Tips på trådlöst nätverkskort (usb)

Permalänk
Medlem

Tips på trådlöst nätverkskort (usb)

Jag skulle behöva tips på ett bra trådlöst nätverkskort som klarar av 5GHz. Gärna USB (smidigt). Mitt nuvarande trådlösa nätverkskort, D-Link DWA-140, klarar ju inte 5GHz och får då köra på 2.4GHz vilket är en jävla skillnad. Puttrar alltså på ca 29/12 (2.4GHz) på min dator och ca 147/12 på min mobil när jag kör på 5GHz. Såg att ASUS hade tre USB-modeller, AC51, 53 respektive 68. Kan det vara något?
Skulle exempelvis AC51 räcka åt mig eller tycker ni att jag bör lägga lite till och köra på AC53 eller 68? Eller finns det ett bättre alternativ?

Permalänk
Medlem

Eller vad tror ni om D-Link DWA-192?
Verkar, utifrån mitt amatöröga, vara identisk med Asus AC68 rent hastighetsmässigt.
Har dock en router i form av Asus RT-AC66U. Är det så att Asus AC68 funkar bättre tillsammans med min router (båda Asus) eller spelar det ingen större roll om man har ett nätverkskort ifrån ett annat märke?

Permalänk

Jag har en DWA-192. Den är inte helt kompatibel med Windows 10, vilket gör att den har vissa buggar som att den kopplar ner och upp sig om man stänger/starta om datorn. Och D-link har inte gått ut med någon fix till detta. För att åtgärda detta så är man tvungen att dra ur usb-kabeln varje gång.

Jag vet inte vad du har för uppkoppling men själv kör jag på 1000/1000 och där får jag ut 230Mbit/s via 5ghz bandet. Kör jag det på windows 8 får nästan ut det dubbla och då är routern knappt 3m ifrån datorn utan några väggar emellan.

Permalänk
Medlem

Det lät ju inte bra. Läste lite recensioner/omdömen och DWA-192 tillsammans med Windows 10 verkar ju ställa till det för många. Använder Windows 10 Pro och vill helst undvika strul.

Permalänk
Medlem

Jag har en Asus N53 funkar kalas bra.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc