Rädda Androidplatta med sprucken skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Jan 2008

Rädda Androidplatta med sprucken skärm.

Hej! Har en Denver Android-platta som fick skärmen sprucken.

Låg bara i ryggsäcken tillsammans med paraply så verkar ganska känslig.

Har sett att man kan köpa separata skärmar.

Nu verkar dock inte touch fungera så frågan är om det hjälper med en ny skärm.

Eller rättare sagt vad som ingår i de skärmar jag sett, om det bara är glaset.

Någon som har erfarenhet?

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Acer Predator XB271HU || Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där jag arbetar
Registrerad
Dec 2004

Se om digitizern och LCDn är ihoplimmade eller inte. Är de det så blir det att byta båda som en enhet. Är de inte så går det att byta separat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Apanx:

Se om digitizern och LCDn är ihoplimmade eller inte. Är de det så blir det att byta båda som en enhet. Är de inte så går det att byta separat.

Ok, tack! Kan du ge lite mer info.

Hur ser digitizern ut?

Är det digitizern som ger touch?

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Acer Predator XB271HU || Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

@Larsp777: Digitizern är det som ger touch ja.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Jan 2008

Kan inte hitta en ersättningskärm till just min modell Denver TAQ 10122.

Kan det fungera med någon annan?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Larsp777:

Kan inte hitta en ersättningskärm till just min modell Denver TAQ 10122.

Kan det fungera med någon annan?

http://www.ebay.com/itm/Farbe-Schwarz-Touchscreen-Digitizer-D...

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Webbinvecklare 🧔
Anton "Klorre" Fast
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010

Inte helt vad du är ute efter, men tänker bara kasta in:
Min telefon sprack och touchen slutade svara helt. Jag bestämde mig för att köpa ny men ville dubbelkolla lite data och göra lite ingrepp för att flytta authenticators.

Lösning var väldigt enkel: https://www.inet.se/produkt/8906302/usb-kabel-a-ho-till-micro... + valfri datormus.
Dök upp en helt vanlig muspekare på mobilskärmen, sen var det bara fixa.
Som sagt, ingen permanent lösning, men om man har problemet och bara vill komma åt / flytta ut data så.

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Asus GTX 1080 Strix, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Jan 2008

Tackar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Klorixx:

Inte helt vad du är ute efter, men tänker bara kasta in:
Min telefon sprack och touchen slutade svara helt. Jag bestämde mig för att köpa ny men ville dubbelkolla lite data och göra lite ingrepp för att flytta authenticators.

Lösning var väldigt enkel: https://www.inet.se/produkt/8906302/usb-kabel-a-ho-till-micro... + valfri datormus.
Dök upp en helt vanlig muspekare på mobilskärmen, sen var det bara fixa.
Som sagt, ingen permanent lösning, men om man har problemet och bara vill komma åt / flytta ut data så.

Intressant.

Så du kopplade telefonen till datorn och kunde sedan använda musen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Larsp777:

Intressant.

Så du kopplade telefonen till datorn och kunde sedan använda musen?

Nej, man kopplar musen till telefonen/plattan. Men det fungerar bara om du fortfarande ser något på skärmen. Vissa lyckas paja den så hårt att den är helt svart. Då blir det svårt!

Annars borde det bara vara att koppla in plattan/telefonen i datorn och föra över filer som vanligt men man kanske inte kommer åt allt.

Tadaa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Alligatorn:

Nej, man kopplar musen till telefonen/plattan. Men det fungerar bara om du fortfarande ser något på skärmen. Vissa lyckas paja den så hårt att den är helt svart. Då blir det svårt!

Annars borde det bara vara att koppla in plattan/telefonen i datorn och föra över filer som vanligt men man kanske inte kommer åt allt.

Aha, ok.

Är väl inte direkt aktuellt för mig för jag har inga särskilda filer på plattan men intressant ändå att det går.

Trädvy Permalänk
Webbinvecklare 🧔
Anton "Klorre" Fast
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010

Exakt, det gör en helt vanlig usb port så man kan koppla in en datormus.
Det är som sagt bara om du behöver komma åt någon/några filer på plattan för att migrera, inte en permanent lösning.

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Asus GTX 1080 Strix, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Jan 2008

Har nu skaffat ersättningskärm och öppnat plattan. Frågan är nu om jag måste avlägsna batteri, moderkort m.m. eller helt enkelt ta loss skärmen?

Börjar kännas som att jag tog mig vatten över huvudet...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Denna video är inte just för din platta, men när det gäller att byta skärm / glas så behöver man oftast demontera i princip allt.

https://www.youtube.com/watch?v=ljUJGGFr2oU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Linus:

Denna video är inte just för din platta, men när det gäller att byta skärm / glas så behöver man oftast demontera i princip allt.

https://www.youtube.com/watch?v=ljUJGGFr2oU

Jo, försöker se liknande videor men ändå svårt