Strulande grafikkort? (grafikdrivrutinen slutade svara...)

Permalänk
Expertgissare

Strulande grafikkort? (grafikdrivrutinen slutade svara...)

Hej allihopa!
Har problem med ett grafikkort som jag inte riktigt blir klok på
Det hela började för någon månad sedan med att skärmarna helt plötsligt blinkade till och fick ett meddelande om att grafikdrivrutinen slutade svara och återställts, lyckades efter en del krångel att få bukt på problemet och allt var frid och fröjd, just då. Sedan har samma sak hänt igen någon gång ibland men blivit bra efter bara en omstart, tills nu.
I lördags ballade det ur totalt, med ständiga krascher av grafikdrivrutiner var 10 sekund ca eller tills jag rörde musen/klickade. Provade att installera nyaste drivrutinerna som fanns, hjälpte inte, provade några som jag visste fungerat tidigare, samma där. Avinstallerade kortet och tillhörande drivrutiner helt och hållet och provade installera om allt, hjälpte inte.
Provade stoppa in ett likadant kort, allt fungerade utan några som helst konstigheter, kunde göra allt som vanligt, stoppade in det första grafikkortet igen och problemen började direkt när Windows hoppade igång.

Kontaktade återförsäljaren då jag fortfarande har garanti kvar på kortet och dom bad mig felanmäla och skicka in det, MEN idag när jag provade kortet igen så fungerade det som det skulle.
Har provat att stresstesta kortet men får inte fram några fel, Känns lite olustigt att skicka in kortet när det just nu verkar fungera som det ska, men vill inte heller att kortet ska packa ihop efter att garantin gått ut, när jag känner på mig att något är fel med det

Länkar en video som visar problemet och hoppas på några kloka ord och lite hjälp
https://dl.dropboxusercontent.com/u/39882914/MAH04387.MP4
Edit..
Får dessutom ibland små grafiska fel, som synes ca 32 sekunder in i videon på loggningsrutan för steam.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Skrivet av Edvin-89:

Hej allihopa!
Har problem med ett grafikkort som jag inte riktigt blir klok på
Det hela började för någon månad sedan med att skärmarna helt plötsligt blinkade till och fick ett meddelande om att grafikdrivrutinen slutade svara och återställts, lyckades efter en del krångel att få bukt på problemet och allt var frid och fröjd, just då. Sedan har samma sak hänt igen någon gång ibland men blivit bra efter bara en omstart, tills nu.
I lördags ballade det ur totalt, med ständiga krascher av grafikdrivrutiner var 10 sekund ca eller tills jag rörde musen/klickade. Provade att installera nyaste drivrutinerna som fanns, hjälpte inte, provade några som jag visste fungerat tidigare, samma där. Avinstallerade kortet och tillhörande drivrutiner helt och hållet och provade installera om allt, hjälpte inte.
Provade stoppa in ett likadant kort, allt fungerade utan några som helst konstigheter, kunde göra allt som vanligt, stoppade in det första grafikkortet igen och problemen började direkt när Windows hoppade igång.

Kontaktade återförsäljaren då jag fortfarande har garanti kvar på kortet och dom bad mig felanmäla och skicka in det, MEN idag när jag provade kortet igen så fungerade det som det skulle.
Har provat att stresstesta kortet men får inte fram några fel, Känns lite olustigt att skicka in kortet när det just nu verkar fungera som det ska, men vill inte heller att kortet ska packa ihop efter att garantin gått ut, när jag känner på mig att något är fel med det

Länkar en video som visar problemet och hoppas på några kloka ord och lite hjälp
https://dl.dropboxusercontent.com/u/39882914/MAH04387.MP4
Edit..
Får dessutom ibland små grafiska fel, som synes ca 32 sekunder in i videon på loggningsrutan för steam.

är det datorn i sign ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

luktar antingen överhettning (trasig fläkt? ska inte kärva eller hacka om du drar runt den med ett finger ska inte vara något direkt motstånd öht.) eller att kortet helt enkelt inte mår bra i kislet.

bägge felen kan förklara grafikartefakterna du ser ibland.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Grönahunden:

är det datorn i sign ?

Japp det är det

Skrivet av Rouge of Darkness:

luktar antingen överhettning (trasig fläkt? ska inte kärva eller hacka om du drar runt den med ett finger ska inte vara något direkt motstånd öht.) eller att kortet helt enkelt inte mår bra i kislet.

bägge felen kan förklara grafikartefakterna du ser ibland.

Fläktarna snurrar som dom ska och temperaturen är det inga konstigheter med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

När du avinstallerade drivrutinerna, gjorde du det genom kontrollpanelen eller med program (som ddu) som verkligen tar bort allt? Bara avinstallera hjälper inte alltid nämligen, vad jag vet iaf. Kan vara värt att testa.

