ut...

Det är jag som har OCD och måste vända spacebar åt "fel" håll så fort jag tar i ett tangentbord. Jag tål inte den skarpa kanten man vilar tummen mot när man har spacebaren åt "rätt" håll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Roger W:

Rätt finurlig layout! Både äta och ha kakan liksom

Det lockar en del för mig faktiskt, som är gammal och bakvänd nog att spela FPS med piltangenterna istället för WASD.
Här skulle man kunna använda piltangenterna och få snäppet mer knappflexibilitet på köpet jämfört med en vanlig bräda, och få en kompaktare layout som kommer närmre musen.
Det skulle bli jobbigt att vänja om sig att pgup/pgdown/home/end är en rad längre ner dock, som DeluxXxe redan var inne på...

Vet inte om jag blivit lite för mycket tangentbordssnobb för att köpa ett belyst Coolermaster tangentbord dock
(sitter med Ducky PBT i nuläget)

Ett litet sidospår: nån som provat sätta Ducky:s PBT tangenter på ett belyst tangentbord? Ser det i närheten av vettigt ut? Lyser det igenom mycket? Går ju alltid att stänga av förstås..

Jag provade röda ducky ABS från MAXFPS på 3st av mina CoolerMaster tangentbrd.

• quickfire ultimate

• quickfire rapid-i

• quickfirext

http://www.coolermaster.com/peripheral/keyboards/quickfireult...
http://www.coolermaster.com/peripheral/keyboards/rapid-i/
http://www.coolermaster.com/peripheral/keyboards/quickfirext/

De två första har belysning (röd resp vit). Såg bra ut på båda, men gillar quickfire ultimate mest och ville inte ha röda på det.

Slutade med att de nu sitter på quickfire xt.

keycaps: http://www.maxgaming.se/keycaps/ducky/s4-keycap-109-set-red

AMD 1800X@Noctua NH-U12F | asus prime x370pro | MSI ARMOR 1070 8GB| 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 3GHZ | NZXT H440 | CoolerMaster V850 | SSD 120GB+240GB*2 | DELL 2713HM | DELL 2209WA | Coolermaster quickfire | Razer Deathadder 2013.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2008

ska ni test masterkeys pro S RGB ? tänkte köpa den versionen med blåa switchar..

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Överallt
Registrerad
Sep 2005
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av DeluxXxe:

Jag provade röda ducky ABS från MAXFPS på 3st av mina CoolerMaster tangentbrd.
...
De två första har belysning (röd resp vit). Såg bra ut på båda

Tackar, fint att veta att det "funkar" om man vill prova lite ljus

Tänkvärt... (och är lite småsugen att gå tillbaks till röda efter mitt hopp till bruna. (bruna känns aningen för indistinkta för att riktigt vara värt det)

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Roger W:

Tackar, fint att veta att det "funkar" om man vill prova lite ljus

Tänkvärt... (och är lite småsugen att gå tillbaks till röda efter mitt hopp till bruna. (bruna känns aningen för indistinkta för att riktigt vara värt det)

Jag upplever faktiskt stor skillnad på mitt CM Quickfire Ultimate med mx-brown och min kollegas CM Quickfire XT mx-brown (mitt röda ovan är CM Quickfire XT mx-blue som används på jobbet). Ultimate är mycket bättre studs i och mycket skönare att skriva/banka på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

Varför får man inte test med någe bord som kör Cherry MX Silent ? Är det för Corsair en så länge har ensamrätt på dem ?

Testat dem i butik de verkar galet sköna o låter mindre en mitt gamla G15 membran skräp ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016

Tack för en välskriven artikel, med ett intressant tangentbord

Fractal Design Define C TG || ASUS ROG STRIX B350-F Gaming || Ryzen 5 1600@4Mhz || Noctua NH-D15 || G.Skill 16GB 3200MHz CL14 Flare X || Asus GTX 1070 Dual 8GB || SSD 180GB || HDD 5TB || HDD 3TB || Corsair RM750x || Acer 27" XF270HUA

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Bra recension. Fast varför är det allt fler t-bord idag som dissar handlovsstöd? Jag fattar inte det. Ska man betala premiumpris för mekaniska t-bord borde det vara solklart att handlovsstöd ska inkluderas. Om inte annat ur ett ergonomiskt perspektiv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Har en quickfire XT, förgångaren av samma modell. De hade faktiskt doubleshot ABS keycaps. Känns något surt med att CM gått den billiga vägen med svart print på genomskinliga caps istället för doubleshot.

Sen finns ju fördelen med att svart print på igenomskinliga caps blir inte shine på ytan (dock är de ganska blanka till att börja med)

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Överallt
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av UncleDirty:

Varför får man inte test med någe bord som kör Cherry MX Silent ? Är det för Corsair en så länge har ensamrätt på dem ?

Testat dem i butik de verkar galet sköna o låter mindre en mitt gamla G15 membran skräp ^^

Ja, jag är också sugen på att testa MX Silent. Får se om det dyker upp något inom snart framtid.

Skrivet av Duktig:

Tack för en välskriven artikel, med ett intressant tangentbord

Tack!

