Boomboxbygge (råd sökes)

Permalänk

Boomboxbygge (råd sökes)

Tjena gott folk!

Det är såhär att vi i skolan ska starta ett "fanerprojekt" där vi får en skiva 19mm fanerad mdf och jag tänkte då ta tillfället i akt och bygga en boombox (inte så sugen på att bygga en hylla). Jag söker lite råd angående vad för ljud som man ska använda sig av osv.

Jag har fått tips om att använda 6x9or då dom ger bra med bas och mellanregister och sen kanske jag ska ha någon liten diskant.

Tanken är att jag ska ha två stycken 6x9or, eventuellt 2 små diskanter och en stereo med aux. Allt detta kommer drivas med ett fritidsbatteri (gjort lite efterforskning redan)

Har kollat lite på dessa 6x9or:
https://www.amazon.com/JBL-P963-3-way-Power-Speakers/dp/B004M...
dem har fått bra betyg på amazon iaf.

stereo och diskanter har jag inte kollat på så mycket då jag inte har så bra koll på vad man ska gå efter.

Det enda jag vet att jag ska ha på stereon är att den ska ha aux eventuellt usb.
Budget ca 2500

Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av Nilsbritta:

Det är såhär att vi i skolan ska starta ett "fanerprojekt" där vi får en skiva 19mm fanerad mdf

1200x2400mm?

Skrivet av Nilsbritta:

och jag tänkte då ta tillfället i akt och bygga en boombox

Bärbar eller rullbar?

Skrivet av Nilsbritta:

Jag har fått tips om att använda 6x9or då dom ger bra med bas och mellanregister och sen kanske jag ska ha någon liten diskant.

De högtalare du länkar till nedan har inbyggda diskanter och delningsfilter.

Skrivet av Nilsbritta:

Har kollat lite på dessa 6x9or:
https://www.amazon.com/JBL-P963-3-way-Power-Speakers/dp/B004M...
dem har fått bra betyg på amazon iaf.

De är säkert bra när de används på ett sätt de är designade för. De låter nog bäst när de har en ganska stor luftvolym bakom sig, t ex ett bagageutrymme. I en mindre sluten låda (>50 liter per högtalare) kommer de att låta starkt, entonigt och med mindre lågbas.

Skrivet av Nilsbritta:

Budget ca 2500

Ska allt utom MDF och batteri ingå i detta? Kablar, eventuellt delningsfilter, kontakter, dämpmaterial att fylla högtalarlådan med, skruvar, lim, kex, förstärkare och högtalare?

Permalänk

- Jupp, 1220x2440 skivor, tanken är att den ska vara 500 hög, 500 djup och 700 bred, med en lutad framkant så den blir 200 hög i framkant och 200 djup i toppen. (lite snabbt räknat blir det ca 0.15 m3)

- Inte planerat några hjul iaf. Möjligtvis handtag.

- De var bara ett par som jag fick upp när jag sökte på 6x9, inget bestämt om högtalare/stereo har du eventuella tips på högtalare och stereo som funkar bra till ett boomboxbygge får du gärna länka

- Budgeten är väl tänkt till högtalare och stereo, allt tillverkningsmaterial får jag via skolan. Sladdar etc är väl inte speciellt dyrt?

Detta är första bygget så alla tips är välkomna

Permalänk
Skrivet av Nilsbritta:

- Jupp, 1220x2440 skivor, tanken är att den ska vara 500 hög, 500 djup och 700 bred, med en lutad framkant så den blir 200 hög i framkant och 200 djup i toppen. (lite snabbt räknat blir det ca 0.15 m3)

Det låter rimligt. Det blir gott om utrymme, vilket gör det möjligt att välja högtalare ganska fritt.

Skrivet av Nilsbritta:

- De var bara ett par som jag fick upp när jag sökte på 6x9, inget bestämt om högtalare/stereo har du eventuella tips på högtalare och stereo som funkar bra till ett boomboxbygge får du gärna länka

Valet av högtalare beror lite på vilka egenskaper du tycker är viktiga. Valet av högtalarelement kommer att påverka batteritid, ljudtrycksförmåga, frekvensomfång, ljudets spridning etc.

Skrivet av Nilsbritta:

- Budgeten är väl tänkt till högtalare och stereo, allt tillverkningsmaterial får jag via skolan. Sladdar etc är väl inte speciellt dyrt?

Nej, sladdar behöver inte bli särskilt dyrt. Det borde inte vara några problem att bygga en hyggligt kapabe låda med din budget. I den här tråden finns mycket matnyttigt om byggen som liknar ditt.

Permalänk

De egenskaper jag är ute efter är ett bra tryck och rent ljud. Lyssnar mycket på diverse EDM musik så gillar när det är bra tryck i musiken. Vet om att basen kommer försvinna när man är utomhus och spelar men det gör mig inte speciellt mycket, sålänge det blir ett bra tryck ändå.

Vet du sådär på rak arm om några högtalare som hade passat till detta?

Och behöver jag slutsteg eller det går att driva på t.ex.:
https://www.komplett.se/product/824229/tv-ljud-bild/bilstereo...

Ska man klä insidan av lådan med något? Vet några kompisar som gjorde ett bygge för ett par år sen som har någon form av fluffigt tyg på insidan av sin låda.

Tackar för tipset, får kika in där då!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nilsbritta:

De egenskaper jag är ute efter är ett bra tryck och rent ljud. Lyssnar mycket på diverse EDM musik så gillar när det är bra tryck i musiken. Vet om att basen kommer försvinna när man är utomhus och spelar men det gör mig inte speciellt mycket, sålänge det blir ett bra tryck ändå.

Vet du sådär på rak arm om några högtalare som hade passat till detta?

Och behöver jag slutsteg eller det går att driva på t.ex.:
https://www.komplett.se/product/824229/tv-ljud-bild/bilstereo...

Ska man klä insidan av lådan med något? Vet några kompisar som gjorde ett bygge för ett par år sen som har någon form av fluffigt tyg på insidan av sin låda.

Tackar för tipset, får kika in där då!

Det är slutsteg i bilstereon, men tänk på effektförbrukningen, ska du ha mycket effekt så krävs mycket batterier och det blir tungt så man brukar jaga verkningsgrad så man kan klara sig med låg effekt. Se på Boominatorn och materialvalen som ett bra byggexempel om det ska vara portabelt.
Man dämpar ofta lådan med tex mineralull eller liknade isotermisk dämpning men det beror lite på konstuktionen om och i så fall hur mycket man ska dämpa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.