Skickades från m.sweclockers.com

*edit* fixade några felaktiga ordval som min mobil tyckte var roliga att slänga in i mitt inlägg.
Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Zemlan:

När då avinstallerade drivrutinerna, gjorde dig det genom kontrollpanelen eller med program (som ddu) som verkligen tar bort allt? Bara avinstallera hjälper inte alltid nämligen, vad jag vet iaf. Kan vara värt att testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Provat avinstallera via både kontrollpanelen och ccleaner samt städat registret med ccleaner, provat gjort allt i felsäkert läge med.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Skrivet av Edvin-89:

Japp det är det

Fläktarna snurrar som dom ska och temperaturen är det inga konstigheter med.

Skickades från m.sweclockers.com

tja hjälper inte att testa olika drivrutiner och kortet håller rimliga temperaturer så är ju problemet ganska troligt att det antingen får för dålig matning från ditt nätagg eller att kortet helt enkelt är döende.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Rouge of Darkness:

tja hjälper inte att testa olika drivrutiner och kortet håller rimliga temperaturer så är ju problemet ganska troligt att det antingen får för dålig matning från ditt nätagg eller att kortet helt enkelt är döende.

Inget fel på nätagget då andra kortet fungerade utan problem när jag provade det, dessutom kör jag i sli i vanliga fall. Ganska säker på att kortet håller på att dö.
Suck, drygt med ett fel som bara kommer ibland så det blir svårt att påvisa för återförsäljaren, men man vet att det finns där

Tack för alla svar hittills iaf

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Skrivet av Edvin-89:

Inget fel på nätagget då andra kortet fungerade utan problem när jag provade det, dessutom kör jag i sli i vanliga fall. Ganska säker på att kortet håller på att dö.
Suck, drygt med ett fel som bara kommer ibland så det blir svårt att påvisa för återförsäljaren, men man vet att det finns där

Tack för alla svar hittills iaf

med skärmdumpar och videoklipp som du mailar över till återförsäljaren ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Grönahunden:

med skärmdumpar och videoklipp som du mailar över till återförsäljaren ?

Tror du det skulle räcka? Blir lite nojig och tänker att dom stoppar in kortet i någon testdator, kör några tester och allt fungerar, (som det verkar göra nu) sedan om en väcka så kommer problemen tillbaka och så har jag fått betala eventuella servicekostnader mm helt i onödan.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Skrivet av Edvin-89:

Tror du det skulle räcka? Blir lite nojig och tänker att dom stoppar in kortet i någon testdator, kör några tester och allt fungerar, (som det verkar göra nu) sedan om en väcka så kommer problemen tillbaka och så har jag fått betala eventuella servicekostnader mm helt i onödan.

varför inte fråga återförsäljaren vad du ska göra för att slippa eventuella servicekostnader ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Grönahunden:

varför inte fråga återförsäljaren vad du ska göra för att slippa eventuella servicekostnader ?

Tack för svaren, ska höra med dom imorgon och se vad dom säger

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

en av mina andra datorer gjorde så här då hade det överhettat och lossnat från kretskortet du kan fixa det kortvarigt med hjälp av en reflow men så fort kortet överhettar igen så måste du reflowa igen så passa på o byt kylpasta o rengör kylaren om du nu reflowar kortet Så länge kortet inte överhettar igen så kommer reflowen hålla! så e det för mig i alla fall

Ha det så bra!

/Dennis55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Dennis55:

en av mina andra datorer gjorde så här då hade det överhettat och lossnat från kretskortet du kan fixa det kortvarigt med hjälp av en reflow men så fort kortet överhettar igen så måste du reflowa igen så passa på o byt kylpasta o rengör kylaren om du nu reflowar kortet Så länge kortet inte överhettar igen så kommer reflowen hålla! så e det för mig i alla fall

Ha det så bra!