Skrivet av MrM3:

Bra recension. Fast varför är det allt fler t-bord idag som dissar handlovsstöd? Jag fattar inte det. Ska man betala premiumpris för mekaniska t-bord borde det vara solklart att handlovsstöd ska inkluderas. Om inte annat ur ett ergonomiskt perspektiv.

Jag var också inne på det mycket förut. Men nuförtiden tänker jag inte alls på det då jag inte använder handlovstöd längre.

Skrivet av mrwu:

Har en quickfire XT, förgångaren av samma modell. De hade faktiskt doubleshot ABS keycaps. Känns något surt med att CM gått den billiga vägen med svart print på genomskinliga caps istället för doubleshot.

Sen finns ju fördelen med att svart print på igenomskinliga caps blir inte shine på ytan (dock är de ganska blanka till att börja med)

Är du 100% på det? Låter konstigt att de skulle ha det.
Ang shine så blir det ju inget eftersom det redan är 100% shine direkt ifrån fabrik då tangenterna är målade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Slänger upp en bild när jag kommer hem idag så kan du se skillnaden. Har blandat ihop keycaps. Keycapsen på gamla quickfire xt var inte doubleshots heller.

Handlovstöd är i flesta fall, onödiga och faktiskt dåligt för handled ergonomisk sett. Får du problem med handled/arm så bör du kontrollera hur du sitter, samt förhållandet mellan höjd på skrivbordet och höjden av din stol/armstöd på stolen. Vilar du handleden mot ett stöd så tillför du också tryck direkt mot handleden vilket aldrig kan anses som bra (även ifall det är bekvämt först)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höör
Registrerad
Jun 2002

Skaffade ett QuickFire (som ser extremt likt ut fast utan bakgrundsbelysning), men måste säga att layouten med numpad istället för piltangenter + ins/del/home/end/pgup/pgdn är extremt irriterande.

Inte alla editorer (eller applikationer överlag) är lika smidiga att navigera i som VIM så home/end/pgup/pgdn/del kommer man inte undan att behöva använda. Så får mig gick det så långt att jag plockade bort alla keycaps förutom piltangenter och just nämnda knappar för att få de naturliga mellanrummen för lillfingret att känna var knapparna är. Problemet är bara att knapparna är nedflyttade en rad jämfört med ett vanligt tenkeyless så det känns ändå sisådär.

Bryr man sig inte om detta så funkar layouten fint, men föredrar mitt Filco Majestouch2 Tenkeyless alla dagar i veckan, båda med bruna switchar. Får en plastigare/svampigare känsla i CoolerMasters tangentbord jämfört med "rocksolid" Filco.

Just my 2 cents.

Citera mig för svar.
Arch Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av mrwu:

Slänger upp en bild när jag kommer hem idag så kan du se skillnaden. Har blandat ihop keycaps. Keycapsen på gamla quickfire xt var inte doubleshots heller.

Handlovstöd är i flesta fall, onödiga och faktiskt dåligt för handled ergonomisk sett. Får du problem med handled/arm så bör du kontrollera hur du sitter, samt förhållandet mellan höjd på skrivbordet och höjden av din stol/armstöd på stolen. Vilar du handleden mot ett stöd så tillför du också tryck direkt mot handleden vilket aldrig kan anses som bra (även ifall det är bekvämt först)

Det var ju ett sådant jag plockade isär i bilden längre upp. Helt korrekt, inga doubleshot. Men jag tyckte de var ok ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007

Vad betyder detta?

Denna produktrecension arrangeras på uppdrag av Cooler Master.
Uppdragsgivaren har inget inflytande över artikelns innehåll.

Fick du det gratis och skulle det ha recenserats om de inte hade gjort det? Har utvecklarna börjat sponsra testpiloter nu också?

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Iphone 6 (iOS)

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Överallt
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av Maysay:

Vad betyder detta?

Denna produktrecension arrangeras på uppdrag av Cooler Master.
Uppdragsgivaren har inget inflytande över artikelns innehåll.

Fick du det gratis och skulle det ha recenserats om de inte hade gjort det? Har utvecklarna börjat sponsra testpiloter nu också?

Jag har fått det skickat till mig av Cooler Master, jag måste skicka tillbaka produkten som recenserats. Och så är det med alla testpilotrecensioner.
Så för att svara på din fråga; Nej, vi får ingen "sponsring" av tillverkarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av huttala:

Jag har fått det skickat till mig av Cooler Master, jag måste skicka tillbaka produkten som recenserats. Och så är det med alla testpilotrecensioner.
Så för att svara på din fråga; Nej, vi får ingen "sponsring" av tillverkarna.

Tack för förklaringen. Nu vet jag lite mer. Sweclockers får ju själva saker skickade till sig, så jag ser inget fel med detta. Undrade lite bara eftersom testpiloterna är privatpersoner, situationen kan bli lite annorlunda då eftersom ni inte får betalt av Sweclockers (vad jag vet). Tycker nästan då att redaktionen skulle kunna köpa produkten åt er för ett bra jobb

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Iphone 6 (iOS)