/Dennis55

Har fortfarande garanti kvar på kortet så det får bli en nödlösning om det skulle skita sig

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Expertgissare

Har nu pratat med återförsäljaren och dom tar inte ut något serviceavgift eftersom grafikkortet fortfarande har garanti kvar, förklarade att felet är ett som kommer och går, men det skulle nog inte vara några problem eftersom jag hade en video som visade felet.
Så nu är det bara att hålla tummarna att det hela löser sig

Vill tacka alla som svarat, återkommer när jag hör något mer

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Expertgissare

Nu har återförsäljaren hört av sig och konstaterat att det är fel på kortet och jag ska få det utbytt.
Dom erbjuder mig ett ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC (det billigaste 1060 kortet dom har)

Skulle ni anse detta vara ett likvärdigt kort?
Med mitt Asus 780 har jag kört två stycken i SLI, vilket man inte kan göra med ett 1060, så jag kommer inte att kunna få samma prestanda som tidigare med ett sådant

Hur skulle ni gjort? Skulle ni acceptera ett 1060 3GB? Eller skulle ni glatt betala mellanskillnaden till ett 1070 där möjligheten för SLI i framtiden finns?
Suck, tråkigt att det känns som att man förlorar på detta, pga att Nvidia slopat SLI stödet på 1060 plus deras kort blivit så dyra

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Skrivet av Edvin-89:

Nu har återförsäljaren hört av sig och konstaterat att det är fel på kortet och jag ska få det utbytt.
Dom erbjuder mig ett ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC (det billigaste 1060 kortet dom har)

Skulle ni anse detta vara ett likvärdigt kort?
Med mitt Asus 780 har jag kört två stycken i SLI, vilket man inte kan göra med ett 1060, så jag kommer inte att kunna få samma prestanda som tidigare med ett sådant

Hur skulle ni gjort? Skulle ni acceptera ett 1060 3GB? Eller skulle ni glatt betala mellanskillnaden till ett 1070 där möjligheten för SLI i framtiden finns?
Suck, tråkigt att det känns som att man förlorar på detta, pga att Nvidia slopat SLI stödet på 1060 plus deras kort blivit så dyra

har du haft 2st 780 i SLI hela tiden och ett av dom har pajat ?

prestandamässigt så är 780 & 1060 likvärdiga.. vad är det för spel som kräver dubbla 1070/1080 ?
har du funderingar på uppgradera resten av datorn med 40,000kr så kanske det inte räcker med ett 1070 fast då är inte pengar ett problem...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Grönahunden:

har du haft 2st 780 i SLI hela tiden och ett av dom har pajat ?

prestandamässigt så är 780 & 1060 likvärdiga.. vad är det för spel som kräver dubbla 1070/1080 ?
har du funderingar på uppgradera resten av datorn med 40,000kr så kanske det inte räcker med ett 1070 fast då är inte pengar ett problem...

Jag har kört med två stycken 780 i SLI innan det ena gick sönder, och eftersom man inte kan köra 1060 i SLI så kan jag inte komma upp i samma prestanda med 1060 som jag hade med mina 780.
Angående dubbla 1070 så skrev jag i framtiden, just nu fungerar säkert ett bra, det gjorde mitt första 780 när jag köpte det med.

Och för att nå minst den prestandan som jag har idag så är mitt billigaste alternativ att lägga mellanskillnaden till ett 1070, men det är ändå nästa 3000kr, nästan lika mycket som ett 780 kostade mig när jag köpte det 2013.

Edit..
Vet inte hur dubbla 780 i SLI står sig mot ett 1070..

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Skrivet av Edvin-89:

Jag har kört med två stycken 780 i SLI innan det ena gick sönder, och eftersom man inte kan köra 1060 i SLI så kan jag inte komma upp i samma prestanda med 1060 som jag hade med mina 780.
Angående dubbla 1070 så skrev jag i framtiden, just nu fungerar säkert ett bra, det gjorde mitt första 780 när jag köpte det med.

Och för att nå minst den prestandan som jag har idag så är mitt billigaste alternativ att lägga mellanskillnaden till ett 1070, men det är ändå nästa 3000kr, nästan lika mycket som ett 780 kostade mig när jag köpte det 2013.

Edit..
Vet inte hur dubbla 780 i SLI står sig mot ett 1070..

japp det är surt..

780 SLI presterar bättre än gtx1060 men frågan är vad mer för ögongodis dom kan lägga till i spel för att det ska behövas dubbla 1070 ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Grönahunden:

japp det är surt..

780 SLI presterar bättre än gtx1060 men frågan är vad mer för ögongodis dom kan lägga till i spel för att det ska behövas dubbla 1070 ?

Hehe ja den frågan ställde jag mig själv när jag köpte mitt första 780, två år senare (cirkus) behövde jag ett till för att hålla grafiken uppe i nyare spel

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Expertgissare

Eftersom jag har tänkt uppgradera till ett nyare grafikkort när Vega/1080Ti kommer och inte just nu, så var återförsäljaren vänlig nog att återbetala mig priset av ett ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC.
Är ganska nöjd med att få 2400kr för ett 780 som jag haft i nästan 3 år
Får klara mig med prestandan från ett 780 nu ett tag istället för två, och hoppas att det inte blir några förseningar på grafikkortsmarknaden

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB